Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Jeg er 15 og skal konfirmeres i år. Jeg vet at jeg kommer til å få 35 000kr fra mamma og pappa, og da lurer jeg på om det er lurt av meg å bruke alle disse pengene på aksjefond. Isåfall bør jeg sette inn litt penger hver måned, eller sette inn alt på en gang? Jeg tenker å la pengene stå der i kanskje 10 år. Anonymkode: ff324...659
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Be om å få snakke med en rådgiver i banken. Selv om de ikke er nøytrale kan de gi bedre råd enn ukjent på nettet. Anonymkode: bea10...1f4
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Syns du heller skal få satt det i en konto som du får åpna når du er 18 år. Husk at førerkortet er dyyyrt! Så kan jo være greit å spare til det om foreldrene dine ikke har lovet å hjelpe deg med den også? Jeg angrer på at de gangene jeg har hatt god nok råd til lappen så investerte jeg ikke i det. Nå er det såvidt. Hvis du ikke har bsu konto så anbefaler jeg deg å åpne en sånn også, tror du ordner det for 500kr (de 500kr går inn i kontoen). Du kan enten overføre alt dit eller bare litt, så er det sånn at man kan kun få det èn gang, så hvis du åpner kontoen og tar ut pengene så får du ikke oppretta en ny. På den måten klarer du å spare pengene til noe nyttig. Jeg har aksjefond som jeg har hatt der siden jeg var bitteliten (vant den) og har noe med 1400kr der nå og har alltid følt at det er så bortkasta. Tenker å ta ut de pengene nå hvis det går 👍 Anonymkode: 91825...8b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Om du velger å spare f.eks 10.000 i fond av de 35.000 så sett opp en månedlig sparing for å spre risikoen. Jeg har selv spart i forskjellige fond i mange år og har kjempegevinst!! Smart tenkt av deg 👍 Anonymkode: 28c50...a85
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Hvis du snakker med rådgiver i banken, så vil du få gode råd. Selv har jeg blitt rådet til å spare i fond av rådgiver i banken etter at jeg ble voksen, jeg sparer i fond som banken velger det beste fondet eller noe slikt, jeg gjør ingenting med det selv. Mitt råd er likevel at du sparer litt forskjellige steder, du vil vel ikke kun få 35 000,- av foreldrene dine, men får kanskje penger hos venner og familie også. Om du sprer disse pengene litt, oppretter bsu og setter noe der, aksjefond og en "vanlig" høyrentekonto som du får disponere selv når du er 18, og kan bruke til førerkort og andre ting som blir viktig i den alderen. Hvis du er flink å spare videre, kanskje du allerede har en sparekonto med litt penger? så har du kanskje penger, både til å sikre deg både til førerkort/bil og tll voksenlivet. Anonymkode: 1b235...488
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 Jeg synes det høres veldig lurt ut, men det kommer litt an på hva du sparer til og når du skal bruke pengene. Å spare på vanlig konto gir nesten ingen rente. Aksjer gir ofte god avkastning, men svinger mer opp og ned, så det passer best hvis du har litt lengre sparehorisont. Indeksfond er ofte best, pga lavere gebyrer. Det skal mye til at aktivt forvaltede fond klarer å slå indeksen over tid, og disse fondene koster mye i gebyrer. Husk også at hvis du har arbeidsinntekt, og skal spare til bolig, kan det være gunstig å spare i BSU. Anonymkode: 17ca6...46c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det høres veldig lurt ut, men det kommer litt an på hva du sparer til og når du skal bruke pengene. Å spare på vanlig konto gir nesten ingen rente. Aksjer gir ofte god avkastning, men svinger mer opp og ned, så det passer best hvis du har litt lengre sparehorisont. Indeksfond er ofte best, pga lavere gebyrer. Det skal mye til at aktivt forvaltede fond klarer å slå indeksen over tid, og disse fondene koster mye i gebyrer. Husk også at hvis du har arbeidsinntekt, og skal spare til bolig, kan det være gunstig å spare i BSU. Anonymkode: 17ca6...46c du kan opprette startbsu, det kan du spare i uavhengig av inntekt, og når du er 18 kan du i tillegg opprette vanlig bsu. Og har da 2 bsu sparinger, med de fordeler som bsu gir på begge. Anonymkode: 1b235...488
