Gå til innhold

Hva gjør dere med klær som er brukt, men fortsatt rene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kun fordi jeg foretrekker det. På grunn av mine personlige preferanser. Trodde du virkelig at alle er like uvitende som deg at de går å tror at man blir syk hvis klærne er brukt en gang. 

Anonymkode: bfc7c...769

Det må du få lov til, men da er vi jo enige pm at det egentlig er helt unødvendig og bare en "fiks idee". Det er ikke noe ekkelt eller urenslig med å vaske sjeldnere.

Anonymkode: ae6bd...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du få lov til, men da er vi jo enige pm at det egentlig er helt unødvendig og bare en "fiks idee". Det er ikke noe ekkelt eller urenslig med å vaske sjeldnere.

Anonymkode: ae6bd...dfa

Hvorfor er det en fiks ide? Kan jo likegjerne være en fiks ide fra din side at en ikke trenger vaske så ofte? Hvorfor mener du at du sitter på fasiten? 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har alle en hylle på badet der slikt tøy blir lagt. Blir det for liten plass i hylla, må vi engasjere oss litt. Ungene har blitt flinke til å bruke ting flere ganger,  så det oftes hver søndag de går over for da prøver jeg å komme til bunn i skittentøyskurven. Og merkelig nok er det ofte plass i vaskemaskinen. Kleshaugen er ikke så stor hos oss, men honklehaugen er en helt annen sak. De bruker honklene hjemme flere ganger, men med to tennåringer som har gym og trener blir den stor. Så fler honklevasker hver uke enn klesvasker. 

Anonymkode: 17a5f...ec1

Herregud! Du må lære deg å skrive‼️

Anonymkode: 6cc04...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det en fiks ide? Kan jo likegjerne være en fiks ide fra din side at en ikke trenger vaske så ofte? Hvorfor mener du at du sitter på fasiten? 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Å føle at man må gjøre noe uten å ha noen grunn til det kaller jeg en fiks idee.

Vi mennesker har en tendens til å gjøre mye rart uten å ha noen rasjonell grunn til det. Slik klesvask som du foretrelker er en slik ting. Vi kommer nok aldri dit at vi slutter med irrasjonelle handlinger,  men vi bør ikke forakte andre for å ikke handle irrasjonelt.

Jeg har ikke noe mot at du vasker oftere enn meg, men jeg synes ikke noe om at de som velger å holde klærne rene nok til at de ikke skader helsen og ikke lukter vondt,  men ikke noe mer, kalles ekle.

Anonymkode: ae6bd...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å føle at man må gjøre noe uten å ha noen grunn til det kaller jeg en fiks idee.

Vi mennesker har en tendens til å gjøre mye rart uten å ha noen rasjonell grunn til det. Slik klesvask som du foretrelker er en slik ting. Vi kommer nok aldri dit at vi slutter med irrasjonelle handlinger,  men vi bør ikke forakte andre for å ikke handle irrasjonelt.

Jeg har ikke noe mot at du vasker oftere enn meg, men jeg synes ikke noe om at de som velger å holde klærne rene nok til at de ikke skader helsen og ikke lukter vondt,  men ikke noe mer, kalles ekle.

Anonymkode: ae6bd...dfa

Nå svarte du noen andre, men uansett. 

Jeg har da hatt denne «fiks idèn» hele mitt liv. Hva du kaller det er faktisk uten betydning for meg. Jeg bretter ikke brukt tøy, henger de ikke på badet, der er det varmt og tanken på at der gjør vi vårt «fornødne» frister lite til å ha mine klær hengende. Å legge de fra sec på komoder og stoler vil være for rotete for min del. Derfor vaskes det og henges på plass. 

Sånn, var det noe mer jeg gjør galt som du vil påpeke?

Anonymkode: bfc7c...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å føle at man må gjøre noe uten å ha noen grunn til det kaller jeg en fiks idee.

