Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #51 Skrevet 16. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg lurte på hvorfor du svarer like dust som hi Anonymkode: 19a9d...045 Rett og slett fordi HI er så dust. Hvorfor tro at andre vil dele alle sine detaljer med henne når hun er hemmelighetsfull og ufin mot andre? Anonymkode: d88c3...0ff
Deterbaremeg:):) Skrevet 16. mars 2019 #52 Skrevet 16. mars 2019 Jeg tenker det er verdt å anmelde brudd på taushetsplikt uansett. Det er så alvorlig! Om vedkommende får sparken i akkurat denne situasjonen er vanskelig å si, men vedkommende må hvertfall vite hva som er gjort. Få erfaring av sin feilvurdering.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #53 Skrevet 16. mars 2019 25 minutter siden, Deterbaremeg:):) skrev: Jeg tenker det er verdt å anmelde brudd på taushetsplikt uansett. Det er så alvorlig! Om vedkommende får sparken i akkurat denne situasjonen er vanskelig å si, men vedkommende må hvertfall vite hva som er gjort. Få erfaring av sin feilvurdering. Er enig med deg i at det er viktig at vedkommende får lære av feilvurderingen sin, men det er ikke sikkert det er nødvendig å anmelde for å oppnå det. Jeg har ved en anledning vært utsatt for et brudd på taushetsplikten. Dette var snakk om helsevesenet. Det var gjort i beste mening, vedkommende trodde at dette ville hjelpe meg. Det gjorde det absolutt ikke, og det var bare såvidt det ikke fikk alvorlige konsekvenser for meg. Jeg begynte med å ta saken opp med vedkommende, og fikk en uforbeholden unskyldning. I etterkant ble jeg også informert om at hele avdelingen hadde gått gjennnom og gjort endringer i rutinene sine. Da så ikke jeg noen grunn til å anmelde. Jeg hadde selvfølgelig vært i min fulle rett til å gjøre det, men jeg så ikke noe behov for det. Det eneste som da kunne skjedd var at vedkommende kunne mistet jobben og autorisasjonen sin. Dette var en person som jeg i all annen kontakt hade opplevd som dyktig, hun hadde gjort en feil, men jeg var overbevist at både hun og avdelingen hadde lært av dette. Da mente jeg dt var bedre å la det gå. Anonymkode: d873e...44c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #54 Skrevet 16. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, dere - HI har helt rett. Det skal være "grunn til å tro" at et barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep for at skole, barnehage etc. kan se bort fra taushetsplikten og melde bekymring. Terskelen er lovdefinert og temmelig høyt,i forarbeidene jamført med vilkårene for Barnevernlovens §4-12 som handler om omsorgsovertakelse. For skolens del er dette regulert i Opplæringslovens §15-3. HI: Jeg kjenner til folk som har anmeldt på samme grunnlag, men ikke konsekvensene av det. I og med at vi aldri har blitt kontaktet, vil jeg tro det har endt med henleggelse. mvh. barnevernkonsulent Anonymkode: d9dc6...9c8 Takk for svar! Hi Anonymkode: 438ca...455
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #55 Skrevet 16. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo da , men det skal gå riktig tjenestevei. Jeg som SFO medarbeider kan ikke ringe barnevernet og si jeg jobber på SFO og er bekymret for det og det. Er jeg bekymret så melder jeg til leder og de tar det videre. Jeg kan ikke ringe barnevernet og uttale meg om barn jeg har på jobb som privat person da bryter jeg taushetsplikten. Anonymkode: bc2f9...fe3 Du kan og skal det, hvis skolen nekter å melde Anonymkode: 19a9d...045
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #56 Skrevet 16. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, dere - HI har helt rett. Det skal være "grunn til å tro" at et barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep for at skole, barnehage etc. kan se bort fra taushetsplikten og melde bekymring. Terskelen er lovdefinert og temmelig høyt,i forarbeidene jamført med vilkårene for Barnevernlovens §4-12 som handler om omsorgsovertakelse. For skolens del er dette regulert i Opplæringslovens §15-3. HI: Jeg kjenner til folk som har anmeldt på samme grunnlag, men ikke konsekvensene av det. I og med at vi aldri har blitt kontaktet, vil jeg tro det har endt med henleggelse. mvh. barnevernkonsulent Anonymkode: d9dc6...9c8 Hvordan vet du hva det er meldt for? Anonymkode: 19a9d...045
Classical Skrevet 16. mars 2019 #57 Skrevet 16. mars 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi vurderer å politianmelde en ansatt på vår sønns skole pga brudd på taushetsplikt. Vedkommende sendte bekymringsmelding til barnevernet fullstendig uten grunn (barnevernet henla saken fordi den var fullstendig grunnløs). Vi skal klage til Fylkesmannen, men vi vurderer å politianmelde vedkommende også. Sannsynligvis blir saken bare henlagt pga manglende ressurser hos politiet. Er det noen her som har opplevd at en anmeldelse førte frem? Anonymkode: 438ca...455 Det er absolutt ingen instanser som bryter taushetsplikten så lenge det foreligger en reell bekymring eller noe de mener bør sjekkes av bv. Uavhengig av om det er rett eller ikke for det har de lov til! At du personlig føler det var ugreit er forståelig, men du kommer faktisk ingen veier med å anmelde det. det er kun i sjeldne saker der regelverk ikke har blitt fulgt av for eksempel barnevernet og forårsaker traumer og belastning over tid som kunne vært unngått om de fulgte lovverket at man kan gå til sak mot bv og søke om oppresning for feks tap av skolegang, trigging av ptsd og generelt dårligere psykisk helse etc.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #58 Skrevet 16. mars 2019 Poenget her er at det ikke forelå bekymring. Altså han som kontaktet barnevernet VAR IKKE BEKYMRET, det har han selv sagt til oss. Har jeg sagt det klart nok nå? Anonymkode: 438ca...455
Classical Skrevet 16. mars 2019 #59 Skrevet 16. mars 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget her er at det ikke forelå bekymring. Altså han som kontaktet barnevernet VAR IKKE BEKYMRET, det har han selv sagt til oss. Har jeg sagt det klart nok nå? Anonymkode: 438ca...455 Da må dere også ha skriftlig bevis eller opptak. Så lenge du selv er med på opptaket så er det lov å ta opp lyd. Eller få bekreftelse av bv på at det ikke var noe bekymring. Snodig fyr som melder inn på pur f og misbruker bv instansen slik.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #60 Skrevet 16. mars 2019 42 minutter siden, Classical skrev: Da må dere også ha skriftlig bevis eller opptak. Så lenge du selv er med på opptaket så er det lov å ta opp lyd. Eller få bekreftelse av bv på at det ikke var noe bekymring. Snodig fyr som melder inn på pur f og misbruker bv instansen slik. Det fremgår av meldingen han sendte at han ikke var bekymret, og han har skrevet det i brev til oss, så bevismessig er ikke dette noe problem. At han har brutt taushetsplikten er helt klart, det er ikke det jeg spør om. Som sagt flere ganger lurte jeg kun på om noen har politianmeldt brudd på taushetsplikt og hva politiet gjorde med saken. Anonymkode: 438ca...455
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #61 Skrevet 16. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du hva det er meldt for? Anonymkode: 19a9d...045 Det vet hun fordi hun åpenbart kjenner loven, og der står det helt klart hva deg kan meldes om. Alt annet er taushetsbelagt. Anonymkode: 438ca...455
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 16. mars 2019 #62 Skrevet 16. mars 2019 Har den ansatte tatt kontakt med barnevernet for å si ifra at hn ikke er bekymret? Og så har barnevernet opprettet en sak fordi ingen er bekymret og fortalt deg at pga at ingen er bekymret så vil de undersøke? Eller kan det være at vedkommende faktisk var litt bekymret, men usikker på om det var en grunn, og at du har misforstått forklaringen? Det første forslaget mitt høres i mine ører helt usannsynlig og ulogisk til at det stemmer nemlig...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #63 Skrevet 16. mars 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen er fritatt taushetsplikten, men man har opplysningsplikt, og den går foran taushetsplikten. Her kan det jo virke som at den ansatte har gått inn i saker vedkommende ikke hadde noe med, og laget en sak av ingenting. Om vedkommende da har sett i papirer el og det helt opplagt er meldt til bv grunnløst, ville jeg kanskje også vurdert anmeldelse. Regner med advokaten her vet dette. Anonymkode: ce34a...b43 Jo. Dersom man skal i avhør der det er grunn til bekymring så kan fylkesmannen gi fritak fra taushetsplikten.. Anonymkode: ea250...c01
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #64 Skrevet 16. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du hva det er meldt for? Anonymkode: 19a9d...045 Jeg aner ikke hva det er meldt for. Men HI har helt rett i at det er brudd på taushetsplikten å melde bekymring til barneverntjenesten om det ikke foreligger grunnlag for bekymring av en viss alvorlighet. Det er svært utbredt at skoler og barnehager ikke kjenner eget lovverk, og tror - som fremgår åpenbart i denne tråden - at de kan melde bekymring om hva som helst, uavhengig av taushetsplikten. Personlig mener jeg terskelen for hva som er lov å kontakte barneverntjenesten om, også uten samtykke, kunne vært noe lavere. Men det er den altså ikke. Anonymkode: d9dc6...9c8
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #65 Skrevet 16. mars 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo. Dersom man skal i avhør der det er grunn til bekymring så kan fylkesmannen gi fritak fra taushetsplikten.. Anonymkode: ea250...c01 Selvsagt, men det er ikke det jeg snakker om, og det er ikke det denne tråden handler om. Anonymkode: ce34a...b43
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #66 Skrevet 16. mars 2019 56 minutter siden, den perfekte mor skrev: Har den ansatte tatt kontakt med barnevernet for å si ifra at hn ikke er bekymret? Og så har barnevernet opprettet en sak fordi ingen er bekymret og fortalt deg at pga at ingen er bekymret så vil de undersøke? Eller kan det være at vedkommende faktisk var litt bekymret, men usikker på om det var en grunn, og at du har misforstått forklaringen? Det første forslaget mitt høres i mine ører helt usannsynlig og ulogisk til at det stemmer nemlig... Han har sendt hele elevmappen til vår sønn til barnevernet, sammen med et kort brev der det står st han synes barnevernet kan ha en kopi av mappen. Ingen flere opplysninger enn det. Og i elevmappen fremgår ingen opplysninger om bekymringsverdige forhold, verken fravær, sykdom, dårlig oppfølgning av lekser eller hygiene eller noen ting. Så vi ANER ikke hvorfor han gjorde dette. Barnevernet henla selvsagt saken. Anonymkode: 438ca...455
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #67 Skrevet 16. mars 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har sendt hele elevmappen til vår sønn til barnevernet, sammen med et kort brev der det står st han synes barnevernet kan ha en kopi av mappen. Ingen flere opplysninger enn det. Og i elevmappen fremgår ingen opplysninger om bekymringsverdige forhold, verken fravær, sykdom, dårlig oppfølgning av lekser eller hygiene eller noen ting. Så vi ANER ikke hvorfor han gjorde dette. Barnevernet henla selvsagt saken. Anonymkode: 438ca...455 Ja, dette høres faktisk ut som brudd på taushetsplikt. Anonymkode: 3f82b...10b
Hjertefru Skrevet 16. mars 2019 #68 Skrevet 16. mars 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har sendt hele elevmappen til vår sønn til barnevernet, sammen med et kort brev der det står st han synes barnevernet kan ha en kopi av mappen. Ingen flere opplysninger enn det. Og i elevmappen fremgår ingen opplysninger om bekymringsverdige forhold, verken fravær, sykdom, dårlig oppfølgning av lekser eller hygiene eller noen ting. Så vi ANER ikke hvorfor han gjorde dette. Barnevernet henla selvsagt saken. Anonymkode: 438ca...455 😳 Dette bør du anmelde ja. Hvis det ikke er annet og mer ved saken enn det du forteller her er det et ganske alvorlig lovbrudd.
Dumi Skrevet 16. mars 2019 #69 Skrevet 16. mars 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, dere - HI har helt rett. Det skal være "grunn til å tro" at et barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep for at skole, barnehage etc. kan se bort fra taushetsplikten og melde bekymring. Terskelen er lovdefinert og temmelig høyt,i forarbeidene jamført med vilkårene for Barnevernlovens §4-12 som handler om omsorgsovertakelse. For skolens del er dette regulert i Opplæringslovens §15-3. HI: Jeg kjenner til folk som har anmeldt på samme grunnlag, men ikke konsekvensene av det. I og med at vi aldri har blitt kontaktet, vil jeg tro det har endt med henleggelse. mvh. barnevernkonsulent Anonymkode: d9dc6...9c8 Nå skal vel terskelen for å sende bekymringsmeldinger til barnevernet være temmelig lav. Man skal ikke ha "grunn til å tro" at ett barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep, før man sender inn en bekymringsmelding. Man skal ha en bekymring. Derfor heter det bekymringsmelding! I de sakene du nevner skal ikke foreldre bli informert, men i andre saker skal foreldre bli informert før meldingen sendes inn.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #70 Skrevet 16. mars 2019 13 minutter siden, Dumi skrev: Nå skal vel terskelen for å sende bekymringsmeldinger til barnevernet være temmelig lav. Man skal ikke ha "grunn til å tro" at ett barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep, før man sender inn en bekymringsmelding. Man skal ha en bekymring. Derfor heter det bekymringsmelding! I de sakene du nevner skal ikke foreldre bli informert, men i andre saker skal foreldre bli informert før meldingen sendes inn. For privatpersoner må terskelen gjerne være lav. For offentlige instanser er den, som jeg forklarte i forrige innlegg, lovregulert. Den er ikke spesielt lav. Kunnskapen om dette er ikke spesielt stor heller. Det stemmer overhodet ikke at foreldre ikke skal informeres i alle tilfellene jeg nevner. Det er anbefalt i saker som omhandler vold og/eller seksuelle overgrep. Det er mange, mange tilfeller som faller under definisjonene av hva som er meldingspliktig uten at de omhandler dette. Men loven sier altså at en skole skal ha grunn til å tro at et barn vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved daglig omsorg eller alvorlig omsorgssvikt for at meldeplikten skal inntre. Definisjonene på alvorlig er i forarbeidene jamført med paragrafen for omsorgsovertakelse. Med andre ord en relativt høy terskel før taushetsplikten bortfaller. Skoler kan selvsagt melde ved lavere bekymringsgrad, men det må da skje med samtykke fra foresatte med foreldreansvar. Anonymkode: d9dc6...9c8
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #71 Skrevet 16. mars 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo da , men det skal gå riktig tjenestevei. Jeg som SFO medarbeider kan ikke ringe barnevernet og si jeg jobber på SFO og er bekymret for det og det. Er jeg bekymret så melder jeg til leder og de tar det videre. Jeg kan ikke ringe barnevernet og uttale meg om barn jeg har på jobb som privat person da bryter jeg taushetsplikten. Anonymkode: bc2f9...fe3 Det kan du. Jeg er også bundet av taushetsplikt, men alle mine bv meldinger meldes inn som privatperson direkte til bv vakten (eget skjema på nettsiden deres). Dette står også i våre prosedyrer. Anonymkode: 67eda...79e
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #72 Skrevet 16. mars 2019 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: For privatpersoner må terskelen gjerne være lav. For offentlige instanser er den, som jeg forklarte i forrige innlegg, lovregulert. Den er ikke spesielt lav. Kunnskapen om dette er ikke spesielt stor heller. Det stemmer overhodet ikke at foreldre ikke skal informeres i alle tilfellene jeg nevner. Det er anbefalt i saker som omhandler vold og/eller seksuelle overgrep. Det er mange, mange tilfeller som faller under definisjonene av hva som er meldingspliktig uten at de omhandler dette. Men loven sier altså at en skole skal ha grunn til å tro at et barn vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved daglig omsorg eller alvorlig omsorgssvikt for at meldeplikten skal inntre. Definisjonene på alvorlig er i forarbeidene jamført med paragrafen for omsorgsovertakelse. Med andre ord en relativt høy terskel før taushetsplikten bortfaller. Skoler kan selvsagt melde ved lavere bekymringsgrad, men det må da skje med samtykke fra foresatte med foreldreansvar. Anonymkode: d9dc6...9c8 Stemmer ikke. Innenfor det som omhandler vold ect er det også psykisk vold. Endring i oppførsel hos barn ect. Ved mistanke/bekymring om vold/seksuelle overgrep skal ikke foreldre kontaktes eller informeres. Anonymkode: 463c9...d66
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #73 Skrevet 16. mars 2019 1 time siden, Dumi skrev: Nå skal vel terskelen for å sende bekymringsmeldinger til barnevernet være temmelig lav. Man skal ikke ha "grunn til å tro" at ett barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep, før man sender inn en bekymringsmelding. Man skal ha en bekymring. Derfor heter det bekymringsmelding! I de sakene du nevner skal ikke foreldre bli informert, men i andre saker skal foreldre bli informert før meldingen sendes inn. Hvorfor i alle dager uttaler du deg om dette når du ikke har lest lovteksten en gang? Det står «grunn til å tro» som vilkår i loven. Anonymkode: 438ca...455
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #74 Skrevet 16. mars 2019 Her er lovteksten til de som lurer: «Tilsette i skolen skal utan hinder av teieplikta melde frå til barneverntenesta utan ugrunna opphald a) når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli mishandla, utsett for alvorlege manglar ved den daglege omsorga eller anna alvorleg omsorgssvikt, b) når det er grunn til å tru at eit barn har ein livstruande eller annan alvorleg sjukdom eller skade og ikkje kjem til undersøking eller behandling, eller at eit barn med nedsett funksjonsevne eller eit spesielt hjelpetrengande barn ikkje får dekt sitt særlege behov for behandling eller opplæring, c) når eit barn viser alvorlege åtferdsvanskar i form av alvorleg eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmiddel eller ei anna form for utprega normlaus åtferd, d) når det er grunn til å tru at eit barn blir eller vil bli utnytta til menneskehandel.» Anonymkode: 438ca...455
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #75 Skrevet 16. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Stemmer ikke. Innenfor det som omhandler vold ect er det også psykisk vold. Endring i oppførsel hos barn ect. Ved mistanke/bekymring om vold/seksuelle overgrep skal ikke foreldre kontaktes eller informeres. Anonymkode: 463c9...d66 Hva er det du mener ikke stemmer? Selvfølgelig omfattes også psykisk vold av begrepet vold. Det samme gjør latent, materiell osv. Den siste setningen er jo akkurat det jeg sa. Men dette er føringer/anbefalinger, vel og merke, ikke noe lovregulert. Meldeplikten og dens forhold til taushetsplikten er lovregulert. Og loven sier at man skal ha "grunn til å tro," ikke bare føle seg litt bekymret. Så kan en diskutere opp og i mente hvorvidt det er en optimal lovtekst, men slik er den. Anonymkode: d9dc6...9c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå