Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Del Skrevet 28. mars 2019 Har ei på 13,5 år som er trøtt og sliten,føler seg ikke uthvilt når hun våkner om morgenen..Hun har vondt i hodet, litt tett i nesa og føler seg litt tung i pusten..Hun fikk påvist allergi i fjor sommer mot or,hassel,bjørk og gress.I fjor reagerte hun bare på gress,så mulig hun reagerer på or og hassel i år..Selv har hun vært inne å googlet leukemi for jeg kjenner en liten gutt som har det, og hun fant ut at hun har de symptomene 🙈 Hun sovner ikke om kvelden så ikke rart hun blir trøtt..Men hun har hatt ork til å være med vennene sine på kvelden..Hun sa nå at det er denne uka hun har vært mer sliten, og der er nå hun har blitt mere tett i nesen.. Tenkte å bestille legetime til henne,men vil se an litt før nå begynte hun på allergi medisiner i går..Hun skal på synstest i morgen for hun har klagd på hodepine av og på ei god stund..Så greit å sjekke det ut.. Flere med ungdommer som er litt slik? Anonymkode: 9c0f8...c20 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Del Skrevet 28. mars 2019 Kan fort vær allergien, viktig å bruke rett medisin og bruke den rett, skylle med saltvann i nese og øyner før medisin , viss hun blir trøtt av tablettene( zyrtec, cetirizin, cetimax osv), bør de tas om kvelden. Ellers må du finne ut om hun får i seg nok vitaminer/mineraler , ungdommer har ofte forlite for spiser ikke nok rett mat( selv om vi foreldre håper og tror) Det er hardt å vær i den alderen, mye som skjer av skole, venner , hjem osv. Men er og bra å ta en legetime for å utelukke ting, og få tatt eventuelle mangeltester. Har og 2 i den alderen der. Anonymkode: 97637...d06 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Del Skrevet 28. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan fort vær allergien, viktig å bruke rett medisin og bruke den rett, skylle med saltvann i nese og øyner før medisin , viss hun blir trøtt av tablettene( zyrtec, cetirizin, cetimax osv), bør de tas om kvelden. Ellers må du finne ut om hun får i seg nok vitaminer/mineraler , ungdommer har ofte forlite for spiser ikke nok rett mat( selv om vi foreldre håper og tror) Det er hardt å vær i den alderen, mye som skjer av skole, venner , hjem osv. Men er og bra å ta en legetime for å utelukke ting, og få tatt eventuelle mangeltester. Har og 2 i den alderen der. Anonymkode: 97637...d06 Hun blir ikke trøtt av medisinen (aerius) men tar den om kvelden uansett fordi hun syns det er best.. Og hun kan nok fint gå noen mangler for hun spiser sjelden frukt, druer innimellom, og litt grønnsaker til middag..Så kan være greit å få sjekket det.. Jeg tror nok ikke at det er leukemi,selv om hun har noen symptomer og hun har gransket kroppen for å finne blåmerker og hun fant noen (1-2) selv om hun ikke hadde slått seg.. Tror det kan være en kombinasjon av allergi, lite frukt og grønt samt alderen.. Hi Anonymkode: 9c0f8...c20 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Del Skrevet 28. mars 2019 Det er ganske vanlig at tenåringer blir tappet for energi i puberteten, det er mye som skjer i kropp og sinn. Har selv en gutt som sikkert kunne sove 2/3 av døgnet, og som blir "syk" om det skjer for mye og han ikke får sovet skikkelig ut i helgene. Om datteren din har allergi på toppen er det ikke rart hun blir sliten. Jeg sier at det er viktig med nok søvn, regelmessige måltider og sunn mat. Jeg gir også en multivitamin og d-vitamin i tillegg. Anonymkode: 093d8...fb2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyttårs barn Skrevet 28. mars 2019 #5 Del Skrevet 28. mars 2019 Noe som og er problematisk er at ungdom trenger mye søvn og ikke alle vil finne seg til rette i en døgnrytme hvor de skal opp i otta. Tror mange ville kjenne seg mer opplagte om skoledagen hadde startet senere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 28. mars 2019 #6 Del Skrevet 28. mars 2019 Alle mine har trengt jerntabletter en periode i 13-16-årsalderen, så sjekk om det kan være det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Del Skrevet 28. mars 2019 Tror dette er ganske vanlig for unger i tennårene. De googler alt og finner sykdommer på sykdommer som stemmer med hvordan de føler seg, men å se andre løsninger på dette er de ikke flinke på. Har for øyeblikket en slik i hus selv. Jeg var verdens teiteste mamma som sa hun fikk spise oftere, legge seg tidligere uten tekniske duppedingser og ut og leke litt oftere. Hun tok turen innom helsesøster og da var ballen i gang. Jeg trodde helsesøstere klarte lese ungdommer litt, men neida. Jeg var i møte med henne og det var ikke måte på hvor mye galt det var. Hun var vist alt for tynn og måtte ha en spiseforstyrrelse slik at hun måtte inn i ett spiseteam på sykehuset. Hun måtte få nye briller og aller helst laser på øyne slik at hun ikke sleit så mye med synet. Hun måtte ha vitaminmangel og kyssesyken. Jeg like telefonsamtalen med legen etter min datter hadde vært der (hun skulle absolutt gå selv. Hun har vært hos legen alene før siden hun er til kontroll for en sykdom hvert år) Konklusjonen fra legen var at hun var en tennåring som ikke skjønte at kroppen endres og bryr seg for mye om hva andre gjør og ikke gjør. Han lurte også på om helsesøster kjedet seg veldig på jobb, for hun var jo bare en helt normal tennåring. Hun er normal slank, men ikke tynn så han lurte på om helsesøster trengte briller. Legen ser henne i trusa en gang i året, så hadde hun blitt tynn så tror jeg st han hadde reagert raskt. Hun har en hudsykdom, så kroppen sjekkes fra topp til tå minst en gang i året. Har også en hudlege hun ser innimellom og hun er innom sykehuset innimellom. Så jeg er ekstremt glad for at legen faktisk sa det samme som meg, for nå har ting begynt å nå inn. Han fortalte henne også at det ikke er lurt å google sykdommer, for vi kan finne symptomer på nesten alle sykdommer om vi vil. Han sa det meste er egentlig normalt, helt til det ikke er normalt og da merker en det. Så jeg fikk hjem en sur unge, men en unge som faktisk begynte å endre seg ganske raskt. Hun trengte at andre enn meg sa hun trengte søvn selv om de andre i klassen sover lite. At hun måtte spise mange ganger hver dag enn få ganger, at hun må koble av fra tekniske ting innimellom selv om andre ikke gjorde det. Faktisk ikke veldig lenge siden jeg hadde en prat med min andre tennåring. Hun klaget over at hun fikk vondt i kroppen i ulike sammenhenger og hun ble så sur som en tennåring kan bli når jeg sa hun måtte gå av dataen og komme seg ut for å leke mer. Hun prøvde seg med at hun trente flere ganger i uka, gikk til skolen (tar 5min å gå) og var ute i hvert friminutt. Da måtte jeg spørre henne hva hun gjorde for noen år siden, mens hun begynte å si hva hun gjorde begynte det å gå opp for henne hvor mye hun var i aktivitet uten at hun hadde tenkt over det. Hun har alltid vært ett sktivt barn, sjeldent vært inne eller i ro så ikke rart kroppen sier litt ifra npr hun plutselig kan sitte i noen timer forran en datamaskin og samtidig blir skoledagen også mer stillesittende. Jeg trengte ikke å si noe mer, for hun har gått ut for å leke hver dag nå. Møtt venner på fotballbanen, syklet til byen med venner isted for å ta bussen, tatt seg en joggetur alene om ingen venner vil være med og hun har gått ut og lekt med små nabounger om ingen venner vil finne på noe. Vi må vist sette opp trampolina i helga, for hun vil vist leke på trampolina med en liten nabojente. Anonymkode: 5e2f6...5ce Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Del Skrevet 28. mars 2019 Høres ut som det er ganske normalt for tenåringer dette..Men tenker å bestille en legetime for å sjekke om hun har noen mangler, og kanskje legen kan prate med henne om søvn og nok mat og riktig mat..Hun er veldig småspist..Tenkte å gjøre det over helgen,se an noen dager nå når hun har begynt med allergimedisiner,for å se om det kan bli litt bedre når nesen blir mindre tett.. Hi Anonymkode: 9c0f8...c20 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MTF Skrevet 28. mars 2019 #9 Del Skrevet 28. mars 2019 Har en gutt på 14 år som også er mye trøtt. Han er veldig aktiv og trener 5 ganger i uken da, så er ikke rart han er sliten til tider, men han trenger nok mer søvn enn han får. Han får ikke ha mobil og lignende med seg på sengen, den legges alltid igjen hos oss når han går og legger seg, så han sovner veldig kjapt når han legger seg. Han er flink å komme seg opp om morgenen til tross for at han er trøtt. Han har liten ork til å gjøre ting utover skole og trening. Da vil han helst være hjemme å slappe av. Han har, som tenåringer flest tenker jeg, en tendens til å spise for lite variert og til tider usunt hvis han får velge helt selv. Han må minnes på hva han bør spise mer av (frukt og grønt). Han spiser MYE, og vokser mye for tiden. Jeg tror nok at de i den alderen de er nå, så skjer det såpass mye med kroppen og utvikling at det hadde vært rart om de ikke var mye trett og sliten. Han har også allergier, men ikke før senere (kun gress). Jeg derimot har allergier fra hasselen begynner å komme til sent på sommeren, og jeg er utrolig trøtt og slapp for tiden. Tett/rennende nese og klør/svir på øynene. Aldri vært så plaget såpass tidlig. Er MYE pollen i år har jeg skjønt. Føler meg helt skjelven til tider fordi jeg er så påvirket av dette. Har tatt allergimedisinen min siden slutten av februar, men det var tydeligvis litt for sent. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gale damen Skrevet 28. mars 2019 #10 Del Skrevet 28. mars 2019 Sjekk jern og D-vitaminstatus Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twintipp Skrevet 28. mars 2019 #11 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg trodde selv at sønnen min hadde leukemi da det viste seg at han var allergisk. Her ringte fotballtreneren og skolen også og var bekymret da han var ekstremt sliten og orket lite. Han sovnet med ytterklærne på i sengen før skolen. Er selv veldig allergisk og slitenhet er også mitt hovedsymptom. Følg med om hun føler seg bedre på regnværsdager og om kvelden:) Sønnen min har fått immunterapibehandling og blitt vesentlig bedre. Tar allergimedisin hver kveld, hele året. Sitter ikke engang ved siden av noen med hund eller katt på skolen, kan fortsatt få sterke reaksjoner på dette selv om han tar medisiner. Så ja, tretthet er et VELDIG vanlig symptom! Men, mer alvorlige tilstander må selvsagt utelukkes først. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978299 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Del Skrevet 28. mars 2019 Sønnen min har Bjørke- og gressallergi og er identisk hver eneste vår. Han er helt kake, trøtt og uopplagt. Går på allergimedisiner, tablett, nesespray og øyedråper. I tillegg dusjer han (uten såpe hver dag) hver kveld før han legger seg så han får fri fra pollen om natten. Skiftet sengetøy ofte og får ikke være mye på rommet med klærne utenfra. Har også luftrenser på rommet. Anonymkode: ec439...066 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144364766-noen-som-har-ungdommer-p%C3%A5-rundt-13-14-%C3%A5r-som-f%C3%B8ler-seg-slitne-hele-dagen/#findComment-148978355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå