Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #26 Skrevet 3. april 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke alt som var bedre før, men noen ganger ønsker jeg meg tilbake til tiden med spesialskoler. Det er faktisk ikke alle barn som helt uten videre går inn i en vanlig skoleklasse. Anonymkode: 320a7...59d Det var ikke spesialskoler til denne typen elever før heller altså, akkurat som nå var det bare de med større psykiske/fysiske utviklingshemninger som gikk på slike skoler. Men det var litt enklere før, når man kunne få seg en jobb uten utdannelse. Da jeg gikk på ungdomsskolen endte en gutt i klassen min på en bondegård hvor han fikk jobbe, og han har klart seg greit. På skolen var han et skikkelig uromoment, jeg husker ting som at han sniffet sprittusjer, var skikkelig stygg i munnen mot lærerne og lagde mye bråk. Pappaen hans hadde stukket av, og mammaen hans var en spinkel liten dame som han "kastet rundt", julte opp, stengte på kottet osv mens han hadde fester hjemme. Han ble av barnevernet fjernet fra hjemmet og puttet på en bondegård, og der lærte han å jobbe. Sånne steder finnes vel knapt lenger, nå skal alle gjennom 12 år på skolen og presses inn i A4-malen, som slett ikke passer alle. Særlig ikke de som er traumatisert på en eller annen måte... Anonymkode: 8ef02...1ba
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #27 Skrevet 3. april 2019 Du kan sende en klage til skolen Hi. Alle barn har rett på et godt psykososialt miljø, også de andre barna i klassen. Hvis ikke klagen tas til følge kan du klage til fylkesmannen. Jeg tenker fylkesmannen vil måtte ta stilling i en så åpenbar sak. Når ungen har blitt flyttet en gang før, så nytter det ikke å sette han der igjen. Det var en grunn til at han flyttet til å begynne med og da holder det ikke å tilbakeføre han, om det ikke er noen indikasjoner på at det skal være annerledes denne gangen. Og det er det jo ikke. Det er jo stikk motsatt. Kommunen er da pliktig i å finne et annet tilbud til han. Hvordan de kommer på det er mye opp til dem selv. Men er bv inni bildet? Om dette ikke er psykiatri eller spes.ped. så er det barnevern. Eller alle tre. Å ikke klare å regulere sine barn kan også være en form for omsorgssvikt, og «atferdsvansker» (et grusomt ord) er ofte et symptom på følelsesmessige problemer. Noen må komme til bunns i hva dette handler om. Enten det er psykiatrien eller bv. Jeg hadde i tillegg til klage, tatt en prat med lærer og ev. sosiallærer/helsesøster om bekymringsmelding til bv. (de henviser også til BUP og samarbeider med andre instanser ved behov) og så hadde jeg vurdert en melding. Men jeg hadde ikke - absolutt ikke - latt ungen ta ut problemene sine på klassekameratene sine i to år til. Det hadde vært helt uaktuelt for meg. Noen barn må få hjelp til å komme på plass i seg selv først, og så komme tilbake til «hverdagssamfunnet» igjen etterpå. Så stå på tlf til fylkesmannen. Og ikke gi deg. Anonymkode: aba9c...378
Anonym bruker Skrevet 3. april 2019 #28 Skrevet 3. april 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var ikke spesialskoler til denne typen elever før heller altså, akkurat som nå var det bare de med større psykiske/fysiske utviklingshemninger som gikk på slike skoler. Men det var litt enklere før, når man kunne få seg en jobb uten utdannelse. Da jeg gikk på ungdomsskolen endte en gutt i klassen min på en bondegård hvor han fikk jobbe, og han har klart seg greit. På skolen var han et skikkelig uromoment, jeg husker ting som at han sniffet sprittusjer, var skikkelig stygg i munnen mot lærerne og lagde mye bråk. Pappaen hans hadde stukket av, og mammaen hans var en spinkel liten dame som han "kastet rundt", julte opp, stengte på kottet osv mens han hadde fester hjemme. Han ble av barnevernet fjernet fra hjemmet og puttet på en bondegård, og der lærte han å jobbe. Sånne steder finnes vel knapt lenger, nå skal alle gjennom 12 år på skolen og presses inn i A4-malen, som slett ikke passer alle. Særlig ikke de som er traumatisert på en eller annen måte... Anonymkode: 8ef02...1ba Det var flere av de jeg gikk på barneskolen med som endte opp på spesialskole fordi de hadde adferdsvansker og ikke fungerte i vanlig barneskole. Kjipt for dem sikkert, men "lettere" skolene som nå må strekke seg alle veier for at alle skal med. Anonymkode: 320a7...59d
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #29 Skrevet 4. april 2019 11 timer siden, Dumi skrev: Jeg har ikke stemplet noen barn som ondsinnet eller drittunge. Jeg vil bare få frem den andre siden også. At det ikke alltid er lett for de andre barna å tenke at den som forstyrrer kan ha vansker. Og se de andre barna. Jeg var ett barn som ble mobbet, og jeg fikk beskjed av lærerene at de elevene som mobbet meg sikkert hadde det vanskelig hjemme. Hvor mye tror du det hjalp me? Jeg hadde det vanskelig på grunn av dem, og skolen gjorde dem til offeret? Jeg måtte være snill med dem, forstå dem, men ingen, ingen måtte forstå meg. Igjen, de fikk oppmerksomheten, de var "offeret", jeg måtte jo forstå... Du vil bare få fram den andre siden også...? Hele tråden her handler jo om den. Og jeg siterte altså et innlegg som sa at noen barn er drittunger bare fordi de er drittunger. Hvis du reagerer på noe noen skriver, så siter riktig, i det minste, og drit i å legge meg ord i munnen som jeg ikke har sagt. Anonymkode: 7fa10...267
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #30 Skrevet 4. april 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler ikke på at det er mange instanser inne for å hjelpe gutten og det er bra. Problemet er at de bare har guttens beste i fokus. Det virker ikke som om resten av klassen har den samme retten til å få en hverdag tilpasset dem. Alt som gjøres er for å hjelpe gutten og det ser ærlig talt ut til å være fulstendig mislykket. Ingen har fokuset Even, Jørgen og Tuva som får skoledagen ødelagt av bråk og uro. Anonymkode: 57a07...578 Der tar du feil... Hovedfokuset er og blir de gjennomsnittlige barna. Alt er lagt opp etter dem, men verken læreren, foreldrene eller "problembarna" kan velge et annet system enn det som fins. I Norge er integrering et mål i seg selv, og "normalitet" er den banen som allerede er staket ut for skolestarterne. Syns du skal lese denne: https://www.barnehage.no/artikler/jeg-har-den-ungen-bare-en-mor-kan-elske/461415?fbclid=IwAR33c-Yyfw4uxls1rwNekO9fU0-JV9nlhpCk4HaAeXKLtevoWT5iiUl3yeE Anonymkode: 7fa10...267
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #31 Skrevet 4. april 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Barn som oppfører seg vanskelig er uten unntak barn som har det vanskelig. Anonymkode: 7fa10...267 Vanskelig inni seg liksom? Anonymkode: 78a90...d6f
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #32 Skrevet 4. april 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Der tar du feil... Hovedfokuset er og blir de gjennomsnittlige barna. Alt er lagt opp etter dem, men verken læreren, foreldrene eller "problembarna" kan velge et annet system enn det som fins. I Norge er integrering et mål i seg selv, og "normalitet" er den banen som allerede er staket ut for skolestarterne. Syns du skal lese denne: https://www.barnehage.no/artikler/jeg-har-den-ungen-bare-en-mor-kan-elske/461415?fbclid=IwAR33c-Yyfw4uxls1rwNekO9fU0-JV9nlhpCk4HaAeXKLtevoWT5iiUl3yeE Anonymkode: 7fa10...267 Hva er alternativet tenker du? Legge opp systemet etter problembarna? Eller de 5% sterkeste? Eller kanskje hver enkelt elev skal få sitt eget opplegg med dertil tilhørende lærere? ALLE samfunn avhenger av at flertallet integrerer seg rundt et gjennomsnitt. Anonymkode: 67bc2...220
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #33 Skrevet 4. april 2019 Send en klage til skolen der du henviser til paragraf 9a i skoleloven. Her står det om det psykososiale miljøet i skolen. Skriv detaljert og så mye eksempel du kommer på. Krev å få skriftlig svar på tiltak. Anonymkode: 0da1d...d6a
Anonym bruker Skrevet 4. april 2019 #34 Skrevet 4. april 2019 Jeg syntes det er paradoksalt at på en arbeidsplass er arbeidsmiljø og HMS stort fokus, og alle har et vern. En problemmaker ville fått hjelp, og fagforeninger og vo ville krevd vern til hele arbeidsgruppen. Men i skole og bhg er det så lav fokus på dette, lite midler til å iverksette tiltak og generelt mye "la oss se det an". De stille barna blir ignorert, selv om de også sliter. Hadde selv et barn i bhg når et barn der var voldelig til den grad at det endte i lgv besøk og kutt/blåmerker. Mitt barn slapp unna lenge, men når han også kom hjem med halve ansiktet hovent fordi denne andre gutten hadde slått han med en spade og satt seg oppå han (den andre ungen var i tillegg stor og kraftig) klikket det for meg. Jeg krevde møter og tiltak allerede neste dag, og ble møtt med "men du vet, gutter er gutter". Ikke søren... Nå ga jeg meg ikke, og var meget tydelig på mine krav på vegne av min egen gutt. Da fantes det merkelig nok plutselig midler til bistand. ... Og det verste er at uten det så ville jo den andre gutten slitt på skolen også. Det var jo nesten for sent allerede i bhg. Jeg og andre måtte jobbe mye med våre egne barn for at de skulle slutte å tenke på denne gutten som slem, og utestenge han, selv når han begynte å endre oppførsel. Alle foreldre gjorde nok ikke som meg heller, og jobbet med sine barn for å inkludere. Og jeg tenker med gru på utviklingen mot skoletiden da. Det forbauser meg sterkt at skole og bhg ikke klarer å se investeringen dette ville vert, om fokuset på godt miljø hadde vært større. Anonymkode: 407df...14f
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #35 Skrevet 5. april 2019 På 4.4.2019 den 9.01, Anonym bruker skrev: Det forbauser meg sterkt at skole og bhg ikke klarer å se investeringen dette ville vert, om fokuset på godt miljø hadde vært større. Anonymkode: 407df...14f Problemet er nok ikke at skolen eller barnehagen ikke ser investeringen når dem som sitter på pengesekken ikke gjør det. Det skolene / barnehagene der i mot generelt ikke er flinke nok til, er å avvikmelde hendelser med vold, trusler, skader etc, enten det er på ansatte, andre barn, barnet selv eller ting som det ikke er "normalt" å ødelegge. Så lenge dette ikke synliggjøres mer enn det gjør i dag, vil det heller ikke bli satt inn tiltak nok til å forhindre, eller i det minste minimere hendelser og følger av hendelser. Det dreier seg jo heller ikke bare om disse uheldige hendelsene, men framtiden også til det utagerende barnet. I forhold til resten av disse barnas liv, koster ekstra hjelp i barnårene småpenger i forhold til hva de vil koste i voksenårene. "Barnet" skal tross alt være voksen normalt 3-4 ganger så lenge som et er barn. Men fremtiden er det noen andre som skal ta seg av... Anonymkode: b71c5...b08
Anonym bruker Skrevet 5. april 2019 #36 Skrevet 5. april 2019 På 04.04.2019 den 6.53, Anonym bruker skrev: Vanskelig inni seg liksom? Anonymkode: 78a90...d6f Ja, hvor trodde du...? På 04.04.2019 den 7.34, Anonym bruker skrev: Hva er alternativet tenker du? Legge opp systemet etter problembarna? Eller de 5% sterkeste? Eller kanskje hver enkelt elev skal få sitt eget opplegg med dertil tilhørende lærere? ALLE samfunn avhenger av at flertallet integrerer seg rundt et gjennomsnitt. Anonymkode: 67bc2...220 Alle samfunn trenger at folk tjener penger, ikke blir syke, ikke har utviklingshemning eller handicap, at alle har godt syn og god hørsel også. Men de som ikke kan, de kan ikke. Feile i premisset ditt er jo at du tror integrering er et valg, og at visse barn bare velger å være rare, slemme eller dumme... Anonymkode: 7fa10...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå