Gå til innhold

Ordentlig bunad til barn, har dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begge barna har ekte bunader som de kan bruke i ca 3 år. Jeg har brukt de, mamma og min mormor❤️

Anonymkode: fa42f...b79

Skrevet

Ja, svigermor kjøpte til begge guttene. Fanabunad.

Anonymkode: 0123d...a0f

Skrevet

Her er det fire håndbroderte barnebunader klare, de varer til konfirmasjonsalder. Mormor liker håndarbeid❤️

Skrevet

Nei, kun "billigbunader". De har begge hatt bunad, gutten kun som liten, jenta har hatt så og si hele oppveksten. Jenta har hatt kofte, det får man vel kun som ekte, men vi kjøpte den brukt, og solgte den igjen når den var for liten.

Gutten fikk kofte til konfirmasjonen, og det skal jenta også få. De har fått tilbud om bunad eller kofte, og begge valgte kofte.

Anonymkode: 2a34a...2ea

Skrevet

De vokser så fort. Her får de ordentlig bunad når de vokser litt saktere 😂😊 Sånn rundt konfirmasjon. Men frem til det så kjøper vi billigvarianter. 

Skrevet

Kom over en latterlig billig en for 3 år siden, som med små justeringer passer til konfirmasjon nå også. Håper og tror den passer videre så lenge hun ikke eser ut og blir feit som meg 😂 

Anonymkode: b67d5...c97

Skrevet

Ja, her har vi (tilgang til) "alle" størrelser. Innen familien har vi mange bunader, til begge kjønn. 

Alle får sin egen som konfirmanter. 

Anonymkode: 04cf5...b21

Skrevet

Har sydd ekte bunad som eit hobbyprosjekt. Husfliden selde ferdige utstyrspakkar. Sydde str 10 år, og tok i bruk som 7åring med to legg på stakken og forkle. Dei kan eg sprette opp etter kvart som ho veks.  Reknar med den kan brukast iallefall til 12 år. 

Anonymkode: 8b597...bc4

Skrevet

Den første de hadde var en fuskebunad, nr 2 var en strikket bunad og de tre neste har vært ekte. 

Hvorfor jeg kjøpte den første aner jeg ikke og jeg irriterer meg egentlig, for jeg er ikke glad i slike fuskebunader. Jeg syns egentlig de kan gå i vanlig pentøy om en ikke har bunad. Ungene er heldige som er enest jenter på begge sider og begge familier har hatt arvebunader så de har hatt bunad om de ville ha det fra de var tre år til de blir konfirmert. Eldste konfirmerte seg i fjor og har fått bunad fra min familie. Yngste konfirmerer seg nest år og har fått bunad fra farssiden. Den ene har oldemor sydd og den andre har tipptipp oldemor sydd. 

Anonymkode: 3ac58...6ef

Skrevet

Har hardangerbunader til datteren. Har flere vester og skjørt så den sys om etterhvert som hun vokser. Disse har jeg selv brukt så det er veldig koselig at de brukes på nytt.

Anonymkode: 40d72...95b

Skrevet

Bunad fra 4-11. Magisk sydd, lagt out og ned og forlenget i skuldrene flere ganger.

Anonymkode: a3b49...4f1

Skrevet

Ja. Gutten har rutavest og nikkers, eldstejenta tar i bruk sin trønderband nr 2 nå (fra min barndom) og minste har rondestakk og rutaliv. Hun tar i bruk trønderbunad nr 1 neste år. Mulig jeg kjøper et rutaliv til i str 12-15 som jentene kan ha frem til konfirmasjon. 

Anonymkode: c2859...46d

Skrevet

Både jeg og min datter har hatt en slik stakk i hele barndommen. Det henger en hel rekke i skapet klar til neste generasjon. Kjør på! 

Anonymkode: 048ce...882

Skrevet

Ja alle tre jentene har rutastakk sydd av min mor😊Eldste er nå 12 og får brodert bunad til konfirmasjonen.

Anonymkode: e449d...c52

Skrevet

Guttene har kun hatt festdrakt. Jenta mi har også hatt det til nå, men nå er hun 8 og skal få seg sunnmørsbunad. Mormoren som syr til henne.

Anonymkode: 77b38...1d4

Skrevet

Nei, mine har hatt strikket bunad som små og rimelige festdrakter som litt større.

Bunad får de til konfirmasjonen.

Anonymkode: d6b99...bc6

Skrevet

Ja, har sunnmørsbunad til datteren min på 7 år. 

Anonymkode: 3d050...e55

Skrevet

Hadde dere kjøpt en slik helgestakk altså, den koster 8000.

Jeg synes den er kjempeflott altså, men er redd den blir brukt mest til 17 mai. Vi har liten familie.

Takk til alle som har svart.

HI

Anonymkode: c97a9...976

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde dere kjøpt en slik helgestakk altså, den koster 8000.

Jeg synes den er kjempeflott altså, men er redd den blir brukt mest til 17 mai. Vi har liten familie.

Takk til alle som har svart.

HI

Eg hadde aldri brukt så mykje pengar på ein barnebunad, men folk er forskjellige. Mine har ikkje bunad. Gutane brukar å få finkle til 17 mai, som er bukse, skjorte, vest og nye sko, alt kan brukast til alle anledninga som jebusdag, 17 osb. Dess meir bruk dess mindre høgtidleg...jentene arvar mange fine kjolar så dei brukar det. Av og til arvar vi òg festdrakter. Om vi ikkje har arvekle som er fine nok kjøper vi sjølvsagt ein kjole el likn. 

Men den stakken var veldig fin altså, og eg veit at mange har heilt andre budsjett enn meg😉

Anonymkode: 127f2...df5

Skrevet

Den var veldig fin, men jeg hadde bare trodd det var juksenunad hvis jeg så den

Anonymkode: f47dd...521

Skrevet

Den var veldig fin, synes jeg.

Jeg hadde nok ikke kjøpt en slik. For det første fordi den er fra et område vi ikke har tilknytning til, for det andre fordi jeg synes 8000 var for dyrt for en barnebunad.

Mine har hatt ekte bunader som tante har sydd. Med gode muligheter for forlenging har de brukt dem fra de var fire år til ca 10. 

Skrevet
På 1.4.2019 den 21.16, Anonym bruker skrev:

Har sett litt på Husflidens sider, de har jo endel fine modeller til barn.

Er dette noe dere har kjøpt.

Liker særlig denne

https://www.norskflid.no/bunad/bunader/buskerud/helgestakk-jente/

Hallingene sine helgekleu er utrolig fine. Jeg har lett i slekta med lys og lykte, men finner dessverre ingen link til Hallingdal. Hadde jeg funnet en ørliten link, så hadde jeg omgående skaffa meg helgestakk sjøl.

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hallingene sine helgekleu er utrolig fine. Jeg har lett i slekta med lys og lykte, men finner dessverre ingen link til Hallingdal. Hadde jeg funnet en ørliten link, så hadde jeg omgående skaffa meg helgestakk sjøl.

Vi har heller ingen link til Hallingdalen, men synes ikke det er så farlig når det gjelder barnebunaden. Finner ikke barnebunad fra vårt distrikt hos Husfliden.

Men jeg tror jeg synes det blir for dyrt. Jeg har råd altså, men det er kanskje litt råflott.

HI

Skrevet

Ja vi har kystdrakten og grafferdrakten til jenta vår 

Anonymkode: 88fbc...701

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...