Gå til innhold

Noen som har politianmeldt noen pga brudd på taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har han sendt andre mapper til bv? Han må jo ha hatt en eller annen tanke bak?

Anonymkode: e2ec5...a8a

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er lovteksten til de som lurer:

«Tilsette i skolen skal utan hinder av teieplikta melde frå til barneverntenesta utan ugrunna opphald

a) når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar ved den daglege omsorga eller anna alvorleg omsorgssvikt,
b) når det er grunn til å tru at eit barn har ein livstruande eller annan alvorleg sjukdom eller skade og ikkje kjem til undersøking eller behandling, eller at eit barn med nedsett funksjonsevne eller eit spesielt hjelpetrengande barn ikkje får dekt sitt særlege behov for behandling eller opplæring,
c) når eit barn viser alvorlege åtferdsvanskar i form av alvorleg eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmiddel eller ei anna form for utprega normlaus åtferd,
d) når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli utnytta til menneskehandel.»

Anonymkode: 438ca...455

Jeg jobber i helsevesenet, og er da bunnet av helsepersonelloven. Der står mye av det samme, "Det skal være grunn til å tro at barnet er/kan bli utsatt for grov omsorgssvikt." Osv.. MEN det som også står i lovverket er at det skal være lav terskel for å melde, og man trenger ikke håndfaste beviser, men det må være mer enn en vag mistanke. Om man er usikker på om bekymringen man har er "nok" for å melde til barnevernet, så skal bekymringen for barnet veie tyngre enn taushetsplikten. Regner med at dette ikke bare gjelder for helsepersonell, men også for lærere 😊

Anonymkode: 306f6...c8b

Skrevet

Her inne er veldig mange naive i forhold til personvernet. Har vært flere tråder her inne, og det samme går igjen og igjen. Selvsagt skal du anmelde det. Og jeg håper den som har gjort dette får en kraftig reaksjon. Det bør være grunn til oppsigelse, i alle fall advarsel. Og dere bør få en unnskylding, om dere ikke allerede har fått det.

Anonymkode: b0c0c...c73

Skrevet
15 timer siden, Dumi skrev:

Nå skal vel terskelen for å sende bekymringsmeldinger til barnevernet være temmelig lav.

Man skal ikke ha "grunn til å tro" at ett barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep, før man sender inn en bekymringsmelding. Man skal ha en bekymring.  Derfor heter det bekymringsmelding! I de sakene du nevner skal ikke foreldre bli informert, men i andre saker skal foreldre bli informert før meldingen sendes inn.

Dette gjelder privatpersoner, ikke de som jobber i skole/barnehage osv. Med mindre man har mistanke om vold eller overgrep, må man kalle inn foreldre til et møte og de må samtykke at man melder til barnevernet. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her inne er veldig mange naive i forhold til personvernet. Har vært flere tråder her inne, og det samme går igjen og igjen. Selvsagt skal du anmelde det. Og jeg håper den som har gjort dette får en kraftig reaksjon. Det bør være grunn til oppsigelse, i alle fall advarsel. Og dere bør få en unnskylding, om dere ikke allerede har fått det.

Takk for svar. Jeg synes svarene i begynnelsen av tråden var merkelig ufokuserte på det som faktisk var problemstillingen i spørsmålet mitt, men kanskje jeg ikke fikk tydelig nok frem at det faktisk var helt uten grunn at vedkommende gjorde dette. 

Jeg er fremdeles usikker på om jeg skal anmelde, først og fremst fordi jeg tror det vil gjøre samarbeidet med skolen svært vanskelig fremover. Klage til Fylkesmannen skal jeg sende, men det gjelder jo skolen/kommunenen, mens en politianmeldelse vil være mot vedkommende person. Vanskelig avgjørelse.

Skrevet

Informerte skolen deg i forkant at de kom til å melde bekymring? Det er de pliktige til.

Anonymkode: c819a...04a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Informerte skolen deg i forkant at de kom til å melde bekymring? Det er de pliktige til.

Nei, det gjorde de ikke.

Skrevet

De er pliktige til det, med mindre det er mistanke om vold og seksuelle overgrep, da er skolen fratatt informasjonsplikten.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Jeg synes svarene i begynnelsen av tråden var merkelig ufokuserte på det som faktisk var problemstillingen i spørsmålet mitt, men kanskje jeg ikke fikk tydelig nok frem at det faktisk var helt uten grunn at vedkommende gjorde dette. 

Jeg er fremdeles usikker på om jeg skal anmelde, først og fremst fordi jeg tror det vil gjøre samarbeidet med skolen svært vanskelig fremover. Klage til Fylkesmannen skal jeg sende, men det gjelder jo skolen/kommunenen, mens en politianmeldelse vil være mot vedkommende person. Vanskelig avgjørelse.

Jeg må si jeg undres over denne personen. Hvor mange andre elevmapper er på avveie, og hvor er det sendt? Har han beklaget dette, og hvordan håndterer skolen denne fadesen? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjorde de ikke.

Det er et alvorlig brudd på saksgangen. Du skal ha muligheten til å forsvare deg overfor melder, være forberedt på saken, og i noen tilfeller avklare misforståelser .

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må si jeg undres over denne personen. Hvor mange andre elevmapper er på avveie, og hvor er det sendt? Har han beklaget dette, og hvordan håndterer skolen denne fadesen? 

Vi vet ikke om han har sendt flere mapper. Skolen har beklaget og han har sagt at han ikke var bekymret for noe, men ingen ytterligere forklaring. Han var en vikar som ikke lengre er ansatt ved skolen. 

Skrevet

Jeg har ingen erfaring selv, men jeg hadde en tidligere bekjent (mor i barnehagen) som ble meldt til bv av en ansatt i barnehagen. Det var både taushetsbrudd og en hevnaksjon fra den ansatte i bhg. Lang historie. Denne moren anmeldere den barnehageansatte. Jeg vet at den ansatte fikk sparken fra barnehagen i ettertid m men om hun ble straffeforfulgt i tillegg, det vet jeg ikke. 

Anonymkode: dc295...03f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

MEN det som også står i lovverket er at det skal være lav terskel for å melde, og man trenger ikke håndfaste beviser, men det må være mer enn en vag mistanke. Om man er usikker på om bekymringen man har er "nok" for å melde til barnevernet, så skal bekymringen for barnet veie tyngre enn taushetsplikten.

Hvor i lovverket mener du dette står?

(Det er helt riktig at man ikke trenger håndfaste beviser, men man trenger altså "grunn til å tro." Det er juridisk definert - både i helsepersonelloven, barnehageloven og opplæringsloven - en god del over "usikker på man har nok for å melde" og "lav terskel").

Anonymkode: d9dc6...9c8

Skrevet
5 timer siden, Blondzilla skrev:

Dette gjelder privatpersoner, ikke de som jobber i skole/barnehage osv. Med mindre man har mistanke om vold eller overgrep, må man kalle inn foreldre til et møte og de må samtykke at man melder til barnevernet. 

Foreldre kan si seg uening i bekymringsmelding. Men skole kan fortsatt sende bekymringsmelding. 

Anonymkode: 463c9...d66

Skrevet

Ville latt det ligge. Min eks kunne funnet på å anmelde dette. Men så er han en psykopat med stor P.

En drøss med lærere meldte han til barnevernet. Han er i følge seg selv helt uskyldig.

Så HI.. det klokeste du gjør er å ikke gi næring til den saken. Du vil antagelig skade deg selv mer en den anmeldte.

Anonymkode: a52c9...e0f

Skrevet

Hva med å snakke med fylkesmannen om det? 

Anonymkode: ce34a...b43

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville latt det ligge. Min eks kunne funnet på å anmelde dette. Men så er han en psykopat med stor P.

En drøss med lærere meldte han til barnevernet. Han er i følge seg selv helt uskyldig.

Så HI.. det klokeste du gjør er å ikke gi næring til den saken. Du vil antagelig skade deg selv mer en den anmeldte.

Anonymkode: a52c9...e0f

Hvordan vil jeg skade meg selv mener du?

Skrevet

Jeg synes at det er litt rart at han bare tok med seg en elevmappe, gav den til barnevernet  uten noen forklaring.

Liksom:" Her! Finn feilen!"...Hmmmm

Anonymkode: 065c1...e3a

Skrevet
På 15.3.2019 den 23.17, Anonym bruker skrev:

Så du mener opplæringsloven 15-3 annet ledd ikke gjelder da eller? Bekymringsverdig i så fall. Heldigvis forholdt barnevernet i vår kommune seg til loven.

Har du lest loven du refererer til? 

Anonymkode: 28a34...78f

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i lovverket mener du dette står?

(Det er helt riktig at man ikke trenger håndfaste beviser, men man trenger altså "grunn til å tro." Det er juridisk definert - både i helsepersonelloven, barnehageloven og opplæringsloven - en god del over "usikker på man har nok for å melde" og "lav terskel").

Anonymkode: d9dc6...9c8

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/seksjon?Tittel=helsepersonell-har-plikt-til-10311

Dette forholder jeg meg til i min jobb når jeg skal melde i fra. Hvis jeg skulle hatt så høy terskel som noen av dere sier for å melde fra i min jobb, så er der veldig mange ugreie situasjoner som ikke hadde blitt fanget opp. Hvis jeg har en mistanke om en ugrei situasjon for et barn, så melder jeg bekymring til bv under lav terskel. Informerer selvfølgelig alltid foreldrene først. Det har ikke nødvendigvis vært at jeg har trodd at barnet er utsatt for grov omsorgssvikt, men kanskje heller litt mer diffuse ting. Jeg kurses jevnlig i dette gjennom jobben, og har aldri lært eller opplevd at noen tolker det som brudd på taushetsplikten 🤷🏼‍♀️

Skrevet

Jeg ville både meldt til fylkesmannen og sendt en anmeldelse, etter først å ha pratet med rektor. Siden denne personen ikke arbeider ved skolen mer, kommer det neppe til å gå utover samarbeidet dere i mellom, men jeg ville tatt et ryddig og saklig møte med rektor der jeg opplyste om hva som kom til å skje. Etter det du skriver her vil jeg tro rektor er enig i at denne personen bør stå til rette for det han har gjort. 

Anonymkode: 18b5a...597

Skrevet
På 15.3.2019 den 23.12, Anonym bruker skrev:

Selvsagt både kan og skal de melde om «det er grunn til å tro» at et av vilkårene er oppfylt. I vært tilfelle var det ikke grunn til å tro dette. Det har skolen heller ikke anført. Det er rett og slett en ansatt som har gitt opplysninger videre som ikke var knyttet til en bekymring for barnet. 

Nå blir det relativt subjektivt og vedkommende som meldte hadde grunn til å tro eller ikke. Selvom barnevernet konkluderte med at det ikke forelå noen grunn så kan vedkommende mene at i den gitte situasjonen forelå det grunn, og på dette grunnlaget er sannsynligheten at polutiet henlegger saken på bevisets grunnlag.

Anonymkode: 24562...867

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå blir det relativt subjektivt og vedkommende som meldte hadde grunn til å tro eller ikke. Selvom barnevernet konkluderte med at det ikke forelå noen grunn så kan vedkommende mene at i den gitte situasjonen forelå det grunn, og på dette grunnlaget er sannsynligheten at polutiet henlegger saken på bevisets grunnlag.

Anonymkode: 24562...867

Det er uansett ulovlig å levere ut hele elevmappen, vil jeg håpe og tro. Helsepersonell skal i alle fall bare gi ut relevante opplysninger, ikke sende hele journalen. 

Anonymkode: 18b5a...597

Skrevet

Høres ut som om vedkommende gjorde rett i å melde dere.

Anonymkode: c70db...c64

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som om vedkommende gjorde rett i å melde dere.

Anonymkode: c70db...c64

Haha, på hvilket grunnlag kan du mene det??🙄😂😂

Anonymkode: ce34a...b43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...