Gå til innhold

Må vi ha pass til Danmark?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen 

vi skulle til legoland i påsken men passet til mellomste har gått ut og minste har ikke pass enda. Er det mulig å dra for det eller er det bare å glemme det? 

Anonymkode: 6ff54...e8b

Skrevet

De sier det er greit med pass OM NOE SKJER. Terrorhandling i landet som fører til strengere grensekontroll feks. Jeg er i København ca to ganger i måneden og har aldri vist pass, har også glemt det noen ganger. 

Da vi var på ferie i fjor sjekket de kun pass på de med åpenbar tilknytning til ikke skandinaviske land. Bare bittelitt rasistisk det altså. 

Anonymkode: d59a1...e83

Skrevet

Glemte å nevne at vi skulle ta bil og den hurtig båten.

Anonymkode: 6ff54...e8b

Skrevet

Da vi kom hjem fra Danmark med båt i fjor sommer, ble vi stoppet i passkontroll i Larvik. Vi hadde pass til alle, men det bør holde til de voksne. Det er passfrihet i Norden, men du kan bli bedt om å dokumentere at du er Nordisk. 

Hvis dere skal ta båt/fly, kan det være at ferge- eller flyselskapet krever at alle har pass. Pass er eneste ID som er gyldig i utlandet. 

Anonymkode: 92c46...9cc

Skrevet

Ta med fødselsattest. 

Anonymkode: 8d903...71a

Skrevet

Nei. Men det anbefales for letter kontroll ved evt kontroll. 

Anonymkode: 38d4a...c16

Skrevet

Barn trenger ikke pass når de reiser sammen med foreldre. Jmf politiets sider og selskap dere skal reise med. 

Skrevet

Holder med legitimasjon. 

Men, barn har gjerne ikke det da..  Vi ble stoppet i passkontroll sist vi var med båten over.  Hadde glemt passene hjemme, så minste mi hadde ikke noe legitimasjon med. Vi ble tatt med til siden og fikk "skjennepreken ", hun ble spurt ut etter alle kunstens regler og de søkte oss opp i dataen. Jenta mi ble livredd.  Holdt ikke at jeg hadde legitimasjon med meg altså! Kom oss i land til slutt da, men lærte å aldri reise uten pass flere ganger 😅

Anonymkode: 4c548...08e

Skrevet

Det skal holde at dere foreldre har, pluss at dere kan ta med det utgåtte til mellomste barnet.

Vi har blitt stoppet en gang, men da var det bare vi voksne som måtte vise legitimasjon (og da vil de helst ha pass eller førerkort, selv om de sier bankkort med id også holder). Barna så de ikke på engang...

Hva står det på nettsiden til båten dere skal kjøre med da? På nettsidene til colorline står det at barn under 16 år kan reise uten...

https://www.colorline.no/om-oss/pressesenter/krav-til-legitimasjon-ved-reiser

Anonymkode: 478ec...55a

Skrevet

Mine foreldre har blitt stoppet når de går av fergen. Fått beskjed at sertifikat ikke er greit lenger og at en bør ha med pass.

Får å sleppe noe som helst tull ville jeg fått pass til alle! Nytter ikke å klage viss noe skulle skje, en må passe på seg selv!

Anonymkode: 3f1fb...5a4

Skrevet

Går fint uten pass til barn til Sverige/Danmark. Voksne bør ha pass. Colorline og Politiet har skrevet det klart på sidene sine.

Anonymkode: fe784...b08

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre har blitt stoppet når de går av fergen. Fått beskjed at sertifikat ikke er greit lenger og at en bør ha med pass.

Får å sleppe noe som helst tull ville jeg fått pass til alle! Nytter ikke å klage viss noe skulle skje, en må passe på seg selv!

Anonymkode: 3f1fb...5a4

Da er de blitt rundlurt. Sertifikat er godkjent, bankkort er ikke. Bare å vise til offentlige sider og informasjon. F.eks politiets egne. 

Skrevet

Vi glemte passet til vår sønn på 16 år, og kom ikke med ferja. Det hjalp ikke om vi foreldrene hadde pass, eller at tre unger satt og gråt i bilen. Vi ble vist ut av køen, og bort fra kaia. 

Vi endte med å kjøre til Danmark.  Ikke noe problem på grensene, mannen måtte bare vise sertifikat inn til Sverige på vei hjem.

Anonymkode: 9c8db...756

Skrevet

Vi tar med til alle, selv om gutten vår bare er 3 år så er det greit å ha 🙂

Anonymkode: c7c71...211

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi glemte passet til vår sønn på 16 år, og kom ikke med ferja. Det hjalp ikke om vi foreldrene hadde pass, eller at tre unger satt og gråt i bilen. Vi ble vist ut av køen, og bort fra kaia. 

Vi endte med å kjøre til Danmark.  Ikke noe problem på grensene, mannen måtte bare vise sertifikat inn til Sverige på vei hjem.

Anonymkode: 9c8db...756

Håper dere klaget. 

• 1 måned senere...
Skrevet
På 10.4.2019 den 11.17, Anonym bruker skrev:

Holder med legitimasjon. 

Men, barn har gjerne ikke det da..  Vi ble stoppet i passkontroll sist vi var med båten over.  Hadde glemt passene hjemme, så minste mi hadde ikke noe legitimasjon med. Vi ble tatt med til siden og fikk "skjennepreken ", hun ble spurt ut etter alle kunstens regler og de søkte oss opp i dataen. Jenta mi ble livredd.  Holdt ikke at jeg hadde legitimasjon med meg altså! Kom oss i land til slutt da, men lærte å aldri reise uten pass flere ganger 😅

Hvor gammel er jenta di, 08e? Er man over 13 år, har man rett til legetimasjon.

Anonymkode: 03dba...025

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er jenta di, 08e? Er man over 13 år, har man rett til legetimasjon.

Anonymkode: 03dba...025

Hun er 8 år

Skrevet
På 10.4.2019 den 11.17, Anonym bruker skrev:

Holder med legitimasjon. 

Hadde klaget og anmeldt. Man bør ærlig talt kunne regelverket når man jobber i slike yrker. 

Skrevet

Ta pas med til de voksne. 

Vi var med båden hjem og der var der en dansk familie, hvor de voksne ikke havde pas med. Blev en masse styr og kaptajnen måtte bestemme om han ville hs de med, de fik lov, med besked om at de ville blive stoppet igen når de kom til Larvik. 

Vi har ikke oplevet det før, men nu tar vi pas med 

Anonymkode: fbcca...f40

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å ta med seg pass. En grensepassering er en grensepassering, og det bør ikke være ukjent at et lands myndigheter ønsker å vite hvem som reiser ut og inn av landet, særlig inn. 

Anonymkode: e561f...530

Skrevet

Fikk beskjed om at vi burde ha med pass eller gyldig dokumentasjon i fjor. Men måtte ikke vise en eneste gang. Tok colorline fra kr. Sand. Men ta med pass dere som har gyldig og kopier opp fødselsattesten til de to barna dine som ikke har? 😊 

Anonymkode: fa7b0...0f4

Skrevet

Nei.

Vi skal til Danmark , og har en gutt på 6, politi sa vi ikke trengte

Anonymkode: 9d25b...2d8

Skrevet

Nå er det ikke krav om pass, men den dagen det smeller, blir det krav om å vise pass. Det har skjedd før og det vil skje flere ganger. Jeg har sluttet å reise uten pass, både for meg og barna. 

Anonymkode: 34783...de0

Skrevet

Ta med det utgåtte passet og fødselsattest. Det skal holde greit. 

Anonymkode: 224fe...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...