Gå til innhold

Er ikke den slags videresalg ulovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble invitert til en gruppe på facebook og der ser jeg produkter, så å si alt fra wish. Hun selger det i bøtter og spann til dobbel pris av hva hun har gitt for det på wish sine sider. Er det lovlig?

Anonymkode: 8b5cd...d72

Skrevet

Ja. Hvorfor skulle det ikke være det?

Anonymkode: f14b4...b89

Skrevet

Jeg trodde ikke det. Så alle kan starte egen bedrift og selge andres varer for høyere pris?

Haha, det er jo genialt for henne da isåfall. Ikke så kult om alle kundene finner ut at Wish finnes derimot.

Skrevet

Det er jo mange som gjør det og det er fult lovlig. Kjøper fra ebay og selger videre….f.eks på epla...hvis du ser på perler, charms og sånt..alt er kjøpt fra ebay eller wish og selges med profit.

Anonymkode: 4212d...535

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trodde ikke det. Så alle kan starte egen bedrift og selge andres varer for høyere pris?

Haha, det er jo genialt for henne da isåfall. Ikke så kult om alle kundene finner ut at Wish finnes derimot.

Hvorfor skulle det være ulovlig? De fleste salgs-bedrifter videreselger jo produkter laget av noen andre, med avanse/prispåslag. Ikke så mange som lager produktene selv. 

Skrevet

Jeg kjenner ei som hamstrer inn garn på posesalg, og selger det videre litt billigere enn butikken. Merker jeg blir litt irritert, men er ikke noe jeg kan gjøre med det. Hun selger jo bare gjenbruk.

Anonymkode: 56bbe...136

Skrevet

Motehus.no gjør det samme med mye av klærene...

Anonymkode: 66302...e60

Skrevet

Naturligvis. Folk betaler for egen uvitenhet og det er jo greit i alle arenaer av livet. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble invitert til en gruppe på facebook og der ser jeg produkter, så å si alt fra wish. Hun selger det i bøtter og spann til dobbel pris av hva hun har gitt for det på wish sine sider. Er det lovlig?

Det kommer jo an på hvor mye hun tjener. Blir det mye inntekt, så er det jo skattepliktig. Dette blir det uansett slutt på i 2020. Da øker avgiftene og det blir toll fra første krone. Celis.no har en egen nettbutikk med varer fra Wish. 

Anonymkode: f8ed3...ad4

Skrevet

Ja, hun slenger stort sett på en drøy hundrelapp på alt, så må bli noen kroner inn. Ble fristet til å si at det kunne fås til mye lavere pris på wish til de andre der, men det hadde vært kjipt for selger, så jeg meldte meg heller ut.

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hun slenger stort sett på en drøy hundrelapp på alt, så må bli noen kroner inn. Ble fristet til å si at det kunne fås til mye lavere pris på wish til de andre der, men det hadde vært kjipt for selger, så jeg meldte meg heller ut.

Når folk er så dumme at de ikke sjekker opp litt selv så vil jeg heller si hun er smart!!

Anonymkode: bcf2f...77c

Skrevet

Selvfølgelig er det lov. Det er jo sånn nesten alle butikker fungerer, veldig få ting som blir produsert i Norge altså.

De som er gode på dette finner en ting på wish eller ebay som de mener de kan selge videre også tar de direkte kontakt med selgeren, da får de ofte en enda bedre pris om de kjøper mange på en gang.

Fordelen for kjøperen er at de kan ta reklamasjoner med et norsk selskap istedenfor med et kinesisk et. Mange velger å kjøpe fra nordmenn bare pga det, det gjør det enklere med retur, bytting og reklamasjon fordi de må forholde seg til norske regler.

De som driver smått, uten noe selskap, og selger varene "svart", driver lovlig opp til et visst punkt. Men når det blir et levebrød skal de opprette et selskap og betale skatt og moms som alle andre.

Anonymkode: c8b68...51c

Skrevet

Men alle butikker gjør jo dette. Selger med profitt. De handler stort fra leverandør og selger med fortjeneste. Ellers går det ikke rundt. Problemet sånn jeg ser det er at hun nok ikke skatter av det og da selger varene svart, og DET er ikke lov når det bikker et visst beløp.

Anonymkode: b9c08...c73

Skrevet

Hva tror dere bøndene får for rosenkålen, egentlig...? Samme som dere gir i butikken? Dette er jo barnelærdom. De som formidler varer, vil ha profitt i alle ledd. Det er derfor «rettferdig handel» er blitt et begrep: fordi importører, grossister og detaljister tjente alle pengene, mens produsentene satt tilbake med svarteper. 

Anonymkode: 87104...415

Skrevet

Så du tror Rema-mannen lager maten og dopapiret? Eller kjøper han og videreselger? Var det en tråd her om kunnskap tidligere?

Anonymkode: 2379a...eea

Skrevet

Usikker på om det er lov dersom hun ikke er registrert som selger? Dersom hun holder på slik i store kvanta mener jeg. 

Anonymkode: 7bf3c...39e

Skrevet

Det er vel lov å tjene opp til 50.000kr på hobbysalg. Så lenge hun passer på det er hun trygg og innenfor loven.

Noen Facebookgrupper har egne regler for sånt, men da står det tydelig i reglene som er på disse sidene.

Anonymkode: fb357...43c

Skrevet

Det er nok lov, men usikker på om det er lov å bruke bildene som finnes på Wish. Har også sett eksempel på dette, og tenker at de bilene de legger ut ikke alltid stemmer med hvordan varen egentlig ser ut. 

Anonymkode: 46b7a...09a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Usikker på om det er lov dersom hun ikke er registrert som selger? Dersom hun holder på slik i store kvanta mener jeg. 

Anonymkode: 7bf3c...39e

Hun selger nok litt, har utrolig mye produkter og hun presser på salg ved å si at det kun ligger ute der i kort tid. Tror ikke hun er registrert, hemmelig gruppe og kunder skal sende pm og vipse. Smart da, hun tjener nok en del.

Og jeg mener ikke Rema og andre butikker da folkens, selvsagt forstår jeg at han i kassa på butikken ikke har produsert dasspapiret. Her snakker jeg om en privatperson, ikke en bedrift.

Skrevet

Utrolig sleipt

Anonymkode: 103d9...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...