Gå til innhold

Angst for medarbeidersamtaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja da så jeg på listen igjen at jeg skal ha medarbeidersamtale. Det er to uker frem i tid og når jeg så det vrengte magen min seg allerede. Jeg har rett og slett panisk angst for det. Vet ikke hva jeg vill med den tråden egentlig. Føler nå at hele påsken er ødelagt:(

Anonymkode: dde58...c20

Fortsetter under...

Skrevet

Jøss. Hva skjer på deres MAS, egentlig?

Skrevet

På min jobb forkortes medarbeidersamtale til MAS. De føles også nesten som nettopp det. 

Anonymkode: 01b3c...9d1

Skrevet

Oj det var ille. Hvorfor gruer du deg? Jeg er leder og har mange medarbeidersamtaler. Tror alle synes det er ålreite samtaler. 

Anonymkode: 15530...4bd

Skrevet

Jeg vet ikke har vert sånn siden jeg bar ett lite barn er faktisk så ille at jeg kan kaste opp fordi jeg gruer meg sånn. Har jobbet i bedriften i 12 år like ille hver gang. Føler det aldri er noe positivt bare kjeft å få

Skrevet

Slike samtaler er drepen. Hos oss i hvert fall, masse bla bla. Og agurken i ræva (sitat Burøe) er at vi må selv skrive referat fra dem.

Hva om du forbereder deg godt? Jeg er godt forberedt og blir dermed ferdig fort 

Anonymkode: 9dd3a...d04

Annonse

Skrevet

oi, da er det noe galt med lederen din...eller rettere sagt din leders fremtoning.

Selv er jeg leder , og gruer meg faktisk litt selv ;) Litt fordi det er en samtale som skal gå begge veier. Min jobb er ikke å bruke den samtalen til å gi kjeft. 

Kom til meg isteden, så gjør vi den samtalen til noe produktivt istedenfor galgen ;) hehe 

Anonymkode: 509d3...dac

Skrevet

Har aldri likt medarbeidersamtale,er ikke kjekt å alltid få høre noe du kan bli bedre på. Da mister jeg selvtilliten. Hjelper ikke at de sier posetive ting også. Hvorfor ikke bare være fornøyd med jobben de ansatte gjør istedenfor å lete etter feil??

Anonymkode: 76125...3e6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri likt medarbeidersamtale,er ikke kjekt å alltid få høre noe du kan bli bedre på. Da mister jeg selvtilliten. Hjelper ikke at de sier posetive ting også. Hvorfor ikke bare være fornøyd med jobben de ansatte gjør istedenfor å lete etter feil??

Det handler jo ikke om å finne feil, men mange yrker ønsker (og krever) endringskompetanse og vilje til selvutvikling. Det er sånn jeg ser på tilbakemeldinger. En mulighet til selvutvikling. Hvordan skal man kunne gjøre en enda bedre jobb, dersom man aldri vil se hva en selv kan bli bedre på? 

Når vi skal filmes på jobb for veiledning (jobber i bhg), ber jeg alltid om å bli filmet i situasjoner jeg føler jeg ikke mestrer så godt. Da får jeg mulighet til å se situasjonen utenifra og kan få veiledning på hva jeg gjør bra og hva jeg kan jobbe med. 

Anonymkode: 59647...72c

Skrevet

hysterisk i alle fall

Anonymkode: 0d7e3...ce6

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hysterisk i alle fall

Anonymkode: 0d7e3...ce6

Altså for det første er ikke angst rasjonell tankegang. For det andre så kan du tro meg at jeg ikke ønsker å føle det slik. At hele påsken min nå er ødelagt for det er det eneste jeg tenker på.

Skrevet
På 6.4.2019 den 22.11, Anonym bruker skrev:

Det handler jo ikke om å finne feil, men mange yrker ønsker (og krever) endringskompetanse og vilje til selvutvikling. Det er sånn jeg ser på tilbakemeldinger. En mulighet til selvutvikling. Hvordan skal man kunne gjøre en enda bedre jobb, dersom man aldri vil se hva en selv kan bli bedre på? 

Når vi skal filmes på jobb for veiledning (jobber i bhg), ber jeg alltid om å bli filmet i situasjoner jeg føler jeg ikke mestrer så godt. Da får jeg mulighet til å se situasjonen utenifra og kan få veiledning på hva jeg gjør bra og hva jeg kan jobbe med. 

Filmes på jobb for veiledning? Er det styrer som ser filmen og veileder da? Å skulle blitt filmet hadde gitt meg fullstendig prestsjonsangst

Anonymkode: aad16...291

Skrevet
På 6.4.2019 den 21.05, Anonym bruker skrev:

Det skal være en konstruktiv og avklarende samtale: Dvs dialog om hva du kan bli bedre på, og hvis du er uenig skal du få mulighet til å si noe om hvorfor.

Anonymkode: 88c72...ab3

Annonse

Skrevet
På 6.4.2019 den 22.11, Anonym bruker skrev:

Er i bhg jeg også jobber,men når samtalen alltid har fokus på hva en kan gjøre bedre istedenfor å være fornøyd med jobben de ansatte faktisk gjør,så er det overhodet ikke motiverende.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Filmes på jobb for veiledning? Er det styrer som ser filmen og veileder da? Å skulle blitt filmet hadde gitt meg fullstendig prestsjonsangst

Samme her! Vet at jeg hadde gjort det elendig da,selv om jeg til vanlig er flink med ungene i bhg.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal være en konstruktiv og avklarende samtale: Dvs dialog om hva du kan bli bedre på, og hvis du er uenig skal du få mulighet til å si noe om hvorfor.

Ja konstruktiv er nok tilbakemeldingene,men å lete etter feil å ta opp på medarbeidersamtale blir jo bare helt feil. 

Skrevet

Ja det er snart tid for det hos oss også og jeg gruer meg som en liten hund, vondt i magen 😖. Kan ikke helt sette fingeren på hva det er, men noe med det å være alene sammen med leder og være i fokus og gå gjennom alt jeg gjør, hvordan jeg har det, om jeg trives, helse og miljø etc. Vet ikke hvorfor, men hater disse samtalene, hadde heller tatt en runde med omgangssyke enn å ha en MAS.

Anonymkode: e1ed1...3e5

Skrevet

Det som skjer hos er jobbet at i løpet av de 12 årene jeg har jobbet i den bedriften så har jeg aldri fått ros. Ikke en eneste gang har leder sagt til meg at nå var du skikkelig flink. Da blir det ekstra surt når du selv vet at du gjør en god jobb, men ingen noen bemerker det. Vi har en voldsomt dårlig leder kultur på jobben vår og det reflekteres i de ansattes holdninger. 

Skrevet

Beklager ser nå at å gjøre to ting samtidig ikke fungerte. Så det jeg skulle si er følgende. I de årene jeg har jobbet i bedriften så har jeg altså aldri fått ros. Ikke en eneste gang. Da blir det veldig demotiverende å alltid finne noe gærnt med deg. Jeg vet selv at jeg gjør en god jobb og at jeg er flink i jobben min.

Skrevet

Hvordan har du holdt ut i 12 år når du føler det sånn?

hilsen en som har samme angst som deg, og byttet jobb

Anonymkode: e87f0...d5a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er i bhg jeg også jobber,men når samtalen alltid har fokus på hva en kan gjøre bedre istedenfor å være fornøyd med jobben de ansatte faktisk gjør,så er det overhodet ikke motiverende.

Selvfølgelig har vi stadig fokus på hva vi kan gjøre bedre i bhg. Vi jobber med noen av de mest sårbare menneskene og det skulle bare mangle at vi er villige til å se oss selv med kritisk blikk, for å bli enda bedre voksne for barna. Endrings- og utviklingskompetanse er utrolig viktig i barnehageyrket. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en privatdrivende veileder som filmer oss. Deretter går hun og den som ble filmet igjennom filmen og har veiledning. Til slutt brukes noen av filmene på personalmøte i plenum, for å se situasjoner og barn i et annet perspektiv. Dette etter avtale med den som ble filmet. 

Det er utrolig givende, lærerikt og utviklende. Men det krever et arbeidsmiljø hvor «feil» blir sett på som en mulighet for læring, hvor tilbakemeldingskulturen er preget av et ønske om å bygge hverandre opp og ikke minst humor og lav selvhøytidelighet. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har du holdt ut i 12 år når du føler det sånn?

hilsen en som har samme angst som deg, og byttet jobb

Anonymkode: e87f0...d5a

Nei si det. Jeg har en ganske spesialisert utdannelse så har ikke så mye annet å velge mellom om jeg ønsker å jobbe med det jeg er utdannet som. Dessverre er det blitt veldig mye dårligere på arbeidsplassen min og veldig mange har faktisk sluttet. Det er så trist for jeg var veldig glad i jobben min. Vi er veldig mange med mange år i bedriften og den følelsen å ikke bli verdsatt er ikke hyggelig:(

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja konstruktiv er nok tilbakemeldingene,men å lete etter feil å ta opp på medarbeidersamtale blir jo bare helt feil. 

Ja, det skal selvfølgelig ikke være slik. Dersom det er noe som ikke er bra og som bør tas opp, så har arbeidsgiveren en plikt til å ta det opp med deg på en konstruktiv måte lenge før en medarbeidersamtale. Du skal ikke bli overrumplet av negative påstander du aldri har hørt noe om før i et slikt møte.

Du skal i en slik samtale få tilbakemelding på hva du gjør bra, i tillegg til hva du eventuelt kan bli enda bedre på. Det er også en fin mulighet til å gi egne tilbakemeldinger på organisering, rutiner og ledelse på arbeidsplassen.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er snart tid for det hos oss også og jeg gruer meg som en liten hund, vondt i magen 😖. Kan ikke helt sette fingeren på hva det er, men noe med det å være alene sammen med leder og være i fokus og gå gjennom alt jeg gjør, hvordan jeg har det, om jeg trives, helse og miljø etc. Vet ikke hvorfor, men hater disse samtalene, hadde heller tatt en runde med omgangssyke enn å ha en MAS.

Anonymkode: e1ed1...3e5

Jeg har aldri opplevd å få negative tilbakemeldinger i slike møter, men er likevel alltid ubekvem og anspent i rollen som den ansatte i slike samtaler selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...