Gå til innhold

Jeg synes ikke man trenger å ha tilknytning til en bunad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg kommer fra kunne jeg valgt mellom 2 ulike fargekombinasjoner på den ene og 3 på den andre (ulike modeller). Men jeg har valgt å få bunad fra der bestemor er fra fordi jeg har tilbragt 15 somre der og har en helt ekstrem tilknytning til nettopp bestemor. Så jeg bærer bunaden med stolthet og tenker litt ekstra på bestemor som ikke lenger er blant oss når jeg tar den på!

Anonymkode: 46ed2...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Nyttårs barn skrev:

De aller fleste av oss har om vi ser litt stort på det tilknytning til flere steder. Der du bor, der du vokste opp, der dine foreldre kommer fra. Er det ingen av disser stedene du liker bunaden som hører til? Hva med besteforeldrene dine, hvor kommer de fra..

Ikke meg du spør, men det finnes da folk som bor der de kommer fra, og har foreldre og besteforeldre som kommer fra samme plass? Ja,til og med oldeforeldre.

Anonymkode: 04a3b...a4f

Skrevet

Jeg har aldri opplevd å bruke bunad uten at noen spør hvor den er fra og hva slags tilknytning jeg har til stedet. 

Jeg har to bunader, ingen av dem fra stedet jeg bor i dag. 

For meg ville det vært veldig rart å da svare at jeg har bunad fra xx fordi det var den jeg like best... 

Bunad skaper helt andre samtaler enn det altså. Jeg har en bunad fra stedet jeg er fra, også har jeg en bunad som er arvet. Den er brodert av bestemor og er fra hennes hjemsted, hvor jeg har mye familie. 

Anonymkode: a576e...7bb

Skrevet

Det er jo ingen som arresterer deg for å ha på ‘feil’ bunad, men jeg tenker at de som shopper bunad etter liker-best prinsippet ikke helt skjønner hva man signaliserer ved å bruke et så tradisjonelt plagg. Jeg himler altså litt med øynene - inni meg. 

Anonymkode: bfcf9...526

Skrevet

Jeg har ikke så sterke følelser rundt hva andre gjør, men for egen del er det utenkelig å ha noe annet enn der jeg har tilknytning til. 

Jeg har Romerike, men den fineste bunaden jeg vet er Setesdal. 

Anonymkode: cbdf9...e6e

Skrevet

At du er historieløs, HI, får være ditt problem.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men det finnes da folk som bor der de kommer fra, og har foreldre og besteforeldre som kommer fra samme plass? Ja,til og med oldeforeldre.

Anonymkode: 04a3b...a4f

Joa, men det er vel de færreste som har en så gjennomført tilknytning til kun et sted i landet. Jeg tipper dessuten at de gjerne føler en sterk tilhørighet til hjemstedet sitt og ønsker(eller arver!) en bunad derfra.

Skrevet

En av de tingene som gjør bunaden så spesiell er jo nettopp det at den er stedstilknyttet, og at det er lagt ned så mye arbeid med å ivareta lokale varianter helt ned til enkelte familier. Jeg blir nysgjerrig når jeg er i bryllup el og møter noen med samme bunad som meg, og lurer på hvor folk kommer fra, om vi har felles kjente osv. Bunaden min sier noe om meg, mer enn at jeg har råd til å ha en, og for meg er det en essensiell del av det hele. Andre får velge som de vil, men jeg rister på hodet inni meg når noen sier at de aldri har vært i Telemark, men rosa beltestakk skal de ha, og tenker at det er noe de ikke har skjønt.  

Skrevet
5 minutter siden, Himmel og hav skrev:

En av de tingene som gjør bunaden så spesiell er jo nettopp det at den er stedstilknyttet, og at det er lagt ned så mye arbeid med å ivareta lokale varianter helt ned til enkelte familier. Jeg blir nysgjerrig når jeg er i bryllup el og møter noen med samme bunad som meg, og lurer på hvor folk kommer fra, om vi har felles kjente osv. Bunaden min sier noe om meg, mer enn at jeg har råd til å ha en, og for meg er det en essensiell del av det hele. Andre får velge som de vil, men jeg rister på hodet inni meg når noen sier at de aldri har vært i Telemark, men rosa beltestakk skal de ha, og tenker at det er noe de ikke har skjønt.  

Når det gjelder Telemark så synes jeg den bunaden har blitt «ødelagt» av alle de som kjøper den uten tilknytning. Ellers mener jeg ikke noe om folks valg altså. Telemark humrer jeg dog litt for meg selv av desverre. 

Anonymkode: cbdf9...e6e

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kommer alle fra samme område, ergo er det egentlig bare ett alternativ. Jeg føler ikke tilknytning til det eller bunaden derfra.

Anonymkode: ff800...76d

Hva med Hardangerbunad? Den er vel regnet som en nasjonaldrakt. Jeg syns for øvrig det er opp til en hver hva de velger, men ville selv aldri valgt en bunad fra en del av landet jeg ikke har noe som helst tilknytning. For meg vil tilknytning være enten at det er stedet jeg har vokst opp/bor (for min del er det samme sted), hvor mine foreldre er fra og jeg selv har tilbrakt mye tid med familie og som sagt Hardangerbunaden som er en nasjonaldrakt (mulig det er en bunad til som regnes som nasjonaldrakt, men usikker hvilken), mener bare jeg har hørt det et sted). Når jeg ser folk i bunad tenker jeg jo at hun/han har tilknytning til stedet bunaden er fra på en eller annen måte, så hadde nok stusset hvis det ikke var tilfellet. Bunad har mye med identitet å gjøre for min del i hvert fall, og det tror jeg gjelder for veldig mange.

Anonymkode: 00c47...113

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med Hardangerbunad? Den er vel regnet som en nasjonaldrakt. Jeg syns for øvrig det er opp til en hver hva de velger, men ville selv aldri valgt en bunad fra en del av landet jeg ikke har noe som helst tilknytning. For meg vil tilknytning være enten at det er stedet jeg har vokst opp/bor (for min del er det samme sted), hvor mine foreldre er fra og jeg selv har tilbrakt mye tid med familie og som sagt Hardangerbunaden som er en nasjonaldrakt (mulig det er en bunad til som regnes som nasjonaldrakt, men usikker hvilken), mener bare jeg har hørt det et sted). Når jeg ser folk i bunad tenker jeg jo at hun/han har tilknytning til stedet bunaden er fra på en eller annen måte, så hadde nok stusset hvis det ikke var tilfellet. Bunad har mye med identitet å gjøre for min del i hvert fall, og det tror jeg gjelder for veldig mange.

Skulle ikke være anonym da...;-)

Skrevet

Hardangerbunaden ble brukt av kvinner fra hele landet da vi gikk ut av unionen med Sverige, da skulle vi nordmenn stå sammen og være norske.

Men i dag er den like stedstilknyttet som andre bunader altså. En nydelig bunad er det, og jeg mistenker at de hvite forklærne på festdrakter til barn stammer herfra, men jeg tenker at voksne mennesker med hardangerbunad har tilknytning til hardanger.

Skrevet

Hardangerbunaden ble brukt av kvinner fra hele landet da vi gikk ut av unionen med Sverige, da skulle vi nordmenn stå sammen og være norske.

Både hardangerbunaden, råndastakken og hallingdrakten ble brukt på denne måten; fordi de fleste andre distrikter ikke hadde en ferdig utarbeidet felles bunad, og fordi det ellers var vanlig at kjolemoten hadde tatt over. Så alle disse var fellesbunader for kvinner i hele landet. Min oldemor fra Nordland sydde seg hallingbunad i 1904, den har jeg fortsatt, og den er i bruk, selv om ingen i slekta har bodd i Hallingdal... (Nordlandsbunaden kom ikke før i 1928.) 

Det er faktisk ikke mange distrikter i Norge som har bunad i levende tradisjon (dvs drakttradisjon som ikke har vært utdødd en periode og så blitt gjenopptatt som rekonstruert bunad.) Faktisk så er det kun Røros, Setesdal og visse deler av Telemark som i tillegg til de tre nevnte (Hardanger, Gudbrandsdalen, Hallingdal) som hadde levende drakttradisjon der bunadsarbeidet kunne bygge direkte på de plaggene folk i området faktisk gikk med. 

Etter som 1900-tallet skred fram, ønska husflidsnemnder i hele landet å gjenreise drakttradisjonene her og der, og i starten utarbeidet man drakter som skulle passe i store enheter, f eks hele fylker. Nordlandsbunaden er eksempel på det. Den ble brukt av kvinner i alle de nordligste fylkene.

Deretter begynte man å se nærmere på det helt lokale. Sånn at en region eller en kommune, eller ei enkelt grend, begynte å lage egne bunader - mer eller mindre basert på overleverte plagg. Så hvis eksempelet med nordlandsbunaden kan brukes, så fins det i dag også Lofot-bunad, Hamarøy-bunad, tromsbunad, finnmarksbunad, Nord-Norges festdrakt, Skjervøystakk, bunad fra Kvænangen og senjadrakten, for å nevne noen. Alle disse ville måttet velge nordlandsbunad hvis de skulle sy seg en bunad for 50-60 år siden. Og skulle de ha sydd seg en for 100 år siden, ville det ha blitt hardangerbunad, hallingstakken eller råndastakken.

Så alle disse politikonstablene som går rundt og lurer på om du er fra Lier, Asker eller Drammen, og om du da kan eller ikke kan ha Lier-bunaden, de er dårlig opplyste. De vet sannsynligvis ikke at Lier-bunaden er en ren konstruksjon, og dermed kort fortalt bare er en kjole med broderier på. Den er ikke en uniform forbeholdt folk med tilstrekkelig genmateriale fra Lier...

Anonymkode: 9b14f...cf8

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ift hvilken bunad så synes jeg det er synd at bunad har blitt ett moteplagg der utseende er viktigere enn betydningen. Det blir som tråden der hun mente bunaddko var kjærring og heller ville bruke pumps eller sandaler. Bunad er tradisjon, og av en eller annen grunn så vil jeg fortsatt påstå at alle har en tilknyting til ett sted i Norge. Dette trenger ikke å være der du/slekta har bodd, kan like godt være der du har alle dine beste barndomsminner fra. For å kjøpe bunad fra en plass bare fordi man synest den er pen og man har penger til det er bare teit. Da er jeg nesten der at det er bedre å la vær eller kjøpe seg en festdrakt.

Anonymkode: 87711...d87

Der mener jeg du tar feil. Du kan ikke sammenligne folk som bruker feil deler til en autentisk bunad - f eks sandaler eller perlekjeder i stedet for bunadsko og søljer - med folk som bruker en bunad med alle de rette delene uten å ha røtter på plassen.

For tradisjon gror ikke i cellene. Det er en kulturell størrelse som fins mellom øra.

Skrevet
15 timer siden, Syngensang skrev:

Nei no for tida handlar jo alt om kva ein sjølv kjenner og føler på.  

Vel, bunaden min ble konstruert i 1939, så det er jo ikke så fryktelig lenge sånn historisk sett, at vi fra Vest-Oppland har hatt anledning til å "føle" at vi kunne velge nettopp den bunaden.

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bunad er ikke et "se hvor norsk jeg er"-kostyme. Det er en versjon av en klestradisjon -  noen ganger rekonstruert, andre ganger nedarvet, andre ganger igjen helt konstruert ut av ingen ting. Og dette vet vi, fordi vi følger tradisjonslinjer i dansen og musikken; vi ser likheter over store arealer, på tvers av landegrenser og med utløpere til andre tradisjoner. Da blir det fort gjort å gjenkjenne sparkjøp-drakten som bare tull, men vi reagerer ikke på en dame fra Hordaland i en bunad fra Røros.

Nettopp. 

Anonymkode: 038ad...300

Skrevet

Deg om det. Jeg syntes det er rart og pinlig. 

Anonymkode: e3910...031

Skrevet

Mannen min fikk spørsmål om hvor dialekten hans var fra. Mens han hadde på seg bunad fra Vest-telemark.  Måtte jo bare le. 

Folk må jo velge den bunaden de vil, men det blir litt fjollete når de har tilknytning til et sted hvor besteforeldrene bodde før de selv ble født.

Anonymkode: e0b6a...a08

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Mannen min fikk spørsmål om hvor dialekten hans var fra. Mens han hadde på seg bunad fra Vest-telemark.  Måtte jo bare le. 

Folk må jo velge den bunaden de vil, men det blir litt fjollete når de har tilknytning til et sted hvor besteforeldrene bodde før de selv ble født.

Eh ja...glemte å skrive at personen som spurte om dialekten også hadde bunad fra Vest-telemark. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men samtidig må det være greit å bruke en arvebunad fra andre steder i landet...

Jeg bor på østlandet, men er vokst opp på sørlandet og har en arvebunad fra nordnorge. Bunaden har min bestemor brodert, og jeg har hele morslekten min derfra. Jeg bærer den med stolthet, akkurat som jeg bærer min bunad fra mitt hjemsted med stolthet. 

Jeg har en datter som blir konfirmert neste år, og hun kan velge hva slags bunad hun vil ha. Jeg har sagt hun kan få bunad herfra som hun har vokst opp, men hun har lyst til å arve bunaden jeg har etter min mormor, hennes oldemor. Jeg synes det er helt greit, selv om hun knapt har vært på mormors hjemsted....

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

...og den bunaden er selvfølgelig en beltestakk......

Anonymkode: ba456...4c1

Så originalt...😒😳

Anonymkode: ef0d4...860

Skrevet
22 timer siden, Nyttårs barn skrev:

De aller fleste av oss har om vi ser litt stort på det tilknytning til flere steder. Der du bor, der du vokste opp, der dine foreldre kommer fra. Er det ingen av disser stedene du liker bunaden som hører til? Hva med besteforeldrene dine, hvor kommer de fra..

Mine slikt på søle siden gjennom veldig mange generasjoner kommer fra et område med kun en bunad. Som 21-åring flyttet jeg hit jeg bor nå. 

Ergo tenker jeg at jeg nå har to bunader å helge mellom - ingen flere. 

Anonymkode: ef0d4...860

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men samtidig må det være greit å bruke en arvebunad fra andre steder i landet...

Jeg bor på østlandet, men er vokst opp på sørlandet og har en arvebunad fra nordnorge. Bunaden har min bestemor brodert, og jeg har hele morslekten min derfra. Jeg bærer den med stolthet, akkurat som jeg bærer min bunad fra mitt hjemsted med stolthet. 

Jeg har en datter som blir konfirmert neste år, og hun kan velge hva slags bunad hun vil ha. Jeg har sagt hun kan få bunad herfra som hun har vokst opp, men hun har lyst til å arve bunaden jeg har etter min mormor, hennes oldemor. Jeg synes det er helt greit, selv om hun knapt har vært på mormors hjemsted....

Da har hun jo tilknytning gjennom slekt.

Min datter skal også arve min mors bunad når hun er utvokst. men jeg tenker og at hun kunne fått bunad fra vårt hjemsted, eller fra en av de andre besteforeldrenes sitt hjemsted.

Anonymkode: d3ddf...194

Skrevet

Bruk hva du vil, HI! Jeg synes jo det i utgangspunktet er teit å bruke så mye penger på et antrekk. Og kunne ikke interessert meg mindre i hvor en bunad er fra. De er ca like alle sammen i mine øyne.

Har samme forhold til bunader som jeg har til biler. Noen biler er blå, andre er røde. Bil er bil. Noen bunader er grønne, andre er blå. Upraktisk klesplagg er upraktisk klesplagg. ;)

Skrevet
12 minutter siden, topaz skrev:

Bruk hva du vil, HI! Jeg synes jo det i utgangspunktet er teit å bruke så mye penger på et antrekk. Og kunne ikke interessert meg mindre i hvor en bunad er fra. De er ca like alle sammen i mine øyne.

Har samme forhold til bunader som jeg har til biler. Noen biler er blå, andre er røde. Bil er bil. Noen bunader er grønne, andre er blå. Upraktisk klesplagg er upraktisk klesplagg. ;)

En bunad er ganske billig. Selv om min kostet ca 20.000 da den var nyhar jeg brukt den godt over 100 ganger. Det blir ikke så mye for hver bruk.

Anonymkode: 4fb15...368

Skrevet
På 4.4.2019 den 8.09, sug lut skrev:

Selvsagt kan du velge å være bunadshore. Akkurat som du kan velge hore-utgaven av så mangt her i livet, fra ekteskap og oppover. Spørsmålet er jo bare om det er det du ønsker i livet ditt.

Nei, den som er bunadshore må jo være meg, som har 4 ulike og ikke klarer å være trofast mot én... 😂 og folkemusiker og greier. Fælt altså. Men jeg tenker vel som så at det jeg ønsker i livet mitt ikke blir så fryktelig påvirket av om naboene ser meg i råndastakk innimellom, selv om de sikkert er sjokkerte ved tanken på at ingen i slekta kom fra Vågå.

Syns vi alle sammen skal huske på at tilknytning uansett er så som så; når de aller fleste bunader tilhører disse to kategoriene: 

3A784E84-2228-41F6-88D2-3828AF171B7C.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...