Gå til innhold

Betennelse i skjoldbruskkjertelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du hatt betennelse i skjoldbruskkjertelen? Hvilke symptomer hadde du og hva ble gjort videre av legene?

Jeg har vært syk i snart 6 mnd, men legene finner ikke ut av det. Resultatet fra en CT undersøkelse viser nå at jeg antageligvis har betennelse i skjoldbruskkjertelen. I mens jeg venter på nærmere undersøkelser lurer jeg på om dette kan forklare alle mine symptomer, eller om det er et blindspor.

erfaringer?😊

Anonymkode: 2043b...1c9

Skrevet

Da har du antageligvis antistoffer i skjoldkjertelen. Viste CT en mindre skjoldkjertel enn normalt?

Jeg vet ikke om du har tatt blodprøve for stoffskifte. Hvis du ikke har gjort det, bør du gjøre det! Utslag på antistoffer gir ofte lavt stoffskifte, og lavt stoffskifte gir mange symptomer som f. eks utmattelse, treg mage, at du er ukonsentrert, glemmer lett m.m.

Du bør få målt anti- TPO (antistoffer), TSH, ft4 og ft3. Dette vil vise hvordan stoffskiftet er.

Jeg har høye verdier av anti-TPO. Disse verdiene økte før jeg utviklet lavt stoffskifte. Dvs at antistoffene ødelegger skjoldkjertelen min. Jeg har en stoffskiftesykdom som heter Hashimoto, den er ganske vanlig blant de som har lavt stoffskifte. Kanskje er det dette som skjer med deg også?

Anonymkode: 3527c...ebf

Skrevet

Tusen takk for svar. Vet at legen har sjekket stoffskiftet (blodprøver) to ganger den siste tiden, da lavt stoffskifte kunne ha forklart mange av symptomene mine. De prøvene har vært fine. Usikker på om det er tatt anti-TPO. 

Er det mulig å ha betennelse i skjoldbruskkjertelen uten at det påvirker stoffskiftet..og er det mulig å ha lavt stoffskifte selvom prøvene er ok?🤔

Skrevet

Dytt 😊

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. Vet at legen har sjekket stoffskiftet (blodprøver) to ganger den siste tiden, da lavt stoffskifte kunne ha forklart mange av symptomene mine. De prøvene har vært fine. Usikker på om det er tatt anti-TPO. 

Er det mulig å ha betennelse i skjoldbruskkjertelen uten at det påvirker stoffskiftet..og er det mulig å ha lavt stoffskifte selvom prøvene er ok?🤔

Det er mulig å ha lavt stoffskifte selv om prøvene viser verdier innenfor normalen. Jeg har en i familien som lå innenfor normalen, men nederst på skalaen. Legen hennes mente derfor at det ikke har noe galt med stoffskifte hennes. Men etter vurdering av ny lege startet hun med medisiner, og fikk et normalt liv. 

Anonymkode: 691fc...48c

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig å ha høye verdier av anti-tpo uten å ha lavt stoffskifte. Men, men høy anti-tpo øker sjansene for at du utvikler lavt stoffskifte.

Jeg anbefaler deg å ringe legekontoret og be om verdiene på de siste blodprøvene tatt av stoffskiftet. Så ser du om du ligger i grenseland. Og gjør du det, så er nok dette et tegn på at det er trøbbel med stoffskiftet.

Anonymkode: 3527c...ebf

Skrevet

Takk for svar dere! Da vet jeg litt mer om hva jeg skal drøfte med legen neste oppfølgingstime.

håper så inderlig at dette er svaret på hva som har «ødelagt» livet mitt de siste 6 mnd.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...