Gå til innhold

Angående å dele utgifter på bilen mellom meg og samboer

Anbefalte innlegg

Vi har en bil som jeg kjøpte for noen år tilbake.  Den er gjeldfri.  Inntil nylig brukte vi den like mye,  og vi deler alle løpende utgifter på den 50/50, ( forsikring, drivstoff,  verksted osv). Men,  nå har samboeren min fått seg en jobb,  hvor han bruker bilen til og fra hver dag,  6 mil tur/retur. Jeg tar kollektiv til jobb, og betaler månedskort fra egen lomme. 

Etter at han begynte å kjøre bilen til jobb, så betaler han drivstoff og bompenger. Men,  jeg mener han burde ta en større del av regninga, 2/3 av forsikringen, parkeringsleia (bør i borrettslag), og verksted,  da det er hans kjøring som sliter mest på bilen.  

Vi bor i Oslo,  og jeg bruker knapt bilen.  Kjører kanskje en liten tur hver 14 dag. 

Hva tenker dere? Han har jo veldig billig transport til og fra jobb, takket være at jeg er med på hele blinken 50 %, i tillegg til at han ikke har møtt ut med ei krone for å i det hele tatt gå til anskaffelse av denne bilen.  

Jeg vil ikke være smålig, men jeg synes han får mye "gratis", jeg mener bilordningen vår burde revurderes revurderes som bilbruken hans har gått opp fra å også være en tur hver 14 dag, til nå å være daglig. 

Hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: 2fb73...aaa

Fortsetter under...

Min erfaring er at man deler alt når man har flyttet sammen. Altså er det ikke mine og dine penger, mine og dine utgifter osv, man deler det som kommer inn og deler det som går ut.

Jeg og mannen har en felles sparekonto, en felles regningskonto, en felles matkonto, også har vi "lommepenger" igjen på konto som vi bruker uten å blande oss så veldig i hverandres innkjøp.

Jeg synes det høres veldig rart ut å dele sånn som dere gjør....

Anonymkode: d2b3c...e03

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at man deler alt når man har flyttet sammen. Altså er det ikke mine og dine penger, mine og dine utgifter osv, man deler det som kommer inn og deler det som går ut.

Jeg og mannen har en felles sparekonto, en felles regningskonto, en felles matkonto, også har vi "lommepenger" igjen på konto som vi bruker uten å blande oss så veldig i hverandres innkjøp.

Jeg synes det høres veldig rart ut å dele sånn som dere gjør....

Vi har også regningskonto, og "matkonto". 

Men, han bruker bilen mye, 6 mil 5 dager i uken. Jeg synes ikke det er rimelig at jeg skal finansiere hele hans pendling til jobb. Men, vi er forskjellige. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men, han bruker bilen mye, 6 mil 5 dager i uken. Jeg synes ikke det er rimelig at jeg skal finansiere hele hans pendling til jobb. Men, vi er forskjellige. 

Hvor mange kr kan det være snakk om når han betaler bensin og bompenger? Leie av parkering må dere betale uavhenig om han kjører 6 mil om dagen eller 200 meter om dagen. Bilverksted kan jeg nok være enig i.

Anonymkode: b0c67...7ba

Her betaler vi også alt felles. Om det er han eller jeg som kjører lengst, om det er jeg eller han som tar kollektivt, om det evt er han eller jeg som bulker bilen - penge inn er våre penger, penger ut er våre penger!

Anonymkode: 5bb47...399

Mannen min har betalt for bilen i alle år mens jeg har kjørt den aller mest. Han tar toget til jobb, mens jeg ofte tar bilen. I tillegg må vi nesten ha bil for å få AS familien rundt forbi.

Det er en dårlig ide å spikke fliser på prosenter i betaling.

Anonymkode: 0fc59...932

Annonse

Høres kjipt ut å ha det sånn at man skal telle på kronene hvem som bruker bilen mest osv. Spesielt hvis dere har felles barn.

Hadde aldri giddet å mase om dette, en annen gang vår det sikkert andre veien, at det er du som kommer best ut av noe økonomis. Jeg er for at man skal være litt rause med hverandre i et forhold, og se litt stort på sånne ting som dette. 

Anonymkode: d25c1...409

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Smålighet er liksom den minst sjarmerende av alle egenskaper man kan ha....

Hm. Jeg skjønner ikke dette perspektivet i det hele tatt, merker jeg. Mannen og jeg har vært sammen i 14 år og har to barn sammen. Vi har hatt felles økonomi fra vi flyttet sammen etter ett år, og regnet vel ikke akkurat på "dine og mine" penger før heller. Det varierte hvem som betalte for øl og restaurantregninger da vi datet. Om penger hadde blitt et tema, slik som at hver restaurantregning skulle deles på midten, tror jeg fort jeg hadde tenkt at han ikke var mannen for meg, gitt. Noe så lite romantisk. Heldigvis var han lik meg på det området - avslappet og generøs, men ikke innstilt på å bli spandert på hele tiden. Siden har alle penger vært våre penger. Da jeg studerte og han hadde fått jobb, brukte vi hans inntekt sammen. Nå tjener jeg vesentlig mer enn ham, og om han går tom sier han bare "Jeg trenger 5000kr for å betale for det-og-det", så overfører jeg. Vi snakker lite om penger, utover sånne helt dagligdagse samtaler. Å være i et forhold med noen som er nøyeregnende og smålige på dette området, hadde bare vært trist. Å være sammen med noen som sløser veldig, hadde sikkert også vært et problem. 

Her er det jo ikke sløsing, det er reelle kostnader for å reise til jobb. Hva er problemet med å betale for dette? Eller er det sånn at mannen tjener mye mer enn deg og at han ikke deler?

Anonymkode: 271c6...5fd

Jeg skjønner godt at det fungerer best med separat økonomi for noen.

Likevel er jeg litt uenig her at han skal betale mer for forsikring, parkering. Dette er ting man må betale like mye for uavhengig av bruk(?) Så lenge han tar de reelle økte utgiftene som bensin og bompenger bør det være greit. Om han bruker den så mye at det blir merkbart at bilen trenger mer service bør han også ta kostnaden for det.

Anonymkode: db44d...ccb

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du sier dere har felles regningskonto og matkonto. Hvorfor betaler du da månedskort fra «egen» lomme? Det bør jo gå inn under «felles» spør du meg..

Anonymkode: 87533...e6c

Enig. Det går fint an å fortsette å ha separat økonomi, men utvide det dere allerede gjør med å ha transportkostnader på fellesen. Han reiser vel ikke så langt til jobb for moro skyld?

Anonymkode: 61295...e5b

Annonse

Det du måtte hatt uansett på bilen bør vel egentlig du betale. Du måtte hatt parkering og forsikring uansett, så det bør jo du betale 100% av. Drivstoff, bom og evt slitasjedeler bør han betale fordi det er han som sliter på de. 

Anonymkode: f71ab...0c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...