GĂ„ til innhold

Nordmenn snakker engelsk med dansker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

SÄ rart. Jeg gikk pÄ skolen i Danmark. Det var aldri noe problem med sprÄket, hverken den ene eller den andre veien. Svenskene derimot, de slet. Svenskene forsto ikke dansk og Danskene forsto ikke svensk. Vi norske tolket derfor en del.

Anonymkode: 54a4c...139

Gjest KenCreek
Skrevet

Jeg forstÄr ikke dansk. SvÊrt dÄrlig iallefall. SÄnn er det bare. 

Skrevet
1 minutt siden, KenCreek skrev:

Det er veldig enkelt Ä venne seg til. Bare prÞv litt. Det er ikke vÊrre Ä forstÄ enn en norsk dialekt.

Anonymkode: 54a4c...139

Skrevet
16 minutter siden, KenCreek skrev:

Og nÄr du da heller ikke har vilje til Ä prÞve, sÄ er det jo sjanselÞst. 

Anonymkode: cb689...446

Annonse

Skrevet

Noen danske dialekter er vanskelige, akkurat om noen norske dialekter er det. Men jeg har stort sett ingen problemer.

Anonymkode: f7ebc...ce2

Gjest KenCreek
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nÄr du da heller ikke har vilje til Ä prÞve, sÄ er det jo sjanselÞst. 

Anonymkode: cb689...446

😂😂😂

Skrevet

Slik var det sist jeg var i Danmark , snakker jÊrsk selv( ganske likt mye dansk). 

Jeg snakket bare norsk da jeg spurde om noe, og danskene la rett over pÄ engelsk.

om det er fordi de selv ikke forstĂ„r norsk eller er redd vi ikke forstĂ„r dem, er ikke godt Ă„ vite 😉

Anonymkode: 19411...3a2

Skrevet

Yngre dansker er verst. De fĂ„r panikk i blikket straks de skjĂžnner at du er norsk, selv om du har lagt igjen dialekten hjemme og prĂžver Ă„ prate TYDELIG. De eldre danskene prĂžver stort sett Ă„ forstĂ„ norsk. Rart egentlig.... đŸ€”

Skrevet

Har aldri snakket engelsk til danske eller omvendt đŸ€” Har mer problemer med Ă„ forstĂ„ kompisen som snakker skikkelig strilamĂ„l enn dansker 😂 Men sĂ„ syntes jeg dansk er det vakreste sprĂ„ket da. 

Anonymkode: cf394...7b0

Skrevet

Jeg sliter og litt med dansk, mÄ innrÞmme det.

Anonymkode: c8ba1...ede

Skrevet

Jeg syns det er utrolig synd, og ganske irriterende at skandinaver forstÄr hverandre i mindre og mindre grad. Som skandinav BØR man forstÄ de andre skandinaviske sprÄkene, det er jo i bun  og grunn det samme sprÄket.

Da jeg gikk pÄ skolen hadde vi da ansk og svensk som en del av norskfaget. Synd at det ikke eksisterer lenger. SÄ mÄ man bare gÄ inn for Ä hÞre og lese dansk og svensk (hvis man er nordmann) sÄ ofte man kan, sÄ vi fortsatt kan forstÄ hverandre.

Jeg jobber i et nordisk miljÞ, og her har vi heldigvis ingen problemer med Ä forsdtÄ hverandre. Vi snakker alle vÄrt eget sprÄk pÄ alle mÞter og det er sjelden noe problem Ä forstÄ hverandre. Og skulle det vÊr et vanskelig ord vi ikke har hÞrt, sÄ bare ber man om en oversettelse eller forklaring pÄ hva det betyr.
Jeg leser ogsÄ bÞker pÄ dansk og svensk uten problem, og det er virkelig veldig likt norsk, sÄ at folk ikke klarer det, syns jeg rett og slett er underlig.

Jeg tenker det gÄr litt pÄ viljen, og at man rett og slett ikke gidder Ä prÞve fordi det krever Þrlite grann anstrengelse.

Anonymkode: dc6b2...8a7

Annonse

Skrevet

Har danske kollegaer og vi snakker ikke sammen pÄ engelsk. 

Anonymkode: 6898b...f15

Skrevet

Da vi var i Danmark i sommer opplevde vi ogsÄ at noen dansker slo over til engelsk nÄr vi pratetnorak til dem. NÄr de valgte engelsk svarte vi dem pÄ engelsk igjen ogsÄ.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen danske dialekter er vanskelige, akkurat om noen norske dialekter er det. Men jeg har stort sett ingen problemer.

Anonymkode: f7ebc...ce2

Vel, jeg snakker ikke sÊrlig bred dialekt. FÞdt og oppvokst 30 min utenfor oslo

Anonymkode: 233bd...f66

Skrevet

Jeg har ikke problemer med Ä forstÄ dansk tale i utgangspunktet. Men nÄr en danske mumler pÄ dansk, jeg har ikke sjans i havet til Ä forstÄ hva vedkommende sier. Er vanskelig nok nÄr noen mumler med norsk tale, men med dansk er det enda verre nÄr det mumles. 

Anonymkode: 32bfa...c59

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...