Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #1 Skrevet 7. april 2019 Vil dere være så snill å fortelle litt om hva som var grunnen til at du fjernet livmor? Og hvordan tiden etterpå har vært? Jeg skal snart fjerne livmor, og selv om jeg sier at «det er helt greit, jeg skal jo ikke ha flere barn uansett» så føler jeg noe sorg over det. Men kan liksom ikke sette fingeren på hva slags sorg og hvorfor jeg føler det. Synes bare det er litt trist likevel. Kanskje fordi jeg innerst inne ønsket et barn til. Men ikke nå lenger da mine to har blitt så store. Håper dere vil dele noen erfaringer, det hadde vært til stor hjelp ❤️ Anonymkode: bdea3...703
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #2 Skrevet 7. april 2019 Jeg har fjernet livmor, livmorhals og eggledere. Operasjonen ble litt større enn først tenkt fordi jeg hadde så mye sammenvoksninger og vev i buken, så alle organene var klistret i hverandre. Men det ble bare tre små hull, et snitt på ti cm nederst på magen og såret inne i selve skjeden. Etter operasjonen var jeg i ganske fin form (sykt dopa), trodde jeg skulle få dra hjem samme dagen, men ble forespeilet en uke på sykehus (tvang de til å la meg dra hjem dagen etter, bilturen hjem var grusom, men ellers gikk det helt fint). Man er ganske sår om man fjerner livmorhalsen også, litt som en piggtråball oppi skjeden. Ellers er egentlig luftsmerter i skuldrene det verste. Anbefaler deg å sette deg opp og strekke overkroppen så raskt du klarer etter operasjonen, det hjelper. Var i selskap tre dager etter operasjonen, ble litt sliten, men så lenge jeg ikke beveget meg altfor mye gikk det helt fint. Tok ganske mange måneder før jeg følte meg helt normal. Slet litt med tørr skjede en stund, men det stabiliserte seg og er nå som normalt igjen Etter alt var grodd og jeg hadde kommet meg merket jeg ikke noe forskjell på kroppen rent fysisk eller psykisk. Jeg kjenner ikke at livmoren er borte annet enn at jeg ikke får mensen. Sexlivet er også bedre siden jeg ikke har vondt og blør hele tiden, orgasmer er akkurat som før. Anonymkode: 1ef8c...6ee
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #3 Skrevet 7. april 2019 Tusen takk for svare ditt. Jeg har fra før fjernet eggledere men skal nå fjerne livmor og livmor hals. Hadde til nå ikke tenkt at jeg kommer til å være sår i skjeden. Men gir jo mening nå siden jeg leste at man ikke kan ha sex de første 12 (?) ukene. På grunn av bl.a infeksjons fare. Var det noe forberedelser «før» operasjonen du måtte ta hensyn til? Er det dakirurgi eller blir det mest sannsynlig 1-2 netter på sykehus? Anonymkode: bdea3...703
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #4 Skrevet 7. april 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svare ditt. Jeg har fra før fjernet eggledere men skal nå fjerne livmor og livmor hals. Hadde til nå ikke tenkt at jeg kommer til å være sår i skjeden. Men gir jo mening nå siden jeg leste at man ikke kan ha sex de første 12 (?) ukene. På grunn av bl.a infeksjons fare. Var det noe forberedelser «før» operasjonen du måtte ta hensyn til? Er det dakirurgi eller blir det mest sannsynlig 1-2 netter på sykehus? Anonymkode: bdea3...703 Var bare vanlig faste og en runde med Lactulose for å få tømt tarmen kvelden før. Det blir en god del sting i skjeden, når man skal fjerne livmor og livmorhals går de inn med kikkhull, så løsner de livmoren og «dytter» den ut gjennom skjeden, skjærer av livmorhalsen og syr igjen. Anbefaler deg å fortsette på Lactulose en uke eller to etter operasjonen også, slik at du ikke får hard avføring (ikke godt når man har sydd oppi der). Du får sterke smertestillende til å ta de første dagene når du kommer hjem, (paralgin forte osv), men jeg merket faktisk at en kombinasjon av Ibux og Paracet ga best smertelindring. Anonymkode: 1ef8c...6ee
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #5 Skrevet 7. april 2019 Jeg må sannsynligvis fjerne livmor pga gigantisk myom. Livmora mi er på størrelse med svartskap tilsvarende 16 ukers graviditet. Anonymkode: 2d9a4...68a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #6 Skrevet 7. april 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var bare vanlig faste og en runde med Lactulose for å få tømt tarmen kvelden før. Det blir en god del sting i skjeden, når man skal fjerne livmor og livmorhals går de inn med kikkhull, så løsner de livmoren og «dytter» den ut gjennom skjeden, skjærer av livmorhalsen og syr igjen. Anbefaler deg å fortsette på Lactulose en uke eller to etter operasjonen også, slik at du ikke får hard avføring (ikke godt når man har sydd oppi der). Du får sterke smertestillende til å ta de første dagene når du kommer hjem, (paralgin forte osv), men jeg merket faktisk at en kombinasjon av Ibux og Paracet ga best smertelindring. Anonymkode: 1ef8c...6ee Jeg leste et sted at man ikke skulle barbere seg 6 uker i forveien på grunn av faren for inngrodde hår og infeksjonsfare? Stemmer det? Hvis jeg ikke kan barbere meg 6 uker så er det katastrofe😳 Har også lest at sex og orgasme ikke er det samme, så godt å høre at du sier at du ikke har merket forandring ☺️ Anonymkode: bdea3...703
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #7 Skrevet 7. april 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må sannsynligvis fjerne livmor pga gigantisk myom. Livmora mi er på størrelse med svartskap tilsvarende 16 ukers graviditet. Anonymkode: 2d9a4...68a Dette har jeg opplevd også! Det gikk fint med meg og jeg har fått et helt annet liv etter operasjonen! Jeg blødde vanvittig mye , sannsynligvis pga det store myomet! Lykke til! Anonymkode: e48bb...f3f
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #8 Skrevet 7. april 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette har jeg opplevd også! Det gikk fint med meg og jeg har fått et helt annet liv etter operasjonen! Jeg blødde vanvittig mye , sannsynligvis pga det store myomet! Lykke til! Anonymkode: e48bb...f3f Ble det stort snitt? Beholdt du eggstokker og livsmorhals? Foreløbig bruker jeg Esmya for å krympe livmora. Da får jeg ikke mens, men livmora vokser fortsatt, kjenner jeg. Anonymkode: 2d9a4...68a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #9 Skrevet 7. april 2019 Det ble et loddrett snitt... Måtte ta livmorhals og eggledere.. Beholdt eggstokker! Vet ikke helt hvorfor... Jeg var veldig redd i den perioden! Jeg fikk en skikkelig styrtblødning som ikke ga seg... så det var litt hasteoperasjon ... Men selv om det var vondt og jeg ble faktisk sykemeldt i 6 uker -så har jeg fått et nytt og bedre liv 👍 Følte meg gravid hele tida... og så nok sikkert sånn ut også...... Når skal du opereres ? Anonymkode: e48bb...f3f
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #10 Skrevet 7. april 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ble et loddrett snitt... Måtte ta livmorhals og eggledere.. Beholdt eggstokker! Vet ikke helt hvorfor... Jeg var veldig redd i den perioden! Jeg fikk en skikkelig styrtblødning som ikke ga seg... så det var litt hasteoperasjon ... Men selv om det var vondt og jeg ble faktisk sykemeldt i 6 uker -så har jeg fått et nytt og bedre liv 👍 Følte meg gravid hele tida... og så nok sikkert sånn ut også...... Når skal du opereres ? Anonymkode: e48bb...f3f Ikke sikker,mulig jeg skal prøve enda 3 mnd med tabletter etter 3 mnd pause, skal på kontroll i april. Jeg blødde så mye at jeg fikk alvorlig jernmangelanemi. Jeg kunne sove 18 timer i strekk, og jeg blødde som en gris hver mnd. Både håper og ikke håper det blir operasjon! Skal ikke ha flere barn. Men har angst for selve inngrepet! Anonymkode: 2d9a4...68a
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #11 Skrevet 7. april 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Vil dere være så snill å fortelle litt om hva som var grunnen til at du fjernet livmor? Og hvordan tiden etterpå har vært? Jeg skal snart fjerne livmor, og selv om jeg sier at «det er helt greit, jeg skal jo ikke ha flere barn uansett» så føler jeg noe sorg over det. Men kan liksom ikke sette fingeren på hva slags sorg og hvorfor jeg føler det. Synes bare det er litt trist likevel. Kanskje fordi jeg innerst inne ønsket et barn til. Men ikke nå lenger da mine to har blitt så store. Håper dere vil dele noen erfaringer, det hadde vært til stor hjelp ❤️ Anonymkode: bdea3...703 Jeg fjernet livmor i november, men beholdt eggstokker. Gjorde det pga endometriose. I tiden før operasjonen så tenkte jeg litt som deg, men har ikke tenkt på det i etterkant i det hele tatt. Jeg føler med akkurat slik som før, bortsett fra at jeg ikke har noen smerter 🙂 Anonymkode: 4e135...052
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #12 Skrevet 7. april 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg fjernet livmor i november, men beholdt eggstokker. Gjorde det pga endometriose. I tiden før operasjonen så tenkte jeg litt som deg, men har ikke tenkt på det i etterkant i det hele tatt. Jeg føler med akkurat slik som før, bortsett fra at jeg ikke har noen smerter 🙂 Anonymkode: 4e135...052 Jeg fikk det forresten utført via kikkhul, så kun 4 små snitt i magen. De kaller det Lash tror jeg. Vondt det første døgnet på sykehuset, nesten ikke behov for smertestillende på døgn 2. Anonymkode: 4e135...052
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #13 Skrevet 7. april 2019 https://www.dagbladet.no/tema/bente-opererte-vekk-livmora---na-kan-hun-ikke-ga-pa-do/70947943 Vil ikke skremme men dette stod i Dagbladet idag 🌸 Anonymkode: a7439...0a5
Anonym bruker Skrevet 7. april 2019 #14 Skrevet 7. april 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.dagbladet.no/tema/bente-opererte-vekk-livmora---na-kan-hun-ikke-ga-pa-do/70947943 Vil ikke skremme men dette stod i Dagbladet idag 🌸 Anonymkode: a7439...0a5 Takk skal du faen meg ha.. 🤨 Anonymkode: 2d9a4...68a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #15 Skrevet 8. april 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk skal du faen meg ha.. 🤨 Anonymkode: 2d9a4...68a Du hadde kanskje kommet over den selv, men om man ikke har valget så er det jo mange tusen historier der ute hvor dette har gått veldig bra, men det er alltid baksider, og det vil ikke si det skjer med deg ❤ Men nå har du to sider av det, og det er viktig for å ta riktig beslutning. Det er et stort inngrep, og ikke noe man burde ta lett på. Anonymkode: a7439...0a5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #16 Skrevet 8. april 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du hadde kanskje kommet over den selv, men om man ikke har valget så er det jo mange tusen historier der ute hvor dette har gått veldig bra, men det er alltid baksider, og det vil ikke si det skjer med deg ❤ Men nå har du to sider av det, og det er viktig for å ta riktig beslutning. Det er et stort inngrep, og ikke noe man burde ta lett på. Anonymkode: a7439...0a5 Må si meg enig i dette. Men man får også all denne informasjonen på sykehuset før operasjonen. Man blir også spurt flere ganger om man er sikker osv (med mindre det er hasteoperasjon), og de svarer godt på alle spørsmål man måtte ha. Anonymkode: 1ef8c...6ee
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #17 Skrevet 8. april 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du hadde kanskje kommet over den selv, men om man ikke har valget så er det jo mange tusen historier der ute hvor dette har gått veldig bra, men det er alltid baksider, og det vil ikke si det skjer med deg ❤ Men nå har du to sider av det, og det er viktig for å ta riktig beslutning. Det er et stort inngrep, og ikke noe man burde ta lett på. Anonymkode: a7439...0a5 Jeg vet, jeg bare har sånn angst fordi det kommer til å bli en stor operasjon. Men hvis jeg ikke fjerner livmora vil jeg fortsette å være forstoppet og inkontinent og kronisk «gravid». Det er igrunnen ikke noe stas det heller🤪 Anonymkode: 2d9a4...68a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #18 Skrevet 8. april 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du hadde kanskje kommet over den selv, men om man ikke har valget så er det jo mange tusen historier der ute hvor dette har gått veldig bra, men det er alltid baksider, og det vil ikke si det skjer med deg ❤ Men nå har du to sider av det, og det er viktig for å ta riktig beslutning. Det er et stort inngrep, og ikke noe man burde ta lett på. Anonymkode: a7439...0a5 Vi regner det ikke som ett stort inngrep. Ca 1 times operasjonstid med 3-4 små hull i magen. Aldri vært med på at det har blitt annet enn småblødninger som « komplikasjon». Kjenner ei som akkurat har gjort det. Hun dro på jobb som spl etter ei drøy uke. Alle operasjoner kan hi komplikasjoner. Anonymkode: a1532...07c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #19 Skrevet 8. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet, jeg bare har sånn angst fordi det kommer til å bli en stor operasjon. Men hvis jeg ikke fjerner livmora vil jeg fortsette å være forstoppet og inkontinent og kronisk «gravid». Det er igrunnen ikke noe stas det heller🤪 Anonymkode: 2d9a4...68a Leste at *Dersom hele livmoren er fjernet, kan det medføre økt risiko for urininkontinens. jeg kan dessverre ingenting om dette, og håper du tar det valget som er best for deg. Leste også at de som har fjernet kan lettere vaginalt fremfall. Vet jo om de som fjerner fordi de har store plager, og de plagene du beskriver må da kunne gjøres noe med uten å fjerne hele livmoren? Ellers har ikke livmor noen funksjon annet enn å lage en baby, men den er jo sikkert en del av et større bilde. Ikke vet jeg 🤷♀️ Anonymkode: a7439...0a5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #20 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Leste at *Dersom hele livmoren er fjernet, kan det medføre økt risiko for urininkontinens. jeg kan dessverre ingenting om dette, og håper du tar det valget som er best for deg. Leste også at de som har fjernet kan lettere vaginalt fremfall. Vet jo om de som fjerner fordi de har store plager, og de plagene du beskriver må da kunne gjøres noe med uten å fjerne hele livmoren? Ellers har ikke livmor noen funksjon annet enn å lage en baby, men den er jo sikkert en del av et større bilde. Ikke vet jeg 🤷♀️ Anonymkode: a7439...0a5 Hvorfor spekulerer du i dette når du ikke kan noe om dette? Hvordan kan du påstå at det må da kunne gjøres noe med plagene dine uten å fjerne hele livmor? Tenker du at det blir bedre å ta 1/3 del da? Når du ikke har noe som helst kunnskap om noe, så er det kanskje bedre å ti stille! Jeg har fjernet livmor ved kikhull, har beholdt livmorhalsen for å slippe vaginalt fremfall. Jeg slet med endometriose og hadde ekstreme smerter 1 uke en gang per måned. Jeg fungerte mye bedre etter at jeg gikk på p-sprøyter hver 4 uke, men kroppen min liker ikke hormomer. Så fortalte en bekjent at hun hadde fjernet, så jeg gikk til legen og spurte om hva hun syntes. Heldigvis har helsepersonell mer kunnskap en deg, så de gjettet seg ikke til hva som skulle gjøres. Livmor kan fjernes på minst 3 ulike måter, alt ettersom hva som er galt. Jeg har ikke noe problemer etter operasjon og når jeg forteller at jeg har fjernet livmor, så er det faktisk mange andre som har gjort det samme, men godt resultat. Jeg har ikke smerter, jeg har mer energi og livet er fantastisk! Anonymkode: 4e135...052
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #21 Skrevet 8. april 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi regner det ikke som ett stort inngrep. Ca 1 times operasjonstid med 3-4 små hull i magen. Aldri vært med på at det har blitt annet enn småblødninger som « komplikasjon». Kjenner ei som akkurat har gjort det. Hun dro på jobb som spl etter ei drøy uke. Alle operasjoner kan hi komplikasjoner. Anonymkode: a1532...07c Kan den fjernes laparaskopisk selv om den er gigantisk? Min er stor som en stor grapefrukt.. Anonymkode: 2d9a4...68a
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #22 Skrevet 8. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor spekulerer du i dette når du ikke kan noe om dette? Hvordan kan du påstå at det må da kunne gjøres noe med plagene dine uten å fjerne hele livmor? Tenker du at det blir bedre å ta 1/3 del da? Når du ikke har noe som helst kunnskap om noe, så er det kanskje bedre å ti stille! Jeg har fjernet livmor ved kikhull, har beholdt livmorhalsen for å slippe vaginalt fremfall. Jeg slet med endometriose og hadde ekstreme smerter 1 uke en gang per måned. Jeg fungerte mye bedre etter at jeg gikk på p-sprøyter hver 4 uke, men kroppen min liker ikke hormomer. Så fortalte en bekjent at hun hadde fjernet, så jeg gikk til legen og spurte om hva hun syntes. Heldigvis har helsepersonell mer kunnskap en deg, så de gjettet seg ikke til hva som skulle gjøres. Livmor kan fjernes på minst 3 ulike måter, alt ettersom hva som er galt. Jeg har ikke noe problemer etter operasjon og når jeg forteller at jeg har fjernet livmor, så er det faktisk mange andre som har gjort det samme, men godt resultat. Jeg har ikke smerter, jeg har mer energi og livet er fantastisk! Anonymkode: 4e135...052 Jeg spekulerer ikke. Det stod på Lommelegen. Bare gjengir det jeg har lest, men er helt enig med deg ellers. Ser ut som mange har nytte av det🌸 Anonymkode: a7439...0a5
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #23 Skrevet 8. april 2019 Nå er jeg sikkert veldig dum, men hva betyr vaginalt fremfall? Anonymkode: bdea3...703
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #24 Skrevet 8. april 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan den fjernes laparaskopisk selv om den er gigantisk? Min er stor som en stor grapefrukt.. Anonymkode: 2d9a4...68a De kan putte den i en pose, dra «endene» opp av ett av hullene og dele den opp i biter som de tar ut. Anonymkode: a1532...07c
Anonym bruker Skrevet 8. april 2019 #25 Skrevet 8. april 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: De kan putte den i en pose, dra «endene» opp av ett av hullene og dele den opp i biter som de tar ut. Anonymkode: a1532...07c Ugh!🤢 Takk for svar🤗 Anonymkode: 2d9a4...68a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå