Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Hvorfor blir det ikke bedre av kortison? Altså det lindrer, men med engang virkning går bort. Så svir det hele dagen. Tror jeg har kontakteksem. Bruker bare hansker aldri borti noe vaskemidler osv lenger men blir ikke bedre, og det er fryktelig vondt. Noen som har tips ? Smører med fuktighets/håndkrem ved siden av. Anonymkode: a839b...3a4
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Om du ser på bilde så er det bobler over hele. Har aldri hatt eksem før, og nå er første gang. Jeg er over 30. Anonymkode: a839b...3a4
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Jeg får eksem med små blemmer hvis jeg spiser hvete og gluten. Klør veldig, spesielt når det slår ut, men klør helt til det er borte igjen. Kan også få det av andre ting jeg ikke tåler, men det er hovedsakelig hvete og gluten som får det til å slå ut hos meg. Kortison gjør jo ikke noe med årsaken til eksemen, det bare lindrer symptomene. Du må forsøke å finne ut hvorfor du har fått dette. Jeg begynte å få det da jeg var i 30-årene. Hadde ikke hatt antydning tidligere. Den eneste såpen som fungerer for meg er Sonett håndsåpe med olivenolje. Den er helt suveren. Så lenge jeg bruker den trenger jeg heller ikke bruke håndkrem. Og så holder jeg meg unna det som jeg vet jeg får eksem av. Anonymkode: 4a419...300
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Bruker du allergivennlige hansker? Bruker du mye hansker, tenker på at det kanskje kan bli litt tett og klamt Anonymkode: 10962...d36
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du ser på bilde så er det bobler over hele. Har aldri hatt eksem før, og nå er første gang. Jeg er over 30. Anonymkode: a839b...3a4 Kan du ha latexallergi (hanskene)? Hvis det er slik eksem jeg hadde i noen år, så gjorde kortison det bare verre. Måtte holde meg helt unna ulike håndkremer og parfymert såpe en stund. HTH- hudkrem hjalp. Anonymkode: 92d8d...ede
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #6 Skrevet 27. mars 2019 Bruk alltid latexfrie hansker. Ikke annen hudkrem enn Repair fra apoteket. Få sterkere kortison på resept. Smør når du legger deg om kvelden, og dra hanske utenpå. Aldri hendene i "vaskevann". Alltid parfymefri håndsåpe, og minst mulig håndvask. Anonymkode: bc1c5...03a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #7 Skrevet 27. mars 2019 Vi måtte bytte til dusjolje i stedet for håndsåpe fordi sønnen min ble sånn. I tillegg smurte han seg med canidermkrem hver gang han vasket seg på hendene, da forsvant det. Anonymkode: 7276d...34a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 Er det væske i de små boblene? Har du vært hos legen? Anonymkode: 3db84...bf7
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 Åå tusen takk alle sammen her var det mange gode tips. Jeg skal prøve alle. Får det er veldig smertefullt. Ja det er væske i noen av boblene, også er det sånn litt gulskorpe som dere ser på bildet. Jeg føler at kortison ikke fungerer i hvertfall det bare lindrer når det svir skikkelig. Huden har fått dype "rynker" der hvor jeg har eksamen. Har fått kortison på resept, og har også vært hos fastlege. Tenkte å be om henvisning til hudlege den 1 April når jeg skal tilbake. Hva synes dere om det? Takk igjen. Anonymkode: a839b...3a4
the amazing spidermamma Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 Det kan bli veldig tett for huden å være innpakket i hansker, det kan også skape irritasjon. Kanskje du skulle prøve å ha tynne bomullshansker under? Hvis det ikke blir varmt, hvis man blir klam og svett inni der, kan det også irritere. La mannen ta oppvask og gulvvask, slik at hendene får litt fred hjemme. Mulig det er infeksjon i eksemet, da burde du kanskje ha en annen salve, hør med legen.