Gå til innhold

Noen som har politianmeldt noen pga brudd på taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å politianmelde en ansatt på vår sønns skole pga brudd på taushetsplikt. Vedkommende sendte bekymringsmelding til barnevernet fullstendig uten grunn (barnevernet henla saken fordi den var fullstendig grunnløs). 

Vi skal klage til Fylkesmannen, men vi vurderer å politianmelde vedkommende også. Sannsynligvis blir saken bare henlagt pga manglende ressurser hos politiet. Er det noen her som har opplevd at en anmeldelse førte frem?

Anonymkode: 438ca...455

Fortsetter under...

Skrevet

Å melde dere til barnevernet er da ikke brudd på taushetsplikt.

Anonymkode: 19a9d...045

Skrevet

Jo, det var helt uten grunnlag, så det var absolutt et brudd på taushetsplikten. Ingen av vilkårene for meldeplikt i opplæringsloven var oppfylt. Det er barnevernet også enig i.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det var helt uten grunnlag, så det var absolutt et brudd på taushetsplikten. Ingen av vilkårene for meldeplikt i opplæringsloven var oppfylt. Det er barnevernet også enig i.

Hva slags vilkår er ikke oppfylt da?

Skrevet

Hvordan kan vedkommende bryte taushetsplikt når anklagen ikke var riktig?

Dessuten er det heller ikke brudd på taushetsplikten instanser seg imellom, så du har ingen sak her. Det eneste du kan anmelde for, hvis du absolutt ønsker å anmelde, er falske anklager.

Anonymkode: 9d4ec...4a4

Skrevet

Ingen av vilkårene i 15-3 annet ledd.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_17

Dette er det barnevernet selv som sa til oss. Vi tok derfor kontakt med en advokat som var enig og anbefalte oss å politianmelde. Vi er bare usikre på om dette er noe politiet vil bruke tid på. Vær så snill og svar på det jeg spør om, eller la være og svare.

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan vedkommende bryte taushetsplikt når anklagen ikke var riktig?

Dessuten er det heller ikke brudd på taushetsplikten instanser seg imellom, så du har ingen sak her. Det eneste du kan anmelde for, hvis du absolutt ønsker å anmelde, er falske anklager.

Anonymkode: 9d4ec...4a4

Fordi opplysningen de ga var taushetsbelagt. Det spiller ingen rolle om den var riktig eller ikke.

selvsagt har ulike instanser taushetsplikt seg i mellom. Kan dere slutte å svare på ting dere ikke har peiling på og som jeg ikke har spurt om?

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av vilkårene i 15-3 annet ledd.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61/KAPITTEL_17

Dette er det barnevernet selv som sa til oss. Vi tok derfor kontakt med en advokat som var enig og anbefalte oss å politianmelde. Vi er bare usikre på om dette er noe politiet vil bruke tid på. Vær så snill og svar på det jeg spør om, eller la være og svare.

Hvordan i all verden kan du tro at vi på forumet vet dette bedre enn advokaten deres?

Jeg tviler strengt tatt at dere vil komme noen vei. Jeg vil anta at det bunner ned til om denne ansatte mente hun/han hadde grunn til å melde, for hvis denne mente at en av vilkårene i loven lå for grunn, da var vedkommende pliktig til å melde fra. Så kan man selvfølgelig diskutere om det overhodet var grunn til å melde.

Hvorfor meldte vedkommende saken til barnevernet, da? Vanskelig å si noe mer uten at man vet årsaken.

Anonymkode: fe628...b1b

Skrevet

Men det jeg spør om er bare om noen har meldt et brudd på taushetsplikt til politiet, og hva som skjedde med saken. Det er det eneste jeg spør om. Jeg ber ikke om noens vurdering av hva dere tror vil skje i vår sak.

advokaten vår hadde aldri hatt en slik sak før, men anbefalte å anmelde. Vi bare vet ikke om det er verdt bryet om saken uansett henlegges pga ressurser.

Skrevet

Så vidt jeg vet er man i enkelte yrker fritatt fra taushetsplikten, og pålagt å varsle hvis det er grunner til bekymring. Det burde din advokat visst og fortalt deg. Så her tror jeg ikke du kommer så langt. Barnevernet vet også dette. 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi opplysningen de ga var taushetsbelagt. Det spiller ingen rolle om den var riktig eller ikke.

selvsagt har ulike instanser taushetsplikt seg i mellom. Kan dere slutte å svare på ting dere ikke har peiling på og som jeg ikke har spurt om?

Da kan aldri personell på skole og i barnehage melde til barnevernet da.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det jeg spør om er bare om noen har meldt et brudd på taushetsplikt til politiet, og hva som skjedde med saken. Det er det eneste jeg spør om. Jeg ber ikke om noens vurdering av hva dere tror vil skje i vår sak.

advokaten vår hadde aldri hatt en slik sak før, men anbefalte å anmelde. Vi bare vet ikke om det er verdt bryet om saken uansett henlegges pga ressurser.

Nei, jeg har ikke meldt noen for brudd på taushetsplikten. Har taushetsplikt selv i yrket mitt, og er jo pliktig til å melde fra om jeg vurderer noe med barn som bekymringsverdig. Nå kan det jo være et sammensatt bilde hos barnet som gjør at man velger å melde, selv om det kanskje ikke er helt klare tilfeller. Det er jo nettopp derfor man skal melde, for at barnevernet skal gjøre vurderingen om det er noe bekymringsverdig, for det har man som annen yrkesgruppe ofte ikke mulighet til å få full klarhet i, og har ofte heller ikke kompetanse eller anledning til å gjøre større utredninger.

Jeg spurte hvorfor vedkommende meldte fra fordi jeg helt ærlig ikke greier å tenke meg noen tilfeller hvor man skulle bli dømt for taushetsplikten selv om barnevernet konkluderte med at det ikke var grunn til bekymring likevel. Om vedkommende ansatt har hatt et horn i siden til dere eller noe annet, da er det jo uansett ikke brudd på taushetsplikten vedkommende bør straffes for, men heller trakassering.

Jeg forstår ikke at du blir så arg når folk spør hvorfor, hvorfor er jo nettopp det som ev. gjør at man kan vurdere eller komme på saker som kan ligne.

Skrevet
11 minutter siden, Søtnosa skrev:

Så vidt jeg vet er man i enkelte yrker fritatt fra taushetsplikten, og pålagt å varsle hvis det er grunner til bekymring. Det burde din advokat visst og fortalt deg. Så her tror jeg ikke du kommer så langt. Barnevernet vet også dette. 

Det er jeg klar over. Men i dette tilfellet var det ikke noe bekymringsverdig de meldte fra om, så vilkårene var som sagt flere ganger nå ikke oppfylt. Da har skolen taushetsplikt.

Annonse

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan aldri personell på skole og i barnehage melde til barnevernet da.

Selvsagt både kan og skal de melde om «det er grunn til å tro» at et av vilkårene er oppfylt. I vært tilfelle var det ikke grunn til å tro dette. Det har skolen heller ikke anført. Det er rett og slett en ansatt som har gitt opplysninger videre som ikke var knyttet til en bekymring for barnet. 

Skrevet

En bekymringsmelding skal ikke være forhindret av taushetsplikt. En trenger ikke oppfylle noen krav, kun gi uttrykk for at man er bekymret. Vurdering av saken er barneverntjenestens oppgave, ikke melder. 

Jeg har jobbet i barneverntjenesten i mange år, og fått mange rare og grunnløse bekymringer presentert i bekymringsmeldinger. Uansett er det ingen meldere som har brutt taushetsplikt, fordi meldeplikt ved bekymring opphever taushetsplikt. 

Anonymkode: ed312...12d

Skrevet

Nei, jeg har ikke meldt noen for brudd på taushetsplikten. Har taushetsplikt selv i yrket mitt, og er jo pliktig til å melde fra om jeg vurderer noe med barn som bekymringsverdig. Nå kan det jo være et sammensatt bilde hos barnet som gjør at man velger å melde, selv om det kanskje ikke er helt klare tilfeller. Det er jo nettopp derfor man skal melde, for at barnevernet skal gjøre vurderingen om det er noe bekymringsverdig, for det har man som annen yrkesgruppe ofte ikke mulighet til å få full klarhet i, og har ofte heller ikke kompetanse eller anledning til å gjøre større utredninger.

Jeg spurte hvorfor vedkommende meldte fra fordi jeg helt ærlig ikke greier å tenke meg noen tilfeller hvor man skulle bli dømt for taushetsplikten selv om barnevernet konkluderte med at det ikke var grunn til bekymring likevel. Om vedkommende ansatt har hatt et horn i siden til dere eller noe annet, da er det jo uansett ikke brudd på taushetsplikten vedkommende bør straffes for, men heller trakassering.

Jeg forstår ikke at du blir så arg når folk spør hvorfor, hvorfor er jo nettopp det som ev. gjør at man kan vurdere eller komme på saker som kan ligne.

Men jeg ønsker ikke noens vurdering, jeg lurer på om noen har anmeldt et slikt tilfelle og hva politiet gjorde med saken. Som sagt tidligere mente heller ikke den ansatte som meldte at det var grunn til bekymring, han har rett og slett bare videreformidlet taushetsbelagte opplysninger uten grunn. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En bekymringsmelding skal ikke være forhindret av taushetsplikt. En trenger ikke oppfylle noen krav, kun gi uttrykk for at man er bekymret. Vurdering av saken er barneverntjenestens oppgave, ikke melder. 

Jeg har jobbet i barneverntjenesten i mange år, og fått mange rare og grunnløse bekymringer presentert i bekymringsmeldinger. Uansett er det ingen meldere som har brutt taushetsplikt, fordi meldeplikt ved bekymring opphever taushetsplikt. 

Anonymkode: ed312...12d

Så du mener opplæringsloven 15-3 annet ledd ikke gjelder da eller? Bekymringsverdig i så fall. Heldigvis forholdt barnevernet i vår kommune seg til loven.

Skrevet

Men jeg ønsker ikke noens vurdering, jeg lurer på om noen har anmeldt et slikt tilfelle og hva politiet gjorde med saken. Som sagt tidligere mente heller ikke den ansatte som meldte at det var grunn til bekymring, han har rett og slett bare videreformidlet taushetsbelagte opplysninger uten grunn. 

Men igjen, det blir helt umulig å si noe mer når du er så tilbakeholden, for det er rett og slett ikke mulig å forstå hva du mener.

Hvorfor videreformidler den ansatte opplysningene til barnevernet hvis vedkommende (iflg. deg) ikke hadde vurdert noe som bekymringsverdig?

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er retthaversk? Hevngjerrig!

Aner ikke om det er sånn du er, men førsteinntrykket av deg i måten du skriver/svarere på er ikke udelt positivt. Vi har bare din mening om at det ikke var rimelig å melde bekymring, og du vil ikke utdype, da må du regne med, og ha forståelse for, spørsmål. Når du ikke gjør det, så blir jeg skeptisk til både deg og saken.

Hvis det ikke er grunn til bekymring, så er det vel greit? Hvis den ansatte overreagerte, så er det sånn som kan skje, det er uansett bv som ser på saken og avgjør.

Dersom barnevernet mener at den ansatte har handlet urett, så burde de veilede skolen slik at det ikke skjer igjen. Jeg skjønner at det som har skjedd kan være ubehagelig, men er det ikke bedre å bruke det som en læresituasjon enn å «ta hevn» gjennom rettsvesenet?

Anonymkode: e2ec5...a8a

Skrevet

Forresten, hvorfor har advokaten din aldri hatt en sånn sak? Er han fersk, jobber i et annet rettsfelt eller har du bare en elendig sak?

Skrevet

Ja, jeg har anmeldt for brudd på taushetsplikt. 

Anonymkode: d88c3...0ff

Skrevet

Men igjen, det blir helt umulig å si noe mer når du er så tilbakeholden, for det er rett og slett ikke mulig å forstå hva du mener.

Hvorfor videreformidler den ansatte opplysningene til barnevernet hvis vedkommende (iflg. deg) ikke hadde vurdert noe som bekymringsverdig?

Ja det lurer vi også veldig på. Han har ikke noe godt svar på det. Sannsynligvis var det en lite gjennomtenkt glipp, men faktum er at han delte taushetsbelagt informasjon med utenforstående. Han har ikke vært bekymret for barnet og opplysningene tilsa heller ikke at det var noen som helst grunn til det.

du kan sammenligne det med om legesekretæren hos fastlegen din plutselig sendte hele fastlegejournalen din til barnevernet. Hadde du ikke syntes det var ubehagelig? Hadde du ikke ønsket at vedkommende ble straffet for brudd på taushetsplikt?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forresten, hvorfor har advokaten din aldri hatt en sånn sak? Er han fersk, jobber i et annet rettsfelt eller har du bare en elendig sak?

Nei, men de foreldrene han har bistått i barnevernsaker har hatt saker hvor det var grunn til bekymring for barnet, og da er det jo selvsagt ikke snakk om brudd på taushetsplikt. Han har aldri vært borti at noen har sendt taushetsbelagte opplysninger til barnevernet uten å ha vært bekymret.

Skrevet

Ja, jeg har anmeldt for brudd på taushetsplikt. 

Hva gjorde politiet med saken?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva gjorde politiet med saken?

Etterforsket den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...