Vi mennesker har en tendens til å gjøre mye rart uten å ha noen rasjonell grunn til det. Slik klesvask som du foretrelker er en slik ting. Vi kommer nok aldri dit at vi slutter med irrasjonelle handlinger,  men vi bør ikke forakte andre for å ikke handle irrasjonelt.

Jeg har ikke noe mot at du vasker oftere enn meg, men jeg synes ikke noe om at de som velger å holde klærne rene nok til at de ikke skader helsen og ikke lukter vondt,  men ikke noe mer, kalles ekle.

Anonymkode: ae6bd...dfa

Men jeg har da opptil flere helt rasjonelle grunner til hvorfor jeg vasker klær når jeg gjør...? Men det ER jo litt ekkelt å gå med samme klær over lang tid, ikke bare jeg som mener det da. Man svetter, mister hudceller med millioner av bakterier på, man plukker opp støv og skitt og lukt fra omgivelsene og det lukter jo ikke rent av et brukt plagg. Det trenger ikke stinke, men det lukter ikke rent og freshe. Og så tenker man jo på at om personen ikke orker sette på klesvask så orker de neppe dusje og vaske håret så ofte heller. Det henger jo i hop. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå svarte du noen andre, men uansett. 

Jeg har da hatt denne «fiks idèn» hele mitt liv. Hva du kaller det er faktisk uten betydning for meg. Jeg bretter ikke brukt tøy, henger de ikke på badet, der er det varmt og tanken på at der gjør vi vårt «fornødne» frister lite til å ha mine klær hengende. Å legge de fra sec på komoder og stoler vil være for rotete for min del. Derfor vaskes det og henges på plass. 

Sånn, var det noe mer jeg gjør galt som du vil påpeke?

Anonymkode: bfc7c...769

Mange er nok lykkelig uvitende om hvor mye do «partikler» som havner på klærne som henger på badekaret ved do. Det er ikke lite. Og lukker de ikke lokket når de spyler😱

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henges på en knagg, så har jeg som vasker klær i huset oversikt hva folk vil bruke og hva de bare har «død fra»

Anonymkode: 0821b...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange er nok lykkelig uvitende om hvor mye do «partikler» som havner på klærne som henger på badekaret ved do. Det er ikke lite. Og lukker de ikke lokket når de spyler😱

Anonymkode: 2cf22...e1a

Nettopp!!!

leste for lenge siden en artikkel om det å ha tannbørstene fremme ved vasken. Og de som hadde små bad og hadde toalettskåla rett ved, de fikk faktisk avføringsbakterier på tannbørsten🤮.

Anonymkode: bfc7c...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg har da opptil flere helt rasjonelle grunner til hvorfor jeg vasker klær når jeg gjør...? Men det ER jo litt ekkelt å gå med samme klær over lang tid, ikke bare jeg som mener det da. Man svetter, mister hudceller med millioner av bakterier på, man plukker opp støv og skitt og lukt fra omgivelsene og det lukter jo ikke rent av et brukt plagg. Det trenger ikke stinke, men det lukter ikke rent og freshe. Og så tenker man jo på at om personen ikke orker sette på klesvask så orker de neppe dusje og vaske håret så ofte heller. Det henger jo i hop. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Jeg tror jeg skal avstå fra videre diskusjon her. Det blir bare tåplig så lenge du ikke klarer å forholde deg til de forutsettningene som er satt for argumentene.

Anonymkode: ae6bd...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du vet at det finnes bakterier på huden og tarmbakterier i rompa også etter dusjen sant? For det virket ikke sånn ovenfor...

Noen bruker jo håndkleet til hender ei uke før vask, DET er ugreit det🤮

Anonymkode: 2cf22...e1a

Bruker et lite rompehonkle som byttes hver dag 👍

Anonymkode: a7db7...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, jeg er mikrobiolog, og jeg VET at man ikke blir steril utenpå kroppen og i rompa av en vanlig dusj. Det er jo heller ikke målet, men det vil jo likevel si at det blir masse bakterier i det fuktige håndkleet som er fult av hudrester. På et lunt bad så er det ideelle forhold for bakterier å vokse i. Bruker en det mange ganger eller det henger lenge kommer det lukt. Akkurat som i klær man har vasket i vaskemaskina men glemte å henge opp. 

Anonymkode: 2cf22...e1a

Hehe.. Mikrobiolog med overdreven frykt for bakterier da i tilfelle. Ironisk. 

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/det-hoper-seg-opp-en-del-dode-hudceller-2569387

Valgte en av mange artikler på området. De fleste er uenig med deg. 

Anonymkode: 7eb3f...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger det på en henger i gangen om kvelden og bretter det sammen og legger det tilbake i skapet neste dag. Gidder ikke å vaske klær som har blitt brukt en gang - bortsett fra truser. Men føler at jeg må "lufte" dem litt før de legges på plass igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg står ikke og graver meg i rompa med håndkledet akkurat... Rompa mi er rein når jeg kommer ut fra dusjen, gitt. Bakterier på hud? Fjas! Når du kommer rett fra dusjen, så er du rein, hvis du ikke er rein da, så vasker du deg for dårlig. 

Anonymkode: 18fe7...450

Så rein blir du garantert aldri i rompa , at det ikke er bakterier der. Håndklær brukt etter dusj, og der man har tørket rompa med det, skal selvsagt vaskes. Om ikke, så tørker du deg kanskje i fjeset med stedet du tørket rompa ,neste gang du har dusjet. Blir mer og mer forskrekket over griseriet i de tusen hjem.Fysj.

Anonymkode: 5f107...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg står ikke og graver meg i rompa med håndkledet akkurat... Rompa mi er rein når jeg kommer ut fra dusjen, gitt. Bakterier på hud? Fjas! Når du kommer rett fra dusjen, så er du rein, hvis du ikke er rein da, så vasker du deg for dårlig. 

Anonymkode: 18fe7...450

Så rein blir du garantert aldri i rompa , at det ikke er bakterier der. Håndklær brukt etter dusj, og der man har tørket rompa med det, skal selvsagt vaskes. Om ikke, så tørker du deg kanskje i fjeset med stedet du tørket rompa ,neste gang du har dusjet. Blir mer og mer forskrekket over griseriet i de tusen hjem.Fysj.

Anonymkode: 5f107...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kommode og knagger på soverom og dører der vi har brukte klær. Noe blir lagt tilbake i skapet også, om det er veldig lite brukt. Bukser, gensre og den slags kan fint brukes om igjen, håndklær blir brukt 2-3 ganger før det vaskes. Utenom datterens da det alltid havner på gulvet, og håndkle til håndvask, det blir byttet daglig. Sokker og undertøy blir byttet daglig.

Anonymkode: 9cecc...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakker (typ cardigan) henges på døra på badet. Utover det er det fint lite vi kan bruke igjen. Eldste har en haug for seg selv på rommet, den styrer hun selv. Jeg skifter singlet og tynne gensere hver dag da jeg svetter en del. De to yngste (gutter) sliter begge med at de skvetter i trusa i løpet av dagen så det må byttes. Gensere kan til nød gå to dager på rad, men jeg syns ikke barnehage lukter så godt. Det blir en egen lukt i tøyet selv om det ikke er skittent. Det lukter kropp. Så er bare ting som ikke er i direkte kontakt med huden som vi vasker sjeldnere. Jeg kan bruke bukser i 3 dager da, uten å vaske de.

Anonymkode: 1d82c...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe.. Mikrobiolog med overdreven frykt for bakterier da i tilfelle. Ironisk. 

https://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/det-hoper-seg-opp-en-del-dode-hudceller-2569387

Valgte en av mange artikler på området. De fleste er uenig med deg. 

Anonymkode: 7eb3f...f8a

Frykt? Ikke snakk om frykt, vi snakker om hygiene. Frisk lukt i klær og hygiene.

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi voksne henger de på knagger,ungdommen har kontroll på eget rom,og kan fint bruke en genser i 1time og ta den av,for å bruke den dagen etter igjen.

De mellomste  legger rene,men brukte klær på sitt rom.

Minste i en skuff på stelleborde,er bodyen uten flekker så brukes den dagen etter.

Anonymkode: 6f045...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frykt? Ikke snakk om frykt, vi snakker om hygiene. Frisk lukt i klær og hygiene.

Anonymkode: 2cf22...e1a

Når du mener at et håndkle må vaskes etter en gangs bruk pga hudrester og tarmbakterier så snakker vi ikke lenger om vanlig hygiene. Da er det overdrevent. Dersom man henger opp håndkle til tørk etter bruk går det helt fint. Eller kaster dere tannbørsten etter hver gang dere bruker den og finner en ny også? Skifter på senga hver dag? Vasker doen hver gang noen har vært på do? Vi er omgitt av bakterier til enhver tid, det er når det blir for mye det kan bli "skadelig" eller uhygienisk. Og det blir absolutt ikke for mye opphopning av bakterier på et håndkle etter én vask/tørk. 

At du vil vaske håndkler så ofte er jo opp til deg. Men det betyr ikke at alle andre som ikke gjør det er urenslige eller uhygieniske.

Anonymkode: 7eb3f...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du mener at et håndkle må vaskes etter en gangs bruk pga hudrester og tarmbakterier så snakker vi ikke lenger om vanlig hygiene. Da er det overdrevent. Dersom man henger opp håndkle til tørk etter bruk går det helt fint. Eller kaster dere tannbørsten etter hver gang dere bruker den og finner en ny også? Skifter på senga hver dag? Vasker doen hver gang noen har vært på do? Vi er omgitt av bakterier til enhver tid, det er når det blir for mye det kan bli "skadelig" eller uhygienisk. Og det blir absolutt ikke for mye opphopning av bakterier på et håndkle etter én vask/tørk. 

At du vil vaske håndkler så ofte er jo opp til deg. Men det betyr ikke at alle andre som ikke gjør det er urenslige eller uhygieniske.

Anonymkode: 7eb3f...f8a

Nå blander du sammen her. Prøv å følge med?

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger det på knagger på badet. Vi har også hver vår knagg til håndklær. Kan fint bruke samme håndkle en ukes tid. 

Anonymkode: 2932c...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå blander du sammen her. Prøv å følge med?

Anonymkode: 2cf22...e1a

Har full kontroll jeg. Du som svarte på mitt innlegg ang frykt. Det jeg skrev om frykt gikk på nettopp det med håndkler. Så når du svarer på det antar jeg du er enig med den jeg svarte. Hvis ikke er det jo i tilfelle merkelig å blande seg inn. 

Anonymkode: 7eb3f...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så rein blir du garantert aldri i rompa , at det ikke er bakterier der. Håndklær brukt etter dusj, og der man har tørket rompa med det, skal selvsagt vaskes. Om ikke, så tørker du deg kanskje i fjeset med stedet du tørket rompa ,neste gang du har dusjet. Blir mer og mer forskrekket over griseriet i de tusen hjem.Fysj.

Anonymkode: 5f107...e11

Bare å bruke et lite rompehonkle vel 👍 

 

Anonymkode: a7db7...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har full kontroll jeg. Du som svarte på mitt innlegg ang frykt. Det jeg skrev om frykt gikk på nettopp det med håndkler. Så når du svarer på det antar jeg du er enig med den jeg svarte. Hvis ikke er det jo i tilfelle merkelig å blande seg inn. 

Anonymkode: 7eb3f...f8a

Sjekk en gang til du. Noter gjerne om det hjelper litt?

Anonymkode: 2cf22...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...