Gå til innhold

Ku, kalv som familiedyr

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å selge kalver som familiedyr, altså som ikke skal bli slaktet, kun til kos liksom. Er det noen her inne som har kjøpt en kalv som vil dele hvordan det er å ha 1 kalv. 

Er klar over at kalven blir en stor ku og ikke er kalv for alltid. 

Jeg har alltid likt kuer men har aldri sotte meg inn i det å eie 1 ku, Og kunne gjerne tenkt meg kjøpe en kalv når vi flytter. 

Noen her inne som har positive og negative sider å fortelle om det å eie disse flotte dyra? 

Ønsker kun seriøse kommentaret. Svarer ikke på kvasse teite kommentarer. Takk.

Anonymkode: 7947a...a61

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144365332-ku-kalv-som-familiedyr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok ikke så vanlig. Men du bør ha minst to, kyr er flokkdyr så jeg tror at en kalv ville mistrives alene. Eventuelt ha selskap av andre dyr.

Anonymkode: 65141...813

Var det jeg tenkt. Sikkert ikke så mange som vil selge ku til kun kos og gøy da. 

Ja blir det ku på oss så må det bli 2. Blir andre dyr på gården også, så alene vil den ikke bli.

Takk for svar. 

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det jeg tenkt. Sikkert ikke så mange som vil selge ku til kun kos og gøy da. 

Ja blir det ku på oss så må det bli 2. Blir andre dyr på gården også, så alene vil den ikke bli.

Takk for svar. 

Har du f.eks. hest? Sau? Storfe går godt overens med begge disse. Men har du tenkt på om det er kukalv(er) eller oksekalv(er) du skal ha? Oksekalv må kastreres, det er ikke lov å slippe ukastrerte okser på beite (bortsett fra kjøttferaser, i planlagt avl, ukastrerte av disse kan vel heller ikke slippes i utmark, tror jeg). Hba med paring? I så fall, hva med kalver som da kommer? Melk? Ammeku? Egnet husrom for dyrene? Vinterfôr? Slakt? Er litt å ta med i regnestykket hvis man skal anskaffe storfe. 

Anonymkode: c50db...fa5

Du glemte å skrive i hovedinnlegget at dere skal flytte til gård, så jeg så for meg at du ville ha en ku i hagen... og tenkte mitt ;)

Jeg kan ikke så mye om det, men du må nesten ha to. Lurer på om det er kommet lover for det også, at de har rett til å ikke bo alene siden de er flokkdyr? Eller, må i hvert fall ha selskap av andre dyr.

Bare husk at det er mye arbeid og mye ansvar. Det er mye å sette seg inn i av lover og regler for dyrehold og dyrevelferd. Dere har aldri fri. Og så er det kostbart. Men det kan jo være veldig trivelig også. Jeg ville brukt mye tid mens de var små til å skape et tett forhold til dem, for det er store dyr, og om man ikke har et godt forhold til dem så kan de være farlige. Viktig å lære barn grenser også, bl.a. ikke gå inn til dyra alene. Vil tro dere kan bruke kyr til å beite ned utmark som dere ellers ikke vil ha tid til å slå, det er jo viktig for kulturlandskapet. Google "Norge gror igjen", så ser du det.

Geiter er forresten også morsomme dyr å ha også.

Lykke til med gården, uansett hva dere skaffer dere av dyr :)

Anonymkode: f943b...ad6

Annonse

Takker for svar igjen :)

ja kanskje ikke akkurat gård men småbruk er vel rette ordet. (Vi skal bygge selv)  Nei vi vil gjerne sette oss godt inn i det før evt annskaffelse. Så har heldigvis god tid på meg å lese meg klok på dette. Men ser jeg at det ikke vil komme til å funke så blir det ikke til anskaffelse av ku. Vi tenkte kukalv og ikke oksekalv. Og kun for hygge, kos og melk. Jeg er kjent med hest men det er jo litt to forskjellige dyr. Og jeg har jo egentlig null anelse om kyr. Vet kun at ukastrerte okser ikke kan ut på beite. Så derfor jeg vil sette meg inn i det før anskaffelse og høre av andre om hvordan det er å ha kuer. Vi har også unger så kuene vil jo bli godt likt her evt. Og vi vil satse på ett tett forhold til de. Jeg elsker kuer, alltid gjort. Gikk alltid kun til kalver og kuer når jeg besøkte gårder da jeg var lita. Har ett hjerte for kuer. Så håper drømmen blir oppfylt da, alltid ønska meg ku 😁 Hest skal vi ha igjen da vi flytter. Vokst opp med hest, geiter, griser, høns, påfugler, men ikke kuer. 

Vi har ikke kommet så langt med tanke på paring og kalver enda. Det vet vi ikke riktig enda.  

:) 

Skal du ha melk fra kua, må den først få kalv. Det er ganske strenge regler med krav til husdyrrom og håndtering av melk, så dette må du sette deg inn i. Det er naturligvis en mulighet for at kravene ikke er like strenge hvis du ikke skal levere melk, men bruke alt sjøl, men jeg hadde ikke tatt sjansen på en lavere hygienisk standard hvis jeg skulle drikke tankmelk.

Håndmelking er kjempetungt og vanskelig, men det går an å lære. Jeg hadde nå likevel gått for melkemaskin. Melking betyr imidlertid at dere blir ekstremt bundet opp og totalt avhengig av å følge klokka. Kyr må melkes til samme tid, ellers får de spreng og det blir vondt for dem. Har dere melkemaskin må dere ha aggregat også, i tilfelle strømmen går rundt fjøstid. 

Husdyr er hardt arbeid, og du har aldri fri. Du kan ikke reise på en helgetur eller en ferie uten å få tak i en avløser.

Jeg ser at jeg virker veldig negativ, og det er ikke meningen, men du må være helt realistisk rundt dette. 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar igjen :)

ja kanskje ikke akkurat gård men småbruk er vel rette ordet. (Vi skal bygge selv)  Nei vi vil gjerne sette oss godt inn i det før evt annskaffelse. Så har heldigvis god tid på meg å lese meg klok på dette. Men ser jeg at det ikke vil komme til å funke så blir det ikke til anskaffelse av ku. Vi tenkte kukalv og ikke oksekalv. Og kun for hygge, kos og melk. Jeg er kjent med hest men det er jo litt to forskjellige dyr. Og jeg har jo egentlig null anelse om kyr. Vet kun at ukastrerte okser ikke kan ut på beite. Så derfor jeg vil sette meg inn i det før anskaffelse og høre av andre om hvordan det er å ha kuer. Vi har også unger så kuene vil jo bli godt likt her evt. Og vi vil satse på ett tett forhold til de. Jeg elsker kuer, alltid gjort. Gikk alltid kun til kalver og kuer når jeg besøkte gårder da jeg var lita. Har ett hjerte for kuer. Så håper drømmen blir oppfylt da, alltid ønska meg ku 😁 Hest skal vi ha igjen da vi flytter. Vokst opp med hest, geiter, griser, høns, påfugler, men ikke kuer. 

Vi har ikke kommet så langt med tanke på paring og kalver enda. Det vet vi ikke riktig enda.  

:)

Hvis du vil ha melk må kua først få en kalv selv. I tillegg må du fore, møkke og melke 2 ganger om dagen hver eneste dag. Det hjelper ikke om barnet ditt må på sykehus eller moren din fyller 70 år og inviterer på fest. Du må i fjøset uansett og du får ikke avløsertilskudd for hobbydyr.

Anonymkode: b6bf5...42d

I gamle dager var det vanlig å ha et par kuer på småbrukene, melken til eget bruk og det samme med kjøttet når de ikke kunne brukes mer. 

Men ting var litt annerledes i gamle dager, da kunne man også la naboens okse bedekke kua så det ble kalv, som igjen ble solgt året etter osv.

Det er mye jobb, men slett ikke umulig. Det er bare mye å sette seg inn i, også må dere være forberedt på at dette blir livet deres, man kan ikke ta fri fra å ha kyr.

Anonymkode: f71c1...2b5

Det er fullt mulig å holde en ku "for kos" dersom du har plass og anledning. Kuer er trivelige dyr. Men! Storfehold er ganske strengt regulert - jeg ville rett og slett tatt en tur på landbrukskontoret for å sjekke om dere kan få det til. Du har jo blant annet krav om løsdriftfjøs, utegang/beite, du skal ha tilgang på tilstrekkelig leid eller eid jord til å spre gjødselen lovlig, for ikke å snakke om oppbevaring av gjødsel (strenge regler om forurensing).

Hygienekrav med tanke på melking er først strengt dersom du skal levere eller selge melk (og med salg menes også privat salg til naboen). Og du kjøper selvfølgelig ikke melkeanlegg til et lite statsbudsjett for én ku (eller to), som ei over her foreslo. Det du gjør, dersom du vil ha melk selv, er å skaffe en ammeku/kjøttferase, setter på kalv og lar den amme og så melker du ut det du trenger for hånd. Da tar kalven seg av at det ikke blir spreng og du slipper å være bundet til å melke - og med litt trening melker du fint ut et par liter for dagen for hånd. Det du må huske er at for hver kalv du får melker kua i max 10 mnd, deretter skal den ha minimum 2 mnd pause før neste kalving. Så du vil for det første ikke ha kontinuerlig tilgang på melk med mindre du har flere kuer - og for det andre vil du måtte slakte en kalv i året pr ku dersom du tenker å ha den gående som melkeku. Bedekking gjøres ved inseminering, det kan også landbrukskontoret forklare deg om. Det funker i bunn og grunn sånn at når kua er på sitt mest fruktbare (her må du nesten snakke med erfarne fjellfolk, for det er en kunst å lese riktig tidspunkt) ringer du og bestiller inseminering. Så kommer inseminøren med donorsæd på frys og ordner opp.

Og så er det litt styr med fôring. Ikke fordi de er så avanserte i matveien, men fordi de aller aller fleste storferasene du får tak i i dag er avlet sånn at de enten har en melke- eller kjøttproduksjon (tilvekst) som gjør at de trenger unaturlig mye mat. En melkeku av normal kvalitet blir alvorlig syk (typ dødssyk) over natta etter kalving dersom du ikke har klart å holde henne godt nok ernært og også får skrudd opp næringsinntaket tilstrekkelig akkurat når den begynner å produsere melk. Hos en ammeku vil det nok ikke være fullt så dramatisk - men de er jo også designet for å yte "over evne" og trenger derfor at den som fôrer vet hva han gjør.

Moralen er: det er fullt mulig å holde en ku eller to for kos, men det er litt mer både byråkrati og arbeid enn med en sau eller geit. Kuer er veldig ålreite dyr, men som hobby er de mest for spesielt interesserte.

Annonse

21 timer siden, Roheryn skrev:

Det er fullt mulig å holde en ku "for kos" dersom du har plass og anledning. Kuer er trivelige dyr. Men! Storfehold er ganske strengt regulert - jeg ville rett og slett tatt en tur på landbrukskontoret for å sjekke om dere kan få det til. Du har jo blant annet krav om løsdriftfjøs, utegang/beite, du skal ha tilgang på tilstrekkelig leid eller eid jord til å spre gjødselen lovlig, for ikke å snakke om oppbevaring av gjødsel (strenge regler om forurensing).

Hygienekrav med tanke på melking er først strengt dersom du skal levere eller selge melk (og med salg menes også privat salg til naboen). Og du kjøper selvfølgelig ikke melkeanlegg til et lite statsbudsjett for én ku (eller to), som ei over her foreslo. Det du gjør, dersom du vil ha melk selv, er å skaffe en ammeku/kjøttferase, setter på kalv og lar den amme og så melker du ut det du trenger for hånd. Da tar kalven seg av at det ikke blir spreng og du slipper å være bundet til å melke - og med litt trening melker du fint ut et par liter for dagen for hånd. Det du må huske er at for hver kalv du får melker kua i max 10 mnd, deretter skal den ha minimum 2 mnd pause før neste kalving. Så du vil for det første ikke ha kontinuerlig tilgang på melk med mindre du har flere kuer - og for det andre vil du måtte slakte en kalv i året pr ku dersom du tenker å ha den gående som melkeku. Bedekking gjøres ved inseminering, det kan også landbrukskontoret forklare deg om. Det funker i bunn og grunn sånn at når kua er på sitt mest fruktbare (her må du nesten snakke med erfarne fjellfolk, for det er en kunst å lese riktig tidspunkt) ringer du og bestiller inseminering. Så kommer inseminøren med donorsæd på frys og ordner opp.

Og så er det litt styr med fôring. Ikke fordi de er så avanserte i matveien, men fordi de aller aller fleste storferasene du får tak i i dag er avlet sånn at de enten har en melke- eller kjøttproduksjon (tilvekst) som gjør at de trenger unaturlig mye mat. En melkeku av normal kvalitet blir alvorlig syk (typ dødssyk) over natta etter kalving dersom du ikke har klart å holde henne godt nok ernært og også får skrudd opp næringsinntaket tilstrekkelig akkurat når den begynner å produsere melk. Hos en ammeku vil det nok ikke være fullt så dramatisk - men de er jo også designet for å yte "over evne" og trenger derfor at den som fôrer vet hva han gjør.

Moralen er: det er fullt mulig å holde en ku eller to for kos, men det er litt mer både byråkrati og arbeid enn med en sau eller geit. Kuer er veldig ålreite dyr, men som hobby er de mest for spesielt interesserte.

Så flott, hjertelig tusen takk for at du tok deg tid å svare med mye info :) dette skal jeg ta til meg. Jeg har faktisk en "bekjent" som driver med kuer.. noe jeg faktisk ikke har tenkt på nå før du kommenterte. Da blir det en tur opp dit å ta en prat med de. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...