Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Føler lista blir lengre og lengre på hva vi må fikse for å selge, men hva er forholdsvis rimelig og øker wow faktoren, lysten på å kjøpe? Anonymkode: a0b57...775
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 At det er ryddig og rent Generell slitasje - viser om huseier er nøye på ting. Avflassing på lister, sprekker i tak etc Bad og kjøkken er viktig. Sprekker i fuger, råtnede silikonfuger. Fuktig lukt. Alt sånt må bort. Anonymkode: f46bb...ef8
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Feste lister. Bytte utelampa som er knust. Vaske. Luke blomsterbedd. Ny silikon på badet. Nytt malingstrøk der det er slitt. Slipe gulv hvis de er fulle av riper. Anonymkode: 36a17...eff
Milla66 Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Definitivt bad og kjøkken. Det er det som koster mest for ny eier å pusse opp,og mange vil gjerne slippe å måtte gjøre det med EN eneste gang etter innflytning. Med dette følger jo at alt det elektriske er i orden, el.skapet er up to date, og at alt står bra til med rørsystem, vann og kloakk.OBS! Viktig med tilstrekkelig og korrekt dokumentasjon på dette! Har du kjeller/garasje,så sjekk med fagfolk,og få DOKUMENTASJON på at det ikke er tilfeller av fukt,råte,sopp,mugg el.l Det finnes nettsider (hvertfall på DNB sine sider), som forteller deg alt du må ha dokumentasjon på. Det er en lang liste,så du kan egentlig bare begynne å forberede en perm,så har du alt på ett og samme sted.Her står det også mye av de tingene du må tenke på før et egnt salg. Anbefaler å ta en titt. Sørg for å finne frem alt av dokumentasjon og kvitteringer på det som evnt har blitt gjort av utskiftninger,oppgraderinger, osv i boligen ila ca de siste 8-10 årene. Har du fått ny ytterdør? Installert et oppgradert alarm system? Investert i bedre isolasjon? Alt slikt som er i boligens favør, bør være med i et prospekt. Vær også beredt på å ta vare på 3-4 mnds strømregning,da det er vanlig å spørre eier/megler om gjennomsnittlig strømforbruk og utgifter til strøm. Det meste annet kan ny eier gjøre selv,de fleste vil uansett sette sitt eget preg på boligen etter kjøp uansett. Men,dersom du tenker på å gjøre noen små "ansiktsløft " som vil heve interessen og kanskje salgs sum,uten å blakke lommeboken fullstendig,så er det å anbefale å kjøpe inn noen spann med eggehvitt/bomullshvit/annen lys maling,og gå over tak, lister og evnt noen vegger, for å gi potensielle kjøpere inntrykk av at det "hvite lerretet"står klart til dem,i fall de vil ha egne farger,og hvis ikke så ser det uansett superfresht,delikat og rent ut. Har du mye trevegger, møbler eller skap i tre, så anbefaler jeg sterkt å gjøre noe med dette. Igjen, hvit maling (og speil!) gir en røkelse av at rommene virker større -akkurat som at svart og andre mørke farger, forminsker. Alt av personlige eiendeler må vekk,som familiebilder ol.l, mens friske blomster og nye lyspærer med godt lys med fordel kan settes i og frem. Det samme med levende lys, for å vise til boligens stemningsfulle side. En Her kan du også ta i bruk en mild (ikke for påtrengende) duft ,feks røkelse eller duftlys. Og ingenting slår duften av et rent hjem, med grønnsåpevaskede gulv! Det viktige er å la boligen fremtre som egnet/passende for folk flest,og at hvert et rom kan benyttes til mer enn bare én ting. Slik kan flere muligens se potensiale til nettopp sin drømmebolig i ditt hus. Rydd unna så mye du kan av møbler og "ting", lei gjerne et lager i en overgangsperiode,slik at du har minst mulig stående fremme hjemme. Tenk minimalistisk. Tenk at du skal gjøre hva du kan for at hvert et rom skal se mest mulig ut som et "utstillingsrom" fra en katalog el,l. Små ting, som å fjerne/bytte ut det gamle slitte,men veldig koselige pleddet/teppet/putetrekket/sengeteppet(hva som helst),til å skru på den skapdøra som er løs eller falt av, til å hvitmale listene rundt vinduer og dører. Alt slikt hjelper. Skap store åpne plasser,åpne opp for naturlig lys,og gå igjennom hvert enkelt rom. Skriv gjerne liste over hva du vil gjøre for hvert enkelt rom i huset,enkle lister som du kan overholde og forholde deg til, og så forholder du deg til dem. Hverken mer eller mindre. Bestem kanskje på forhånd hvor mange punkter,hvis du engster deg for at de kan blir for lange. Vegg-til-vegg-tepper burde inngåes, det samme med ikonisk møbler,farger og ordninger fra tidligere tiår, feks 80-,90- og 2000-tallet. Husk at boligen din likevel må bære preg av å være innbydende,slik at flest mulig får lyst til å bo der. Tenk på entreen eller gangen inn, vi dette området litt ekstra oppmerksomhet, da det er her førsteinntrykket til mange dannes.Har du hage/veranda/uteområde,så ikke glem å vie disse stedene oppmerksomhet heller!Hva var det du selv falt for,da du i din tid ville ha boligen? Hva var det som var det avgjørende for deg,det som gjorde at du VILLE ha nettopp denne boligen,fremfor hvilken som helst annen? Helt til slutt vil jeg bare nevne at mange meglerfirmaer har tjenester som utfører gratis,uforpliktende verdivurderinger av boliger når eier vurderer flytting. Dette kan du sjekke på nett. Vet at DNB gjør dette ihvertfall. De har forøvrig mange gode meglertjenester totalt sett,som er verdt en titt. Bla har de nettopp fått en policy som sier at får de ikke solgt boligen din /kommer ikke salget i stand, så tjener heller ikke de noen penger. Her fikk du en lang idéiste med både mine egne tips og råd,og idéer til hvor du kan hente input fra mer profesjonelle fagfolk som virkelig kan tingene sine. Masse lykke til!!Fortell gjerne hvordan det går!
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 Vår megler sa at man som regel ikke får igjen summen man legger i å pusse opp bad og kjøkken. Det jeg selv syns er viktig når jeg ser på hus er at det fremstår som velholdt. At badet er utdatert og stuen har strietapet er spiller ingen rolle, men at huset fremstår som at det har blitt tatt vare på er viktig. Anonymkode: fa4d2...a7e
sotosmor Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Ikke bruk røkelse eller duftlys, det er ikke alle som tåler det. Og med en slik lukt, vil jeg automatisk tenke på hva det er eier prøver å dekke over.
KellyTaylor Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 Rydd vekk nips, stasj og annet fjas. Mal over lister, karmer og fest alle løse ledninger. Bad og kjøkken ville jeg som kjøper ha fikset selv. Har min egen smak og hadde ikke kjøpt huset om det nylig oppusset men ikke helt min stil. Men gjør for all det innbydende - rent & pent med matchende håndklær o.l på badet. Rydd ALT utvendig. Få vekk boss etter vinter, rydd vekk event plank som slenger, fikse litt i bedd, rak i grusen, sett frem noen stemor i krukker I stuen ville jeg gått for innbydende og cosy. Rolige farger med puter som liver opp. Se på stilen du har. Hva kan gjøres bedre? Hva kan gjøres så det blir wowfaktoren? Se på andre boligannonser, men ikke overdriv. Ikke skjul feil eller mangler, det biter deg i baken ved et salg. Friske snittblomster på bordet som drar opp helheten i fargen du har i stuen? Når jeg har kjøpt bolig så har jeg faktisk ikke tenkt på at det dufter boller, enhjørninger eller at huset stylet herifra til månen, men sett på mulighetene hva den kan tilby meg og mitt behov. Mange unge i dag skal alt opp i hendene og ikke vet oppned på en malerkost 😮 Lykke til med salget forresten
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 Fjern mest mulig så det ikke er overmøblert med personlige ting. Helt greit med et bilde på veggen, men har du 15 bilder så ta de ned og sparke igjen hullene. Det må være skikkelig rent, så det ser ut som du har tatt vare på det. Møkkete lister, bøss i bokhyllen osv ser ikke bra ut. 100 par sko i gangen, masse personlige ting på hyllene på badet, knagger fulle av klær på soverommet osv er ugreit, få det vekk. Du trenger ikke pusse opp så mye, ofte vil kjøper selv velge stil og farger, men er det noe som er skikkelig slitent kan et strøk med hvit maling gjøre underverker. Rydd ute også, et innbydende og ryddig inngangsparti er greit. Anonymkode: e8d60...ccf
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Skrevet 26. mars 2019 Rydd, rydd, rydd. Fjern alt du kan av møbler og kjøp noen store fine planter. Ryddig, rent og luftig følelse i rommet er det viktigste. Rengjør NØYE på bad og kjøkken. Slitasje er vanlig det bryr ikke jeg meg om, renslighet er viktig og er det flekker på fliser, møkkete fuger så synes jeg automatisk at huset deres er ekkelt. Ellers sørg for at ting er festet slik det skal, ledninger, lister overgangslister osv. Et nytt malingsstrøk kan være en lur investering, det koster lite å male et rom og gir mye. Jeg tenker da på om dere har en utdatert farge, jeg synes det er lettere å se rommene med litt farge på veggene, så har du er hvit/kaffe latte hus, mal litt. Anonymkode: 39fed...72e
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Skrevet 26. mars 2019 Definitivt spør en megler fra et meglerhus som har solgt mye i deres område heller enn her. De vet best hva det lønner seg å legge energi i og ikke. Greit å konsentrere seg om ev tiltak som faktisk gir avkastning. Anonymkode: ba547...693
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #11 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har nylig kjøpt hus, og det jeg fokuserte på var absolutt ikke sånne småting som riper og hull i veggen og nyfugete fliser. Sånne tiltak får meg automatisk til å tenke "hva dekker eieren over?" En nymalt vinduskarm kan lett skjule tegn til mugg, det samme kan nye fuger på badet gjøre, så for meg er det varsellys. Som kjøper satte jeg stor pris på boligrapport fra anticimex (eller annet sted, det var her huset mitt ble sjekket) en slik rapport er grundig og tydeliggjør eventuelle feil og mangler, og på den måten sikrer selger seg. Kjøper blir også klar over hva som er til salgs, på en mer inngående måte enn en megler kan få frem. For meg var det viktig og betryggende. Anonymkode: 468ca...e56
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #12 Skrevet 26. mars 2019 7 hours ago, sotosmor said: Ikke bruk røkelse eller duftlys, det er ikke alle som tåler det. Og med en slik lukt, vil jeg automatisk tenke på hva det er eier prøver å dekke over. Enig. Jeg er på husjakt og allergisk og hadde snudd i døra på visning ved røkelse eller duftlys (duftlys er jo DØDEN - hver gang jeg må gjennom duftlysavdelinga på IKEA holder tar jeg løpesats gjennom og holder pusten). Btw, det finnes ikke noe sånt som "milde duftlys", jeg får hodepine av alle som en. Anonymkode: 60fef...e80
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #13 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har gått på mange visninger. Jeg ser på kledning (maling) og vinduskarmer. Jeg ser på bad og kjøkken og nøye på kjeller. I tillegg tester jeg trykk i dusj, vask. Jeg kikker i sikringsskapet. Er det loft kikker jeg ekstra nøye der også. Slitte overflater og overgrodde bed bryr jeg meg ikke om. Anonymkode: 21d25...bfe
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #14 Skrevet 26. mars 2019 «Småoppussing» gjør vel lite utslag på prisen. For oss er bad og kjøkken absolutt VELDIG viktig. Det skal være fresht, rent, brukervennlig og absolutt ikke halvgammelt og slitt. Det som drar opp prisen er ofte gode solforhold, store vinduer, pen utsikt, lite innsyn fra naboer... Farger og interiør som er up to date, og gjennomgående stil, slik at kjøper får litt følelsen av eksklusivitet. Ellers er gårdsplass, hage, uteområde ting som selger. Stylet, ryddig uteplass. Velstelt hage og belegningsstein i innkjørsel. Anonymkode: e10ba...c51
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #15 Skrevet 26. mars 2019 At det er rent, ryddig og orden i sysakene, påvirker psyken vår og gjør oss mer positivt innstilt til boligen. Så fest lister, ordne rotete ledninger, kjøp nytt dosete hvis slitt/misfarget, mal der det er nødvendig, sett opp den lista du aldri gadd å sette opp osv osv. Bad og kjøkken er mye mer risikabelt. Fra meglere sies det at man ikke skal bruke penger og krefter på det, da man ikke får igjen for det rent økonomisk. Det er også en fare for at dere pusser opp i en stil eller med materialer kjøpte ikke liker, og at de da river det ned uansett. Så lenge bad/kjøkken funker og er vedlikeholdt og uten mangler, hadde jeg aldri brukt penger på det. Anonymkode: 9589c...29d
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #16 Skrevet 26. mars 2019 Vi holder på med det samme nå. Akryl i sprekker ved lister og panel. Maler over, så alt er fresh og ryddig gjort. Gjøre ferdig listverk og små-ting, rett og slett bare passe på at det ser "ferdig" ut til de som skal kjøpe. Anonymkode: 5958d...e3a
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #17 Skrevet 26. mars 2019 Små-ting! Skift dørhåndtak dersom de henger løst og knotter på kjøkken dersom tider trengs eller bare for å gjøre det freshere. Anonymkode: f8b9a...1bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå