Gå til innhold

Er det noen her som har erfaring med langvarig bruk av Paralgin forte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt det nå i ca 1.5 år. 6-8 stk pr dag. (etter avtale med legen!) 

I det siste har jeg følt meg i så dårlig form. Sliten, negativ, nær deprimert, småkvalm... Lurer på om det kan være at kroppen min har fått nok av PF? 

Erfaringer? 

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være. Les litt om opiater og dens langtidspåvirkning. Og ikke minst paracetamol. 

Jeg tar det også fast, og har gjort i flere år, men er veldig bevist på dose og mengde og drøyer det når jeg kan. Sørger for i perioder til å ta minimalt, altså max 1 i døgnet (og heller økt nsaids) - akkurat det jeg må. Fordi toleransegrensen blir så høy, og det er ikke bra. 

6-8stk i døgnet i over et år er mye....Du er jo da avhengig til det punktet at du vil oppleve abstinens om du hadde avsluttet brått nå. 

Anonymkode: eeff1...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... forts. så det kan være at det er abstinenssymptomer du opplever på bakgrunn av økt toleransegrense.

Anonymkode: eeff1...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok 😳 Jeg tenkte jeg skulle prøve å trappe ned, men da risikerer jeg at jeg blir enda verre da? 

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok 😳 Jeg tenkte jeg skulle prøve å trappe ned, men da risikerer jeg at jeg blir enda verre da? 

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Nei, å trappe ned et veldig lurt hvis du kan. Men det kan bli ubehagelig (og er ufarlig), så det kan være lurt å gjøre i samråd med lege. 

Om det er abstinens så blir det ikke bedre av å fortsette. 

Anonymkode: eeff1...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg en tablett bare 3 dager på rad så funker PF ikke på meg lengre, og det er det sterkeste jeg får for mine daglige smerter. Så jeg må velge mellom å pines og om jeg bør ta den. Har tatt den ukentlig i 2 år, ingen bivirkningen bortsett fra litt ruset de første 3-4 gangene. 

Anonymkode: a5961...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke så lyst til å snakke med legen om det før jeg evt har prøvd på egenhånd. Føler det er ganske flaut og ubehagelig at jeg har (mest sannsynlig) blitt avhengig, da legen hele tiden har gitt uttrykk for at han stoler på at jeg ikke misbruker PF ☹️

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med fordel forsøke å trappe ned selv, men anbefaler å snakke med legen din. Det er et sunnhetstegn at du føler det har blitt for mye men nå ønsker å trappe ned, ikke et tegn på misbruk slik du føler det. Mvh fastlege på Østlandet.

Anonymkode: ac7ed...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan med fordel forsøke å trappe ned selv, men anbefaler å snakke med legen din. Det er et sunnhetstegn at du føler det har blitt for mye men nå ønsker å trappe ned, ikke et tegn på misbruk slik du føler det. Mvh fastlege på Østlandet.

Anonymkode: ac7ed...35b

Men du som da er lege; tror du det kan være som jeg sier? Og hva anbefaler du som smertestillende? Har fibromyalgi 

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som ble avhengig av smertestillende. Nå har hun vært rusmisbruker i en del år. Hun sier selv at hun fikk for mye smertestillende hos fastlegen 

Anonymkode: 5d1e2...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt pf daglig i mange år, har aldri opplevd bivirkninger eller abstinenser hvis det har gått noen dager uten. Jeg skal egentlig Ta 1-2 tabletter opptil 3 ganger daglig, men to stk funker ikke nok så jeg tar 3 stk to ganger daglig i stedet. Kjenner ingen form for rus av de  

Eneste jeg er bekymret for er leveren egentlig. 

Anonymkode: 35f59...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye. Legeforeskrevet benzo er årsak til mange innleggelser for avrusning. Du er avhengig og bør trappe ned. Antagelig har ikke pillene så stor effekt lenger heller siden du har tatt så mye over tid og økt toleransen din. Ville bedt om andre måter å håndtere smertene på. Lykke til 

Anonymkode: dfc2f...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt samme mengde og ennå mer i i over 4 år. Det var pf, tramadol og nobligan som jeg byttet på. Det du beskriver er meg. Deppa, slapp, umotivert mer vondt osv (fibro her også). Så ble jeg så lei av å føle meg sånn og trappet ned. Rett før jul nå så sluttet jeg helt..det hele tok en mnd ca. Nå, i dag føler jeg meg som et nytt menneske, jeg er i superhumør, mindre smerter og jeg har i tillegg gått ned 10 kg. Anbefaler deg å slutte pådet sterkeste..i samråd med lege selvsagt. Fibrosmertene er letter å takle uten alle pillene. Jeg lover deg ❤️ 

Anonymkode: c44e3...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt samme mengde og ennå mer i i over 4 år. Det var pf, tramadol og nobligan som jeg byttet på. Det du beskriver er meg. Deppa, slapp, umotivert mer vondt osv (fibro her også). Så ble jeg så lei av å føle meg sånn og trappet ned. Rett før jul nå så sluttet jeg helt..det hele tok en mnd ca. Nå, i dag føler jeg meg som et nytt menneske, jeg er i superhumør, mindre smerter og jeg har i tillegg gått ned 10 kg. Anbefaler deg å slutte pådet sterkeste..i samråd med lege selvsagt. Fibrosmertene er letter å takle uten alle pillene. Jeg lover deg ❤️ 

Anonymkode: c44e3...042

Takk 😊 

Hvordan gjorde du det med nedtrapping? 

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke så lyst til å snakke med legen om det før jeg evt har prøvd på egenhånd. Føler det er ganske flaut og ubehagelig at jeg har (mest sannsynlig) blitt avhengig, da legen hele tiden har gitt uttrykk for at han stoler på at jeg ikke misbruker PF ☹️

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Legen vet hvor mye du tar, det er jo han/hun som skriver de ut til deg.

Synes det er rart du får så mye uten bedre oppfølging da.... Har du ikke tatt leverprøver osv for å se at du faktisk tåler såpass mye? Legen min er nøye på sånt, han har sagt noen ganger at om han synes jeg ber om ny resept for ofte vil han sjekke meg grundig en gang eller to i året, men foreløbig har jeg spurt om ny resept såpass sjelden at det ikke har vært noe tema.

Jeg har også fibro og tar veldig lite tabletter, man blir liksom vant til at smertene alltid er der, men det som hjelper meg er trening og varmt vann. Har resept på paracet 1 g og tar det noen ganger i måneden, men har glasset i flere måneder. Har også ibux forte i skapet, men de har jeg aldri tatt, lurer på om de går ut på dato snart.

Anonymkode: 5f099...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen skriver ut resept som indikerer hvir mange du kan/skal ta per dag - og stoler på at du ikke musbruker..

Så sant du ikke tar mer enn legen har anbefalt/tillatt så kan ikke legen legge dette over på deg. Det er ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: a0c80...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt pf daglig i mange år, har aldri opplevd bivirkninger eller abstinenser hvis det har gått noen dager uten. Jeg skal egentlig Ta 1-2 tabletter opptil 3 ganger daglig, men to stk funker ikke nok så jeg tar 3 stk to ganger daglig i stedet. Kjenner ingen form for rus av de  

Eneste jeg er bekymret for er leveren egentlig. 

Anonymkode: 35f59...8e8

Jeg er også bekymret for leveren! Er redd det er den som har begynt å protestere så det er derfor jeg er i dårlig form og humør...? Lenge siden sist jeg tok blodprøver. 

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok 😳 Jeg tenkte jeg skulle prøve å trappe ned, men da risikerer jeg at jeg blir enda verre da? 

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Ta den nedtrappingen i samråd med lege. Kan bli ubehagelig når abstinensene slår til, men det går over.

Jeg brukte samme dose i flere år etter en ulykke som gav permanent sterke smerter.  Hadde det som deg, følte meg ikke vel i det hele tatt. Nå lever jeg med smerter, men formen er likevel bedre. Tar tabletter når smertene er på det verste. 

Anonymkode: 5dabd...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta den nedtrappingen i samråd med lege. Kan bli ubehagelig når abstinensene slår til, men det går over.

Jeg brukte samme dose i flere år etter en ulykke som gav permanent sterke smerter.  Hadde det som deg, følte meg ikke vel i det hele tatt. Nå lever jeg med smerter, men formen er likevel bedre. Tar tabletter når smertene er på det verste. 

Anonymkode: 5dabd...a16

Takk. Hvordan trappet du ned? Hvor lang tid tok det før abstinensene kom og hvilke abstinenser fikk du? 

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at jeg burde ta det opp med legen, men er det seriøst ingen av dere som har vært gjennom nedtrapping og alt det fører med seg som vil dele erfaring med meg? 😊

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår at jeg burde ta det opp med legen, men er det seriøst ingen av dere som har vært gjennom nedtrapping og alt det fører med seg som vil dele erfaring med meg? 😊

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Fordi grensen er hårfin noen ganger. Ettersom ingen kjenner deg og din kropp så burde de ikke gi det rådet. Jeg kommer i allefall ikke til å gjøre det. Noen få kan slå ut i så kraftig abstinens ved nedtrapping at det blir farlig - derfor anbefales det å gjøres i samråd med lege. Også for at legen kan hjelpe deg med annen type smertestillende, eller evt terapi. Mange fibromyalgi pasienter får det bedre med terapi, hvor man lærer å akseptere og takle smertene uten smertestillende. 

Anonymkode: eeff1...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2019 den 8.47, Anonym bruker skrev:

Takk 😊 

Hvordan gjorde du det med nedtrapping? 

Anonymkode: 7d74b...65e

Jeg tok en pille i stedet for to av gangen den første uka. Så trappet godt ned fra 6 til 3 piller om dagen. Deretter lot jeg det gå lenger tid mellom hver pille og til slutt brukte bare to om dagen, da var det egentlig helt greit å trappe helt ned og bli ferdig med det. Den første uka var kjip, nervøs, bomull i hodet, tåkete, vondt i kroppen osv. Det verste var nok nervene egentlig. Etter to-tre uker var jeg tilbake til normalen igjen også har formen bare steget siden. Jeg har til og med begynt å trene, kan lese en bok, sover ikke på dagen lenger..ler..ikke minst!

Anonymkode: c44e3...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok en pille i stedet for to av gangen den første uka. Så trappet godt ned fra 6 til 3 piller om dagen. Deretter lot jeg det gå lenger tid mellom hver pille og til slutt brukte bare to om dagen, da var det egentlig helt greit å trappe helt ned og bli ferdig med det. Den første uka var kjip, nervøs, bomull i hodet, tåkete, vondt i kroppen osv. Det verste var nok nervene egentlig. Etter to-tre uker var jeg tilbake til normalen igjen også har formen bare steget siden. Jeg har til og med begynt å trene, kan lese en bok, sover ikke på dagen lenger..ler..ikke minst!

Anonymkode: c44e3...042

Takk for svar! Jeg vil ha energi, livslyst og godt humør igjen! 👍😳

TS

Anonymkode: 7d74b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...