Gå til innhold

Hvorfor sover barn ute i vogn fremdeles i barnehager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ulykken er jo skrekkeksempelet på en barnehage. Nå har jeg hatt barn i flere forskjellige barnehager og de har alle hatt sovevakt, selv med er. Første som nå er 20 hadde de sovevakt. Normale ansvarsfulle barnehager har dette. 

Anonymkode: 00282...9f2

Skrevet

Mine barn sov ute hjemme også. Sover bedre ute på formiddagen. I bhg har de babycall og barn/voksne i nærheten  hele tiden.

Anonymkode: 14a7d...9af

Skrevet

Barn har sovet ite i vogn i mange mange år. Får har dødd av det. Derfor er det egentlig helt trygt å la de sove ute i vogn. 

Sover barnet ditt aldri ute i vogn hjemme?

Anonymkode: 57743...f31

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære HI.

Hvor skal ungene ellers sove, tenkte du? Tror du virkelig at alle landets barnehager er så romslige og godt utstyrt at det er plass til x antall sovende barn innendørs? Hva tenker du at de skal sove på/i? 

Anonymkode: 4c737...4a8

Kjære deg.

I vår barnehage der sover alle barna på små mini senger inne! Sånn har det alltid vært i den bhg. Men nå vurderer vi å flytte = de tilbyr ikke det samme i bhg der vi flytter til !

Hi

Anonymkode: a1eb8...e7e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg.

I vår barnehage der sover alle barna på små mini senger inne! Sånn har det alltid vært i den bhg. Men nå vurderer vi å flytte = de tilbyr ikke det samme i bhg der vi flytter til !

Hi

Javel. Jeg er i alle fall ikke i tvil: Det er utrolig sunt for barna å få sove i frisk luft. Tilsyn, så er det helt greit. 

Skrevet
5 timer siden, Miljøterrorpeuten skrev:

Tja....

jobber i bolig. Skal vi slutte å dusje/bade beboere etter de grusomme «ulykkene» som nylig har skjedd i et par andre boliger her i landet? 

"Ulykkene"? Mener du at det har blitt gjort med overlegg? Det er i så fall en meget alvorlig anklage!

Anonymkode: 91a72...af9

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg.

Hi

Det fungerer helt fint å sove i vogn. Regner med at barnehagen er så oppegående at de har gode og trygge rutiner. Spør de om hvordan de gjøre det, ta en telefon eller semd en mail til de

Anonymkode: b760d...d34

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fungerer helt fint å sove i vogn. Regner med at barnehagen er så oppegående at de har gode og trygge rutiner. Spør de om hvordan de gjøre det, ta en telefon eller semd en mail til de

Ja. Skal gjøre det.

Hva var det egentlig som gikk galt i den ulykken? Siden det er helt ok med soving i vogn og bare ved bruk av babycall?

Skrevet

Hva skjer med samfunnet vi lever i? Konstant tilsyn ved soving, sovevakt? I helvete da.

Hvem kan med hånden på hjertet si at de sitter og SER på barnevogna uten et sekund pause når man er hjemme i mammapermisjon? Hvem kan med hånden på hjertet si at man ikke selv sover om natta fordi barna må ha konstant tilsyn under soving inne?

Ja, ulykken i bergen var tragisk. Det gjør det ikke farlig å sove i vogn! Å bli hengende i selene er umulig om vogna er sikker og selene brukes riktig. 

Skal man slutte med fortau fordi folk blir kjørt ned? Skal man slutte med gangfelt av samme årsak?

Ikke lov til å klatre i trær lengre, fordi en unge ramla ned en gang for 2 år siden og døde fordi han dessverre traff med tinningen rett i en spiss stein. 

Lev livet og ro ned...

Anonymkode: a412d...41d

Skrevet

er ingen problem og la de sove ute, så lenge de ser til av og til. ter 15 barn her og ca 8 sover, man kan ikke passe de konstant da det er 7 andre som også trenger og ses etter

Anonymkode: 616a9...08d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Skal gjøre det.

Hva var det egentlig som gikk galt i den ulykken? Siden det er helt ok med soving i vogn og bare ved bruk av babycall?

Etter det jeg har forstått sov barnet på et lukket rom innendørs i egen vogn og det tok 15-20 minutter fra et tilsyn til neste. Da hadde barnet våknet og ønsket seg ut av vognen på egenhånd. Hadde blitt hengende med «en løs snor» med feste i vognen rundt halsen og ikke fått puste. 

Mange spørsmål i ettertid i denne barnehagen og hos barnehageeiere/ kommuner og ansatte over hele Norge: hvilken kontroll har vi over soveutstyr som vogn, seler - særlig løse som ikke hører til i vogna som foreldrene sender til bhgen. Hvilke rutiner har vi for tilsyn av barna, hvordan løser vi det for at vi unngår slike tragiske hendelser i fremtiden. Bemanning - eier må sørge for forsvarlig bemanning slik at både våkne og sovende barn er ivaretatt. Hva med vikarer som ikke er kjent, hvordan sørge for enkle rutiner som er lett å følge for alle. 

Barnas sikkerhet er de ansattes ansvar og kan ikke sammenlignes med hva foreldre gjør på hjemmebane. Mulig vi er litt «overforsiktige» akkurat nå - vi har fått en vekker. Fint at vi får en nasjonal debatt og kanskje noen rettningslinjer. Kanskje økonomi nok til å handle inn gode, sikre og stabile sovevogner slik at ikke foreldres økonomi og bevissthet/ uvitenhet er avgjørende for sikkerhet og komfort. 

Anonymkode: bbf8d...fde

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

er ingen problem og la de sove ute, så lenge de ser til av og til. ter 15 barn her og ca 8 sover, man kan ikke passe de konstant da det er 7 andre som også trenger og ses etter

Anonymkode: 616a9...08d

Med 8 som sover så er det rart at ikke 1 voksen kan passe på de. Med 8 som sover så er det 2 ansatte "til overs"

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter den grusomme ulykken så misliker jeg det enda mer.  Hva gjør dine barn som går i bhg? Er det ok å nekte barn å sove i vogn? Kan man nekte?

De er innført sovevakter i de fleste barnehager nå. I min barnehage sover de inne i vogner. Vi krever at foreldre sjekker vognene grundig med jevne mellomrom. Sovevakta går mellom vognene og sjekker at alle barna har det bra (jeg sjekker til og med at de puster..) og er alltid i rommet. 

Anonymkode: 7740a...eee

Skrevet

Etter det jeg har forstått sov barnet på et lukket rom innendørs i egen vogn og det tok 15-20 minutter fra et tilsyn til neste. Da hadde barnet våknet og ønsket seg ut av vognen på egenhånd. Hadde blitt hengende med «en løs snor» med feste i vognen rundt halsen og ikke fått puste. 

Mange spørsmål i ettertid i denne barnehagen og hos barnehageeiere/ kommuner og ansatte over hele Norge: hvilken kontroll har vi over soveutstyr som vogn, seler - særlig løse som ikke hører til i vogna som foreldrene sender til bhgen. Hvilke rutiner har vi for tilsyn av barna, hvordan løser vi det for at vi unngår slike tragiske hendelser i fremtiden. Bemanning - eier må sørge for forsvarlig bemanning slik at både våkne og sovende barn er ivaretatt. Hva med vikarer som ikke er kjent, hvordan sørge for enkle rutiner som er lett å følge for alle. 

Barnas sikkerhet er de ansattes ansvar og kan ikke sammenlignes med hva foreldre gjør på hjemmebane. Mulig vi er litt «overforsiktige» akkurat nå - vi har fått en vekker. Fint at vi får en nasjonal debatt og kanskje noen rettningslinjer. Kanskje økonomi nok til å handle inn gode, sikre og stabile sovevogner slik at ikke foreldres økonomi og bevissthet/ uvitenhet er avgjørende for sikkerhet og komfort. 

Anonymkode: bbf8d...fde

Takk for svaret ditt 

Tragisk ulykke 😢

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Virkelig enda en tråd om dette?? Så lenge barna har konstant tilsyn så er det trygt å sove ute i vogn!! Har jobbet i flere ulike barnehager å det er ikke plass til at alle barna kan sove inne. 

Til overhysteriske mødre som deg så vi selvsagt ordnet så barnet kunne sovet inne,så vi slipper mase ditt!

Anonymkode: 52b20...17b

Hvis det er plass til at alle barna leker inne er det plass til matter som ligger på gulvet som de kan sove på. Det er flere andre land jeg vet om hvor de legger matter på gulvet og så rydder dem vekk igjen når de er ferdige å sove. Det er jo selvfølgelig tryggere at barna sover inne på gulvet enn ute i vogn. Og så slipper vakten å stå ute og. Hva om barna klatrer ut eller faller ut av vognen? Greit nok å si at det er vakt der, men hvis mer enn ett barn våkner på samme tid har de jo et problem.

Skrevet
1 minutt siden, Pobie skrev:

Hvis det er plass til at alle barna leker inne er det plass til matter som ligger på gulvet som de kan sove på. Det er flere andre land jeg vet om hvor de legger matter på gulvet og så rydder dem vekk igjen når de er ferdige å sove. Det er jo selvfølgelig tryggere at barna sover inne på gulvet enn ute i vogn. Og så slipper vakten å stå ute og. Hva om barna klatrer ut eller faller ut av vognen? Greit nok å si at det er vakt der, men hvis mer enn ett barn våkner på samme tid har de jo et problem.

Ja. Er dette jeg er vant til.

https://www.trigonor.no/mobler/inventar/stablesenger

Ikke dyrt altså 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Er dette jeg er vant til.

https://www.trigonor.no/mobler/inventar/stablesenger

Ikke dyrt altså 

Vi måtte hatt over 40 sånne, så det hadde blitt dyrt og plasskrevende. Det er jo ikke sånn at alle unger sover på likt heller,

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi måtte hatt over 40 sånne, så det hadde blitt dyrt og plasskrevende. Det er jo ikke sånn at alle unger sover på likt heller,

Sånn har de i vår barnehage. Fungerer supert! 

Vogner er gratis........?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sånn har de i vår barnehage. Fungerer supert! 

Vogner er gratis........?

Foreldrene har med vogn

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene har med vogn

Jeg vet det. Pålegge foreldre den utgiften. Håpløst 

Skrevet

Jeg vet det. Pålegge foreldre den utgiften. Håpløst 

Huff ja, det er jo tross alt ikke sånn at de aller fleste har vogn til barna sine, så. 

*klaskepanne*

Skrevet
4 timer siden, Pobie skrev:

Er jo flere barn som ikke skal sove også,så er helt uaktuelt å legge barna som skal sove på sengen på avdelingen! På avdelingen så leker jo selvsagt barna som ikke skal sove

Anonymkode: 52b20...17b

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Ulykkene"? Mener du at det har blitt gjort med overlegg? Det er i så fall en meget alvorlig anklage!

Anonymkode: 91a72...af9

Ettersom jeg selv jobber i tilsvarende bolig, så mener jeg at det er såpass grov uaktsomhet at det egentlig ikke kan betegnes som en ulykke ja. Det betyr ikke at det ble gjort med overlegg. 

Anonymkode: cab20...5d8

Skrevet
På 29.3.2019 den 16.26, Mamma_til_2 skrev:

Om rutinene for sovevakt ute er gode så er det ikke noe problem,  syns ikke noe om de som bruker babycall istede for fysisk tilsdedeværelse men det er ikke min sak.

Hos oss sover alle barna inne på madrass med en sovevakt.

Er det noen som gjør det sånn enda? Herlig! Det første barnet mitt gikk i en fantastisk barnehage på sent 90-tall. Der var det kun de aller minste 1-2-åringene som sov i vogn. De eldre barna hadde «hvilestund». Da var golvet dekket av barn på madrasser, en voksen leste fra en bok og de som hadde behov kunne ta en lur.

Det kunne jo hende noen forstyrret hverandre litt, men det var trygt og koselig for barna 🤗

Skrevet
1 minutt siden, Hjertefru skrev:

Er det noen som gjør det sånn enda? Herlig! Det første barnet mitt gikk i en fantastisk barnehage på sent 90-tall. Der var det kun de aller minste 1-2-åringene som sov i vogn. De eldre barna hadde «hvilestund». Da var golvet dekket av barn på madrasser, en voksen leste fra en bok og de som hadde behov kunne ta en lur.

Det kunne jo hende noen forstyrret hverandre litt, men det var trygt og koselig for barna 🤗

Hvilestund er jo noe helt annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...