Gå til innhold

Utleier og informasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Man skal vel egentlig ha en depositumskonto, og da kommer fre

Hvor finner du at utleier har det? Jeg har aldri hørt om det eller blitt bedt om personnummer

Anonymkode: c77c1...8fd

Samma her har aldri blitt spurt om det før.

Anonymkode: 24d42...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skriver du h*n noen steder og «hun» andre steder? Spiller det noen rolle hvilket kjønn utleier har? Du har allerede skrevet at det er en kvinne. 

Og slutt å oppfør deg som en skrulling, ellers finner du aldri et sted å bo.

Anonymkode: 77946...722

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men ærligtalt det blir jo noe helt annet.kan jo ikke sammenligne og sitte på internett og dele ut et personnr til en person du ikke kjenner og gå i en butikk/utested for og vise legitimasjon? 

1 jeg har ingen problemer med og gi ett person nr og det har jeg skrivd sånn 3 4 ganger.

2 jeg har rett til og spørre utleier om hva h*n trenger det til. Hva det skal brukes til.

3 om utleier ikke klarer og komme med en grunn/forklaring så har jeg rett til og bli skeptisk.

Om jeg kjøper noe eller skal ut på reise osv osv så vet jeg jo hvorfår jeg må vise id/legitimasjon og da blir det noe annet

Det blir noe annet når en vet hva det skal brukes til men om man ikke får en forklaring så har mann rett til og stille ett spørsmåls tegn.

Men i det du viser legitimasjonen din, så utgir du personnummer til en person du ikke kjenner i butikken eller utestedet. Så kan de bruke den informasjonen til hva de vil.

Anonymkode: da728...7d9

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nr 1 kontrakten er på vei til og bli fylt ut har jeg skrivd noe sted her at kontrakten er signert? 

2. Jeg har fylt ut mitt navn og fødsels dato ikke person nr man kan ikke bli svindlet med bare navn og fødsels dato.

3. Utleier trenger ikke perdonnr for og hente krav mot meg så lenge h*n har mitt fulle navn og kontonr sender hun den info til namsmannen så kan namsmannen hente info om leietager! Bare med hjelp av navn fødsels dato og kontonr de har ett data register der hvor de kan hente all nødvendig info.

1: du har fortsatt en avtale om å leie. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig og avtaler skal holdes ihht norsk lov.

2: man kan bli svindlet på de merkeligste måter.

3: ja, namsmann har tilgang på folkeregisteret, men det er fortsatt praktisk å vite personnummeret ifht innfordring.

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

1: du har fortsatt en avtale om å leie. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig og avtaler skal holdes ihht norsk lov.

2: man kan bli svindlet på de merkeligste måter.

3: ja, namsmann har tilgang på folkeregisteret, men det er fortsatt praktisk å vite personnummeret ifht innfordring.

Feil! Så lenge kontrakten ikke er bindene og at ingen av partene har signert kontrakten så er den ikke bindene! Dust.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Men i det du viser legitimasjonen din, så utgir du personnummer til en person du ikke kjenner i butikken eller utestedet. Så kan de bruke den informasjonen til hva de vil.

Herregud du er virkelig kort. Orker ikke og bruke krefter på og snakke med så korttenkte personer jeg råder deg og lage en krangle side det virker som om du heller er ute etter og kverulere. Jeg har lest takk jeg trenger ikke flere "unyttige råd svar av deg.

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor skriver du h*n noen steder og «hun» andre steder? Spiller det noen rolle hvilket kjønn utleier har? Du har allerede skrevet at det er en kvinne. 

Og slutt å oppfør deg som en skrulling, ellers finner du aldri et sted å bo.

Anonymkode: 77946...722

Og Har du virkelig så store problemer i hodet ditt siden du er så frekk i kjeften din? Hadde du møtt meg face to face tror jeg neppe du hadde vært så frekk! Å ja jeg om min familie har fått ordnet det og har blit enige med utleier. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil! Så lenge kontrakten ikke er bindene og at ingen av partene har signert kontrakten så er den ikke bindene! Dust.

En avtale er bindende om den så er skrevet på en serviett i fylla. Kontrakten er ikke gyldig, men avtalen er det. 

Skrevet

Hi, du sier du ikke liker de frekke svarene du har fått. Jeg kan være enig at mange av svarene er ufine. På en generell basis, kunne folk vært mer saklige i sine kommentarer.

Men du svarer da virkelig like frekt og ufint tilbake. De ufine svarene du gir, trigger mange av kommentarene du får. Husk det, neste gang du svarer noen.

Får du et uoppfordret frekt svar, kan du velge å ikke svare, eller svare saklig tilbake og ignorere frekkheten. 

Anonymkode: dc452...16a

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud du er virkelig kort. Orker ikke og bruke krefter på og snakke med så korttenkte personer jeg råder deg og lage en krangle side det virker som om du heller er ute etter og kverulere. Jeg har lest takk jeg trenger ikke flere "unyttige råd svar av deg.

Det er jo du selv som sier at personnummer er sensitiv informasjon og ikke kan deles?

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Nei, jeg er heller enig med hun som svarte deg. Du virker ustabil og noe aggressiv. Jeg hadde ikke leid ut til deg, selv om du tilbød et års forskuddsleie.

Anonymkode: 39ed4...366

Og ikke hadde jeg ønsket og leie av noen av dere! Dere er jo veldig ufine og fordommsfulle og frekke og kaller meg får så masse stygt bare fordi jeg ønsket og vite hvorfår utleier trenger mitt personnr. og plutsellig kommer på det etter flere dager med vilkår og krav! Neste gang jeg lurer på noe så tror jeg at jeg kommer til og snakke med mennesker som vet og oppføre seg og snakke på en hyggelig vennelig måte. selvom spørsmålet kanskje er ett dumt ett så kan man fortsatt svare på en helt ok måte?!

Synes ikke det er ok og bli kalt koko skrulling utstabil osv osv når folk svarer så ufint så betyr det jo at personen ikke har det så bra med seg selv. Normalt er det i hvertfall ikke! Men uansett takk for all kritikken om dere føler dere bedre med og svare frekt og prøve og tråkke folk ned bare fordi det er en anonym skravleside. Så for all del kjør på. Alt har ordnet seg får oss så nå er dette tema ferdigsnakket her får min del. 

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Det er jo du selv som sier at personnummer er sensitiv informasjon og ikke kan deles?

Jeg sier at det er senitiv info. og at det ikke bør deles over på nett. Og spesielt til folk man ikke med helt sikkert vet hvem er. Om du ikke mener det så er det vel helt greit for deg og alle andre som er enig med deg og dele ut personelig info over på nett til folk man aldri har sett eller snakket med på tlf. Jeg synes det blir får mye info mtp at jeg verken har sett snakket med vedkommende. Og jeg har overhode ikke sakt at det ikke kan deles isåfall hvor står det? Det eneste som jeg har skrivd veldig mange ganger nå er at. Jeg og utleieren har snakket over på nett i mange dager og blitt enige om vilkår og krav. Også kommer det ett spørsmål helt ut av det blå hvorfår jg ikke fylte ut personnr. I Kontrakten vi også bruker er det heller ikke obligatorisk og fylle ut hele personnr men en kan velge om en vil fylle ut hele eller bare fødselsnr. Om utleier hadde skrivd att fødselsnr og personnr er ett vilkår så hadde jeg også fylt det ut uten spørsmålstegn men når vi har snakket så masse og blitt enige og h*n plutselig spør om hvorfår jg ikke fylte det ut så har vel jeg også lov til og spørre utleier på en hyggelig måte hva trenger du det til? Om jeg da får ett svar og begrunnelse på det så er det ingen problem men når jeg ikke kjenner h*n og ikke hat møtt h*n og ikke snakket med h*n på tlf engang så er det ikke rart at en er litt skeptisk nei. Nå har det heldighvis ordnet seg så da trenger vi heller ikke og kverulere mere her. 

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

En avtale er bindende om den så er skrevet på en serviett i fylla. Kontrakten er ikke gyldig, men avtalen er det. 

Feil! Det står at kontrakten ikke er bindene og da er den ikke bindene! 

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feil! Det står at kontrakten ikke er bindene og da er den ikke bindene! 

Selvsagt er en avtale bindende. Det står i Norges lover. Det er bare at det å bevise en muntlig avtale er vanskeligere enn en skriftlig. Det er også en forskjell på avtalen og skrivingen av kontrakten. Kanskje du skal høre litt på de som ønsker å lære deg noe i stedet for å påstå alt mulig rart? Det er mye man kan lære om man vet at man ikke vet alt. 

Og du snakker også om folk som er ufine mot deg. Jeg har svart deg saklig hele veien, men du er ufin mot meg. Så da er du ikke bedre enn de andre her kanskje? Noe å tenke på?

Skrevet
50 minutes ago, Anonym bruker said:

Selvsagt er en avtale bindende. Det står i Norges lover. Det er bare at det å bevise en muntlig avtale er vanskeligere enn en skriftlig. Det er også en forskjell på avtalen og skrivingen av kontrakten. Kanskje du skal høre litt på de som ønsker å lære deg noe i stedet for å påstå alt mulig rart? Det er mye man kan lære om man vet at man ikke vet alt. 

Og du snakker også om folk som er ufine mot deg. Jeg har svart deg saklig hele veien, men du er ufin mot meg. Så da er du ikke bedre enn de andre her kanskje? Noe å tenke på?

I gjen ingen bindene eller gyldig kontrakt uten signstur er ikke bindene. Skal prøve og la deg skjønne.

1. Om kontrakten er bindene og begge parter leser i gjennom kontrakten og skriver under på kontrakten og det er avtaler i kontrakten så er avtalene og kontrakten bindene det er derfår man blandt annet skriver regler og avtaler og leser nøye igjennom kontrakten før en signerer.  Mtp bevis i en rettsak.

2.Om det er avtaler og regler i kontrakten og kontrakten ikke er gyldig og ikke noen signatur fra begge parter. og at det også står at det ikke er noen binding i kontrakten så faller alt bort. Da er det ingen gyldig kontrakt dermed er også avtalene i den ikke gyldige ikke bindene kontrakten verken bindene eller gyldig. og kontrakten og avtalene har ingen betydning. 

Hvordan kan du mene at avtalene i kontrakten er bindene når kontrakten ikke er gylden eller bindene eller signert? 

Ingen bindene kontrakt med avtaler uten signatur fra utleier og leietager = ingen bindene avtaler. 

Er den gyldig og begge parter leser i gjennom kontrakten før de signerer og deretter signerer så er avtalene i kontrakten og kontrakten bindene. Om utleier eller leietager uenige i hva som står i kontrakten  så signerer de ikke. kontrakten og alt som står i kontrakten er dermed helt ubetydelig for retten/namsmannen. om uteier eller leietager da ønsker og møte i retten så kommer utleier/leietager til og tape. Fordi de har en ugyldig kontrakt med ugyldige avtaler uten signatur.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fødselsnummeret ja det er noe annet en personnr fødsels nr er de 6 første og personnr er de 5 siste.

Feil. Fødselsnummer er et ellevesifret tall som tildeles en person ved fødselen. Skatteetaten deler det ut, etter å ha fått beskjed om fødsel fra sykehuset. De seks første tallene er fødselsdatoen.  Det vi før kalte personnummer og fødselsnummer er det samme.

Anonymkode: 98b22...cfd

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som driver utleie av ferieboliger driver på en litt annen måte en de som leier ut boliger for fastboende altså... Men for all del, prøv å få leid en feriebolig du, de pleier å være en del dyrere da. 

Anonymkode: 2bef8...454

Ofte tar de jo kopi av passet eller et annet identitetspapir. Da har de personnummeret.

Anonymkode: 33981...05d

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du fått med deg at det ikke er en person som svarer deg? Vi begynner å bli rimelig mange som gir deg det du synes er "unyttige" råd. Kanskje du bør ta til deg at utleier kan ha gode grunner til å be om personnummer. Hva er vitsen å opprette en tråd, når du ikke tar til deg et eneste innlegg?

Anonymkode: b1f5d...097

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I gjen ingen bindene eller gyldig kontrakt uten signstur er ikke bindene. Skal prøve og la deg skjønne.

1. Om kontrakten er bindene og begge parter leser i gjennom kontrakten og skriver under på kontrakten og det er avtaler i kontrakten så er avtalene og kontrakten bindene det er derfår man blandt annet skriver regler og avtaler og leser nøye igjennom kontrakten før en signerer.  Mtp bevis i en rettsak.

2.Om det er avtaler og regler i kontrakten og kontrakten ikke er gyldig og ikke noen signatur fra begge parter. og at det også står at det ikke er noen binding i kontrakten så faller alt bort. Da er det ingen gyldig kontrakt dermed er også avtalene i den ikke gyldige ikke bindene kontrakten verken bindene eller gyldig. og kontrakten og avtalene har ingen betydning. 

Hvordan kan du mene at avtalene i kontrakten er bindene når kontrakten ikke er gylden eller bindene eller signert? 

Ingen bindene kontrakt med avtaler uten signatur fra utleier og leietager = ingen bindene avtaler. 

Er den gyldig og begge parter leser i gjennom kontrakten før de signerer og deretter signerer så er avtalene i kontrakten og kontrakten bindene. Om utleier eller leietager uenige i hva som står i kontrakten  så signerer de ikke. kontrakten og alt som står i kontrakten er dermed helt ubetydelig for retten/namsmannen. om uteier eller leietager da ønsker og møte i retten så kommer utleier/leietager til og tape. Fordi de har en ugyldig kontrakt med ugyldige avtaler uten signatur.

Så du mener du kan heve deg over Norges Lover? Jaja, du om det. Andre har forsøkt å forklare det for deg allerede, men det går tydeligvis ikke inn. Likevel gir jeg det et forsøk. Loven er helt klar på at en muntlig avtale er akkurat like bindende som en skriftlig. Hadde du og utleier en muntlig avtale på leieforholdet, så er signaturen på kontrakten egentlig bare en formalitet. 

Videre tenker jeg at du bør jobbe med måten du fremstår på. I hele tråden, helt fra hovedinnlegget ditt, framstår du som nokså aggressiv og temmelig udannet, f.eks. i måten du bruker språket på. 

Egentlig ønsker jeg å tro at dette er en trolletråd. 

Anonymkode: e49b8...9c5

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener du kan heve deg over Norges Lover? Jaja, du om det. Andre har forsøkt å forklare det for deg allerede, men det går tydeligvis ikke inn. Likevel gir jeg det et forsøk. Loven er helt klar på at en muntlig avtale er akkurat like bindende som en skriftlig. Hadde du og utleier en muntlig avtale på leieforholdet, så er signaturen på kontrakten egentlig bare en formalitet. 

Videre tenker jeg at du bør jobbe med måten du fremstår på. I hele tråden, helt fra hovedinnlegget ditt, framstår du som nokså aggressiv og temmelig udannet, f.eks. i måten du bruker språket på. 

Egentlig ønsker jeg å tro at dette er en trolletråd. 

Anonymkode: e49b8...9c5

Det er jo ekstremt mange grove skrivefeil hos hi, så du skal ikke bort fra at dette muligens er tull😉

Anonymkode: 8501b...5dc

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ekstremt mange grove skrivefeil hos hi, så du skal ikke bort fra at dette muligens er tull😉

Anonymkode: 8501b...5dc

Hi er vel rimelig kjent på forumet nå

Anonymkode: c77c1...8fd

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan forklare det for deg, men det er lite trolig du forstår. 

I Norges lover står det at det IKKE er formkrav til en avtale dersom den ikke strider i mot lov eller ærbahet. Det står også at avtaler skal holdes. 

Med dette som utgangspunkt er det sånn at dersom utleier sier «jeg har en leilighet til leie» og du svarer «jeg vil leie den fra xx.xx.xxxx, så har du bundet deg til avtalen. 

Å signere kontrakten gjør kontrakten gyldig, ikke selve avtalen om å leie. Kontrakten er den aktiflige delen, ikke avtalen. 

Ble det lettere å forstå nå?

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Ann Christin, admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...