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #8 Skrevet 19. mars 2019 1 ting til: Når det gjelder rådet "hør med banken" er mitt råd heller "finn ut av det selv". Banken betrakter aksjefond som et produkt som de skal selge deg. De vil derfor ofte anbefale sine egne aktivt forvaltede fond, for det tjener de mest på. Disse fondene kan sikkert være bra (selv om man ofte betaler unødvendig mye i gebyrer),men ditt fokus bør være hva som passer best for deg, ikke hva banken ønsker å selge deg. Anonymkode: 17ca6...46c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #9 Skrevet 19. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Syns du heller skal få satt det i en konto som du får åpna når du er 18 år. Husk at førerkortet er dyyyrt! Så kan jo være greit å spare til det om foreldrene dine ikke har lovet å hjelpe deg med den også? Jeg angrer på at de gangene jeg har hatt god nok råd til lappen så investerte jeg ikke i det. Nå er det såvidt. Hvis du ikke har bsu konto så anbefaler jeg deg å åpne en sånn også, tror du ordner det for 500kr (de 500kr går inn i kontoen). Du kan enten overføre alt dit eller bare litt, så er det sånn at man kan kun få det èn gang, så hvis du åpner kontoen og tar ut pengene så får du ikke oppretta en ny. På den måten klarer du å spare pengene til noe nyttig. Jeg har aksjefond som jeg har hatt der siden jeg var bitteliten (vant den) og har noe med 1400kr der nå og har alltid følt at det er så bortkasta. Tenker å ta ut de pengene nå hvis det går 👍 Anonymkode: 91825...8b5 Ikke så lurt å binde de pengene i Bsu da. Snakk med banken. Jeg hadde satt de på sparekonto eller akjser. Anonymkode: c24b5...1f2
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #10 Skrevet 19. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det høres veldig lurt ut, men det kommer litt an på hva du sparer til og når du skal bruke pengene. Å spare på vanlig konto gir nesten ingen rente. Aksjer gir ofte god avkastning, men svinger mer opp og ned, så det passer best hvis du har litt lengre sparehorisont. Indeksfond er ofte best, pga lavere gebyrer. Det skal mye til at aktivt forvaltede fond klarer å slå indeksen over tid, og disse fondene koster mye i gebyrer. Husk også at hvis du har arbeidsinntekt, og skal spare til bolig, kan det være gunstig å spare i BSU. Anonymkode: 17ca6...46c Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen mellom aksjefond og indeksfond? Anonymkode: ff324...659
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #11 Skrevet 19. mars 2019 Så bra at du er så økonomisk bevisst i ung alder!!! Har du noe spesifikt du sparer til? Hvis det er kort sparehorisont (f.eks førerkort om 2-3 år), bør du nok vurdere å sette av noe penger til det før du setter inn resten i fond, men hvis du sparer til noe du ikke skal kjøpe på lenge (f.eks som egenkapital til din første bolig), ville jeg ha satt alt sammen inn i billige indeksfond. Billige indeksfond får du kjøpt av f.eks DNB og KLP, de kan kjøpes enten gjennom banker som f.eks Sbanken eller via en megler som f.eks Nordnet. Forskjellen på aksjefond og indeksfond er at begge deler er fond som er investert i aksjer, men et indeksfond er «passivt» på den måten at det er i stor grad drevet av en datamaskin som kjøper litt av alle selskapene på f.eks Oslo Børs (for norske indeksfond), mens et vanlig aksjefond er «aktivt» forvaltet, det vil si at det er et menneske (en forvalter) som prøver å plukke ut de aksjene han/hun tror at kommer til å gjøre det bedre enn markedet/indeksen. Aktive aksjefond er mye dyrere (dvs at du betaler mer for å investere i dem) fordi du betaler forvalteren for jobben han/hun gjør og disse kostnadene er i stor grad uavhengige av hvor gode resultater han/hun oppnår. For folk flest er det derfor mye bedre å kjøpe et billig indeksfond som f.eks KLP AksjeNorge eller KLP AksjeVerden (som investerer litt i alle aksjene på de store børsene i USA, EU, Japan, osv.) Da får du avkastningen i markedet til en veldig billig penge, og all historikk tilsier at den avkastningen over tid vil være mye bedre enn rentene du får i banken. Å kjøpe indeksfond kan sammenliknes med det oljefondet gjør på vegne av den norske befolkningen på alle børsene i verden - de sprer risikoen ved å kjøpe litt av alt. Angående om du bør kjøpe fondsandelene over tid eller sette inn alt på en gang, er det faktisk normalt sett best å investere alt på en gang - hvorfor kan du lese mer om her: https://www.eivindberg.no/blogg/spre-investering-over-tid-eller-investere-alt-p-en-gang Lykke til med sparingen! Anonymkode: 8bba3...632
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #12 Skrevet 19. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så bra at du er så økonomisk bevisst i ung alder!!! Har du noe spesifikt du sparer til? Hvis det er kort sparehorisont (f.eks førerkort om 2-3 år), bør du nok vurdere å sette av noe penger til det før du setter inn resten i fond, men hvis du sparer til noe du ikke skal kjøpe på lenge (f.eks som egenkapital til din første bolig), ville jeg ha satt alt sammen inn i billige indeksfond. Billige indeksfond får du kjøpt av f.eks DNB og KLP, de kan kjøpes enten gjennom banker som f.eks Sbanken eller via en megler som f.eks Nordnet. Forskjellen på aksjefond og indeksfond er at begge deler er fond som er investert i aksjer, men et indeksfond er «passivt» på den måten at det er i stor grad drevet av en datamaskin som kjøper litt av alle selskapene på f.eks Oslo Børs (for norske indeksfond), mens et vanlig aksjefond er «aktivt» forvaltet, det vil si at det er et menneske (en forvalter) som prøver å plukke ut de aksjene han/hun tror at kommer til å gjøre det bedre enn markedet/indeksen. Aktive aksjefond er mye dyrere (dvs at du betaler mer for å investere i dem) fordi du betaler forvalteren for jobben han/hun gjør og disse kostnadene er i stor grad uavhengige av hvor gode resultater han/hun oppnår. For folk flest er det derfor mye bedre å kjøpe et billig indeksfond som f.eks KLP AksjeNorge eller KLP AksjeVerden (som investerer litt i alle aksjene på de store børsene i USA, EU, Japan, osv.) Da får du avkastningen i markedet til en veldig billig penge, og all historikk tilsier at den avkastningen over tid vil være mye bedre enn rentene du får i banken. Å kjøpe indeksfond kan sammenliknes med det oljefondet gjør på vegne av den norske befolkningen på alle børsene i verden - de sprer risikoen ved å kjøpe litt av alt. Angående om du bør kjøpe fondsandelene over tid eller sette inn alt på en gang, er det faktisk normalt sett best å investere alt på en gang - hvorfor kan du lese mer om her: https://www.eivindberg.no/blogg/spre-investering-over-tid-eller-investere-alt-p-en-gang Lykke til med sparingen! Anonymkode: 8bba3...632 Om jeg setter inn alt på en gang, kan jeg fortsatt tape alle pengene mine selv om jeg har tenkt å ha de der i 10 år? Og er det sånn at når jeg ser at jeg har tjent penger på fondet, så kan jeg ta ut litt av de pengene, eller får jeg ikke pengene før jeg selger fondet? Anonymkode: ff324...659
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #13 Skrevet 19. mars 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om jeg setter inn alt på en gang, kan jeg fortsatt tape alle pengene mine selv om jeg har tenkt å ha de der i 10 år? Og er det sånn at når jeg ser at jeg har tjent penger på fondet, så kan jeg ta ut litt av de pengene, eller får jeg ikke pengene før jeg selger fondet? Anonymkode: ff324...659 Hvis du oppretter aksjesparekonto, kan du kjøpe og selge hva du måtte ønske av fond innenfor kontoen, uten at det utløser skatt. Du kan også ta ut beløpet du har investert når som helst, uten å betale skatt. Skal du ta ut gevinsten, må du betale skatt av den. Anonymkode: 17ca6...46c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #14 Skrevet 19. mars 2019 Og du betaler bare skatt av gevinsten. Tviler sterkt på at dette blir et tapsprosjekt på lang sikt. Og om det er nedgangstid så venter du bare med å realisere overskuddet til en gang det er i pluss. Det er mer tap å sette pengene på en sparekonto. Anonymkode: 28c50...a85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå