Gå til innhold

Nordmenn snakker engelsk med dansker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Så rart. Jeg gikk på skolen i Danmark. Det var aldri noe problem med språket, hverken den ene eller den andre veien. Svenskene derimot, de slet. Svenskene forsto ikke dansk og Danskene forsto ikke svensk. Vi norske tolket derfor en del.

Anonymkode: 54a4c...139

Gjest KenCreek
Skrevet

Jeg forstår ikke dansk. Svært dårlig iallefall. Sånn er det bare. 

Skrevet
1 minutt siden, KenCreek skrev:

Det er veldig enkelt å venne seg til. Bare prøv litt. Det er ikke værre å forstå enn en norsk dialekt.

Anonymkode: 54a4c...139

Skrevet
16 minutter siden, KenCreek skrev:

Og når du da heller ikke har vilje til å prøve, så er det jo sjanseløst. 

Anonymkode: cb689...446

Annonse

Skrevet

Noen danske dialekter er vanskelige, akkurat om noen norske dialekter er det. Men jeg har stort sett ingen problemer.

Anonymkode: f7ebc...ce2

Gjest KenCreek
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og når du da heller ikke har vilje til å prøve, så er det jo sjanseløst. 

Anonymkode: cb689...446

😂😂😂

Skrevet

Slik var det sist jeg var i Danmark , snakker jærsk selv( ganske likt mye dansk). 

Jeg snakket bare norsk da jeg spurde om noe, og danskene la rett over på engelsk.

om det er fordi de selv ikke forstår norsk eller er redd vi ikke forstår dem, er ikke godt å vite 😉

Anonymkode: 19411...3a2

Skrevet

Yngre dansker er verst. De får panikk i blikket straks de skjønner at du er norsk, selv om du har lagt igjen dialekten hjemme og prøver å prate TYDELIG. De eldre danskene prøver stort sett å forstå norsk. Rart egentlig.... 🤔

Skrevet

Har aldri snakket engelsk til danske eller omvendt 🤔 Har mer problemer med å forstå kompisen som snakker skikkelig strilamål enn dansker 😂 Men så syntes jeg dansk er det vakreste språket da. 

Anonymkode: cf394...7b0

Skrevet

Jeg sliter og litt med dansk, må innrømme det.

Anonymkode: c8ba1...ede

Skrevet

Jeg syns det er utrolig synd, og ganske irriterende at skandinaver forstår hverandre i mindre og mindre grad. Som skandinav BØR man forstå de andre skandinaviske språkene, det er jo i bun  og grunn det samme språket.

Da jeg gikk på skolen hadde vi da ansk og svensk som en del av norskfaget. Synd at det ikke eksisterer lenger. Så må man bare gå inn for å høre og lese dansk og svensk (hvis man er nordmann) så ofte man kan, så vi fortsatt kan forstå hverandre.

Jeg jobber i et nordisk miljø, og her har vi heldigvis ingen problemer med å forsdtå hverandre. Vi snakker alle vårt eget språk på alle møter og det er sjelden noe problem å forstå hverandre. Og skulle det vær et vanskelig ord vi ikke har hørt, så bare ber man om en oversettelse eller forklaring på hva det betyr.
Jeg leser også bøker på dansk og svensk uten problem, og det er virkelig veldig likt norsk, så at folk ikke klarer det, syns jeg rett og slett er underlig.

Jeg tenker det går litt på viljen, og at man rett og slett ikke gidder å prøve fordi det krever ørlite grann anstrengelse.

Anonymkode: dc6b2...8a7

Annonse

Skrevet

Har danske kollegaer og vi snakker ikke sammen på engelsk. 

Anonymkode: 6898b...f15

Skrevet

Da vi var i Danmark i sommer opplevde vi også at noen dansker slo over til engelsk når vi pratetnorak til dem. Når de valgte engelsk svarte vi dem på engelsk igjen også.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen danske dialekter er vanskelige, akkurat om noen norske dialekter er det. Men jeg har stort sett ingen problemer.

Anonymkode: f7ebc...ce2

Vel, jeg snakker ikke særlig bred dialekt. Født og oppvokst 30 min utenfor oslo

Anonymkode: 233bd...f66

Skrevet

Jeg har ikke problemer med å forstå dansk tale i utgangspunktet. Men når en danske mumler på dansk, jeg har ikke sjans i havet til å forstå hva vedkommende sier. Er vanskelig nok når noen mumler med norsk tale, men med dansk er det enda verre når det mumles. 

Anonymkode: 32bfa...c59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...