Gå til innhold

Jeg synes ikke man trenger å ha tilknytning til en bunad


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke glad i bunaden fra min landsdel. Da synes jeg det er helt greit å velge en jeg liker fra en annen kant av landet. Skal man først bruke en haug med penger, er det greit å få en man liker godt.

Anonymkode: 0802b...319

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener i utgangspunktet at man bør velge en bunad man har tilknytning til. Men hva tilknytning er kan variere fra person til person. Får jeg muligheten så kommer jeg til å velge en bunad som jeg slektsmessig ikke har tilknytning til (eller så langt tilbake ev. at det ikke spiller noen rolle). Men jeg føler en helt spesiell tilknytning til den bunaden som ingen andre har gitt meg, heller ikke den/de fra mitt hjemsted.

Men nå kommer straks bunadpolitiet inn rustet til krig og snakker om dannelse og forkastelighet ;)

Anonymkode: ff800...76d

Skrevet

Det syns eg er tøvete. Her vil eg gjerne stå opp som firkanta bunadspolitiet altså!! Det blir som å seie "Eg likar ikkje dialekta mi så eg byrjar å prate finnmarking/bergensar/(sett inn ei dialekt du likar) istaden." 

Skrevet

Hva andre velger, bryr jeg meg fint lite om. Selv valgte jeg mellom de jeg har tilknytning til da jeg fikk min. 

Anonymkode: bd5df...a8d

Skrevet
4 minutter siden, Syngensang skrev:

Det syns eg er tøvete. Her vil eg gjerne stå opp som firkanta bunadspolitiet altså!! Det blir som å seie "Eg likar ikkje dialekta mi så eg byrjar å prate finnmarking/bergensar/(sett inn ei dialekt du likar) istaden." 

De fleste har ikke så bra språkmøte at det går..... men har du penger kan du kjøpe den bunaden du vil.

Anonymkode: 0802b...319

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De fleste har ikke så bra språkmøte at det går..... men har du penger kan du kjøpe den bunaden du vil.

Anonymkode: 0802b...319

Nei heldigvis!! Men eg syns poenget med bunad fell bort om ein ikkje har tilhøyrigheit til den. Som å gå rundt i brudekjole uten at du skal gifte deg liksom. (er visst ikkje spesielt god å lage illustrerande poeng i dag. Men eg gjer så godt eg kan) 

Skrevet
10 minutter siden, Syngensang skrev:

Nei heldigvis!! Men eg syns poenget med bunad fell bort om ein ikkje har tilhøyrigheit til den. Som å gå rundt i brudekjole uten at du skal gifte deg liksom. (er visst ikkje spesielt god å lage illustrerande poeng i dag. Men eg gjer så godt eg kan) 

Hva er poenget med en bunad? Å vise til andre at du har en tilknytning til et sted - eller selv å føle tilknytning til et sted eller til Norge?

Anonymkode: ff800...76d

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er poenget med en bunad? Å vise til andre at du har en tilknytning til et sted - eller selv å føle tilknytning til et sted eller til Norge?

Anonymkode: ff800...76d

Nei no for tida handlar jo alt om kva ein sjølv kjenner og føler på. Så poenget må vel vere at du sjølv føler tilknyting til ein stad eller eit område. Dei kongelege representerer heile landet så dei kan velge. 

Skrevet
8 minutter siden, Syngensang skrev:

Nei no for tida handlar jo alt om kva ein sjølv kjenner og føler på. Så poenget må vel vere at du sjølv føler tilknyting til ein stad eller eit område. Dei kongelege representerer heile landet så dei kan velge. 

Så hvis man er så uheldig å ikke føle tilknytning til det slektstreet sier man bør føle tilknytning til, da mener du altså at man egentlig ikke har rett til å bruke bunad...

Anonymkode: ff800...76d

Skrevet

For meg blir det fullstendig feil å velge en bunad fra et annet distrikt enn jeg kommer fra/har tilknytning til, men vi lever i et fritt land, så det er ikke noen som kan nekte deg å kjøpe den bunaden du vil ha. 

Hvilken drakt er det du har tilhørighet til da? Sånn slektsmessig? Og hvilken ønsker du deg?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så hvis man er så uheldig å ikke føle tilknytning til det slektstreet sier man bør føle tilknytning til, da mener du altså at man egentlig ikke har rett til å bruke bunad...

Anonymkode: ff800...76d

Ja, det meinar eg igrunn. Eller du har jo rett til å bruke den bunaden du har knytning til, men du vil ikkje. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis man er så uheldig å ikke føle tilknytning til det slektstreet sier man bør føle tilknytning til, da mener du altså at man egentlig ikke har rett til å bruke bunad...

Anonymkode: ff800...76d

De aller fleste av oss har om vi ser litt stort på det tilknytning til flere steder. Der du bor, der du vokste opp, der dine foreldre kommer fra. Er det ingen av disser stedene du liker bunaden som hører til? Hva med besteforeldrene dine, hvor kommer de fra..

Skrevet
5 minutter siden, Syngensang skrev:

Ja, det meinar eg igrunn. Eller du har jo rett til å bruke den bunaden du har knytning til, men du vil ikkje. 

Men ser du ikke at tilknytning ikke bare er objektivt? Hvem skal bestemme hva som er god nok tilknytning?

Tidligere år på forumet har mange konkludert med at du kan velge bunad fra der du har slekten din, fra der du bor (mange som bor et sted uten å føle tilknytning til stedet), eller der besteforeldre har slekten sin fra (selv om noen er uenige i det også hvis du ikke har bodd der)

Javel, jeg har bodd ni steder i landet over tid. Føler meg ikke hjemme noe sted. Føler ingen tilknytning til bunaden fra det som er hjemstedet mitt, der slekta kommer fra.

En eneste bunad har fått meg til å føle tilknytning, og det har jeg følt i 15 år. Den får meg til å føle meg ekstra norsk, noe ingen andre får meg til. Jeg tør påstå at jeg har tilknytning til den bunaden siden synet mitt på den bunaden ikke har forandret seg på 15 år. Og en dag skal jeg ha den bunaden.

Som sagt, jeg er i utgangspunktet enig i at man helst skal velge bunad fra det stedet man kommer fra. Men heldigvis ser jeg at livet ikke er så svart-hvitt eller idyllisk for alle, og at det riktigste for disse - inkl. meg selv - er å velge litt anderledes, men likevel slik at de/jeg føler tilknytning gjennom bunaden.

Å være så steil på det med bunad er en form for snobberi når det blir så svart-hvitt.

Anonymkode: ff800...76d

Skrevet
7 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

De aller fleste av oss har om vi ser litt stort på det tilknytning til flere steder. Der du bor, der du vokste opp, der dine foreldre kommer fra. Er det ingen av disser stedene du liker bunaden som hører til? Hva med besteforeldrene dine, hvor kommer de fra..

De kommer alle fra samme område, ergo er det egentlig bare ett alternativ. Jeg føler ikke tilknytning til det eller bunaden derfra.

 

Anonymkode: ff800...76d

Skrevet

Dette er å sparke inn åpne dører, tenker nå jeg. I min bunadbok (som er fra 90-tallet) står det at det før var mer forventning om at den bunaden man bar, kom fra et distrikt der man selv hadde røtter eller en form for tilknytning, men at man i dag velger den man selv ønsker seg.

Jeg har mange bunader og de er fra ulike distrikter, for jeg må ha flere enn én (jeg er folkemusiker, så jeg bruker dem mye oftere enn dere andre). En er fra samme fylke som jeg vokste opp i og er veldig populær. En har jeg arvet, og er derfor tilknyttet meg på en annen måte. En tredje ble brodert av min mormor og gitt meg i gave, og selv om jeg ikke bor i det distriktet, kjenner jeg at jeg har rett til å bruke den. Jeg har også kjøpt meg råndastakk og rutaliv, fordi den er i tynnere stoff og lett å pakke hvis jeg skal reise. Og til slutt har jeg en "fantasibunad" jeg har sydd selv, som kan brukes når jeg spiller, fordi jeg ikke vil slite på de øvrige hele tiden.

Så det der med at "bunadspolitiet" arresterer alle som mangler tilknytning til stedet, det er feil. Ingen er mer tradisjonsbevisste (og "tradisjonspoliti") enn vi som driver med folkemusikk. Men det er ikke stedstilknytning som er greia. Å arrestere noen for feil bruk av bunaden, det dreier seg om helt andre ting. Når en her f eks lurer på hvilke reimsandaler hun kan ha i stedet for bunadsko, da tenker jeg at hun virkelig ikke har skjønt det....

Anonymkode: 9b14f...cf8

Skrevet
1 time siden, Syngensang skrev:

Det syns eg er tøvete. Her vil eg gjerne stå opp som firkanta bunadspolitiet altså!! Det blir som å seie "Eg likar ikkje dialekta mi så eg byrjar å prate finnmarking/bergensar/(sett inn ei dialekt du likar) istaden." 

Fins da mange som skifter dialekt når de flytter. Og mange som til og med skifter navn. Selv fornavn!

Anonymkode: 9b14f...cf8

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er å sparke inn åpne dører, tenker nå jeg. I min bunadbok (som er fra 90-tallet) står det at det før var mer forventning om at den bunaden man bar, kom fra et distrikt der man selv hadde røtter eller en form for tilknytning, men at man i dag velger den man selv ønsker seg.

Jeg har mange bunader og de er fra ulike distrikter, for jeg må ha flere enn én (jeg er folkemusiker, så jeg bruker dem mye oftere enn dere andre). En er fra samme fylke som jeg vokste opp i og er veldig populær. En har jeg arvet, og er derfor tilknyttet meg på en annen måte. En tredje ble brodert av min mormor og gitt meg i gave, og selv om jeg ikke bor i det distriktet, kjenner jeg at jeg har rett til å bruke den. Jeg har også kjøpt meg råndastakk og rutaliv, fordi den er i tynnere stoff og lett å pakke hvis jeg skal reise. Og til slutt har jeg en "fantasibunad" jeg har sydd selv, som kan brukes når jeg spiller, fordi jeg ikke vil slite på de øvrige hele tiden.

Så det der med at "bunadspolitiet" arresterer alle som mangler tilknytning til stedet, det er feil. Ingen er mer tradisjonsbevisste (og "tradisjonspoliti") enn vi som driver med folkemusikk. Men det er ikke stedstilknytning som er greia. Å arrestere noen for feil bruk av bunaden, det dreier seg om helt andre ting. Når en her f eks lurer på hvilke reimsandaler hun kan ha i stedet for bunadsko, da tenker jeg at hun virkelig ikke har skjønt det....

Anonymkode: 9b14f...cf8

Jeg har svart tidligere i tråden, at jeg kommer til å skaffe meg en bunad fra et distrikt jeg ikke har slektstilhørighet til, men som jeg føler tilknytning til. Her på forumet, og blant veldig mange andre, møter jeg holdningene om at jeg ikke har rett til å bruke den bunaden, nesten at jeg må være lettere dum og lite utdannet og dannet for å skaffe meg den bunaden.

Det pussige er at de som uten unntak har støttet meg i valget, det er personer tilknyttet folkemusikk, folkedans og folkekunst :)

Anonymkode: ff800...76d

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har svart tidligere i tråden, at jeg kommer til å skaffe meg en bunad fra et distrikt jeg ikke har slektstilhørighet til, men som jeg føler tilknytning til. Her på forumet, og blant veldig mange andre, møter jeg holdningene om at jeg ikke har rett til å bruke den bunaden, nesten at jeg må være lettere dum og lite utdannet og dannet for å skaffe meg den bunaden.

Det pussige er at de som uten unntak har støttet meg i valget, det er personer tilknyttet folkemusikk, folkedans og folkekunst :)

Anonymkode: ff800...76d

Ja, vi ser det store bildet. Og vi bruker ikke bunadene våre som "staffasje". De er identitetsmarkører, men ikke en påklistret "én gang i året"-greie. Vi som har det på nært hold, som bruker bunadene våre også i jobbsammenheng, har et mindre musealt forhold til det. Bunad er ikke et "se hvor norsk jeg er"-kostyme. Det er en versjon av en klestradisjon -  noen ganger rekonstruert, andre ganger nedarvet, andre ganger igjen helt konstruert ut av ingen ting. Og dette vet vi, fordi vi følger tradisjonslinjer i dansen og musikken; vi ser likheter over store arealer, på tvers av landegrenser og med utløpere til andre tradisjoner. Da blir det fort gjort å gjenkjenne sparkjøp-drakten som bare tull, men vi reagerer ikke på en dame fra Hordaland i en bunad fra Røros.

Anonymkode: 9b14f...cf8

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi ser det store bildet. Og vi bruker ikke bunadene våre som "staffasje". De er identitetsmarkører, men ikke en påklistret "én gang i året"-greie. Vi som har det på nært hold, som bruker bunadene våre også i jobbsammenheng, har et mindre musealt forhold til det. Bunad er ikke et "se hvor norsk jeg er"-kostyme. Det er en versjon av en klestradisjon -  noen ganger rekonstruert, andre ganger nedarvet, andre ganger igjen helt konstruert ut av ingen ting. Og dette vet vi, fordi vi følger tradisjonslinjer i dansen og musikken; vi ser likheter over store arealer, på tvers av landegrenser og med utløpere til andre tradisjoner. Da blir det fort gjort å gjenkjenne sparkjøp-drakten som bare tull, men vi reagerer ikke på en dame fra Hordaland i en bunad fra Røros.

Anonymkode: 9b14f...cf8

Takk :)

Det jeg også synes er rart er at hvis jeg får råd til bunad kommer jeg til å bruke den langt mer enn de som mener jeg ikke kan skaffe meg den bruker sine bunader. De bruker bunadene sine som regel bare på 17. mai. Jeg ville brukt den da, men også i høytider, i bryllup og dåp og andre større festligheter - der de heller velger å kjøpe seg noe nytt. Mange av dem klager også ofte fordi de ikke trives med å bruke bunaden sin. For meg er det et stasplagg, men også et plagg som skal brukes om man først er så heldig å ha en bunad.

Anonymkode: ff800...76d

Skrevet (endret)
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fins da mange som skifter dialekt når de flytter. Og mange som til og med skifter navn. Selv fornavn!

Anonymkode: 9b14f...cf8

Når dei flyttar er det jo litt naturleg, men ikkje om du plutseleg byrjar å snakke stavangerdialekt når du har budd på Sunndalsøra heile ditt liv. Og fortsatt bur på Sunndalsøra. Men om du flyttar til Stavanger er det jo greit. 

Endret av Syngensang
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men ser du ikke at tilknytning ikke bare er objektivt? Hvem skal bestemme hva som er god nok tilknytning?

Tidligere år på forumet har mange konkludert med at du kan velge bunad fra der du har slekten din, fra der du bor (mange som bor et sted uten å føle tilknytning til stedet), eller der besteforeldre har slekten sin fra (selv om noen er uenige i det også hvis du ikke har bodd der)

Javel, jeg har bodd ni steder i landet over tid. Føler meg ikke hjemme noe sted. Føler ingen tilknytning til bunaden fra det som er hjemstedet mitt, der slekta kommer fra.

En eneste bunad har fått meg til å føle tilknytning, og det har jeg følt i 15 år. Den får meg til å føle meg ekstra norsk, noe ingen andre får meg til. Jeg tør påstå at jeg har tilknytning til den bunaden siden synet mitt på den bunaden ikke har forandret seg på 15 år. Og en dag skal jeg ha den bunaden.

Som sagt, jeg er i utgangspunktet enig i at man helst skal velge bunad fra det stedet man kommer fra. Men heldigvis ser jeg at livet ikke er så svart-hvitt eller idyllisk for alle, og at det riktigste for disse - inkl. meg selv - er å velge litt anderledes, men likevel slik at de/jeg føler tilknytning gjennom bunaden.

Å være så steil på det med bunad er en form for snobberi når det blir så svart-hvitt.

Anonymkode: ff800...76d

Då har du jo ein slags tilknytning utover det at du syns bunaden er fin? (og eg har fått sove nokre timar og er litt mindre steil😉

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk :)

Det jeg også synes er rart er at hvis jeg får råd til bunad kommer jeg til å bruke den langt mer enn de som mener jeg ikke kan skaffe meg den bruker sine bunader. De bruker bunadene sine som regel bare på 17. mai. Jeg ville brukt den da, men også i høytider, i bryllup og dåp og andre større festligheter - der de heller velger å kjøpe seg noe nytt. Mange av dem klager også ofte fordi de ikke trives med å bruke bunaden sin. For meg er det et stasplagg, men også et plagg som skal brukes om man først er så heldig å ha en bunad.

Anonymkode: ff800...76d

Dåp og konfirmasjon er det da helt normalt å bruke bunad. Bryllup er mer variert, spesielt i sommerbryllup med festen utover natta. Det er ikke det mest hensiktsmessige antrekket å feste i. Derfor velger mange bunad til seremonien og bytter til festen. Så å hevde at du blir å bruke den langt mer enn de fleste stemmer nok ikke så sant du ikke tar den i bruk jul, nyttår, påske osv også. 

Ift hvilken bunad så synes jeg det er synd at bunad har blitt ett moteplagg der utseende er viktigere enn betydningen. Det blir som tråden der hun mente bunaddko var kjærring og heller ville bruke pumps eller sandaler. Bunad er tradisjon, og av en eller annen grunn så vil jeg fortsatt påstå at alle har en tilknyting til ett sted i Norge. Dette trenger ikke å være der du/slekta har bodd, kan like godt være der du har alle dine beste barndomsminner fra. For å kjøpe bunad fra en plass bare fordi man synest den er pen og man har penger til det er bare teit. Da er jeg nesten der at det er bedre å la vær eller kjøpe seg en festdrakt.

Anonymkode: 87711...d87

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men ser du ikke at tilknytning ikke bare er objektivt? Hvem skal bestemme hva som er god nok tilknytning?

Tidligere år på forumet har mange konkludert med at du kan velge bunad fra der du har slekten din, fra der du bor (mange som bor et sted uten å føle tilknytning til stedet), eller der besteforeldre har slekten sin fra (selv om noen er uenige i det også hvis du ikke har bodd der)

Javel, jeg har bodd ni steder i landet over tid. Føler meg ikke hjemme noe sted. Føler ingen tilknytning til bunaden fra det som er hjemstedet mitt, der slekta kommer fra.

En eneste bunad har fått meg til å føle tilknytning, og det har jeg følt i 15 år. Den får meg til å føle meg ekstra norsk, noe ingen andre får meg til. Jeg tør påstå at jeg har tilknytning til den bunaden siden synet mitt på den bunaden ikke har forandret seg på 15 år. Og en dag skal jeg ha den bunaden.

Som sagt, jeg er i utgangspunktet enig i at man helst skal velge bunad fra det stedet man kommer fra. Men heldigvis ser jeg at livet ikke er så svart-hvitt eller idyllisk for alle, og at det riktigste for disse - inkl. meg selv - er å velge litt anderledes, men likevel slik at de/jeg føler tilknytning gjennom bunaden.

Å være så steil på det med bunad er en form for snobberi når det blir så svart-hvitt.

Anonymkode: ff800...76d

...og den bunaden er selvfølgelig en beltestakk......

Anonymkode: ba456...4c1

Skrevet

Selvsagt kan du velge å være bunadshore. Akkurat som du kan velge hore-utgaven av så mangt her i livet, fra ekteskap og oppover. Spørsmålet er jo bare om det er det du ønsker i livet ditt.

Skrevet

Ein gjer som ein vil, men risikerar sjølvsagt å gjere seg til latter. Eg synes dialektanalogien var god. 

Ein kan sjølv synes valget ein gjer er innafor, og det er sjølvsagt det som tel mest. Men å krevje at andre skal vere einig blir tøvete. 

Anonymkode: a886b...d93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...