Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #1 Skrevet 17. mars 2019 Hvis dere skulle handle på en gårdsbutikk. Hva ville dere ønske dere? Bare varer fra akkurat den gården? Varer fra andre gårder i nabolaget? Stort utvalg av varer fra hvor som helst? Kjøtt? Grønnsaker? Egg? Husflid? Brød? Annet? Hva ville dere ønsket dere? Anonymkode: 1dc29...d42
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #2 Skrevet 17. mars 2019 Jeg hadde ønsket varer fra den gården og andre lokale gårder/ - egg - bær og frukt - masse forskjellige grønnsaker og urter - honning - syltetøy, saft og cider Anonymkode: 37f56...567
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #3 Skrevet 17. mars 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ønsket varer fra den gården og andre lokale gårder/ - egg - bær og frukt - masse forskjellige grønnsaker og urter - honning - syltetøy, saft og cider Anonymkode: 37f56...567 Takk. Jeg driver og vurderer å starte opp. Foreløpig har jeg ikke noe godt lokale på gården så i første omgang kan det bare bli en enkel bod, men jeg kan fikse opp et av gårdens uthus hvis jeg kan få omsettning nok. Det er ingen andre gårdsbutikker i kommunen selv om vi er over 30.000 mennesker så det burde være et marked. Anonymkode: 1dc29...d42
sug lut Skrevet 17. mars 2019 #4 Skrevet 17. mars 2019 Og kaffe og bakst av noe slag. Det er alltid halve kosen - å rusle en tur til gården for å kjøpe det som er til salgs (egg, i vårt tilfelle), og så ta en kaffe og ei kanelbolle før vi rusler tilbake.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #5 Skrevet 17. mars 2019 Eneste gårdsbutikken jeg har vært på solgte oster og muligens syltetøy. Så jeg har vel for lite erfaring til å uttale meg om hva jeg ville kjøpt. Jeg kjøpte ost. Anonymkode: c477a...e5b
Glitrerose Skrevet 17. mars 2019 #6 Skrevet 17. mars 2019 Gaveprodukter, f. eks. en liten kurv med forskjellig ost til overkommelig gavepris.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #7 Skrevet 17. mars 2019 4 minutter siden, Glitrerose skrev: Gaveprodukter, f. eks. en liten kurv med forskjellig ost til overkommelig gavepris. Det er ingen i kommunen som lager ost så akkurat det passer kanskje ikke så godt her, men gavepakker med syltetøy, saft ol kan være mulig. Lokalt bakte lefser, flattbrød ol er mulig. Kanskje også litt ulike brød fra forskjellige land. Jeg ser ikke bort fra at jeg kunne få noen av invandrerene her til å lage noen av deres spessialiteter. Anonymkode: 1dc29...d42
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #8 Skrevet 17. mars 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk. Jeg driver og vurderer å starte opp. Foreløpig har jeg ikke noe godt lokale på gården så i første omgang kan det bare bli en enkel bod, men jeg kan fikse opp et av gårdens uthus hvis jeg kan få omsettning nok. Det er ingen andre gårdsbutikker i kommunen selv om vi er over 30.000 mennesker så det burde være et marked. Anonymkode: 1dc29...d42 Du kan kanskje teste med en ubetjent bu https://www.dagbladet.no/mat/selger-mat-for-tusener-av-kroner-ser-aldri-kundene/63237732 Anonymkode: 37f56...567
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #9 Skrevet 17. mars 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ingen i kommunen som lager ost så akkurat det passer kanskje ikke så godt her, men gavepakker med syltetøy, saft ol kan være mulig. Lokalt bakte lefser, flattbrød ol er mulig. Kanskje også litt ulike brød fra forskjellige land. Jeg ser ikke bort fra at jeg kunne få noen av invandrerene her til å lage noen av deres spessialiteter. Anonymkode: 1dc29...d42 Lager du ikke fra egne produkter? Har du ikke melkekyr på gården? Den gårdsbutikken jeg har vært på produserer ost selv fra egen melk. Anonymkode: c477a...e5b
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #10 Skrevet 17. mars 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan kanskje teste med en ubetjent bu https://www.dagbladet.no/mat/selger-mat-for-tusener-av-kroner-ser-aldri-kundene/63237732 Anonymkode: 37f56...567 Det kan nok være en god idee for grønnsakene, selv om jeg er litt usikker da 300 skolebarn paserer her hver dag til og fra skolen. Hvis jeg skulle ha flere varetyper tror jeg det måtte være betjent. Anonymkode: 1dc29...d42
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #11 Skrevet 17. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Lager du ikke fra egne produkter? Har du ikke melkekyr på gården? Den gårdsbutikken jeg har vært på produserer ost selv fra egen melk. Anonymkode: c477a...e5b Nei, det er en gård uten dyreproduksjon. Anonymkode: 1dc29...d42
frk Nilsen Skrevet 17. mars 2019 #12 Skrevet 17. mars 2019 Lite hjørne med kafè, trenger ikke mye. God kaffe, kanelboller, scones og hjemmelagd syltetøy f.eks. Et lite gårdsbakeri med utsalg av ferske brød i tillegg? Urter, grønnsaker, hjemmelagd syltetøy, pesto fra egne urter i fine glass, krydderoljer, hjemmelagd urtesalt, egg fra egne høner,
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #13 Skrevet 17. mars 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ingen i kommunen som lager ost så akkurat det passer kanskje ikke så godt her, men gavepakker med syltetøy, saft ol kan være mulig. Lokalt bakte lefser, flattbrød ol er mulig. Kanskje også litt ulike brød fra forskjellige land. Jeg ser ikke bort fra at jeg kunne få noen av invandrerene her til å lage noen av deres spessialiteter. Anonymkode: 1dc29...d42 Lokalt bakte flatbrød, lefser og brød er bra. Jeg tenker at du ikke må ha all verdens forskjellige varer, det viktigste er at de varene du har er gode og at du har bra priser. Gårdsbutikken her jeg bor har ikke veldig stort utvalg, men de selger bra alikevel. Men de leverer frukt og grønnsaker til bla barnehager, så de tjener noe der og. De selger bare grønnsaker, poteter, friske urter, frukt, egg og lokalprodusert eplecider. Til jul selger de juletrær og kranser. Anonymkode: 37f56...567
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #14 Skrevet 17. mars 2019 2 timer siden, frk Nilsen skrev: Lite hjørne med kafè, trenger ikke mye. God kaffe, kanelboller, scones og hjemmelagd syltetøy f.eks. Et lite gårdsbakeri med utsalg av ferske brød i tillegg? Urter, grønnsaker, hjemmelagd syltetøy, pesto fra egne urter i fine glass, krydderoljer, hjemmelagd urtesalt, egg fra egne høner, Mulig jeg tar feil, men er det ikke krav til kundetoalett og handicaptilpasninge hvis man skal drive kafé (eller annet sted med servering)? Anonymkode: f61d4...b75
frk Nilsen Skrevet 17. mars 2019 #15 Skrevet 17. mars 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mulig jeg tar feil, men er det ikke krav til kundetoalett og handicaptilpasninge hvis man skal drive kafé (eller annet sted med servering)? Anonymkode: f61d4...b75 Her var det snakk om hva som skal selges, altså tips. Hvis HI skal starte opp et gårdsutsalg, om det er med eller uten kafè så regner jeg med hun setter seg inn i de ulike regelverk som kreves fra Mattilsynet.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #16 Skrevet 17. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er en gård uten dyreproduksjon. Anonymkode: 1dc29...d42 Så du skal kjøpe inn egg, melk, etc fra andre gårder og selge dem på din gård til fortjeneste? Nei, da kutter jeg heller ut det mellomleddet og handler fra første gård selv. Anonymkode: e0105...4b0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #17 Skrevet 17. mars 2019 Gårdsbutikken ved hytta mi har veldig mye forskjellig og det syns jeg er gøy. De har frukt og grønt etter sesongen. Saft, syltetøy, olje til mat ost og lurer på om jeg har sett spekemat. De har såper, oljer til kropp, duftoljer, kremer og litt slike ting til kropp og hus som en i bygda lager og selger der og andre steder. En kunstner har noen bilder og annen kunst der. De har smykker og knapper laget av gamle mynter, en lokal kunstner. De selger også noe tekstil som grytekluter, honkler, forkler, duker osv som en i bygda syr. De har også litt ting og tang, ikke lokalprodusert men ikke slikt en finner alle andre plasser. Jeg har kjøpt metallsugerør der, så de har ett stort utvalg, selv om det er lite. Bygda har ikke så mange innbyggere, men den har veldig mange hytte og campingturister, slik at det i sesongen er mange innom. Det har vært veldig mange gårdsbutikker der, men de har kommet og gått. Denne ser ut til å forbli, den ligger rett ved butikken, slik du ser skiltet når du kjører inn til butikken og dermed er det greit å ta turen innom der før en skal i butikken. Jeg liker å kjøpe kortreist og helt ferske grønnsaker når jeg skal ha, så innom der før jrg går i butikken. Da vet jeg hvs jeg må kjøpe i butikken siden det varierer hva de har sv frukt og grønt der. Anonymkode: fa0e5...682
Himmel og hav Skrevet 17. mars 2019 #18 Skrevet 17. mars 2019 Her jeg bor er det mange gårsdbutikker. De aller fleste er ubetjente og selger kun produkter fra egen gård. Jeg synes det er veldig greit, men nå vet jeg jo hva de har hvor og kjører dit kun for å kjøpe egg på hønegården, tomater hos de som dyrker det, jorbær hos favorittjordbærbonden osv., og ikke for kosens, turens eller opplevelsens skyld. Jeg synes det er fint å kunne kjøpe produkter fra den gården det dyrkes på, og at det er mulig å komme inn og kjøpe fire tomater og ikke måtte kjøpe stort eller dyrt eller føle meg beklemt fordi jeg ikke handler mer enn 15 kroner den dagen.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #19 Skrevet 17. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du skal kjøpe inn egg, melk, etc fra andre gårder og selge dem på din gård til fortjeneste? Nei, da kutter jeg heller ut det mellomleddet og handler fra første gård selv. Anonymkode: e0105...4b0 Hva hvis de andre gårdene ikke har utsalg? Anonymkode: 4ab3a...4b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå