Gå til innhold

Hvor jobber dere som ikke får vite ferien deres før i siste liten?


Yellow Brick Road

Anbefalte innlegg

Og hvorfor får dere så sen beskjed? Jeg er fullstendig klar over at loven sier senest 2 måneder før ferien starter og at arbeidsgiver har rett til å gjøre det sånn. Men jeg lurer på hva som er grunnen til at noen får så sen beskjed om ferien at det setter en stopper for mye av det man kan gjøre i ferien.

Sommeren kommer jo til samme tid hvert år, de fleste planer i bedriftene er klare lang tid i forveien, og de fleste vet jo også om ferietiden er en generelt travel tid eller en stille tid. Eller er det rett og slett sånn at noen arbeidsgivere rett og slett ikke gidder å legge til rette for at arbeidstakerne skal få beskjed om ferien i så god tid at de har sjanse til å bestille i god nok tid. Hva er problemet? Skulle gjerne ha hørt en god forklaring på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber i administrasjonen på kontor. Avdelingen min er liten med stor pågang hele tiden. Blir en vanskelig kabal å legge for å kunne få avdelingen til å gå rundt. Har hatt mange runder for å få det til å gå opp

Anonymkode: af981...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i administrasjonen på kontor. Avdelingen min er liten med stor pågang hele tiden. Blir en vanskelig kabal å legge for å kunne få avdelingen til å gå rundt. Har hatt mange runder for å få det til å gå opp

Anonymkode: af981...863

Jeg ser den. Men er den kabalen lettere å legge i april enn i januar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi ventet på svar fra kona til sjefen sin arbeidsplass, og et par hos oss som har flere deltidsstillinger, og ikke vet når de får ferie der. Jeg ble ganske irritert, siden vi hadde frist tidlig i mars, men sjefen ikke svarer, fordi han tar hensyn til dem som ikke overholdt den fristen.Jobber i dagligvare

Anonymkode: bda80...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss har vi ventet på svar fra kona til sjefen sin arbeidsplass, og et par hos oss som har flere deltidsstillinger, og ikke vet når de får ferie der. Jeg ble ganske irritert, siden vi hadde frist tidlig i mars, men sjefen ikke svarer, fordi han tar hensyn til dem som ikke overholdt den fristen.Jobber i dagligvare

Anonymkode: bda80...d5a

Ja, og det er jo ikke holdbart i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i helsevesenet.
Er mange ansatte å ta hensyn til. Det må være et antall ansatte på jobb til enhver tid. Har ikke lov å operere med planlagt overtid, er derfor mye som må være på plass.

Vi har sen eller tidlig ferie, så vi har sånn noenlunde forutsigbarhet da. Men noen år kan det jo hende man må ha samme ferie som året før pga bryllup, barnedåp, 70-års dager eller lignende. Da ordner det seg somregel, og jeg har vel ikke opplevd å ikke få ferie når jeg ønsker det i forhold til slike ting. 

Anonymkode: 416ad...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber i barnehage, og vi må vente til foreldrene har gitt beskjed om hvilke uker barna deres skal ha ferie.

Anonymkode: 7a817...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i helsevesenet.
Er mange ansatte å ta hensyn til. Det må være et antall ansatte på jobb til enhver tid. Har ikke lov å operere med planlagt overtid, er derfor mye som må være på plass.

Vi har sen eller tidlig ferie, så vi har sånn noenlunde forutsigbarhet da. Men noen år kan det jo hende man må ha samme ferie som året før pga bryllup, barnedåp, 70-års dager eller lignende. Da ordner det seg somregel, og jeg har vel ikke opplevd å ikke få ferie når jeg ønsker det i forhold til slike ting. 

Anonymkode: 416ad...b28

Tidlig / sen-ferie er jo en fin løsning i sånne tilfeller. Selv om man ikke alltid får ferie når man vil, og det har man jo ikke krav på heller, så er det forutsigbart og det er mulig å planlegge ferie i god tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i barnehage, og vi må vente til foreldrene har gitt beskjed om hvilke uker barna deres skal ha ferie.

Anonymkode: 7a817...19c

Ja, den har jeg også hørt. Men jeg tillater meg å tvile på om det er så stor forskjell på antall barn i ferien fra år til år at arbeidsgiver ikke kan gjette seg til hvor mange ansate som trengs.

Når må foreldrene gi beskjed om ferie da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Ja, den har jeg også hørt. Men jeg tillater meg å tvile på om det er så stor forskjell på antall barn i ferien fra år til år at arbeidsgiver ikke kan gjette seg til hvor mange ansate som trengs.

Når må foreldrene gi beskjed om ferie da?

Du kan tvile så mye du vil, men det kan vi ikke gjette oss til.

Anonymkode: 7a817...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du kan tvile så mye du vil, men det kan vi ikke gjette oss til.

Anonymkode: 7a817...19c

Men når må foreldrene gi beskjed om når barna skal ha ferie da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan tvile så mye du vil, men det kan vi ikke gjette oss til.

Anonymkode: 7a817...19c

Og det er jo gjette de aller fleste må gjøre uansett. Arbeidsgiveren må gjette / beregne ut fra tidligere erfaring kombinert med det han vet der og da og så sette opp feriekabalen ut fra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Og det er jo gjette de aller fleste må gjøre uansett. Arbeidsgiveren må gjette / beregne ut fra tidligere erfaring kombinert med det han vet der og da og så sette opp feriekabalen ut fra det. 

Men man kan ikke gjøre det, for da har man plutselig for få på jobb, eller alt for mange, og det er detjo ingen som ønsker

Anonymkode: 7a817...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Men når må foreldrene gi beskjed om når barna skal ha ferie da?

14 april

Anonymkode: 7a817...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Men når må foreldrene gi beskjed om når barna skal ha ferie da?

Samme her - vi må vente på foreldrene. Som igjen gjerne må vente på beskjed fra sin arbeidsplass. 

Vi kan selvfølgelig dette opp en ca-plan. Men vi må alltid ta høyde for å ha tilstrekkelig bemanning. Ferievikarer er det ikke rom for. Det er kjett å måtte inndra ferie fordi vi trenger flere på jobb. Og det er kjett å planlegge med for mange på jobb dersom det blir få barn. 

Anonymkode: 1b0ce...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i døgnbemannet seksjon (er jeg som lager turnus) og det er litt sånn «det er bare sånn det er» innad i helseforetaket. Vi må ha ønskene innen februar er omme og de ansatte får beskjed innen 1.april om når de får ferie. 

Vi skulle ønske det var mulig å sette fristen for ønsker til 1.januar, men det er et svare strev å få de innen februar er over fordi ingen vet når de vil ha ferie så tidlig... 

vi har 13 sengeplasser, men vet aldri hvor mange som er dekt så vi legger oss på et minimum i forhold til antall pasienter. 

Anonymkode: 3ee09...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg. Får vite ferien min i mai. Først må vi se hvor mange barn som kommer i ferieukene, så må det bemannes deretter.

Anonymkode: c62ac...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i nsb her er det senest 14 dager før om vi har fått innvilget Ferie, bortsett fra sommerferien den er fast.  

Anonymkode: 0aa11...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter ferieturnus i barnehage. Jeg venter ikke på svar fra foreldre. Jeg ser på et snitt fra de siste tre åra og beregner deretter. En del personal tar ferie, men noen ber også om avspasering. Det er de som tar avspasering jeg ev må hanke inn igjen. Alle i personalet har fått svar på sine ferier, og fikk det før 1. April. 

Anonymkode: e515a...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Ja, den har jeg også hørt. Men jeg tillater meg å tvile på om det er så stor forskjell på antall barn i ferien fra år til år at arbeidsgiver ikke kan gjette seg til hvor mange ansate som trengs.

Når må foreldrene gi beskjed om ferie da?

01.05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som leder i offentlig virksomhet og må tilpasse det som skjer der og da. 

Anonymkode: a31d7...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stenger bhg jeg jobber i, uke 28 og 29. Så alle vet de har fri da. Deretter må vi ønske ferie før eller etter. Av erfaring er det mest barn uke 27 og mindre i uke 30, og da slår vi sammen husene. 

Foreldre må gi beskjed innen 15.04 om feire til barna. I bhg til guttene må vi si ifra før 01.05. Jeg vet allerede nå at de skal ha fri 28-31 pga mannens ferie. 

Anonymkode: bdd71...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må oppgi mine ferieønsker 6mnd før det er ferieavvikling. Om jeg får ferie eller ikke har jeg opplevd å få beskjed om bare uker i forveien. Sommerturnus komer gjerne to uker før den trått kraft, og den er så full av hull at det settes inn sykemeldte i listene for å få det til å gå opp. Hele sommeren går rundt fordi folk jobber flere helger på rad, tar ekstravakter og dobbeltvaktet. 

Anonymkode: 72f58...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...