Gå til innhold

Hva må man tenke på hvis man skal leie ut boligen sin i ferien? Tips og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å gjøre det for å spe på økonomien. Altså leie den ut mens vi selv er bortreist.

Men hvor mye må man rydde unna av private ting? Må alt av klær i alle skap og skuffer vekk, for eksempel?

Hva annet må man tenke på?

Vi bor i et område som er veldig attrtsaktivt for turister, så jeg er sikker på at vi få leid den ut for en ok pris.

Anonymkode: 6c08e...ffa

Skrevet

At leieinntekter nå blir beskattet med 85% over 10 000,- 

Anonymkode: 60bbf...5ca

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At leieinntekter nå blir beskattet med 85% over 10 000,- 

Åja, shit, nye skatteregler. Da tror jeg jammen ikke jeg gidder.  Takk for svar og kaldt vann i årene!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Åja, shit, nye skatteregler. Da tror jeg jammen ikke jeg gidder.  Takk for svar og kaldt vann i årene!

Får du noen til å leie over 30 dager, slipper man unna. Nye regler for korttidsleie. Inntil 10 000 skattefritt, 85% skatt på inntekt over. Egentlig litt vilt. Skjønner det i andre land som sliter med dette, men vi er vel ikke helt der her hjemme enda? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får du noen til å leie over 30 dager, slipper man unna. Nye regler for korttidsleie. Inntil 10 000 skattefritt, 85% skatt på inntekt over. Egentlig litt vilt. Skjønner det i andre land som sliter med dette, men vi er vel ikke helt der her hjemme enda? 

Er det sant?! Hva er tanken bak å gjøre det tilnærmet ulønnsomt å leige ut for kortere perioder? Vet du det?

Anonymkode: b7ab8...6ab

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det sant?! Hva er tanken bak å gjøre det tilnærmet ulønnsomt å leige ut for kortere perioder? Vet du det?

Aner ikke. Men man kan jo anta ideen kommer fra sydligere land hvor landets innbyggere har problemer med å finne fast bolig, da det er så mange som kjøper opp boliggårder og leier ut til turister i kortere perioder. Skal spørre på jobb imorgen og gi deg et svar om jeg får. Om ingen andre her vet og svarer deg først :) 

Skrevet

Aner ikke. Men man kan jo anta ideen kommer fra sydligere land hvor landets innbyggere har problemer med å finne fast bolig, da det er så mange som kjøper opp boliggårder og leier ut til turister i kortere perioder. Skal spørre på jobb imorgen og gi deg et svar om jeg får. Om ingen andre her vet og svarer deg først :) 

Takk 💕

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg googlet litt etter det første svaret jeg fikk, og fant ut at grunnen til den høye beskatningen er for å spare den profesjonelle hotellnæringen for konkurranse fra private. Veldig dumt da, for det hadde gjort det litt mer økonomisk romslig å få til vår ferie hvis vi kunne ha tjent litt på å leie ut.
Og for mange turister vil det jo være supert å kunne leie en hel bolig i et rolig strøk i gåavstand både til sentrum, badeplass og skog/fjell, og med hage, tillatt med hund og kanskje til og med bil på kjøpet. Så mye turister om  vi har her hos oss, tror jeg neppe det ville utgjort noen trussel mot hotellene - dels fordi vi vel ville leie ut til en annen type turister, og dels fordi det snarere er et problem å få ok kapasitet i denne  byen.

Irriterende.....

HI

Skrevet

Er dette nye regler for i år? Og gjelder alle som leier ut gjennom Airbnb o.l.? Her vi bor (Blindleia) er det veldig mange fastboende som leier ut boligene sine i ferien. Turister som vil ha sol, strand, sjø og båtliv på Sørlandet, med få minutter til dyreparken. 

Hvis dette er nye regler for i år kan jeg ikke se for meg at folk gidder å ta jobben med å pakke ned og klargjøre for utleie lengre. 

Anonymkode: 92efc...8f6

Skrevet

Er dette nye regler for i år? Og gjelder alle som leier ut gjennom Airbnb o.l.? Her vi bor (Blindleia) er det veldig mange fastboende som leier ut boligene sine i ferien. Turister som vil ha sol, strand, sjø og båtliv på Sørlandet, med få minutter til dyreparken. 

Hvis dette er nye regler for i år kan jeg ikke se for meg at folk gidder å ta jobben med å pakke ned og klargjøre for utleie lengre. 

Ja. Nytt fra 2019. Det rulles også ut ny skattemelding etterhvert, så å omgå beskatningen blir også vanskeligere og hardere sanksjoner om det blir oppdaget. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gidder man jo ikke da, når man sitter igjen med smuler. Utrolig dustete politikk!

Skrevet

Nei, det gidder man jo ikke da, når man sitter igjen med smuler. Utrolig dustete politikk!

Enig. Ennå en politisk beslutning som gir ennå mer penger til næringslivet og gir mindre til de som har minst fra før... På tide med regjeringsskifte og fokus på folk foran næringsliv. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Ennå en politisk beslutning som gir ennå mer penger til næringslivet og gir mindre til de som har minst fra før... På tide med regjeringsskifte og fokus på folk foran næringsliv. 

Hva mener du med at det gir mindre til de som har minst fra før? De som har minst fra før har neppe råd til å dra på så mye ferie så de kan leie ut egen bolig. Sannsynligvis har de heller ikke bolig  som de vil få mye for ved utleie

Anonymkode: 183d8...8ed

Skrevet

Du må ikke trekke 85% skatt, det stemmer ikke...

Skrevet

Det skal skattes av 85% av utleieinntekten, som er over 10 000 kroner

Skrevet
19 minutter siden, Twintipp skrev:

Du må ikke trekke 85% skatt, det stemmer ikke...

Neivel? Du ønsker vel å utdype? 

Skrevet

Hvis du tjener 100 000, så skal du skatte av 85% av de 100 000, du skal altså skatte av 85 000 kroner

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tjener 100 000, så skal du skatte av 85% av de 100 000, du skal altså skatte av 85 000 kroner

Jeg vet det, lurte på om Twintipp vil utdype siden vedkommende sier dette er feil :) 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en tlf hvor tastaturet henger seg opp, skrev for å få HI til å undersøke selv. Så ei annen forklarte det under..

Skrevet
4 timer siden, Twintipp skrev:

Har en tlf hvor tastaturet henger seg opp, skrev for å få HI til å undersøke selv. Så ei annen forklarte det under..

Du sier det ikke stemmer. Og det er jo feil. 

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier det ikke stemmer. Og det er jo feil. 

Du har skrevet at en må trekke 85% skatt. En må skatte AV 85%, ikke trekke 85% av innkomst over 10.00kr på leie under 30 dager.

Skrevet
21 minutter siden, Twintipp skrev:

Du har skrevet at en må trekke 85% skatt. En må skatte AV 85%, ikke trekke 85% av innkomst over 10.00kr på leie under 30 dager.

Det er faktisk utrolig stor forskjell på de to tingene. Altså er det ikke tilnærmet ulønnsomt å leie ut. Håper at HI fikk med seg denne forskjellen! 

Anonymkode: 3179f...bc9

Skrevet

«Du kan leie ut for inntil 10.000 kroner skattefritt, men over dette skal du skatte for 85 prosent av inntektene.»

Skrevet

Klart at det fortsatt vil lønne seg å leie ut! Du må betale 22% skatt av 85 % av leieinntektene. De første 10.000 er skattefrie. Så leier du ut for 100.000, må du betale skatt av 85% av 90.000. Du betaler altså ikke 85% skatt av 90.000....

Anonymkode: d1f98...045

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Nytt fra 2019. Det rulles også ut ny skattemelding etterhvert, så å omgå beskatningen blir også vanskeligere og hardere sanksjoner om det blir oppdaget. 

At det er nytt fra 2019 er også feil. De nye reglene ble vedtatt fra og med 2018. 

Anonymkode: d1f98...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...