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 Du bør få en time hos en hudlege som kan sjekke deg grundig og finne det som hjelper deg. Hva som hjelper deg, er ikke sikkert hjelper alle, men endel kjøreregler gjelder de fleste med eksem av ulike slag. Hansker kan gjøre at det ikke blir bedre siden huden ikke får puste, det høres ut som du bruker gummihansker og ikke eksemhansker, noe som gjør at huden din ikke får puste og ikke får tid til å bli bra. Derav elefanthuden på hånden din, som tar veldig lang tid før blir bra. Hvilke klær bruker du? Siden eksemen er der den er, slår det meg st du har klær som irriter huden din. Bruker du klær som huden din ikke liker og erme gnisser mot eksemstedet ditt endel, vil det ikke bli bedre. Bløt bomull er det beste. Du trenger ikke å reagere veldig, men om det er litt over tid hele tiden blir du aldri bra. Syntetiske materialer tørker ut eller kan irritere huden, så har du annet enn bomull kommer du aldri ut av runddansen. Selv om tøyet er av bomull, kan syttåden være av ett syntetisk materiale, dermed kan noe du syns er usynlig være synderen. Jakker er ofte ikke bomull, denne kommer ofte i nørheten av eksemen din, så gå over hva du har av tøy og hva som kommer i nærheten av eksemen din. Saltbad kan hjelp, ikke mirakelkur men noe som kan hjelpe om du gjør det regelmessig. Fyll en balje med varmt vann og ha endel havsalt i. Ha hendene i til de får svømmehud. Klapp hendene tørre, ikke tørk for da tar du vekk saltvannet som bør tørke inn i huden. La hendene lufttørke skikkelig, før du smører de inn med olje. Smør inn rikelig og la dette luftørke skikkelig. Ofte så smøres det ikke nok til at det trekker skikkelig inn i huden, dermed blir det som å bare helle litt vann på ett bål. Dette er lurt å gjøre på kvelden siden det blir seigt og det tar tid. Min datter gjør dette på kvelden mens hun ser på tv. Hun har mye eksem på hendene, men med dette har vi klart å holde kontrollen npr hun er som værst. Hun har det på begge hender, ser nesten ut som hun har på seg hansker når hun er som værst. Vi har funnet ut at det er kombinasjonen varmt og kaldt som er problemet for henne, og det er ikke så mye vi får gjort akkurat med det. Da må vi evt flytte til syden eller ett annet sted det er lite tempraturforskjell mellom inne og ute hele året. Jeg har to unger med atopisk eksem, hun ene har bare på hender hun andre har alle steder der klær dekker. Begge har startet badesesongen, for saltvann er det som hjelper mest for de begge. Ganske fasinerende å se forandringene i huden deres dagene etter ett bad. Anonymkode: 3ab2f...129
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #12 Skrevet 27. mars 2019 Åå tusen takk igjen. Skal prøve alt. Bruker kun hansker når jeg vasker osv. De er allergivennlig. Kan man reagere på håndsprit? Anonymkode: a839b...3a4
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #13 Skrevet 27. mars 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg får eksem med små blemmer hvis jeg spiser hvete og gluten. Klør veldig, spesielt når det slår ut, men klør helt til det er borte igjen. Kan også få det av andre ting jeg ikke tåler, men det er hovedsakelig hvete og gluten som får det til å slå ut hos meg. Kortison gjør jo ikke noe med årsaken til eksemen, det bare lindrer symptomene. Du må forsøke å finne ut hvorfor du har fått dette. Jeg begynte å få det da jeg var i 30-årene. Hadde ikke hatt antydning tidligere. Den eneste såpen som fungerer for meg er Sonett håndsåpe med olivenolje. Den er helt suveren. Så lenge jeg bruker den trenger jeg heller ikke bruke håndkrem. Og så holder jeg meg unna det som jeg vet jeg får eksem av. Anonymkode: 4a419...300 Kjøper du denne håndsåpe på apoteket? Lager handleliste nå. ,😊⭐ Anonymkode: a839b...3a4
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #14 Skrevet 27. mars 2019 Hør med legen om det kan være sopp, også. Bare for å dekke alle muligheter! Anonymkode: 0477a...2ec
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #15 Skrevet 27. mars 2019 Jeg har akkurat det samme som deg ofte. Kan kun vaske hender med cosmica sin dusjolje, hvit serie for sensitiv hud. Smører med Canoderm mange ganger daglig og etter hver håndvask. Om natten sover jeg med locobase(?) repair-krem med tynne bomullshansker utenpå. Ved kontakt med vaskemidler, bruker jeg de blå sensitiv-hanskene fra apoteket. Kan heller ikke ta i vått, nyvasket tøy uten hansker og bruker da engangshansker (bruker dem flere ganger). Mulig også at du ikke tåler sjampoen/balsamen din. Mulig du har infeksjon i eksemet nå siden det er skorper/gult. Ta en tur til legen for isåfall må du ha ne mot infeksjon også. Ikke vent for lenge, jeg måtte både ha kortisontabletter og antibiotikakur, men da hadde hele armen blitt rød og vond. Anonymkode: 5fe88...c98
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #16 Skrevet 27. mars 2019 Google pompholyx og se om beskrivelsen passer eksemet ditt? Anonymkode: 6f82a...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå