Gå til innhold

Vernepleier vs yrkesfaglærer i helse og oppvekst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har søkt på disse to studiene fra høsten av, og greier ikke bestemme meg for hva jeg skal sette på førstevalg!

Foreløpig står lærer på førstevalg, men hvordan kan jeg vite om jeg blir en god lærer?? Og det er så mange lærere som klager på arbeidstid o.l, så blir litt skremt. Men synes det høres givende ut å jobbe tett på ungdom, og mange har utfordringer etc.

Vernepleier, der vet jeg at jeg er god, for har mye omsorg i meg. Og det er mange felt å velge i om man ikke kommer på rett hylle med det samme. 

Er det noen utdannede yrkesfaglærere og vernepleiere her, som kan fortelle hva de jobber med og hva de liker med yrket sitt?

Fortsetter under...

Skrevet

Har du ikke mulighet å få være assistent i skolen noen dager? 

Anonymkode: f6a04...09b

Skrevet

Det er lovlig heftig å jobbe i skolen, men så er det vanvittig givende også. Ikke tror jeg det er spesielt lite heftig i mange andre jobber heller, så akkurat den biten mener jeg er hipp som happ.

Som lærer har man komprimert arbeidsår, og når skoleslutt kommer i juni er man som regel temmelig utslitt. Derfor kommer den gode, nokså lange sommerpausen som et stort pluss. Når man når midten av august kjenner man på en rastløshet, og gleder seg til å komme i gang igjen. 

Ved en videregående skole har man også som regel tilgang til et fagmiljø av en viss størrelse, både innen eget fag, beslektede fag, og helt andre fag. Ved en god skole vil man ha mulighet til å utvikle seg, både faglig og ikke minst tverrfaglig. 

Hva lønn som yrkesfagslærer ligger på, er jeg usikker på, men det er jo også fint mulig å bygge på en vernepleierutdannelse og etter hvert få en bedre lønnet tittel. 

Anonymkode: aaf8a...b24

Skrevet

Jeg er vernepleier. Jobber i spesialisthelsetjenesten, innen for Tverrfaglig spesialisert rusbehandling. 

Nå føler jeg at jeg er på riktig sted, men det jeg liker best med yrkesvalget er vel mulighetene jeg har dersom jeg vil bytte jobb. Er også mange muligheter innen videreutdanninger. 

Blir ikke rik av det, men i staten/helseforetakene er lønna ganske grei😊

Anonymkode: 7cc82...661

Skrevet

Som lærer i helsefag i VGS tror jeg ikke arbeidsbyrden er helt overveldende. Det er nok en del oppfølging siden en ofte blir kontaktlærer for en klasse, og så er det litt i forhold til elevenes praksis, lese loggene deres osv. Dersom du tar PPU lønnes du vel som adjunkt vil jeg tro, og da teller også ansiennitet på lønnen. Vil tippe du starter på rundt 450 000 kr dersom du har litt erfaring.

Anonymkode: c16d4...30b

Skrevet

Yrkesfaglærer er ikke den verste jobben du kan ha, men du vil få mye utomfaglig fordi på HO får man veldig mange elever med diverse problemer. Disse elevene kjenner seg igjen i helsesystemet og ønsker jobb der. Men veldig snille elever for det meste. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...