Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Er det ikke slik at tenner med medfødt manglende emalje/ medfødt svakere emalje, vil være mer utsatt for å få hull (i forhold til tennene de har med normal emalje)? Anonymkode: 8dd7f...c9b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Jo, emaljen beskytter tennene, så de er mer utsatt for hull der emaljen er svekket. De kan også bli sprøere og knekke dersom emaljen er svært svekket og ising kan også forekomme. Ikke tannlege, men god på googling. Anonymkode: 77d32...0c4
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Min sønn ble født uten emalje på tennene. Han er nå 12 år og har ikke hatt ett eneste hull, men tennene var så porøse at de smuldret bort. De nye tennene ser bedre ut, de fleste har emalje. Vi har vært nazi med tannpuss, og streng med søtt og syrlig. Han har hele tiden hatt ekstra oppfølging. Anonymkode: 605c1...b43
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min sønn ble født uten emalje på tennene. Han er nå 12 år og har ikke hatt ett eneste hull, men tennene var så porøse at de smuldret bort. De nye tennene ser bedre ut, de fleste har emalje. Vi har vært nazi med tannpuss, og streng med søtt og syrlig. Han har hele tiden hatt ekstra oppfølging. Anonymkode: 605c1...b43 Minstejenta her også😔 2 jeksler skal fikses i morgen , men de tre foran gjør de visst ikke noe med. Hun er 3 år og jeg håper inderlig det neste settet har emalje på alle. Har heldigvis « bare» 5 tenner uten emalje/ delvis mangler.. Anonymkode: e9f94...b50
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 Datteren min (10 år) fikk 6-års jeksler med lite/dårlig emalje. De kom opp brune... I følge tannlegen er det sånn som skjer om de har hatt feber når tennene ble dannet ved 1-års alder. Men hun har enda ikke hatt hull i dem altså. De iser lettere enn de andre tennene, og er mer sårbare, men med god tannhygiene har det gått fint. Må nok regne med at det må legges falsk emalje på dem etterhvert da, men de gjør ingenting hos barn så lenge det ikke er hull. Anonymkode: 410ac...f5c
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min sønn ble født uten emalje på tennene. Han er nå 12 år og har ikke hatt ett eneste hull, men tennene var så porøse at de smuldret bort. De nye tennene ser bedre ut, de fleste har emalje. Vi har vært nazi med tannpuss, og streng med søtt og syrlig. Han har hele tiden hatt ekstra oppfølging. Anonymkode: 605c1...b43 Var det barnetennene som manglet emalje, eller voksentennene? Her hadde alle barnetenner bra emalje, men 2 voksentenner mangler emalje helt, og 2 voksentenner har mer matt/melete overflate/emalje. Anonymkode: 8dd7f...c9b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Datteren min (10 år) fikk 6-års jeksler med lite/dårlig emalje. De kom opp brune... I følge tannlegen er det sånn som skjer om de har hatt feber når tennene ble dannet ved 1-års alder. Men hun har enda ikke hatt hull i dem altså. De iser lettere enn de andre tennene, og er mer sårbare, men med god tannhygiene har det gått fint. Må nok regne med at det må legges falsk emalje på dem etterhvert da, men de gjør ingenting hos barn så lenge det ikke er hull. Anonymkode: 410ac...f5c Barnet er 12 år nå, og vi har lagt falsk emalje på en av tennene bak som kom opp slik du beskriver. Har hørt at antibiotikakur i 0- 2 års alderen kan være årsaken, og her hadde barnet en lengre antibiotikakur i forbindelse med langvarig, smertefull ørebetennelse rundt den alderen. Vi har vært hos spesialist i forbindelse med på et studie der de undersøkte om komplisert fødsel kunne være årsaken (ble valgt ut til studien pga det), men de fant visst ikke noen sammenheng i studien. Anonymkode: 8dd7f...c9b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 Barnet har ikke hatt hull før og jeg er også en masekopp på tannpuss. Årsaken til at jeg spør her inne er at jeg mener å huske at både en av de tidligere skoletannlegene og spesialisten som hadde studiet vi deltok på, sa at mangelfull emalje gjorde tennene mer utsatt for hull. Men siste skoletannlege nå sa at det verken var vanskeligere å få tenner med matt emalje helt rene ved pussing, eller større risiko for hull. Lurer på om den siste tannlegen, eller skoletannhelsetjenesten vi sogner til, rett og slett har begrenset kompetanse på dette og om jeg burde bytte tannlege for barnet? Er også rimelig lei av at de har mangelfull journalføring og kommunikasjon på skoletannlegekontoret vårt. Vi får beskjed om en ting (eks. neste gang tar vi røntgen/neste gang trekker vi den som ikke vil rikke seg hvis den ikke har falt ut/neste gang legger vi på et lag kunstig emalje utenpå den som kommer opp uten osv), men du kan være sikker på at tannlegen vi kommer til neste gang (det er alltid en ny) ikke har hørt noe som helst om dette og gjerne er helt uenig med forrige persons vurderinger. En gang avlyste de også årlig kontroll uten å si fra fordi jeg hadde ringt og sagt fra at en barnetann de lurte på om de måtte trekke endelig hadde falt ut av seg selv (det betyr da ikke at tannlegetimen i sin helhet skal avlyses... stønn). Anonymkode: 8dd7f...c9b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Barnet har ikke hatt hull før og jeg er også en masekopp på tannpuss. Årsaken til at jeg spør her inne er at jeg mener å huske at både en av de tidligere skoletannlegene og spesialisten som hadde studiet vi deltok på, sa at mangelfull emalje gjorde tennene mer utsatt for hull. Men siste skoletannlege nå sa at det verken var vanskeligere å få tenner med matt emalje helt rene ved pussing, eller større risiko for hull. Lurer på om den siste tannlegen, eller skoletannhelsetjenesten vi sogner til, rett og slett har begrenset kompetanse på dette og om jeg burde bytte tannlege for barnet? Er også rimelig lei av at de har mangelfull journalføring og kommunikasjon på skoletannlegekontoret vårt. Vi får beskjed om en ting (eks. neste gang tar vi røntgen/neste gang trekker vi den som ikke vil rikke seg hvis den ikke har falt ut/neste gang legger vi på et lag kunstig emalje utenpå den som kommer opp uten osv), men du kan være sikker på at tannlegen vi kommer til neste gang (det er alltid en ny) ikke har hørt noe som helst om dette og gjerne er helt uenig med forrige persons vurderinger. En gang avlyste de også årlig kontroll uten å si fra fordi jeg hadde ringt og sagt fra at en barnetann de lurte på om de måtte trekke endelig hadde falt ut av seg selv (det betyr da ikke at tannlegetimen i sin helhet skal avlyses... stønn). Anonymkode: 8dd7f...c9b Ingen som har noen flere erfaringer eller råd? Anonymkode: 8dd7f...c9b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 Min nå 12 åring har fått voksenjeksler uten emalje. Vi har gått 2-3 ganger i året for å pensle på fluor, i tillegg til vanlig tannlegetime. Han har til nå aldri hatt hull i tennene. Har og regulering nå. Men skyller godt med flux skyllemiddel og har mild tannkrem og elektrisk tannbørste . Anonymkode: 236fa...676
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 Min sønn fikk voksentenner med lite emalje (jekslene ser brune/karamellaktig ut). Han fikk disse for litt over et år siden. De var hele veien veldig fornøyd med at han ikke hadde sprøe tenner, men bare to måneder etter de sa dette hadde det gått av et skall i ene jekselen. To måneder etter var det hull. Han har enda ikke borret da, flere mnd senere pga manglende tannlegekapasitet. Tannlegen sa at det ikke er mye vi foreldre får gjort fra eller til i forhold til om det blir hull eller ikke, så lenge vi følger opp vanlig tannpuss + fluor. Det har mye lettere for å bli hull i disse tennene var den beskjeden jeg fikk. Anonymkode: 41c09...c34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå