Gå til innhold

Noen som har politianmeldt noen pga brudd på taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolen sendte en bekymringsmelding uten at de var bekymret? Eh,  neppe.

Og det er IKKE brudd på taushetsplikten å melde bekymring til barnevernet. Offentlige personer er pliktige til å melde.

Hvorvidt det er grunnlag for tiltak fra barnevernet har ingen betydning.

Anonymkode: c8c08...e55

Fortsetter under...

Skrevet

Men, hva slags opplysninger er så hemmelige at du vil rettsforfølge noen som har oppgitt dem? Feilaktig, iflg deg, men sannsynligvis i beste mening?

Anonymkode: e2ec5...a8a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Etterforsket den. 

Anonymkode: d88c3...0ff

Og så? Henla eller ga bot?

Anonymkode: 438ca...455

Skrevet

Jeg kan ikke komme på noe som er så hemmelig når det gjelder mine barn, det er derfor jeg lurer.

Anonymkode: e2ec5...a8a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og så? Henla eller ga bot?

Ingen av delene. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av delene. 

Beklager, men jeg sitter her og ler høyt av svarene dine! De er omtrent like informative som His er.

Anonymkode: fe628...b1b

Annonse

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Beklager, men jeg sitter her og ler høyt av svarene dine! De er omtrent like informative som His er.

Jepp. 

Skrevet

Det er tydeligvis kun jeg som er opptatt av barns rett til personvern her. Jeg avslutter tråden.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydeligvis kun jeg som er opptatt av barns rett til personvern her. Jeg avslutter tråden.

Det er klart at folk stiller spørsmåltegn når du er så hemmelighetsfull. Jeg har enda ikke møtt noen foreldre som er enig i bekymringsmeldingen mot dem, og derfor er jo folk skeptiske til det du kommer med.

Anonymkode: 19a9d...045

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp. 

Hvorfor er du så hemmelighetsfull?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du så hemmelighetsfull?

Ble du så nysgjerrig?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det lurer vi også veldig på. Han har ikke noe godt svar på det. Sannsynligvis var det en lite gjennomtenkt glipp, men faktum er at han delte taushetsbelagt informasjon med utenforstående. Han har ikke vært bekymret for barnet og opplysningene tilsa heller ikke at det var noen som helst grunn til det.

du kan sammenligne det med om legesekretæren hos fastlegen din plutselig sendte hele fastlegejournalen din til barnevernet. Hadde du ikke syntes det var ubehagelig? Hadde du ikke ønsket at vedkommende ble straffet for brudd på taushetsplikt?

Men jeg har fremdeles vanskelig for å forstå dette. Det er jo ikke slik at skoleansatte har så lite å gjøre at de sitter og lurer på hva i all verden de skal gjøre, og så ut av det blå finner ut at jo, i dag tar vi mappen til Per og sender til barnevernet bare for å ha noe å gjøre. De må jo, da de valgte å skrive til barnevernet, hatt en grunn til at de mente barnevernet burde undersøke saken. Jeg greier bare ikke å se noen grunn til at den ansatte skulle gjøre noe slikt, for den må jo ha begrunnet meldingen til barnevernet. Ergo greier jeg heller ikke finne noen parallell til eksemplet ditt meg legesekretæren, for det ville ikke hatt noe med barnet å gjøre.

Du skriver i et svar til en annen at advokaten din kun har hatt klienter hvor det var grunn til bekymring, og du skriver videre at det da selvfølgelig ikke var brudd på taushetsplikten. Det får meg til å mistenke at du ikke har fått med det det både jeg og andre har skrevet, at det ikke regnes som brudd på taushetsplikten hvis man mener man bør melde fra om et barn til barnevernet. Hvis man på meldetidspunkt er bekymring, da har man plikt til til å melde fra, og den plikten trumfer taushetsplikten. Om barnevernets undersøkelser konkluderer med at det ikke var grunn til bekymring og ikke grunn til tiltak fra deres side, det endrer ikke saken.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan vedkommende bryte taushetsplikt når anklagen ikke var riktig?

Dessuten er det heller ikke brudd på taushetsplikten instanser seg imellom, så du har ingen sak her. Det eneste du kan anmelde for, hvis du absolutt ønsker å anmelde, er falske anklager.

Anonymkode: 9d4ec...4a4

Det er fullstendig feil. 

Anonymkode: 0ca66...1fb

Annonse

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der tar du veldig feil. Jeg er absolutt opptatt av barns rett til personvern, men det du skriver er umulig å finne fornuft i eller forstå fordi du velger å ikke gi nok informasjon til å forstå. Hadde vi ikke vært opptatt av barns personvern her så hadde vi da ikke giddet å sitte og svare deg...

Skrevet

Taushetsplikt og OPPLYSNINGSPLIKT er viktige begrep du bør lære deg! 

Det er veldig dårlig eksempel du kommer med når du sammenligner det med at en legesekretær skal sende en journal til barnevernet. I såfall måtte dette ha skjedd det ved en feil. Var det det som skjedde med din sønn også?

For å gå tilbake til ditt eksempel, hvis en helsesekretær får opplysninger som er ment kun til henne, men som er bekymringsverdig skal hun likevel melde i fra, enten til lege eller andre relevante fagpersoner. 

Anonymkode: a6a70...796

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble du så nysgjerrig?

Nei, jeg lurte på hvorfor du svarer like dust som hi

Skrevet
9 timer siden, Søtnosa skrev:

Så vidt jeg vet er man i enkelte yrker fritatt fra taushetsplikten, og pålagt å varsle hvis det er grunner til bekymring. Det burde din advokat visst og fortalt deg. Så her tror jeg ikke du kommer så langt. Barnevernet vet også dette. 

Ingen er fritatt taushetsplikten, men man har opplysningsplikt, og den går foran taushetsplikten. Her kan det jo virke som at den ansatte har gått inn i saker vedkommende ikke hadde noe med, og laget en sak av ingenting. Om vedkommende da har sett i papirer el og det helt opplagt er meldt til bv grunnløst, ville jeg kanskje også vurdert anmeldelse. 

Regner med advokaten her vet dette.

Anonymkode: ce34a...b43

Skrevet

Jeg har også meldt noen for brudd på taushetsplikt. Hvorvidt din sak vil få samme utfall som min sak er jo ikke til å vite da det avhenger av hvordan politiet ser på saken. I mitt tilfelle ble det utdelt bot. Men kanskje min sak var mer åpenbar og klar enn din er... Har forresten også vært vitner til i krangel hvor det ble kastet øks etter folk- denne sak ble etterforsket men fikk ingen konsekventer for noen.

Så hva som vil skje dersom dere anmelder er ikke lett for oss å vite.

Anmeldt og la politiet etterforske. Men vær da også klar over at en slik ekstrem reaksjon fra dere mest sannsynnlig vil ødelegge forholdet mellom dere og skolen.

Anonymkode: 9e59a...94a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da kan aldri personell på skole og i barnehage melde til barnevernet da.

Jo da , men det skal gå riktig tjenestevei. Jeg som SFO medarbeider kan ikke ringe barnevernet og si jeg jobber på SFO og er bekymret for det og det. 

Er jeg bekymret så melder jeg til leder og de tar det videre. 

Jeg kan ikke ringe barnevernet og uttale meg om barn jeg har på jobb som privat person da bryter jeg taushetsplikten. 

Anonymkode: bc2f9...fe3

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo da , men det skal gå riktig tjenestevei. Jeg som SFO medarbeider kan ikke ringe barnevernet og si jeg jobber på SFO og er bekymret for det og det. 

Jeg kan ikke ringe barnevernet og uttale meg om barn jeg har på jobb som privat person da bryter jeg taushetsplikten. 

Du kan ringe barnevernet og melde bekymring uten at leder er enig. Bekymringsmelding sender man når man er bekymret. Så er det opp til barnevernet å finne ut om det er grunnlag for bekymring. 

Anonymkode: e742e...4be

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke meldt noen for brudd på taushetsplikten. Har taushetsplikt selv i yrket mitt, og er jo pliktig til å melde fra om jeg vurderer noe med barn som bekymringsverdig. Nå kan det jo være et sammensatt bilde hos barnet som gjør at man velger å melde, selv om det kanskje ikke er helt klare tilfeller. Det er jo nettopp derfor man skal melde, for at barnevernet skal gjøre vurderingen om det er noe bekymringsverdig, for det har man som annen yrkesgruppe ofte ikke mulighet til å få full klarhet i, og har ofte heller ikke kompetanse eller anledning til å gjøre større utredninger.

Jeg spurte hvorfor vedkommende meldte fra fordi jeg helt ærlig ikke greier å tenke meg noen tilfeller hvor man skulle bli dømt for taushetsplikten selv om barnevernet konkluderte med at det ikke var grunn til bekymring likevel. Om vedkommende ansatt har hatt et horn i siden til dere eller noe annet, da er det jo uansett ikke brudd på taushetsplikten vedkommende bør straffes for, men heller trakassering.

Jeg forstår ikke at du blir så arg når folk spør hvorfor, hvorfor er jo nettopp det som ev. gjør at man kan vurdere eller komme på saker som kan ligne.

Slenger meg på denne. Jobber selv i helse, og er forpliktet til å melde fra hvis det er bekymring rundt barn. Det er barnevernet som vurderer om de går videre med saken.

Det at de ikke vurderer å gå videre med saken betyr ikke brudd på taushetsplikt. 

Anonymkode: 10276...d8f

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er feil. Det er vanlig å gå tjenestevei, men du har et selvstendig og personlig ansvar for å melde fra dersom du er bekymret. Dette fremgår av lov om barnevernstjeneste, paragraf 6-4 (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-100?q=lov om barnevernstjenester#KAPITTEL_7)

Anonymkode: d873e...44c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er feil. Det er vanlig å gå tjenestevei, men du har et selvstendig og personlig ansvar for å melde fra dersom du er bekymret. Dette fremgår av lov om barnevernstjeneste, paragraf 6-4 (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-100?q=lov om barnevernstjenester#KAPITTEL_7)

Anonymkode: d873e...44c

Det er helt riktig! Hvis leder er uenig må man fortsatt melde.

Men hvorfor snakket denne personen på skolen med barnevernet? Siden det ikke var bekymring, men bare opplysninger som «glapp ut»?

Anonymkode: 10276...d8f

Skrevet

Kan ikke se at det er brudd på noe tauhetsplikt. Skole ansatt meldte til bv pga bekymring.  Tauhetsplikt da mellom skole og bv. 

Om du så skal ta deyte videre. Så er det fylkesmannen så er neste steg. 

Men tror ikke du kommer noen vei. 

Anonymkode: 463c9...d66

Skrevet

Altså, dere - HI har helt rett. Det skal være "grunn til å tro" at et barn er utsatt for grov omsorgssvikt, mishandling eller overgrep for at skole, barnehage etc. kan se bort fra taushetsplikten og melde bekymring. Terskelen er lovdefinert og temmelig høyt,i forarbeidene jamført med vilkårene for Barnevernlovens §4-12 som handler om omsorgsovertakelse. For skolens del er dette regulert i Opplæringslovens §15-3.

HI: Jeg kjenner til folk som har anmeldt på samme grunnlag, men ikke konsekvensene av det. I og med at vi aldri har blitt kontaktet, vil jeg tro det har endt med henleggelse.

mvh. barnevernkonsulent

Anonymkode: d9dc6...9c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...