Gå til innhold

Fosterforeldre og sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fosterbarnet mitt har en virusinfeksjon som iflg lege vil pågå i minst 14 dager til. Jeg har allerede vært hjemme med ham i 10 dager noe som gjør at det går hardt utover sykt barn dagene mine. 

Ringte derfor til legen å ba om mulighet for sykemelding slik at sykt barn dagene ikke overskrides. Fikk da beskjed om å ringe bufetat pga jeg kan ikke få sykemelding fordi jeg kun er fostermor? 

Er dette vanlig?

Anonymkode: e345a...522

Fortsetter under...

Skrevet

Hva sa Bufetat når du ringte? 

Anonymkode: 6035c...27f

Skrevet

Du kan ikke få sykemelding fordi du ikke er syk. Det var det legen skulle sagt. Det spiller ingen rolle om du er fostermor eller ei, du er omsorgsperson og stiller på linje med oss andre som har biologiske barn. Det han kanskje tenkte var at det var bufetat som lønner deg og derfor må ta stilling til det? Vi hadde til sammenligning 60 dager med sykt barn fra august til mars, og vi måtte bare bruke feriedager og avspasering.

Anonymkode: 44bd9...021

Skrevet

Du kan ikke få sykemeldig når du ikke er syk, hva skulle det stått som diagnose på den sykemeldingen? Finner nav ut at legen misbruker systemet på den måten kan han bli nektet å skrive ut sykemeldinger, så det skjønner jeg godt at han sa nei til....

Anonymkode: 84375...c88

Skrevet

Du er jo ikke syk, så det er det ikke rart at du ikke fikk, fostermor eller ei. Tviler på at din arbeidsgiver er interessert i å betale en frisk arbeidstaker for å være hjemme

Anonymkode: e7c9e...d5b

Skrevet

Du må som alle andre ta feriedager eller søke ulønnet permisjon. Fosterfar har vel også 10 omsorgsdager. Man kan kun sykemeldes for egen sykdom. 

Anonymkode: 217f3...f36

Annonse

Skrevet

Ville ringt nav og undersøkt om du kan få omsorgslønn.

Og for all del, ring bufetat, hva får du av pengestøtte fra dem?

Anonymkode: b9077...c36

Skrevet

Jeg er alene med fosterbarnet. Er derfor det er litt krise iht sykedagene. Barnet er endel syk så lurte bare på hvordan jeg skulle løse dette. Pga at jeg tar ferie når barnehagen er stengt (ikke andre alternativer) så kan jeg ikke ta av ferien heller..

Men takk for svar! 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er alene med fosterbarnet. Er derfor det er litt krise iht sykedagene. Barnet er endel syk så lurte bare på hvordan jeg skulle løse dette. Pga at jeg tar ferie når barnehagen er stengt (ikke andre alternativer) så kan jeg ikke ta av ferien heller..

Men takk for svar! 

Men hva sa bufetat da?

Anonymkode: e7c9e...d5b

Skrevet

Fikk ikke snakket med de i bufetat i dag pga kursdag. . 

Skrevet

Du må forkjøpes fra jobben din. Av Bufetat.

Anonymkode: 19809...fce

Skrevet

Du kan vel ha rett på omsorgslønn fra NAV?Det fikk jeg da tre av ungene måtte operere innen samme år og jeg derfor hadde brukt opp egenmeldingsdagene mine. 

Anonymkode: 3faad...0ec

Skrevet

Legens poeng var neppe at du ikke kan sykemeldes fordi du er fostermor. Men du er ikke syk og kan da ikke sykemeldes. Det blir ikke jeg heller når mine biologiske barn er syke. Han mente nok du bør undersøke med Bufetat om de har noen støtteordninger - eks frikjøp fra jobb. 

Anonymkode: 95df2...1a6

Annonse

Skrevet

Selv om du ikke har krav på betaling har du krav på fri for å ta deg av sykt barn.

Anonymkode: 0550a...800

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke få sykemeldig når du ikke er syk, hva skulle det stått som diagnose på den sykemeldingen? Finner nav ut at legen misbruker systemet på den måten kan han bli nektet å skrive ut sykemeldinger, så det skjønner jeg godt at han sa nei til....

Anonymkode: 84375...c88

Jeg tror faktisk du skjønte at HI ikke nødvendigvis mente "sykemelding" bokstavelig talt, men som "en gyldig begrunnelse for hvorfor jeg ikke kan gå på jobb". Noen mennesker får en merkelig glede av å gjøre seg vanskelig og misforstå med vilje. 

Anonymkode: 402f2...f8f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk du skjønte at HI ikke nødvendigvis mente "sykemelding" bokstavelig talt, men som "en gyldig begrunnelse for hvorfor jeg ikke kan gå på jobb". Noen mennesker får en merkelig glede av å gjøre seg vanskelig og misforstå med vilje. 

Tidligere ble det gitt sykmelding for slikt, heøt vanlig sykmelding. Nå har det blitt skjerpet inn at legene ikke har lov til det og det er ikke noeannet legene kan skrive ut heller som gir rett til fri med lønn.

Skrevet

Du må ha en erklæring fra legen om at du må være hjemme med barnet, så må du søke omsorgsperm uten lønn og så må bufetat frikjøpe deg fra jobb. 

Anonymkode: 5e957...b28

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tidligere ble det gitt sykmelding for slikt, heøt vanlig sykmelding. Nå har det blitt skjerpet inn at legene ikke har lov til det og det er ikke noeannet legene kan skrive ut heller som gir rett til fri med lønn.

Når var i så fall det? 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når var i så fall det? 

Husker ikke.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husker ikke.

Jeg har vært mor i 19 år, og har aldri fått sykemelding på grunn av sykt barn. Har derimot fått bekreftelse på barns sykdom. 

Skrevet

Du har 20 sykt barn dager i året hvis du er alene med barnet. 

Skrevet

Jeg vet om 20 dagene som enslig, men baret har vært mye syk i år så har ikke mange dagene igjen... 

Men skal snakke med bufetat på torsdsg så håper det ordner seg. Ellers må jeg bare bruke egenmeldingsdagene mine for barnet er for dårlig til å dra i barnehage slik det er nå. Dessuten vil jeg ikke smitte andre med dette

Skrevet

Hvis barnet er mye mer sykt enn andre barn pga diagnose (nedsatt immunforsvar, syndrom, funksjonshemming o.l) kan du søke om utvidet rett til sykt barn dager. Vi fikk 20 dager ekstra pga dysmeli.

Anonymkode: 8aa83...82f

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet om 20 dagene som enslig, men baret har vært mye syk i år så har ikke mange dagene igjen... 

Men skal snakke med bufetat på torsdsg så håper det ordner seg. Ellers må jeg bare bruke egenmeldingsdagene mine for barnet er for dårlig til å dra i barnehage slik det er nå. Dessuten vil jeg ikke smitte andre med dette

Det kan du selvfølgelog ikke gjøre. Å skrive falsk og snyte arbeidsgiver er langt fra ok og oppsigelsesgrunn. Er du heldig slipper du unna med tap av retten til å bruke egenmelding.

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke bruke egenmeldingene dine på et sykt barn. 

Da må du bruke syktbarn dagene. 

Eller ferie, perm uten lønn ect. 

Anonymkode: 9c7b3...82a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...