Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #1 Del Skrevet 11. april 2019 Var hos øyelege med min 4 åring i dag og fikk sjokk. Han målte synet til +5.50 på begge øyer. Fikk attest å ta med til brilleforretning og ble mer eller mindre kastet ut av kontoret. Ingen mulighet for spørsmål. Vi merker ikke at barnet vårt ser dårlig. Ble henvist etter 4 års kontroll på helsestasjonen. Barnet vil naturligvis ikke ha briller og er hysterisk. Lurer på om noen vet om det finnes sjanse for at synet kan bli bedre? Skremmende om det er så dårlig nå, og blir enda svakere etter hvert som årene går. Anonymkode: 394be...2bc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #2 Del Skrevet 11. april 2019 Jeg er selv langsynt, hadde +4 på det ene øyet, og +2,5 på det andre omtrent, husker ikke nøyaktig, dette var når jeg var 8-9 år. Brukte briller fra jeg var 8-9 til jeg var ca15-16, da sluttet jeg å bruke briller fordi jeg ikke ville bruke briller mer. Fant ut når jeg var 28 og skulle begynne på høgskole at det sikkert var lurt å ordne meg ny briller, merket jo at jeg ble fortere sliten i øynene når jeg leste, så på tv og lignende. Da hadde jeg + 2,5 på det dårligste øyet, og +0,75 på det andre øyet. Nå 10 år senere har jeg akkurat ordnet meg nye briller, og tok en ny test også i den forbindelse, har fått litt dårligere syn, med +2,75 på det dårligste øyet, og +1,25 på det andre. En 4-åring kan ikke bestemme selv om det vil ha briller eller ikke, snakk positivt om briller, snakk om hvor stor og smart man ser ut med briller på. Fremsnakk briller. Hvorfor er det egentlig naturlig at barnet ikke vil ha briller? Sannsynligvis vil aldri barnet få så godt syn at det kan slutte med briller, men, ja, det er stor sannsynlighet for at synet blir noe bedre. Anonymkode: dcb4c...303 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #3 Del Skrevet 11. april 2019 Mest sannsynlig vil han alltid ha behov for korreksjon, men han kan velge linser etterhvert og det kan være at han i noen år kan klare seg med lesebriller. Nå er det viktig at han bruker bruker hele tiden, hvis ikke kan han i verste fall få nedsatt syn (oftest på et øye) som ikke bruker vil hjelpe for, for alltid. Snakk positivt om brukket og la han (være med å) bestemme hva slags briller han skal ha. Det er også veldig lurt å ha reservebriller, men de dekker ikke nav (for jeg regner med at han skjeler så dere får dekket briller derfra). Anonymkode: 4109b...e6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987401 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #4 Del Skrevet 11. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mest sannsynlig vil han alltid ha behov for korreksjon, men han kan velge linser etterhvert og det kan være at han i noen år kan klare seg med lesebriller. Nå er det viktig at han bruker bruker hele tiden, hvis ikke kan han i verste fall få nedsatt syn (oftest på et øye) som ikke bruker vil hjelpe for, for alltid. Snakk positivt om brukket og la han (være med å) bestemme hva slags briller han skal ha. Det er også veldig lurt å ha reservebriller, men de dekker ikke nav (for jeg regner med at han skjeler så dere får dekket briller derfra). Anonymkode: 4109b...e6d Det kan også hende at han aldri klarer å bruke linser, jeg klarte ikke det, og jeg vet flere som heller aldri klarte det. Det står vel egentlig ingenting om skjeling, men briller trenger ikke bli veldig dyrt om du kan gå til de store kjedene, evt bestille på nett. Har bestilt flere par briller fra lensway. Men vet egentlig ikke om de har briller til barn, men det finner du jo ut. Anonymkode: dcb4c...303 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #5 Del Skrevet 11. april 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan også hende at han aldri klarer å bruke linser, jeg klarte ikke det, og jeg vet flere som heller aldri klarte det. Det står vel egentlig ingenting om skjeling, men briller trenger ikke bli veldig dyrt om du kan gå til de store kjedene, evt bestille på nett. Har bestilt flere par briller fra lensway. Men vet egentlig ikke om de har briller til barn, men det finner du jo ut. Anonymkode: dcb4c...303 Det er verdig få som ikke klarer å bruker linser og jeg sitter det om skjerming fordi jeg av erfaring vet at barn som blir henvist etter 4- årskontroll nesten alltid blir henvist fordi de ser for dårlig på et øye. Når de da i tillegg har styrke +5,50, er det veldig få (om noen) som ikke skjeler og ikke får dekket briller, men du har rett i at det ikke står noe om det. Jeg ville ikke bestilt briller på nett til barn, både for å være 100% sikker på at det ikke er noe galt og fordi det er enda viktigere at de får tynne, lette, pene glass når de i utgangspunktet ikke ønsker bruker. Det er også veldig greit å kunne gå innom butikken man har kjøpt brillene for å rette den på og reparere dem når det er behov for det. Og når en 4- åring bruker briller er det ofte behov for det. Anonymkode: 4109b...e6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #6 Del Skrevet 11. april 2019 Sønnen min ble målt til 3,5 på begge øyne da han var et år. Nå er han 9 og har 6.25 og 6.75, skjeler og har skjeve hornhinner. Datteren min har brukt 2.5 fra hun var 4 år til 8 år, men bruker nå ikke briller. det kan altså gå begge veier. Men jeg tror sønnen din kommer til å få en ny verden med briller på. Anonymkode: 13554...ffc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #7 Del Skrevet 11. april 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er verdig få som ikke klarer å bruker linser og jeg sitter det om skjerming fordi jeg av erfaring vet at barn som blir henvist etter 4- årskontroll nesten alltid blir henvist fordi de ser for dårlig på et øye. Når de da i tillegg har styrke +5,50, er det veldig få (om noen) som ikke skjeler og ikke får dekket briller, men du har rett i at det ikke står noe om det. Jeg ville ikke bestilt briller på nett til barn, både for å være 100% sikker på at det ikke er noe galt og fordi det er enda viktigere at de får tynne, lette, pene glass når de i utgangspunktet ikke ønsker bruker. Det er også veldig greit å kunne gå innom butikken man har kjøpt brillene for å rette den på og reparere dem når det er behov for det. Og når en 4- åring bruker briller er det ofte behov for det. Anonymkode: 4109b...e6d Klart det kanskje er få som ikke klarer å bruke linser, men tenker at man uansett ikke skal bruke det som argumentasjon til en 4 åring, at når du blir 16 (om 12 år) kan du få linser, heller fokusere på hvor bra det blir med briller. Jeg fikk selv briller som 8-9 åring, og jeg skjeler ikke, og tror ikke mine foreldre fikk dekt briller til meg. Jo, enig i at briller bør kjøpes på nær-brillebutikken, men kanskje reservebriller kan bestilles? Om brillene er av et bestemt merke, så kan det nok være mulig å finne de samme brillene på nett, til en billigere penge. Anonymkode: dcb4c...303 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #8 Del Skrevet 11. april 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Klart det kanskje er få som ikke klarer å bruke linser, men tenker at man uansett ikke skal bruke det som argumentasjon til en 4 åring, at når du blir 16 (om 12 år) kan du få linser, heller fokusere på hvor bra det blir med briller. Jeg fikk selv briller som 8-9 åring, og jeg skjeler ikke, og tror ikke mine foreldre fikk dekt briller til meg. Jo, enig i at briller bør kjøpes på nær-brillebutikken, men kanskje reservebriller kan bestilles? Om brillene er av et bestemt merke, så kan det nok være mulig å finne de samme brillene på nett, til en billigere penge. Anonymkode: dcb4c...303 Det er ikke noe i veien for at 4- åringen ikke kan begynne med linser alt om 2-3-4 år. Ikke nødvendigvis hekke tiden, men f.eks. til trening el. Anonymkode: 4109b...e6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #9 Del Skrevet 11. april 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe i veien for at 4- åringen ikke kan begynne med linser alt om 2-3-4 år. Ikke nødvendigvis hekke tiden, men f.eks. til trening el. Anonymkode: 4109b...e6d Bruker du linser selv, eller har så små barn som gjør det? Anonymkode: dcb4c...303 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #10 Del Skrevet 11. april 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Bruker du linser selv, eller har så små barn som gjør det? Anonymkode: dcb4c...303 Jeg bruker linser selv og har lært opp 7-8- åringer til å bruke det flere ganger. Noen får det til veldig lett, men andre bruker tid. Kommer ikke på at jeg har måttet gi opp noen ganger, men motivasjonen må være stor når de er så unge. Fotball og briller fungerer f. eks. dårlig og da kan ofte linser være en bedre løsning enn sportsbriller. Anonymkode: 4109b...e6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. april 2019 #11 Del Skrevet 11. april 2019 Datteren min var 4 når hun fikk påvist +4 og +4,5. Vi merket heller ikke noe på henne. Vi var i utg pkt henvist pga mistanke om skjeling. Etter et par kontroller hos øyelege hvor han ikke kunne finne skjeling, fikk vi time hos ortopist da han mistenkte at der var et eller annet. At det var så "ille" hadde vi ikke sett for oss. Hun nektet også å bruke brillene (skulle kun bruke for å avlaste ved lesing, tv-titting osv) så vi fryktet jo at det ville gjøre alt verre. Men når hun var 6 år var synet bortimot normalisert og trengte ikke videre kontroller(men vi må selvsagt følge med og få en sjekk hvis vi mistenker noe.) Jeg var langsynt i tenårene og brukte briller ved lesing, på skolen o.l. Hos meg også normaliserte det seg etter noen år. Anonymkode: 26e6e...5e9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365405-noen-som-har-barn-som-erhar-v%C3%A6rt-langsynte/#findComment-148987438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå