Gå til innhold

Vannforbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt privat vann i huset jeg eier. Skal nå flytte og leie i ett år. Der er det vannmåler. 80m3 er inkl i husleie, men hvor mye er dette liksom? Noen som kan si noe om sitt forbruk så jeg får en pekepinn?

Anonymkode: ed8b2...245

Skrevet

Normalt forbruk for en person er ca 150 liter i døgnet som ble ca 55 m3 per år. 80 m3 bør derfor holde fint hvis det kun er deg. En familie på flere vil nok bruke over 80 m3. 

Skrevet
6 minutter siden, Tipp topp skrev:

Normalt forbruk for en person er ca 150 liter i døgnet som ble ca 55 m3 per år. 80 m3 bør derfor holde fint hvis det kun er deg. En familie på flere vil nok bruke over 80 m3. 

Ok takk for svar. Det er meg og to tenåringer annenhver uke, så i snitt to personer. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok takk for svar. Det er meg og to tenåringer annenhver uke, så i snitt to personer. 

Stalltips, sett en sånn matlagingsklokke på badet for å minne de på korte dusjer, lær de å skru av vannet mens de pusser tennene, sett en mugge kaldt vann i kjøleskapet så du slipper å la det renne i 5min hver gang, vann med kanne ikke spreder osv. 

Vi betaler for vannet, og gjorde dette som et eksperiment i familien (to voksne og to småbarn), og kostnadene gikk faktisk endel ned så små grep hadde effekt. Jeg er selv verst 🙈... Og mannen min drar den så langt at han skrur av dusjen mens han sjamponerer og såper seg inn, men et sted går grensen for meg 😅

Anonymkode: fbe80...2f1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Stalltips, sett en sånn matlagingsklokke på badet for å minne de på korte dusjer, lær de å skru av vannet mens de pusser tennene, sett en mugge kaldt vann i kjøleskapet så du slipper å la det renne i 5min hver gang, vann med kanne ikke spreder osv. 

Vi betaler for vannet, og gjorde dette som et eksperiment i familien (to voksne og to småbarn), og kostnadene gikk faktisk endel ned så små grep hadde effekt. Jeg er selv verst 🙈... Og mannen min drar den så langt at han skrur av dusjen mens han sjamponerer og såper seg inn, men et sted går grensen for meg 😅

😂😂😂 (så søt)

Har samme erfaring som deg, sammenlignet samme periode i fjor med perioden jeg fikk regning for nå, og etter å ha mottatt en hinsides regning i fjor og gjoet små grep påfølgende år har jeg spart flere tusen 👏👏

Anonymkode: 8ed69...1d1

Skrevet

Vi fikk avregning på fjoråret nå og hadde brukt nesten 450 m3. Vi er en familie på fem med tre tenåringer.. 

Anonymkode: b3b1b...ceb

Skrevet

Hvor er det man betaler for mengden vann man bruker? Jeg er vestlending og har aldri  betalt for m3 brukt. Jeg antar det går inn i den kommunale faste avgiften.

Dette er ikke for å være frekk, men er genuint nysgjerrig da dette aldri har vært noe jeg har ofret en eneste tanke.

Anonymkode: 7c1dc...c47

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er det man betaler for mengden vann man bruker? Jeg er vestlending og har aldri  betalt for m3 brukt. Jeg antar det går inn i den kommunale faste avgiften.

Dette er ikke for å være frekk, men er genuint nysgjerrig da dette aldri har vært noe jeg har ofret en eneste tanke.

Ihvertfall her i Ringerike. Sikkert mange andre steder og. 

Anonymkode: 95cb2...3e1

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel opp til hver kommune å installere vannmålere. Mange steder på Østlandet har i hvert fall. Som sagt harvjeg tidligere hatt privat vann/borevann, og ikke hatt dette før. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, har tenkt å gjennomføre noen sånne grep. Ellers er det kanskje en måler hvor man kan følge med på forbruket?

Skrevet

Det er flere og flere kommuner som innfører vannmåler.

De kommunene som ikke har vannmåler regner ofte et overslag med utgangspunkt i kvm. Altså at to mennesker i et stort hus betaler mer for vann enn fem mennesker i et lite hus. Det er vel egentlig mer urettferdig enn å betale for det man bruker.

Er man koblet til kommunalt vann så betaler man for det gjennom kommunale avgifter uansett. Sjekk faktura for kommunale avgifter.

Vi har borevann og septiktank, og betaler ikke for noe annet enn tømming av septiktanken. Blir vi koblet på kommunalt med vannmåler kommer vi uansett til å beholde borevannet til vanning, fylling av basseng og lignende. 

Anonymkode: 10dde...856

Skrevet

Jeg bruker forresten 50 kubikk i året. Er alene. 

Skal sies at jeg trener på jobb og dusjer derfor på jobben, og er stort sett aldri hjemme i helgene.

Anonymkode: 8ed69...1d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...