Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #1 Skrevet 29. mars 2019 Hvorfor kjøpe så dyr bil? Er det status? Vise at man har mye penger? Er det verdt det? Hvilken type bil har du? Jeg spør ikke for å være nedlatene eller hva jeg skal si, er bare nysgjerrig:) og ja, mange av bilene er fine, så absolutt, jeg sikler pånoen..hehe..Jeg synes bil fra 5-600 000 og oppover er dyrt, har selv en som kostet 430 000,- selv, brukt, en ford s-max, er super fornøyd med den, har lyst på den nye modellen, men blir så dyr. Og det er ikke såå mange biler som har den plassen som det er i den. Anonymkode: 8681a...076
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #2 Skrevet 29. mars 2019 Den passer behovet vårt? Vi har tre store barn og kjører langt for å komme til familie/hytta og i jobben. Derfor har vi en Volvo XC90 som vi bruker til sitt bruk. Og siden vi liker Volvo har jeg en V40 i tillegg. Det er trygt og godt, det er stabilt, og jeg har råd. Enkelt og greit. Jeg prioriterer det før sydenturer, for eksempel. Så noen drar til syden, jeg kjører trygt til hytta. Anonymkode: 019b9...d08
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #3 Skrevet 29. mars 2019 Kjøpte en til 500+ i dag. Det er kun fordi den har rekkevidde og 4hjulstrekk, og koster meg mindre totalt i mnd (det er El bil) en om jeg beholder dieselbilen min som jeg betalte cash for to år siden. (altså ingen gjeld) Kun pragmatikk Bakte billånet inn i huslånet. Anonymkode: 4cd6c...a35
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den passer behovet vårt? Vi har tre store barn og kjører langt for å komme til familie/hytta og i jobben. Derfor har vi en Volvo XC90 som vi bruker til sitt bruk. Og siden vi liker Volvo har jeg en V40 i tillegg. Det er trygt og godt, det er stabilt, og jeg har råd. Enkelt og greit. Jeg prioriterer det før sydenturer, for eksempel. Så noen drar til syden, jeg kjører trygt til hytta. Anonymkode: 019b9...d08 Det eneste XC90 har, som ikke min suv til halve prisen har, er varme i rattet. Det er jaggu dyr komfort. Anonymkode: 41415...b99
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Vi har to ganske nye og dyre biler. Mannen har Porsche Cayenne og jeg har BMW X5. Mannen har alltid kjørt Porsche, helt fra dagen han fylte 18. Min bil må bare fungere til vårt bruk, vi er mye på fjellet og har flere barn med mye sportsutstyr som må være med. Må være høy og trygg, det var mine krav. Den passer kravene, enkelt og greit. Vi tjener godt og har ingen lån på bilene. Anonymkode: 1020f...0ab
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 Men kan dere innrømme at det er litt status og? Man vil vise seg litt frem? Vi har har ikke egen hytte, men leier ofte, både vinterstid og sommertid, 3 barn og vår ford s-max, med takboks da, til skiene, og vi kommer oss til hytta med den bilen, tro det eller ei. Det er til og med en 7 seter. Den er og en trygg og god bil, høy er den og, ikke like høy som en SUV, men høyere enn en stasjonsvogn. Vi hadde en eldre modell Volvo xc90 for et par år siden og den var ikke noe større en s-maxen, bare høyere, faktisk bedre plass i baksete i s-maxen, men det er en fin bil, det skal den ha. Så det finnes faktisk biler til halve prisen som er like gode. Og da tenker jeg at det er litt status..hehe.. Fortsatt ikke noe slemt ment altså. Hi Anonymkode: 8681a...076
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Har en Tesla X P100DL fordi den er fantastisk å kjøre, har plass til 7 personer og vi kan le hver gang vi kjører forbi bensinstasjonene hele veien til Kroatia. Anonymkode: 56cba...861
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Det er vel noen som har det fordi det er status. Og andre bare fordi de har veldig god råd, og derfor kan fint kjøpe seg dyrere biler. Jeg bor i rekkehus, og har en nabo familie, som kjører bil til over 1 mill, og har merkeklær, da de med størst tekst på, for å virkelig vise at de har merkeklær. Men de bor med 3 barn i rekkehus med 3 soverom. Jeg hadde nok brukt litt mer på bolig, og litt mindre på status. Anonymkode: 1f562...9e6
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 Er veldig lite interessert i bil, så for egen del handler det ikke om status. Vet ikke engang modellnavn på bilene vi har ... Kjøper det jeg blir anbefalt og det jeg synes ser fint ut. Denne gangen var det en Mercedes og en BMW, neste gang kan det like så godt være Opel eller Hyundai. Anonymkode: 6977a...f2d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har en Tesla X P100DL fordi den er fantastisk å kjøre, har plass til 7 personer og vi kan le hver gang vi kjører forbi bensinstasjonene hele veien til Kroatia. Anonymkode: 56cba...861 Har en Ford s-max, veldig god å kjøre, tro det eller ei med plass til 7 og ler hver gang vi kjører forbi ladestasjoner der folk står i kø for å lade... Altså, hvorfor ler du når du kjører forbi bensinstasjonene? Kan ikke mye om EL bil, men tror nok du og må stoppe, for å lade, for å komme deg til Kroatia. Hi Anonymkode: 8681a...076
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 1 minute ago, Anonym bruker said: Har en Ford s-max, veldig god å kjøre, tro det eller ei med plass til 7 og ler hver gang vi kjører forbi ladestasjoner der folk står i kø for å lade... Altså, hvorfor ler du når du kjører forbi bensinstasjonene? Kan ikke mye om EL bil, men tror nok du og må stoppe, for å lade, for å komme deg til Kroatia. Hi Anonymkode: 8681a...076 Øh, med hurtigladere og superhurtigladere er det begrenset hvor lenge man må vente mens bilen lades (tenker da på vår/sommer, som typisk er tiden man velger å dra på langtur). Tenker man må stoppe og lade omtrent like ofte som man ellers hadde vært nødt til å strekke på bena, helt uavhengig av type bil. Anonymkode: 6977a...f2d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er vel noen som har det fordi det er status. Og andre bare fordi de har veldig god råd, og derfor kan fint kjøpe seg dyrere biler. Jeg bor i rekkehus, og har en nabo familie, som kjører bil til over 1 mill, og har merkeklær, da de med størst tekst på, for å virkelig vise at de har merkeklær. Men de bor med 3 barn i rekkehus med 3 soverom. Jeg hadde nok brukt litt mer på bolig, og litt mindre på status. Anonymkode: 1f562...9e6 Jo, det er nok mange som har god råd og fint kan kjøpe seg dyre biler, men hvorfor ikke kjøpe en alminnelig bil til en vettug pris? Det er for en grunn at BMW, Audi, Mercedes, Tesla og andre dyre biler koster det dekoster, det er status å kjøre de. Man får billligere biler med samme type utstyr og comfort. Hi Anonymkode: 8681a...076
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Øh, med hurtigladere og superhurtigladere er det begrenset hvor lenge man må vente mens bilen lades (tenker da på vår/sommer, som typisk er tiden man velger å dra på langtur). Tenker man må stoppe og lade omtrent like ofte som man ellers hadde vært nødt til å strekke på bena, helt uavhengig av type bil. Anonymkode: 6977a...f2d Men det samme er det med drivstoff , tar jo ikke lang tid, tar jo kortere tid enn å lade... Hi Anonymkode: 8681a...076
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 1 minute ago, Anonym bruker said: Men det samme er det med drivstoff , tar jo ikke lang tid, tar jo kortere tid enn å lade... Hi Anonymkode: 8681a...076 Ja? Og derfor ler du godt? Du virker snodig opphengt i folks bilvalg. Du lurer på hvorfor folk velger de dyrere merkene, man kan jo få akkurat det samme i en Citroën. Vel, det er jo ikke helt sant. Dessuten kan spørsmålet ditt overføres til alle arenaer i livet: hvorfor fly førsteklasse når man kan komme samme sted ved å fly økonomi, hvorfor kjøpe en veske fra Miu Miu når du kan få en veske i skinn til 600 kroner, hvorfor kjøpe nyeste modell telefon når du kan få en gammel modell til en brøkdel av prisen osv. Anonymkode: 6977a...f2d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #15 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er nok mange som har god råd og fint kan kjøpe seg dyre biler, men hvorfor ikke kjøpe en alminnelig bil til en vettug pris? Det er for en grunn at BMW, Audi, Mercedes, Tesla og andre dyre biler koster det dekoster, det er status å kjøre de. Man får billligere biler med samme type utstyr og comfort. Hi Anonymkode: 8681a...076 Her koster det meg (med lånet og forsikring samt "fuel") ca 1/3 av prisen i mnd å bruke min nyinnkjøpte tesla 3 en min nedbetalt hundai dieselbil, da jeg nettopp har fått meg 60km pendlervei til jobb. Hvorfor det ble tesla fremfor feks kona eller leaf som er ca 100 000kr billigere er fordi at i reel rekkevidde på vinteren så har tesla 3 mer, i tillegg til 4hjulstrekk(jeg bor i et snøhøl) noe ingen av de andre har pr dd. Status, Nope. Økonomi, yes. Jeg elsker I30en min, og selger den videre (for 50 000 😂) med tungt hjerte. Anonymkode: 4cd6c...a35
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #16 Skrevet 29. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja? Og derfor ler du godt? Du virker snodig opphengt i folks bilvalg. Du lurer på hvorfor folk velger de dyrere merkene, man kan jo få akkurat det samme i en Citroën. Vel, det er jo ikke helt sant. Dessuten kan spørsmålet ditt overføres til alle arenaer i livet: hvorfor fly førsteklasse når man kan komme samme sted ved å fly økonomi, hvorfor kjøpe en veske fra Miu Miu når du kan få en veske i skinn til 600 kroner, hvorfor kjøpe nyeste modell telefon når du kan få en gammel modell til en brøkdel av prisen osv. Anonymkode: 6977a...f2d Nei, jeg ler ikke, var ironi til den som skrev at hun lo forbi alle bensinstasjonene. Er ikke så veldig opphengt i det egentlig, bare lurte på hva som er grunnen. Her i landet er mange av oss opptatt av hvordan vi ser ut utenfra, det kan du ikke nekte for. Hi Anonymkode: 8681a...076
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #17 Skrevet 29. mars 2019 4 minutes ago, Anonym bruker said: Nei, jeg ler ikke, var ironi til den som skrev at hun lo forbi alle bensinstasjonene. Er ikke så veldig opphengt i det egentlig, bare lurte på hva som er grunnen. Her i landet er mange av oss opptatt av hvordan vi ser ut utenfra, det kan du ikke nekte for. Hi Anonymkode: 8681a...076 Tror ikke det er særegent nordmenn, for å si det sånn. Anonymkode: 6977a...f2d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #18 Skrevet 29. mars 2019 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det eneste XC90 har, som ikke min suv til halve prisen har, er varme i rattet. Det er jaggu dyr komfort. Anonymkode: 41415...b99 Jeg jobber innenfor bilskade og jeg kan garantere deg at den Volvo XC90 har svært mye mer enn hva bilen til halve prisen har. Den har helt annen materialet og ikke minst teknologi på sikkerhet. Hva som har å si på skadeomfanget har svært mye på hvordan bilen pakker seg inn på i en kollisjon. Volvo har uttalt for flere år siden at ingen skal dø eller bli hardt skadd i en Volvo innen 2020, selvom du går inn for det. De er nå i 2019 nesten helt i mål, og med den nye XC90 som kommer nå snakker vi et helt nytt nivå innenfor sikkerhet og teknologi. Men de bilene koster altså rundt 1 mill. Jeg jobber som sagt innenfor bilskade og ser svært mange personulykker og leser politirapporter. Vi ser nå større forskjeller i skadeomfang enn tidligere fordi teknologien begynner å utgjøre en stor forskjell. Jeg hadde nettopp en sak hvor en ny stasjonsvogn kolliderte med en av disse bilene som er mye høyere i pris. Nypris på stasjonsvognen var litt over 400, nypris på den andre rundt 1mill. Føreren av den siste bilen gikk ut av bilen og brakk noen fingre. Den andre var kritisk skadd og hentet med luftambulanse. Merk at begge bilene var omtrent helt nye. Og dette er ikke et enkeltstående tilfelle. Det ER forskjell, og de blir større nettopp fordi teknologien har kommet så langt og teknologi koster. Anonymkode: fe2c0...4e8
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #19 Skrevet 29. mars 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er nok mange som har god råd og fint kan kjøpe seg dyre biler, men hvorfor ikke kjøpe en alminnelig bil til en vettug pris? Det er for en grunn at BMW, Audi, Mercedes, Tesla og andre dyre biler koster det dekoster, det er status å kjøre de. Man får billligere biler med samme type utstyr og comfort. Hi Anonymkode: 8681a...076 Leide en Ford s-max på ferie en gang og den kan absolutt ikke sammenlignes med Porsche Cayenne eller en X5. Du kan ikke for alvor mene det? Det er absolutt ikke samme utstyr og komfort. Anonymkode: 1020f...0ab
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #20 Skrevet 29. mars 2019 Nå er ikke bil først og fremst komfort for de fleste av oss. Bil er et framkomstmiddel. Du betaler uforholdsmessig mye penger for litt ekstra komfort og noen fancy knapper å trykke på i bilmerkene du nevner. I tillegg kan det jo nevnes at jeg får to nye sett med dekk for samme pris som du vel betaler for ett dekk omtrent. Svært mange innbiller seg at bil er status. I virkeligheten er det stort sett bare penisforlengere. Anonymkode: 41415...b99
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #21 Skrevet 29. mars 2019 Tesla Model X - 100D. Prøvde S-Max og en haug med andre biler i forskjellige prisklasser fra 300k opp til 1.1 mill. Vi prøvekjørte, testet, satte opp pluss og minus på alt. S-maxen var rett og slett for traust, kjedelig, sakte, lite teknologisk oppdatert og ikke elektrisk drivlinje. Teslaen er ikke for statusen sin skyld (selv om det skal sies at den er et blikkfang). Det er en datamaskin på hjul. Det utrolige Tesla (Elon Musk og co) klarer å sette inn i en bil. Den er supertrygg, rask, morsom, har 4-hjulsdrift, er elektrisk (har gratis hurtiglading), billig til pendling/ferie o.l og rett og slett alt hva man kan ønske seg i en bil. Kan fint løfte inn baby/barn i setene bak uten å stange i noen tak eller karmer, god lagring og nok en gang sikkerhet i høysetet! Det føles veldig gammeldags å sette seg i en normal bil (har en av dem også). Å ha en bil som til stadighet er i endring er rett og slett fantastisk! Fikk f.eks dashcam nå for litt siden, det er camp-mode (holder deg varm og god og muliggjør overnatting i bilen- fint plass til madrass), pet-mode (gjør at kjæledyr kan holde seg nedkjølt mens du er ute av bilen og så utrolig mye mer. Det at døren åpner seg for meg, døren lukker seg ved at jeg trykker inn bremsen, at jeg kan ta med svigers på tur uten å måtte kjøre 2 biler, at ungene krangler om hvem som faktisk skal sitte baki fordi det er så kult der og listen er laaaang over ting vi elsker med bilen. Vi har ikke lån på bilen og har relativt lavt huslån. Tenker at de som tenker at man flasher god økonomi faktisk er litt misunnelige innerst inne. For noen er bilen noe man bruker fra a til b, men for oss er det en opplevelse, noe vi verdsetter og koser oss med. Alle liker å være i bilen og det ene av barna her blir skikkelig sur hver gang vi ikke tar teslaen. For oss blir bil før og etter Tesla. Neste bil (dieselbilen må byttes etterhvert) blir en Model Y tenker jeg For de som ikke aner hvordan man kan bruke så mye penger på bil så skal det sies at vi sparte lenge. Hadde ikke mannen tjent greit hadde vi ikke kjøpt bilen, men heller ventet på 3’eren. Anonymkode: 487eb...8c2
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #22 Skrevet 29. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber innenfor bilskade og jeg kan garantere deg at den Volvo XC90 har svært mye mer enn hva bilen til halve prisen har. Den har helt annen materialet og ikke minst teknologi på sikkerhet. Hva som har å si på skadeomfanget har svært mye på hvordan bilen pakker seg inn på i en kollisjon. Volvo har uttalt for flere år siden at ingen skal dø eller bli hardt skadd i en Volvo innen 2020, selvom du går inn for det. De er nå i 2019 nesten helt i mål, og med den nye XC90 som kommer nå snakker vi et helt nytt nivå innenfor sikkerhet og teknologi. Men de bilene koster altså rundt 1 mill. Jeg jobber som sagt innenfor bilskade og ser svært mange personulykker og leser politirapporter. Vi ser nå større forskjeller i skadeomfang enn tidligere fordi teknologien begynner å utgjøre en stor forskjell. Jeg hadde nettopp en sak hvor en ny stasjonsvogn kolliderte med en av disse bilene som er mye høyere i pris. Nypris på stasjonsvognen var litt over 400, nypris på den andre rundt 1mill. Føreren av den siste bilen gikk ut av bilen og brakk noen fingre. Den andre var kritisk skadd og hentet med luftambulanse. Merk at begge bilene var omtrent helt nye. Og dette er ikke et enkeltstående tilfelle. Det ER forskjell, og de blir større nettopp fordi teknologien har kommet så langt og teknologi koster. Anonymkode: fe2c0...4e8 Det er jo betenkelig at det som drar prisen opp er sikkerheten da. DEN burde jo ikke være det som drar prisen opp og gjør klasseskillet. Sikkerhet burde være selvsagt for alle. Da tenker jeg jo biler i samme alder som har tilgang på samme sikkerhetstiltak. Anonymkode: adaeb...8e1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2019 #23 Skrevet 29. mars 2019 Alle jeg kjenner som har nye og dyre biler, leaser bilene. Tror det er ganske vanlig? Hele (nesten...) nabolaget her kjører Tesla X, og naboen sa at det var veldig gunstig leasingavtale når de slo til. Så det er ikke slik at alle betaler i dyre dommer med en gang for å få bilene. Anonymkode: 8d944...146
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #24 Skrevet 30. mars 2019 Vi skal kjøpe den nyeste BMW x5 som kommer snart for salg. Vi har 3 barn, hytte og reiser på lange bilferie om sommeren. Og når vi kjøper den ny, har vi 5 år garanti. vi har kresjet i en lav bil før, og bestemte oss da for at vi aldri skal ha lav bil igjen. Vi kjøper ikke pga status, har bedre ting å ta meg til... Anonymkode: c09c6...10f
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2019 #25 Skrevet 30. mars 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja? Og derfor ler du godt? Du virker snodig opphengt i folks bilvalg. Du lurer på hvorfor folk velger de dyrere merkene, man kan jo få akkurat det samme i en Citroën. Vel, det er jo ikke helt sant. Dessuten kan spørsmålet ditt overføres til alle arenaer i livet: hvorfor fly førsteklasse når man kan komme samme sted ved å fly økonomi, hvorfor kjøpe en veske fra Miu Miu når du kan få en veske i skinn til 600 kroner, hvorfor kjøpe nyeste modell telefon når du kan få en gammel modell til en brøkdel av prisen osv. Anonymkode: 6977a...f2d Jeg stiller akkurat det samme spørsmålet som HI og akkurat dine spørsmål også. I tillegg; Tesla-adelen er en vits. Det er skammelig at de kjører gratis i bommen mens alenemoren med den gamle Fiaten må betale. Anonymkode: 38703...1d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå