Gå til innhold

Hva må man tenke på hvis man skal leie ut boligen sin i ferien? Tips og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra skatteetaten.no: 

Skatteregler for korttidsutleie av bolig og fritidseiendom fra og med 2018

Fra og med inntektsåret 2018 er det vedtatt egne skatteregler for såkalt korttidsutleie i egen bolig. Leier du ut din egen bolig mindre enn 30 dager, vil inntekten være skattepliktig etter en sjablongmetode. (Sjablongmetoden innebærer at utleieinntekter inntil 10 000 kroner årlig er skattefri, og av det overskytende beløpet regnes 85 prosent som skattepliktig inntekt).

Anonymkode: d1f98...045

Skrevet

Det er utrolig bra at det blir skatt på korttidsutleie! Det er godt at myndighetene endelig er i forkant slik at vi ikke havner i tilstander slik det er ellers i Europa, hvor boliger og leiligheter i attraktive områder blir kjøpt opp av profesjonelle utleiere fordi det lønner deg mer p leie ut vis feks nettet enn til fastboende. På sikt bør det også bli begrensninger i korttidsutleie av privateiendom, feks bør ulikes områder sones for korttidsutleie mens andre bør bevares til fastboende/langtidsleie. 

Og det er selvfølgelig ikke slik at man trekkes 85%i skatt. Det kan fortsatt være lønnsomt å leie ut.

vi har en feriebolig vi leier ut når vi ikke bruker den selv. Vi oppgir prisen som leiepris + skatt + vask + bassengvarme (hvis det ønskes). Mange av våre leietakere er utenlandske og er vant til at feks skatt, vann og strøm legges utenpå leieprisen. 

Hytta er strippet for personlige eiendeler når vi leier ut, dvs vi har en bod og et skap vi låser inn våre ting i. Vi har et rengjøringsbyrå som vasker etter hver gjest. 

Anonymkode: b15a5...2e7

Skrevet

En ting som er viktig er at din vanlige forsikkring ikke gjelder når du leier ut. Hvis de gjør hærverk eller stjeler alt du har er det tvilsomt om du får noe på forsikkringen h is du ikke tegner en spessialforsikkring.

Anonymkode: 82dc9...21b

Skrevet

Jeg er ganske glad for de nye skattereglene, dette da jeg bor i blokk i Oslo og hadde en nabo i oppgangen som leide ut via AirBnB. Det føltes litt utrygt for meg når jeg ikke ante hvem som bodde tvers over gangen - jeg har barn som kommer og går, samt at det selvsagt blir endel uro rundt leietakere som flytter inn og ut.

Plutselig ringte det på i callingen ved inngangsdøra, en kinesisk familie som ville inn. Jeg skjønte ingenting, de hadde selvsagt leid av naboen, som ikke hadde gitt noen forvarsel. Uka etter var det en østeuropeisk familie på 8 som romlet seg inn og ut av leiligheten på ukurante tider, hele oppgangen var fylt av sko og paraplytrille etc. Ikke noe jeg gidder å ha rett utenfor døra mi på jevnlig basis for å si det sånn. Heldigvis flyttet naboen som leide ut.

Men jeg ser med skrekk på nabolag som blir invadert av turister. De fleste er jo greie folk, men de aner jo ikke noe om nærmiljøet og oppfører seg deretter.

Anonymkode: 7f715...22b

Skrevet

Hi her! Takk for den presiseringen/rettelsen angående skatteprosenten! det hadde dumme meg ikke skjønt, så da vil det jo absolutt være noe å tenke på likevel. Syntes 85 % skatt var overraskende mye, ja...hehe.

Bra jeg kikket inn igjen i forumet og så at tråden min hadde kommet opp i feeden igjen 🙂

Anonymkode: 6c08e...ffa

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...