Gå til innhold

Samboer undervurderer bakovervendt bilstol...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

bryr meg ikke. vet jeg har rett. ha det

Anonymkode: 38380...f4a

Du er så ignorant at det nesten er fasinerende. 

Anonymkode: 277ee...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye blir dere å kjøre med en liten baby? Sannsynligvis ikke veldig langt og mye. Og før sommeren er omme, er jenta di garantert 110 cm. Erfaring tilsir at 4-5 åringer har en enorm lengdevekst om sommeren. Mine barn har i allefall strekt seg sikkert 5-10 cm i løpet av den sommeren før de fyller 5 år.

Så kan du jo i noen måneder sitte bak med babyen selv, mens jenta sitter fremme. Også mest praktisk egentlig i forhold til underholdning av babyen, gulping og lignende. Så kjøper du fremovervendt beltestol til jenta utpå høst/vinteren/nyåret. Jeg er enig i at bilsikring skal du ikke kimse med, men akkurat i dette tilfellet går det ikke på bekostning av sikkerheten.

Anonymkode: b8bb7...dd3

Vi blir nok ikke å kjøre i det hele tatt med nyfødt baby, derfor vurderer vi å avvente kjøp av babybilstol. Jeg triller han heller i vogn fra sykehuset. 

Ut fra datterens vekst å vurdere så langt så tror jeg ikke hun er 110 cm før tidligst når hun er 5,5 år. Hun var nemlig 105 cm i høst og er nå 6 mnd senere kun 1 cm lengre. Vi får vente å se da.

 

Angående at jenta sitter bakovervent framme på passasjersiden så vet jeg ikke hvor enkelt det er å skru airbag av på en bil som er 2002-modell. Får sjekke det ut.

 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er så ignorant at det nesten er fasinerende. 

Anonymkode: 277ee...18a

Ja, og dette er tilsynelatende voksne folk

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi blir nok ikke å kjøre i det hele tatt med nyfødt baby, derfor vurderer vi å avvente kjøp av babybilstol. Jeg triller han heller i vogn fra sykehuset. 

Ut fra datterens vekst å vurdere så langt så tror jeg ikke hun er 110 cm før tidligst når hun er 5,5 år. Hun var nemlig 105 cm i høst og er nå 6 mnd senere kun 1 cm lengre. Vi får vente å se da.

 

Angående at jenta sitter bakovervent framme på passasjersiden så vet jeg ikke hvor enkelt det er å skru airbag av på en bil som er 2002-modell. Får sjekke det ut.

 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Dere kjører rundt i en Golf fra 2002 og det er bakovervendt sete du fokuserer 100 % på? 

Det er selvsagt viktig å sikre riktig i alle biler, men jeg er redd for at det ikke hjelper noe særlig om ulykken virkelig er ute når man kjører en så gammel og utrygg bil. 

Anonymkode: 277ee...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, uff, det blir nesten litt for patadoksalt. Du er hysterisk opptatt av sikring av barnet ditt i bil. Og så kjører dere rundt i en liten og SØTTEN (!) år gammel bil. Er du i det hele tatt klar over hvor mye som har skjedd på sikkerhetsfronten på biler på 17 år. 

Du burde trekke deg rolig ut av denne samtalen, for du er på gyngende grunn her. Bilen deres er så gammel at de som har betydelig nyere bil enn dere sitter betydelig sikrere, selv med en fireåring i beltestol.

Jeg er selv opptatt av bilsikring, og alle ungene satt bakovervendt lenge. Nå har jeg lange barn som vokste ut av setene i høyden (ørene over kanten) når de var fire, så litt andre problem enn hos deg. Nå er imidlertid mine skolebarn og bruker beltestoler, så det er ikke en problemstilling lenger.

Anonymkode: 8413f...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere kjører rundt i en Golf fra 2002 og det er bakovervendt sete du fokuserer 100 % på? 

Det er selvsagt viktig å sikre riktig i alle biler, men jeg er redd for at det ikke hjelper noe særlig om ulykken virkelig er ute når man kjører en så gammel og utrygg bil. 

Anonymkode: 277ee...18a

Selvfølgelig hjelper det med bakovervent sikring. Jeg vet at bilen er gammel, Så hvorfor forverre det med og ikke sikre tilstrekkelig? Noe bør i alle fall være optimalt når bilen er såpass gammel 

 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, uff, det blir nesten litt for patadoksalt. Du er hysterisk opptatt av sikring av barnet ditt i bil. Og så kjører dere rundt i en liten og SØTTEN (!) år gammel bil. Er du i det hele tatt klar over hvor mye som har skjedd på sikkerhetsfronten på biler på 17 år. 

Du burde trekke deg rolig ut av denne samtalen, for du er på gyngende grunn her. Bilen deres er så gammel at de som har betydelig nyere bil enn dere sitter betydelig sikrere, selv med en fireåring i beltestol.

Jeg er selv opptatt av bilsikring, og alle ungene satt bakovervendt lenge. Nå har jeg lange barn som vokste ut av setene i høyden (ørene over kanten) når de var fire, så litt andre problem enn hos deg. Nå er imidlertid mine skolebarn og bruker beltestoler, så det er ikke en problemstilling lenger.

Anonymkode: 8413f...37d

Det har sikkert skjedd mye på sikkerhetsfronten på 17 år, men bilen er EU-godkjent og jeg gjør i alle fall noe rett når jeg følger trygg trafikk sin anbefaling. 

Hvorfor er det så mye tryggere med nyere bil? Har hørt barn som har sittet i beltestol i nye biler og blitt alvorlig skadet, så hvor mye hold det er i dette utsagnet vet jeg ikke 

 

 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, uff, det blir nesten litt for patadoksalt. Du er hysterisk opptatt av sikring av barnet ditt i bil. Og så kjører dere rundt i en liten og SØTTEN (!) år gammel bil. Er du i det hele tatt klar over hvor mye som har skjedd på sikkerhetsfronten på biler på 17 år. 

Du burde trekke deg rolig ut av denne samtalen, for du er på gyngende grunn her. Bilen deres er så gammel at de som har betydelig nyere bil enn dere sitter betydelig sikrere, selv med en fireåring i beltestol.

Jeg er selv opptatt av bilsikring, og alle ungene satt bakovervendt lenge. Nå har jeg lange barn som vokste ut av setene i høyden (ørene over kanten) når de var fire, så litt andre problem enn hos deg. Nå er imidlertid mine skolebarn og bruker beltestoler, så det er ikke en problemstilling lenger.

Anonymkode: 8413f...37d

Send meg gjerne dokumentasjon på at sikkerheten i nyere biler er så mye bedre

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi blir nok ikke å kjøre i det hele tatt med nyfødt baby, derfor vurderer vi å avvente kjøp av babybilstol. Jeg triller han heller i vogn fra sykehuset. 

Ut fra datterens vekst å vurdere så langt så tror jeg ikke hun er 110 cm før tidligst når hun er 5,5 år. Hun var nemlig 105 cm i høst og er nå 6 mnd senere kun 1 cm lengre. Vi får vente å se da.

 

Angående at jenta sitter bakovervent framme på passasjersiden så vet jeg ikke hvor enkelt det er å skru airbag av på en bil som er 2002-modell. Får sjekke det ut.

 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Om dere ikke kan koble ut airbagen selv gjør de det på verkstedet, ikke noe problem.

Anonymkode: 5a60a...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Send meg gjerne dokumentasjon på at sikkerheten i nyere biler er så mye bedre

Anonymkode: d9b56...9af

Det stemmer nok at sikkerheten i nyere biler er bedre. Det fins dokumentasjon på Trygg Trafikk sine sider.

EN: Nye biler er oftere tyngre og stivere enn eldre (eller hva det var, du kan google og leter litt der inne selv), så da blir det EKSTRA ille dersom barnet sitter forovervendt (lest i dag på TTs sider).

Så jeg mener fortsatt du gjør alt rett.

Anonymkode: da7a8...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Send meg gjerne dokumentasjon på at sikkerheten i nyere biler er så mye bedre

Anonymkode: d9b56...9af

Du ser ikke fornuften i at det har skjedd mye på bilsikkerhetsfronten på 17 år? Du tror det ikke før du ser dokumentasjon på det? Du kan ikke tenke deg hva som skjer om en gammel Golf krasjer med en nyere bil, eks Volvo eller Audi?

Vi har sikret barna etter Trygg trafikk sine regler og jeg hadde aldri kjørt ungene mine rundt i en snart 20 år gammel bil. Aldri. 

Anonymkode: 277ee...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at barn må være minst 110 cm for å sitte forovervendt? Lest en del om bilsikring, og barna mine er over 4 år og 15 kg før de snus, men jeg har kun lest at grensen er minst 15 kg for å sitte i beltestol.

Anonymkode: 068fa...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi blir nok ikke å kjøre i det hele tatt med nyfødt baby, derfor vurderer vi å avvente kjøp av babybilstol. Jeg triller han heller i vogn fra sykehuset. 

Ut fra datterens vekst å vurdere så langt så tror jeg ikke hun er 110 cm før tidligst når hun er 5,5 år. Hun var nemlig 105 cm i høst og er nå 6 mnd senere kun 1 cm lengre. Vi får vente å se da.

 

Angående at jenta sitter bakovervent framme på passasjersiden så vet jeg ikke hvor enkelt det er å skru airbag av på en bil som er 2002-modell. Får sjekke det ut.

 

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Joda, ser den at hun ikke har vokst mer enn 1 cm siden i høst, men barna vokser oftere fortere om sommeren, forstå det den som vil.

Det er ingen problem å få koblet ut airbagen på verksted, jeg gjorde det i sin tid på en bil som var 95-modell. Du får da et skriv fra verksted som står at de ikke anbefaler å gjøre det, og at det er på egen risiko, og at du må oppbevare skrivet i bilen sammen med vognkortet.

Men da er jo egentlig ikke dette en problemstilling dere trenger å tenke på enda, i og med at dere ikke har behov for å kjøre. Se det ann, og kjøp babybilstol når/hvis dere må. Dra til forhandler å prøv stoler som kan passe i deres bil med de forutsetningene det må ha.

Anonymkode: b8bb7...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra trygg trafikk sine sider. Enig i at bakovervendt er best, men ser ingenting om at jenta di ikke er stor nok til beltestol nå. For all del, ha henne lengre bakovervendt. Min eldste var 4,5 år, 18 kg og 115 cm før han ble snudd. Tror faktisk han var litt lengre å. Men syns ikke noe om at de som følger trygg trafikk sine anbefalinger blir rakket ned på. Bakovervendt er best, men barna må snus en gang, og hvis man følger de offisielle anbefalingene, så syns jeg man skal ha for det. For jammen er det mange som ikke er i nærheten av å følge anbefalingene engang.

Screenshot_20190416-132931_Chrome.jpg

Anonymkode: 068fa...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så god kjennskap til babystoler, men jeg var veldig fornøyd med den jeg hadde; et acta graco sete. 

Gikk deretter over til Britax maxway, før jeg kjøpte Axkid minikid da ungen var 4 år. Han er nå 5,5 år og sitter fremdeles godt bakovervendt. Når han får velge mellom beltestol og bakovervendt, velger han sistnevnte. Han syns det er bedre å sitte i den. 

Skal legge til at han sitter i beltestol hos pappaen og besteforeldre, får lov å ta buss med barnehagen og får sitte på med andre i beltestol. Så jeg hemmer han ikke på noen måte ved å velge bakovervendt som hovedsete.

Anonymkode: 3a774...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din har helt rett og du må slutte å være hysterisk. 

Du kjører rundt i en bil som er eldre enn fanden, og så klikker du fordi han ønsker å snu et såpass stort barn? Jeg er glad jeg ikke er datteren din. Stakkars barn, som må sitte klemt sammen i baksetet. 

Anonymkode: 51260...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trodde jeg at jeg skulle lese om en samboer som vil snu toåringen, men en som er 4,5 år nå er snart 5 år til sommeren er jo absolutt stor nok til å snus. Om dere fortsatt vil ha henne bakovervendt da får dere kjøpe større bil eller ha babyen i setet foran (med avslått aribag) også sitter du bak. Men helt ærlig, så er jeg enig med samboeren din her altså. 

Anonymkode: 2f8c0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende lite kunnskap om trafikksikkerhet her. Stå på ditt HI! Bakovervendt lengst mulig! Det kan skille skade fra død. Mine satt bakovervendt til de var over fem år. Om det blir trangt så slå av airbagen foran og sett en av ungene der. 

At bilen er gammel er en helt annen sak, man har den bilen man har og gjør det beste ut av situasjonen. Ikke alle har råd til ny bil. Men alle har råd til å ha ungene bakovervendt.

dere andre, hvordan skal dere leve videre med valget om ulykken inntreffer og barnet deres dør pga feilsikring?

Anonymkode: 1f5b8...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende lite kunnskap om trafikksikkerhet her. Stå på ditt HI! Bakovervendt lengst mulig! Det kan skille skade fra død. Mine satt bakovervendt til de var over fem år. Om det blir trangt så slå av airbagen foran og sett en av ungene der. 

At bilen er gammel er en helt annen sak, man har den bilen man har og gjør det beste ut av situasjonen. Ikke alle har råd til ny bil. Men alle har råd til å ha ungene bakovervendt.

dere andre, hvordan skal dere leve videre med valget om ulykken inntreffer og barnet deres dør pga feilsikring?

Anonymkode: 1f5b8...fed

Når barnet er over 4 år, 15 kg og 100 cm er ikke forovervendt feilsikring lengre. Jeg syns absolutt man skal følge anbefalingen om å ha barnet forovervendt til det er 4 år, gjerne lengre så fremst det ikke er et problem. Men for HI er det jo et problem - de har ikke plass, og barnet er på alle måter stort nok til å sitte forovervendt helt lovlig og i tråd med alle anbefalinger. Skulle det skje noe langs veien da vil det ikke være mindre vondt, men samvittigheten skal det ikke gå på.

Anonymkode: 2f8c0...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skremmende lite kunnskap om trafikksikkerhet her. Stå på ditt HI! Bakovervendt lengst mulig! Det kan skille skade fra død. Mine satt bakovervendt til de var over fem år. Om det blir trangt så slå av airbagen foran og sett en av ungene der. 

At bilen er gammel er en helt annen sak, man har den bilen man har og gjør det beste ut av situasjonen. Ikke alle har råd til ny bil. Men alle har råd til å ha ungene bakovervendt.

dere andre, hvordan skal dere leve videre med valget om ulykken inntreffer og barnet deres dør pga feilsikring?

Anonymkode: 1f5b8...fed

Jeg heier også på HI! Hele familien begynte å mase om at jeg måtte snu ungen fra han var ca 2 år. Da han var 2,5 år, var vi i en stygg utforkjøring, som resulterte i totalvraket bil (Volvo stasjonsvogn). Ungen var uskadet, bare litt skremt. Etter det har de som tidligere maste om å snu han, applaudert meg for å «tenke sjæl». 

Jeg har planer om å snu han til høsten, men avventer og ser før jeg kjøper beltestol. Kan jo hende han foretrekker bakovervendt en stund til. 

Btw. På fredag satt en (liten) 9-åring seg i det bakovervendte. Hun sa at det var kjempegodt å sitte der, så hun valgte det i stedet for pute. Setet er montert med max benplass 😉

 

Anonymkode: 3a774...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du er ikke hysterisk. Min bror er lege og jobber innen traumemedisin.
Han er VILT og HYSTERISK opptatt av at barnesetene skal stå bakovervendt.
Og det er fordi han har førstehånds erfaring med hvor grusomme konsekvensene kan bli ved en kollisjon, forovervendt sete og små barn med store hoder i forhold til kroppen. Han kan bli helt på gråten hvis han ser eller hører folk som setter barna fremovervendt i bilen før det er absolutt nødvendig.

Stå på ditt.

Anonymkode: da7a8...409

Lol. Dere er hvertfall hysteriske. 

Anonymkode: 8674d...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg heier også på HI! Hele familien begynte å mase om at jeg måtte snu ungen fra han var ca 2 år. Da han var 2,5 år, var vi i en stygg utforkjøring, som resulterte i totalvraket bil (Volvo stasjonsvogn). Ungen var uskadet, bare litt skremt. Etter det har de som tidligere maste om å snu han, applaudert meg for å «tenke sjæl». 

Jeg har planer om å snu han til høsten, men avventer og ser før jeg kjøper beltestol. Kan jo hende han foretrekker bakovervendt en stund til. 

Btw. På fredag satt en (liten) 9-åring seg i det bakovervendte. Hun sa at det var kjempegodt å sitte der, så hun valgte det i stedet for pute. Setet er montert med max benplass 😉

 

Anonymkode: 3a774...d77

Kan fint snu barnet når det er over 3 år. 

Var også i ei stygg utforulykke. Bilen total vrak. Jenta satt forovervendt. Ingen skade i det heile. Hun var 4 år. 

Anonymkode: 8674d...dc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, ser den at hun ikke har vokst mer enn 1 cm siden i høst, men barna vokser oftere fortere om sommeren, forstå det den som vil.

Det er ingen problem å få koblet ut airbagen på verksted, jeg gjorde det i sin tid på en bil som var 95-modell. Du får da et skriv fra verksted som står at de ikke anbefaler å gjøre det, og at det er på egen risiko, og at du må oppbevare skrivet i bilen sammen med vognkortet.

Men da er jo egentlig ikke dette en problemstilling dere trenger å tenke på enda, i og med at dere ikke har behov for å kjøre. Se det ann, og kjøp babybilstol når/hvis dere må. Dra til forhandler å prøv stoler som kan passe i deres bil med de forutsetningene det må ha.

Anonymkode: b8bb7...dd3

Kan hende hun vokser mer denne sommeren for alt vi vet. Tiden vil vise.

Takk for svar

HI

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan fint snu barnet når det er over 3 år. 

Var også i ei stygg utforulykke. Bilen total vrak. Jenta satt forovervendt. Ingen skade i det heile. Hun var 4 år. 

Anonymkode: 8674d...dc6

Det er mye man kan gjøre, men ikke dermed sagt at det er det lureste 

Anonymkode: d9b56...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...