Gå til innhold

Utleier og informasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Det er virkelig helt vanlig å oppgi personnr når man leier altså, det er ikke et spesielt vilkår som han må opplyse om på forhånd. Regner med han tar det som en selvfølge at du oppgir det. 

Anonymkode: 2bef8...454

Ok. Hva om personen ikke har personnr da og reiser på ferie til norge og ønsker og leie en bolig i en kortere periode hva skjer da? Har også snakket med noen andre som ønsker og leie til oss og de trenger ikke personnr. Så da blir det nokk og leie fra de istedenfor. det er ikke alle som ønsker og dele ut personnr heller. Og ikke lenge siden en utleier prøvde og svindle meg med ett depositum alt ordnet seg men det var ikke en behagelig situasjon akkurat. Lang tid tok det også så orker ikke og risikere komplikasjoner og unødvendig stress denne gangen.

Anonymkode: 24d42...7ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo over på internett så lenge man har fullt navn og fødselsdato og personnr så er det ganske lett det! Les deg opp så får du se hva en kan gjøre bare man vet fullt navn fødsels dato personnr. Det er jo en grunn til at det er personelig.

Jeg har aldri fått et lån uten å legitimere meg selv

Anonymkode: c77c1...8fd

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Hva om personen ikke har personnr da og reiser på ferie til norge og ønsker og leie en bolig i en kortere periode hva skjer da? Har også snakket med noen andre som ønsker og leie til oss og de trenger ikke personnr. Så da blir det nokk og leie fra de istedenfor. det er ikke alle som ønsker og dele ut personnr heller. Og ikke lenge siden en utleier prøvde og svindle meg med ett depositum alt ordnet seg men det var ikke en behagelig situasjon akkurat. Lang tid tok det også så orker ikke og risikere komplikasjoner og unødvendig stress denne gangen.

De som driver utleie av ferieboliger driver på en litt annen måte en de som leier ut boliger for fastboende altså... Men for all del, prøv å få leid en feriebolig du, de pleier å være en del dyrere da. 

Skrevet

Du framstår jo som en fullstendig nutcase 🙄

Nesten så jeg tror det er trolling. 

Men jeg tror ikke de blir lei seg om du trekker deg fra avtalen, når de har fått sett denne siden av deg. 

Det utleier ber om er høyst normalt og en soleklar forventning. 

Anonymkode: 29680...e37

Takk for det  virker som en fullstendig tosk du også da du er ihvertfall ikke bedre som må ta deg tid til og kalle meg det! :-) jeg har ingen problemer faktisk og jeg kunne uten problemer fylt ut mitt personnr men jeg syntes bare at det var merkelig og plutselig komme på det etter dager med dialog og vilkår ang betaling og dep osv osv.vi har ingen problemer med betaling og depositum og vi har også blitt enige om forskudds betaling om h*n ikke er fornøyd med det så får h*n i hvertfall fortelle meg hva h*n skal med personnr. Om h*n ikke har noe forklaring på det så er det i hvertfall noe som skurrer.

Skrevet

De som driver utleie av ferieboliger driver på en litt annen måte en de som leier ut boliger for fastboende altså... Men for all del, prøv å få leid en feriebolig du, de pleier å være en del dyrere da. 

Nopp. Har avtalt med noen som leier ut og billigere også faktisk. De har heller ikke spurt om personnr og de trenger det heller ikke. Vi skal leie i 2 mnd og ikke 1 år så fastboende blir vi jo akk ikke. H*n første kontaktet meg ang boligen og ønsket og leie den ut til meg og familien. Men så skurret det litt når h*n plutselig trenger personnr uten og ha nevnt dt tidligere. Har sendt h*n en meld nå så får h*n tenke på om h*n vil leie ut eller ei om det blir til at vi ikke leier der så blir det til og leie oss de andre som har kontaktet oss. :-) 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonym 366. Hvorfår herregud? Jeg har blitt svindlet tidligere av en utleier så det er ikke så veldig rart at jg er skeptisk. Jeg er selv ansvarlig når jeg deler ut sensitiv personelig info om meg selv til andre jeg ikke kjenner. Har leid hus og leilighet før og heller aldri blitt bedt om personnr så lenge alt blir forskudds betalt.  Så om jeg skulle vært uheldig og bli svindlet i gjen så er det min feil fordi det var jeg som delte ut min private info! H*n har mitt fulle navn og tlf nr osv osv h*n har ikke krav på dette uten og informere meg om dette i begynnelsen. Da må hun si i fra om det de dagene hun har stilt andre vilkår og ikke når vi h*n har sakt at vi kan leie boligen og og fyller ut kontrakten! Omg.

Foreslår du trykker på lenka over «[Fødselsnummeret] regnes ikke som en sensitiv personopplysning og er ikke taushetsbelagt.”

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi skal betale husleien og deposotumet før vi flytter inn?! Og vi skal bare bo der i 2 mnd Utleier får jo husleien sin og depisitumet sitt før vi flytter inn... Så da er jo ikke betalingen problemet.

Du skjønner vel at det er slik at hvis dere ikke flytter ut etter 2 mnd og ikke betaler leie, så har utleier et problem. 

Noe sier meg at det ikke er svindel du er redd for, men bakgrunnssjekk. 

Anonymkode: 39ed4...366

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har aldri fått et lån uten å legitimere meg selv

Om du leser deg opp på kedittkortsider og leser deg opp på identitets tyveri.  så er det ganske enkelt har en bekjent som har vært utsatt for dette så det er derfår jeg sier nettopp dette. Dette er ikke noe jeg dikter opp. Det er ganske enkelt og svindle og bli utsatt for identitets tyveri med fullt navn fødselsdato og personnr.

Det er en grunn til at slikt er både personelig og sensitivt nettopp på grunn av dette.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner vel at det er slik at hvis dere ikke flytter ut etter 2 mnd og ikke betaler leie, så har utleier et problem. 

Men hvor står det at utleier har krav på å vite personnr?

Skrevet

Er heller ikke redd for bakgrunnssjekk. Jeg har selv skrivd i tråder ovenfor at jeg ikke hadde hatt ett prob med og fylle ut personnr. men at jeg synes det er merkelig og plutselig komme på det. Hadde dette vært første vilkår og hadde h*n fortalt meg hva h*n ønsker og bruke mitt personnr til så hadde det ikke vært ett problem. men om h*n ikke kan svare på det så tenker jeg at det er rart og merkelig om h*n har ett svar på det så er det ikke ett problem da kan jeg fylle det ut. Jeg som leietager har rettigheter også og jeg har lov til og spørre hva h*n trenger det til.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nopp. Har avtalt med noen som leier ut og billigere også faktisk. De har heller ikke spurt om personnr og de trenger det heller ikke. Vi skal leie i 2 mnd og ikke 1 år så fastboende blir vi jo akk ikke. H*n første kontaktet meg ang boligen og ønsket og leie den ut til meg og familien. Men så skurret det litt når h*n plutselig trenger personnr uten og ha nevnt dt tidligere. Har sendt h*n en meld nå så får h*n tenke på om h*n vil leie ut eller ei om det blir til at vi ikke leier der så blir det til og leie oss de andre som har kontaktet oss. 🙂

Nr 1: du har allerede skrevet en kontrakt og er bundet av den. Utleier kan kreve deg for sine tap om du nå trekker deg

Nr 2: du sier i et innlegg at du kan bli svindlet om personen som ønsker å svindle seg har fødselsdato og fullt navn, og det har du allerede gitt, så da har ikke personnummeret i tillegg noe å si?

Nr 3: dersom utleier i senere tid har et krav mot deg, så er det nyttig at hun har personnummeret ditt. 

Anonymkode: da728...7d9

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du leser deg opp på kedittkortsider og leser deg opp på identitets tyveri.  så er det ganske enkelt har en bekjent som har vært utsatt for dette så det er derfår jeg sier nettopp dette. Dette er ikke noe jeg dikter opp. Det er ganske enkelt og svindle og bli utsatt for identitets tyveri med fullt navn fødselsdato og personnr.

Det er en grunn til at slikt er både personelig og sensitivt nettopp på grunn av dette.

Hva var det du ikke skjønte med at personnummer ikke er sensitiv informasjon?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nr 1: du har allerede skrevet en kontrakt og er bundet av den. Utleier kan kreve deg for sine tap om du nå trekker deg

Nr 2: du sier i et innlegg at du kan bli svindlet om personen som ønsker å svindle seg har fødselsdato og fullt navn, og det har du allerede gitt, så da har ikke personnummeret i tillegg noe å si?

Nr 3: dersom utleier i senere tid har et krav mot deg, så er det nyttig at hun har personnummeret ditt. 

La oss håpe utleier er smart nok til å finne noen andre å leie ut til etter meldingen fra HI.

Med mindre det var snakk om feriebolig, så hadde jeg hadde vært skeptisk til å leie ut kortvarig til noen, hvis ikke de hadde en god grunn. Hvorfor trenger noen et sted å bo i 2 måneder? Varselslampene mine blinker.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man ikke ønsker å oppgi personnummer, så må man finne seg i at det finnes huseiere som ikke ønsker å leie ut. Med tanke på at du skal bare bo der i 2 måneder, så er det større sannsynlighet at du lurer han enn andre veien. Hvis leietakeren min ikke hadde ønsket å legitimere seg, så ville jeg ha trodd at han hadde noe å skjule. Hvordan har en utleier forsøkt å lure til seg depositumet ved hjelp av personnummeret ditt? Så vidt jeg vet, så er depositumskonto opprettet av leietaker og jeg har ikke tilgang til å forsyne meg av de når jeg måtte ønske!

Anonymkode: b1f5d...097

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for det  virker som en fullstendig tosk du også da du er ihvertfall ikke bedre som må ta deg tid til og kalle meg det! 🙂 jeg har ingen problemer faktisk og jeg kunne uten problemer fylt ut mitt personnr men jeg syntes bare at det var merkelig og plutselig komme på det etter dager med dialog og vilkår ang betaling og dep osv osv.vi har ingen problemer med betaling og depositum og vi har også blitt enige om forskudds betaling om h*n ikke er fornøyd med det så får h*n i hvertfall fortelle meg hva h*n skal med personnr. Om h*n ikke har noe forklaring på det så er det i hvertfall noe som skurrer.

Ta til deg at vi begynner på bli mange som lurer på hva som foregår i hodet ditt. Det er normalt å oppgi personnummer ved utleie, og man trenger ikke noen forklaring. Eller så er forklaring dette: Jeg ønsker å vite hvem som bor i huset mitt - selv om du har betalt husleie på forhånd og har depositum, så er det rimelig mye du kan ødelegge i huset som koster mer enn depositum i 3 måneder. Jeg ønsker å vite hvem du er, slik at hvis du ødelegger noe så vet jeg med sikkerhet at navnet ditt og personnummeret ditt stemmer overens. Er det virkelig så vanskelig å forstå???????

Skrevet

Emmm nå tror jeg du har lest fort mellom linjene fordi jeg sa aldri at det var paga personnr at utleier prøvde og svindle til seg depositum. Jeg sa at utleier prøvde og svindle meg ang depositumet. Jeg har aldri blitt svindlet paga personnr men jeg har nesten blitt svindlet og er blitt svindlet før ja! Og har en bekjent som har vært utsatt for identitets tyveri og etter hva jeg har skjønt så hvar det paga ett fult fødselsdsto og personr det er opp til meg hvem jeg ønsker og dele den historien til. og det er jo ganske soleklart at veldig mange her ønsker og være ufine jeg ser jo det på svar jeg har fått her inne. Nå har jg i hvertfall snakket med utleier og heldig som jg er slipper jg og ha en utleier som deg! Dette ordnet seg og h*n trenger ikke noe personnr så lenge vi betaler får alle mnd vi skal være der. skjønnet egenklig ikke hvorfår jg startet denne tråden får svarene jg har fått her har vert veldig krasse og ufine. Men takk uansett nå vet jeg at om det er noe jeg ønsker svar på så er det bedre og snakke med offentlige innsatser.

Skrevet
19 minutes ago, Anonym bruker said:

La oss håpe utleier er smart nok til å finne noen andre å leie ut til etter meldingen fra HI.

Med mindre det var snakk om feriebolig, så hadde jeg hadde vært skeptisk til å leie ut kortvarig til noen, hvis ikke de hadde en god grunn. Hvorfor trenger noen et sted å bo i 2 måneder? Varselslampene mine blinker.

hvorfår skal jeg fortelle deg det? Det er heldighvis ikke deg jeg skal leie leilighet av. Og utleier vet hvorfår vi ønsker og leie og nå har det ordnet seg!

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Emmm nå tror jeg du har lest fort mellom linjene fordi jeg sa aldri at det var paga personnr at utleier prøvde og svindle til seg depositum. Jeg sa at utleier prøvde og svindle meg ang depositumet. Jeg har aldri blitt svindlet paga personnr men jeg har nesten blitt svindlet og er blitt svindlet før ja! Og har en bekjent som har vært utsatt for identitets tyveri og etter hva jeg har skjønt så hvar det paga ett fult fødselsdsto og personr det er opp til meg hvem jeg ønsker og dele den historien til. og det er jo ganske soleklart at veldig mange her ønsker og være ufine jeg ser jo det på svar jeg har fått her inne. Nå har jg i hvertfall snakket med utleier og heldig som jg er slipper jg og ha en utleier som deg! Dette ordnet seg og h*n trenger ikke noe personnr så lenge vi betaler får alle mnd vi skal være der. skjønnet egenklig ikke hvorfår jg startet denne tråden får svarene jg har fått her har vert veldig krasse og ufine. Men takk uansett nå vet jeg at om det er noe jeg ønsker svar på så er det bedre og snakke med offentlige innsatser.

Men hvis du blir spurt om legitimasjon for å handle på vinmonopolet eller på et utested da? Nekter du å vise det frem? 

Skrevet
31 minutes ago, Anonym bruker said:

Nr 1 kontrakten er på vei til og bli fylt ut har jeg skrivd noe sted her at kontrakten er signert? 

2. Jeg har fylt ut mitt navn og fødsels dato ikke person nr man kan ikke bli svindlet med bare navn og fødsels dato.

3. Utleier trenger ikke perdonnr for og hente krav mot meg så lenge h*n har mitt fulle navn og kontonr sender hun den info til namsmannen så kan namsmannen hente info om leietager! Bare med hjelp av navn fødsels dato og kontonr de har ett data register der hvor de kan hente all nødvendig info.

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Men hvis du blir spurt om legitimasjon for å handle på vinmonopolet eller på et utested da? Nekter du å vise det frem? 

Men ærligtalt det blir jo noe helt annet.kan jo ikke sammenligne og sitte på internett og dele ut et personnr til en person du ikke kjenner og gå i en butikk/utested for og vise legitimasjon? 

1 jeg har ingen problemer med og gi ett person nr og det har jeg skrivd sånn 3 4 ganger.

2 jeg har rett til og spørre utleier om hva h*n trenger det til. Hva det skal brukes til.

3 om utleier ikke klarer og komme med en grunn/forklaring så har jeg rett til og bli skeptisk.

Om jeg kjøper noe eller skal ut på reise osv osv så vet jeg jo hvorfår jeg må vise id/legitimasjon og da blir det noe annet

Det blir noe annet når en vet hva det skal brukes til men om man ikke får en forklaring så har mann rett til og stille ett spørsmåls tegn.

Skrevet
39 minutes ago, Anonym bruker said:

Ta til deg at vi begynner på bli mange som lurer på hva som foregår i hodet ditt. Det er normalt å oppgi personnummer ved utleie, og man trenger ikke noen forklaring. Eller så er forklaring dette: Jeg ønsker å vite hvem som bor i huset mitt - selv om du har betalt husleie på forhånd og har depositum, så er det rimelig mye du kan ødelegge i huset som koster mer enn depositum i 3 måneder. Jeg ønsker å vite hvem du er, slik at hvis du ødelegger noe så vet jeg med sikkerhet at navnet ditt og personnummeret ditt stemmer overens. Er det virkelig så vanskelig å forstå???????

Hvorfår er du så frekk og hissig? Om du plages med tråden min så trenger du ikke og skrive heller! 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Koko? Serriøst ? Bare fordi jeg ikke ønsker og ta en risiko på og bli svindlet igjen ? Det virker jo heller som om det er du som er koko når du ikke engang kan oppføre deg på en voksen måte! Og komme med krasse svar!  Du vet at ett personnr kan bli brukt som identitets tyveri? Utleier har tilgang til all privat opplysninger om meg og mitt liv. Om utleier vil så kan h*n bestille varer i mitt navn kredittkort ta lån over på nett  og utgi seg for og være meg! Og du kallet meg koko fordi jeg ikke ønsker og risikere dette? Nei vet du hva. Jeg har blitt svindlet før og det er helt forferdelig. Om du hadde vært i mine sko så hadde du kanskje hatt en annen oppfattning og være måte en dette! Her er det du som er koko og ikke jeg ærlig talt!

Jeg leier også ut, og personnummer er en av opplysningene på en standard kontrakt. Som anonym over, ville også jeg oppfattet deg som kokko.

Skrevet
45 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis man ikke ønsker å oppgi personnummer, så må man finne seg i at det finnes huseiere som ikke ønsker å leie ut. Med tanke på at du skal bare bo der i 2 måneder, så er det større sannsynlighet at du lurer han enn andre veien. Hvis leietakeren min ikke hadde ønsket å legitimere seg, så ville jeg ha trodd at han hadde noe å skjule. Hvordan har en utleier forsøkt å lure til seg depositumet ved hjelp av personnummeret ditt? Så vidt jeg vet, så er depositumskonto opprettet av leietaker og jeg har ikke tilgang til å forsyne meg av de når jeg måtte ønske!

Men herregud les deg nå opp i tråden før du starter og svare ufin. Jeg har heller ingenting og skjule og har ingenting i mot og gi personnr men om det er ett så viktig vilkår som folk tydelighvis her inne tror det er så er det merkelig og ikke opplyse om at det er ett vilkår fra starten av. Om utleier heller ikke kan svare på hva MITT personnr blir brukt til og hva h*n skal med det så har jeg som utleier rett på og få en begrunnelse av det også!

Skrevet
Just now, HeiteH said:

Jeg leier også ut, og personnummer er en av opplysningene på en standard kontrakt. Som anonym over, ville også jeg oppfattet deg som kokko.

Du blir ikke noe mindre koko av og kalle andre det heller!

Skrevet
1 hour ago, aanonym said:

Foreslår du trykker på lenka over «[Fødselsnummeret] regnes ikke som en sensitiv personopplysning og er ikke taushetsbelagt.”

Fødselsnummeret ja det er noe annet en personnr fødsels nr er de 6 første og personnr er de 5 siste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...