Gå til innhold

Utvist fra skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn går i 8. I samme klasse har det gått en gutt det har vært veldig mye bråk med over flere år, både i form av ekstreme forstyrrelser, frekkheter og vold. For en tid siden ble han flyttet til en annen klasse. Nå er han utvist frem til mai. (Han får noe privatundervisning.)

Akkurat nå er det derfor hodt og fredelig på skolen, men det snakkes om at han skal tilbake til "vår" klasse. Det fungerte ikke. Det var jo derfor han ble flyttet.

Er det noe som kan gjøres for å beskytte de andre elevene mot en elev som bråker noe ekstremt og som stadig havner "i fysisk konflikt" med andre elever?

Hvis han sendes på gangen nekter han gjerne å gå ut og legger seg på gulvet og hyler. Om han går ut løper han rundt i gangene og hamrer på dørene osv. Så vidt jeg vet har ikke voldsbruken foreløpig ført til alvorlige skader, kun type blått øye, skrubbsår, ødelagte klær, våte bøker osv. For de føeste er det bråket som er mest plagsomt.

Anonymkode: 57a07...578

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite du kan gjøre, med mindre du vil flytte barnet ditt til en annen skole! Men jeg ville meldt fra til skolen om dine ønsker og din bekymring. Det hjelper nok ikke med å få han i en annen klasse, men skolen vil da få det «registrert» at andre er bekymret og hva som sies hjemme om denne eleven. Det kan hjelpe skolen å skape et større bilde over situasjonen. Du må og passe på at dette ikke blir en «helsejakt» på gutten og foreldrene. De sliter nok med sitt.

Anonymkode: 6500b...700

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lite du kan gjøre, med mindre du vil flytte barnet ditt til en annen skole! Men jeg ville meldt fra til skolen om dine ønsker og din bekymring. Det hjelper nok ikke med å få han i en annen klasse, men skolen vil da få det «registrert» at andre er bekymret og hva som sies hjemme om denne eleven. Det kan hjelpe skolen å skape et større bilde over situasjonen. Du må og passe på at dette ikke blir en «helsejakt» på gutten og foreldrene. De sliter nok med sitt.

Anonymkode: 6500b...700

Ja de sliter nok med sitt og barnet lager et helvete for alle andre i prosessen. Det skal altså svært mye til for å bli utvist fra ungdomskolen over en lang periode.

Anonymkode: 320a7...59d

Skrevet

Det er ikke så mye du får gjort.

Det er synd på denne eleven, og det er synd på de som er rundt han, men han har krav på skoleplass han som alle andre...

Det er klart du kan melde din bekymring til skolen, men jeg regner med dette er noe de jobber intenst med uansett. Dette er ikke en frisk og veltilpasset gutt, men han er ikke "syk" nok til å få plass på et ressurssenter eller spesialskole heller, han faller mellom flere stoler og alt blir ugreit.

Jeg har en gutt i 9.klasse selv, og der er det også en gutt med store problemer i klassen. Heldigvis ikke utagerende på samme måte, men slitsomt nok.

Har også en gutt på 17 år, og han hadde en slik utagerende gutt i klassen da han gikk på ungdomsskolen. Etter å ha slått en medelev med balltre, truet alle rundt seg i klasserommet med passerspissen og kastet en stol gjennom et vindu ble han fjernet fra skolen. Han ble plassert i en instutisjon og er i dag helt ute å kjøre. Det er ikke lett å hjelpe slike elever...

Anonymkode: 8ef02...1ba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn går i 8. I samme klasse har det gått en gutt det har vært veldig mye bråk med over flere år, både i form av ekstreme forstyrrelser, frekkheter og vold. For en tid siden ble han flyttet til en annen klasse. Nå er han utvist frem til mai. (Han får noe privatundervisning.)

Akkurat nå er det derfor hodt og fredelig på skolen, men det snakkes om at han skal tilbake til "vår" klasse. Det fungerte ikke. Det var jo derfor han ble flyttet.

Er det noe som kan gjøres for å beskytte de andre elevene mot en elev som bråker noe ekstremt og som stadig havner "i fysisk konflikt" med andre elever?

Hvis han sendes på gangen nekter han gjerne å gå ut og legger seg på gulvet og hyler. Om han går ut løper han rundt i gangene og hamrer på dørene osv. Så vidt jeg vet har ikke voldsbruken foreløpig ført til alvorlige skader, kun type blått øye, skrubbsår, ødelagte klær, våte bøker osv. For de føeste er det bråket som er mest plagsomt.

Dessverre er det ingenting å få gjort. I klassen til datteren min har det vært en slik gutt i 9 år og ingenting hjelper. Han er slem, frekk, voldelig og bråker verre enn 10 til sammen. (Det er ingenting som feiler gutten han mangler bare totalt folkeskikk og oppdragelse) 

Skrevet
12 minutter siden, Toneelise skrev:

Dessverre er det ingenting å få gjort. I klassen til datteren min har det vært en slik gutt i 9 år og ingenting hjelper. Han er slem, frekk, voldelig og bråker verre enn 10 til sammen. (Det er ingenting som feiler gutten han mangler bare totalt folkeskikk og oppdragelse) 

Kanskje denne gutten ikke har det helt greit. Kanskje han har opplevd noe traumatisk. Dette er jo et tegn på at noe er galt, selvom han ikke har noen diagnoser. Og mangler han oppdragelse er jo dette et tegn på at han kommer fra et dårlig hjem. Rett og slett. Mye man ikke vet. 

Anonymkode: 4ffce...fc3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje denne gutten ikke har det helt greit. Kanskje han har opplevd noe traumatisk. Dette er jo et tegn på at noe er galt, selvom han ikke har noen diagnoser. Og mangler han oppdragelse er jo dette et tegn på at han kommer fra et dårlig hjem. Rett og slett. Mye man ikke vet. 

Det er nok ingen som tviler på at disse barna og ungdomene sliter. Problemet er at det ikke hjelper. Det gjør like vondt å bli slått, det er like vanskelig å følge med på skolen når de bråker osv. Grunnen til at de gjør det har ikke så mye å si for medelevene.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er nok ingen som tviler på at disse barna og ungdomene sliter. Problemet er at det ikke hjelper. Det gjør like vondt å bli slått, det er like vanskelig å følge med på skolen når de bråker osv. Grunnen til at de gjør det har ikke så mye å si for medelevene.

Bare svarte på en kommentar om at ingen ting er galt. 

Og skjønner veldig godt at dette er et stort problem. Har erfart dette selv med min sønn som ble plaget av en eldre elev. I dette tilfellet var det en diagnose. Tok lang tid før dette ordnet seg med mitt barn. Nå holder han nok på å plage andre mindre barn. 

Skrevet

Vi har også en elev som utagerer i klassen til eldste. Han er uforutsigbar, og kan slå rundt seg for den minste ting. Vi vet at han har utfordrende forhold hjemme, og at barnevernet er koblet inn. I tillegg har han ingen trygg base på skolen, og noen av de andre ungene er på ham som bikkjer, så da er det ikke rart at det klikker for ham iblant. Problemet er at det ikke hjelper noe for de små som av og til velter lasset... 

Her har skolen prøvd å løse det med å dele opp klassen i mindre grupper i undervisning og friminutt, sånn at dynamikken forandres. Det er ressurskrevende, og de har ikke kommet i mål, men det er mye bedre etter at tiltakene ble satt i verk.  

Anonymkode: 7864b...896

Skrevet

Tenker også at dette er guttens måte å kommunisere på. Gutten har det sannsynligvis ikke greit, og sannsynligvis er det noe i hjemmemiljøet som gjør dette. Skolen har selvfølgelig plikt til å varsle barnevernet eller andre hjelpeinstanser, men gjør de det? Kan du som bekymret mot til annen elev varsle barnevernet?

Vi hadde en gutt i klassen som var litt "vill". Vi hang med han på fritiden, og var også hjemme hos han, selv om det ikke var særlig ofte. Vi hadde vel hørt litt om at i hvert fall lillesøstra ble klepet litt, men bortsett fra det forstod vi vel ikke før vi ble voksne hvordan det egentlig var, og vi visste nok ikke hele sannheten da heller. Heldigvis har denne gutten/nå mannen det litt bedre nå virker det som, han jobber med "voksne" les eldre forlk som forstår han, og behandler han med respekt, selv om jeg forstår at han fortsatt har litt unormal oppførsel innimellom.
Har som voksen forstått at denne gutten ble slått hjemme, og hadde det nok ikke særlig bra verken psykiske eller fysisk, selv om vi aldri kunne se det på han. Jeg har i ettertid snakket med hans mor som heldigvis kom seg ut av et voldelig forhold hvor hun ikke klarte å beskytte verken seg selv eller barna. Hun traff jeg når jeg jobbet i psykiatritjenesten.

Anonymkode: 28ff9...1cd

Skrevet

En 8.klassing som legger seg ned på gulvet og skriker? Han høres ikke frisk ut. Er han autist f.eks.? Regner med at foreldrene har tett samarbeid med barnevernet. Men de ANDRE barna i klassen skal jo også vernes. Han ødelegger utdanningen deres. 

Det skulle vært egne skoler for bråkebøtter eller intrigemakere. 

Anonymkode: fd1e3...d1c

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 8.klassing som legger seg ned på gulvet og skriker? Han høres ikke frisk ut. Er han autist f.eks.? Regner med at foreldrene har tett samarbeid med barnevernet. Men de ANDRE barna i klassen skal jo også vernes. Han ødelegger utdanningen deres. 

Dette!! Og noen er faktisk bare drittunger uten at det er diagnoser eller andre problemer. 

Anonymkode: 78a90...d6f

Skrevet

Om det han har noen diagnoser vet jeg ikke. Det er i hvertfall ikke noe aom tyder på at han er autist.

Problemet er bråket og utryggheten han skaper.

Nå når han har vært borte fra klassen en stund har de hatt arbeidsro, de har kunnet dra på tur og ha klassefest. Hvis han kommer tilbake er det bare å glemme. Ingen vil ta sjansen på å arrangere noe der han må inviteres.

Jeg skulle ønske han kunne fått en person som kunne fotfølge han og rettlede ham hele dagen, både i skoletiden og på fritiden. Bare synde det er så ekstremt dyrt.

Skrevet

Dette!! Og noen er faktisk bare drittunger uten at det er diagnoser eller andre problemer. 

Anonymkode: 78a90...d6f

Barn som oppfører seg vanskelig er uten unntak barn som har det vanskelig.

Anonymkode: 7fa10...267

Skrevet

Barn som oppfører seg vanskelig er uten unntak barn som har det vanskelig.

Beklager,  men jeg er så lei av det. Stakkars den som mobber, stakkars den  som bråker i klassen. De har det sikkert så vanskelig. Hva med det barnet som blir mobbet da? Det barnet som får forstyrret klassetimene på grunn av denne eleven? De er det ikke synd på i det hele tatt. Fordi bråkmakeren er den det er synd på...Alle andre må gi dem plass, gi dem forståelse, men de behøver ikke å gi forståelse tilbake. 

Skrevet
6 minutter siden, Dumi skrev:

Beklager,  men jeg er så lei av det. Stakkars den som mobber, stakkars den  som bråker i klassen. De har det sikkert så vanskelig. Hva med det barnet som blir mobbet da? Det barnet som får forstyrret klassetimene på grunn av denne eleven? De er det ikke synd på i det hele tatt. Fordi bråkmakeren er den det er synd på...Alle andre må gi dem plass, gi dem forståelse, men de behøver ikke å gi forståelse tilbake. 

SKAL SI DU OVERTOLKER SVARET MITT. Ingen har nektet for  at dette er dumt for dem rundt, men det endrer ikke på at oppførselen alltid har en grunn. Å stemple et barn som ondsinnet eller drittunge er feil. 

Skrevet

SKAL SI DU OVERTOLKER SVARET MITT. Ingen har nektet for  at dette er dumt for dem rundt, men det endrer ikke på at oppførselen alltid har en grunn. Å stemple et barn som ondsinnet eller drittunge er feil. 

Jeg har ikke stemplet noen barn som ondsinnet eller drittunge. Jeg vil bare få frem den andre siden også. At det ikke alltid er lett for de andre barna å tenke at den som forstyrrer kan ha vansker. Og se de andre barna. Jeg var ett barn som ble mobbet, og jeg fikk beskjed av lærerene at de elevene som mobbet meg sikkert hadde det vanskelig hjemme. Hvor mye tror du det hjalp me? Jeg hadde det vanskelig på grunn av dem, og skolen gjorde dem til offeret? Jeg måtte være snill med dem, forstå dem, men ingen, ingen måtte forstå meg. Igjen, de fikk oppmerksomheten, de var "offeret", jeg måtte jo forstå...

Skrevet
36 minutter siden, Dumi skrev:

Det er vel mulig å mene at det er synd på alle?

Dette er jo ikke et barn som har det bra? Så selv om det er synd på dem som blir utsatt for hans uforutsigbarhet er det også synd på han som har det så vondt inni seg at han ikke klarer å oppføre seg bra. 

Det er et barn det er snakk om her!

Anonymkode: e827f...f85

Skrevet

Som mamma til en slik gutt dere kaller problembarn, uromaker. Er det veldig sårt. 

Her har vi gjort allt vi kan. Fått hjelp av bv om veileding i hjem.  Dette fungerte kjempe, i hjemme situasjonen. Ikke så mye på skolen. 

Skolen ville ikke sende firfoting til bup, de ville heller ha inn bv. 

Bv kom nok en gang til inn i bildet. Var. Med på møte på skolen, der bv fortalte det ikke er noe bekymring i hjem. 

Men at skolen burde lytte til foreldrene også. Så da ble det fortgann. 

Bup kom etter en stund inn i bildet, ble utredet og fikk diagnose full adhd uten adferdsproblemer. 

Alltona kom inn på banen for å veilede skolen. 

Poenget er. 

Selv om det kan virke for mange av dere at hjemmet ikke gjør noe. Stemmer ikke alltid det. 

Anonymkode: ca364...f0f

Skrevet

Ingen barn er drittsekker, uvenner med alle de vokse og ikke minst barna fordi det er så kult altså. Barn vil gjerne være venner med folk, være godt likt av både barn og voksne, rett og slett være veltilpasset og ha det bra. 

Når det ikke er sånn er det fordi barnet på en eller annen måte har det vanskelig, har diagnoser e.l. En 8.klassing som legger seg ned på gulvet og skriker er selvfølgelig ikke en 8.klassing som har det bra og reagerer på en normal måte...

Det er vondt og vanskelig for gutten selv, og selvfølgelig er det vanskelig for alle rundt han. Skolen må prøve å hjelpe gutten samtidig som de må prøve å verne menneskene rundt han.

Det er synd det fremdeles er så mange tabuer rundt det å være ærlig om diagnoser, for det hadde gjort det lettere både for barna rundt han og foreldrene deres å forstå om de visste litt mer om hvorfor. Men fremdeles er det mange som holder diagnosene tett til brystet.

Jeg har fire barn, og sett min dose av "problembarna". Det gjør meg veldig ydmyk og takknemlig for å ha friske barn uten utfordringer, men selvfølgelig kan jeg også bli irritert og oppgitt over hvordan det går ut over uskyldige at noen sliter. All ære til de som tar disse utfordringene hver eneste dag altså, tenk å jobbe på en ungdomsskole og måtte forholde seg til begge sider i disse sakene, det er jammen ikke lett.

Anonymkode: 8ef02...1ba

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som mamma til en slik gutt dere kaller problembarn, uromaker. Er det veldig sårt. 

Her har vi gjort allt vi kan. Fått hjelp av bv om veileding i hjem.  Dette fungerte kjempe, i hjemme situasjonen. Ikke så mye på skolen. 

Skolen ville ikke sende firfoting til bup, de ville heller ha inn bv. 

Bv kom nok en gang til inn i bildet. Var. Med på møte på skolen, der bv fortalte det ikke er noe bekymring i hjem. 

Men at skolen burde lytte til foreldrene også. Så da ble det fortgann. 

Bup kom etter en stund inn i bildet, ble utredet og fikk diagnose full adhd uten adferdsproblemer. 

Alltona kom inn på banen for å veilede skolen. 

Poenget er. 

Selv om det kan virke for mange av dere at hjemmet ikke gjør noe. Stemmer ikke alltid det. 

Jeg tviler ikke på at det er mange instanser inne for å hjelpe gutten og det er bra. Problemet er at de bare har guttens beste i fokus. Det virker ikke som om resten av klassen har den samme retten til å få en hverdag tilpasset dem. Alt som gjøres er for å hjelpe gutten og det ser ærlig talt ut til å være fulstendig mislykket. Ingen har fokuset Even, Jørgen og Tuva som får skoledagen ødelagt av bråk og uro.

Skrevet

Det er ikke alt som var bedre før, men noen ganger ønsker jeg meg tilbake til tiden med spesialskoler. 

Det er faktisk ikke alle barn som helt uten videre går inn i en vanlig skoleklasse.

Anonymkode: 320a7...59d

Skrevet

Jeg tviler ikke på at det er mange instanser inne for å hjelpe gutten og det er bra. Problemet er at de bare har guttens beste i fokus. Det virker ikke som om resten av klassen har den samme retten til å få en hverdag tilpasset dem. Alt som gjøres er for å hjelpe gutten og det ser ærlig talt ut til å være fulstendig mislykket. Ingen har fokuset Even, Jørgen og Tuva som får skoledagen ødelagt av bråk og uro.

Skolen og alltona har laget en egen timeliste til min sønn. Der han alltid begynner dagen med klassen som da har lydbok. Han går så ut sammen med sin støtte og de har et eget opplegg. 

Holder på 15 min, så bytter de til et annet i 15 min ect. 

Avslutter dagen sammen med klassen igjen. 

Friminutt har i grunn vert vanskeligest pga mye inntrykk, overganger og mange unger. 

Han har fått en voksen som går i nærheten. Denne voksne vet min sønn hvor er til alle tider. 

Men vi har måttet jobbe lenge for å få slike tiltak på skolen. Kjenner at nå begynner det å lette litt. 

PPT skal ta ny sakkyndig vurdering med mer fokus på språk og språkvansker. 

Han er 11 år. Kan ikke lese og skrive enda. Noe som han synest også er sårt. Håper at ved hjelp av adhd medisiner at han nå kan få så pass ro i kroppen at kan kan bli med å ta desse testene. 

Skrevet

Ja det det er synd på problembarnet, men der blir det som regel satt inn tiltak og oppfølging for å hjelpe barnet.

Men hva med de andre 25 klassekameratene, som daglig går i redsel for å bli slått og truet. Som får forstyrret undervisningen, som ikke får den undervisningen de har krav på.

De 25 som hver dag har magesmerter og er redde for hva problembarnet vil gjøre den dagen, blir det tatt med kniv på skolen for å drepe noen? Treffer steinen som blir kastet, hvem blir spyttet i ansiktet i dag?

Mitt barn som er livredd for å gå på skolen, som har vært igjennom utallige utredninger for å finne årsaken til magesmertene og hodepinen. Det får INGEN oppfølging fra skolen.

Anonymkode: f4b0c...0f7

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sant nok, men hva hjelper det alle andre? Skal alle rundt bare finne seg i dette fordi gutten event sliter? Høres mest ut som han har en diagnose av et slag. Han kan likevel ikke fortsette å være en bølle og en pest og plage for medelever. En-til-en assistent hadde nok vært lurt her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...