Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #1 Skrevet 12. mars 2019 Dette har bare blitt verre og verre med årene. Vi har vært sammen i 14 år. Det virker som alt jeg gjør er feil. Likevel er det jeg som gjør mesteparten i huset og med ungene. Jeg sier til ham at om det er så galt det jeg gjør, så kan han gjøre det selv. Da svarer han at han bare gir meg tips. Jeg har snakket med ham mange ganger om dette. Det er helt tydelig at han ikke er enig i at gjør dette. Og han forstår ikke hva jeg mener engang. Mannen min har sine uvaner, blant annet at han kronisk sitter med mobilen sin. Han forsvinner inn i en annen virkelighet med mobilen. Dette merker barna, men han har sine unnskyldninger for alt han gjør. Han sitter leeeeenge på do, nettopp fordi han er opptatt med mobilen. Dette er en stor ulempe for andre som også skal inn på badet. Han forstår ikke at dette er et problem heller. Han har mange andre greier, men det nytter ikke å si noe til ham. Han er ikke interessert i å gå til terapi med meg, og jeg vet også at det ikke er noe vits. Er den eneste løsningen å skille seg her? Jeg er glad i ham, men jeg har over tid mistet all respekt og absolutt all sexlyst overfor ham. Jeg grøsser når han tar på meg, og vi har ikke hatt sex på kjempelenge. En stund tenkte jeg at om vi hadde sex oftere, så ville han ikke være så sur og belærende overfor meg, men det hadde ingen sammenheng. Anonymkode: ac1a8...31b
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #2 Skrevet 12. mars 2019 Jeg tenkte å anbefale parterapi, men når han ikke vil det, da er det ikke noe mer du kan gjøre. Han vil ikke i parterapi, for han vil ikke ha noen endringer. Han har det helt fint, han. At du og ungene ikke har det bra og at han ikke deltar i familien eller tar ansvar, det bryr han seg rett og slett ikke om. Jeg hadde gått for lenge siden om jeg var sammen med en sånn mann som ikke ville jobbe for forholdet og familien og ikke tok ansvar. Anonymkode: 2c29e...499
Gjest Antarctica Skrevet 12. mars 2019 #3 Skrevet 12. mars 2019 Enig med siste taler. Han er jo en dust.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #4 Skrevet 12. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte å anbefale parterapi, men når han ikke vil det, da er det ikke noe mer du kan gjøre. Han vil ikke i parterapi, for han vil ikke ha noen endringer. Han har det helt fint, han. At du og ungene ikke har det bra og at han ikke deltar i familien eller tar ansvar, det bryr han seg rett og slett ikke om. Jeg hadde gått for lenge siden om jeg var sammen med en sånn mann som ikke ville jobbe for forholdet og familien og ikke tok ansvar. Anonymkode: 2c29e...499 Så du mener at det ikke er noe vits i det hele tatt? Jeg tror du har rett i at han simpelthen ikke bryr seg. Han styrer med sitt, og er helt perfekt. HI Anonymkode: ac1a8...31b
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #5 Skrevet 12. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at det ikke er noe vits i det hele tatt? Jeg tror du har rett i at han simpelthen ikke bryr seg. Han styrer med sitt, og er helt perfekt. HI Anonymkode: ac1a8...31b Hvordan hakker han da? Anonymkode: a02e4...6ae
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #6 Skrevet 12. mars 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at det ikke er noe vits i det hele tatt? Jeg tror du har rett i at han simpelthen ikke bryr seg. Han styrer med sitt, og er helt perfekt. HI Anonymkode: ac1a8...31b Nei, hvorfor skulle du fortsette? Hva mener du selv? Du lever med en mann som bryter deg ned, som ikke respekterer deg, som ser på deg som en tjener. Han bor i bofellesskap med deg og ungene, men han deler ikke plikter. Ungene dine blir skadet av å bo med en så stor avvisning som det han driver med. Ved å bli med ham lærer du ungene dine at mannen kan drite i alt ansvar og være superegoist og hakke på "sin kjære", og kvinnens plikt er å godta det... Jeg tror du har svaret selv... Anonymkode: 2c29e...499
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2019 #7 Skrevet 12. mars 2019 Dette kunne jeg skrevet selv. Akkurat det samme. Jeg gikk. Mannen satt på tlf på grunn av utroskap her da, men kliss lik oppførsel. Klart han ikke ville i terapi han heller, han hadde det som plommen i egget. Jeg tok vare på hus og barn, han levde et problemfritt liv og terapi kunne endret på denne lykken hans. Anonymkode: e4019...d07
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #8 Skrevet 13. mars 2019 Min hakker også. Hee tiden! Bare korrigerer og irriterer seg over alt. Snakker ikke, bare kommer med skeptiske og sure bemerkninger. Hvorfor ligger denne her? Her var det ikke tørket opp. Trodde sokker skulle vaskes på 60 grader, hvorfor har du vasket en sokk sammen med mørkt 40? Har du ikke handlet? (Og hvis jeg har handlet; hvorfor har du kjøpt paprika, vi har jo paprika. Har du ikke laget mer middag, det der er ikke nok til alle osv osv. Vi HAR værti parterapi. Mange ganger! Men han hører og ser ikke selv hvordan han er! For sokker skal jo vaskes på 60, det er vi jo begge enig i. Så hvorfor kan jeg ikke bare gjøre ting ordentlig? Slik som han vil? Og har bestemt? Mens jeg forsøker å forklare i et stort bilde hvordan det er å leve med han, skal han forklare hver eneste konflikt vi har hatt, og forsvare og argumentere for hvorfor han sier og mener som han gjør. Så vi kommer ingen vei. Vi har ikke sex heller. Overhode ingen nærhet. Vi mangler igrunnen alt.. Anonymkode: 3f3d2...b18
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #9 Skrevet 13. mars 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Min hakker også. Hee tiden! Bare korrigerer og irriterer seg over alt. Snakker ikke, bare kommer med skeptiske og sure bemerkninger. Hvorfor ligger denne her? Her var det ikke tørket opp. Trodde sokker skulle vaskes på 60 grader, hvorfor har du vasket en sokk sammen med mørkt 40? Har du ikke handlet? (Og hvis jeg har handlet; hvorfor har du kjøpt paprika, vi har jo paprika. Har du ikke laget mer middag, det der er ikke nok til alle osv osv. Vi HAR værti parterapi. Mange ganger! Men han hører og ser ikke selv hvordan han er! For sokker skal jo vaskes på 60, det er vi jo begge enig i. Så hvorfor kan jeg ikke bare gjøre ting ordentlig? Slik som han vil? Og har bestemt? Mens jeg forsøker å forklare i et stort bilde hvordan det er å leve med han, skal han forklare hver eneste konflikt vi har hatt, og forsvare og argumentere for hvorfor han sier og mener som han gjør. Så vi kommer ingen vei. Vi har ikke sex heller. Overhode ingen nærhet. Vi mangler igrunnen alt.. Anonymkode: 3f3d2...b18 Sånn har vi det og. Bortsett fra at jeg er den som hakker. Og jeg gjør det av en grunn. Hvorfor velger mannen å måke 10 cm snø, når det er meldt regn resten av dagen? Det fører jo til at jeg er alene med ungene. Det er jeg dom må rydde ut av bhg-posene, vaske klær, lage middag. Og når kvelden kommer er han sliten, så da orker han ikke å dusje tvillingene. Da «hakker» jeg. Eller når han skal tømme søpla, og velger å gå en og en tur ut i dunkene med posene istedet for å ta alle fem i en sleng. Ting kan gjøres så mye mer effektivt, så slipper alt det andre å falle på meg! Anonymkode: 0c6bf...7a9
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #10 Skrevet 13. mars 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn har vi det og. Bortsett fra at jeg er den som hakker. Og jeg gjør det av en grunn. Hvorfor velger mannen å måke 10 cm snø, når det er meldt regn resten av dagen? Det fører jo til at jeg er alene med ungene. Det er jeg dom må rydde ut av bhg-posene, vaske klær, lage middag. Og når kvelden kommer er han sliten, så da orker han ikke å dusje tvillingene. Da «hakker» jeg. Eller når han skal tømme søpla, og velger å gå en og en tur ut i dunkene med posene istedet for å ta alle fem i en sleng. Ting kan gjøres så mye mer effektivt, så slipper alt det andre å falle på meg! Anonymkode: 0c6bf...7a9 Uff, du bør virkelig ta deg sammen. Hvis mannen her hadde kritisert måten jeg går ut med søppla på så hadde jeg flydd i flint! Din måte er kanskje ikke fasiten til alt her i verden. Anonymkode: a6a3e...5dc
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #11 Skrevet 13. mars 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn har vi det og. Bortsett fra at jeg er den som hakker. Og jeg gjør det av en grunn. Hvorfor velger mannen å måke 10 cm snø, når det er meldt regn resten av dagen? Det fører jo til at jeg er alene med ungene. Det er jeg dom må rydde ut av bhg-posene, vaske klær, lage middag. Og når kvelden kommer er han sliten, så da orker han ikke å dusje tvillingene. Da «hakker» jeg. Eller når han skal tømme søpla, og velger å gå en og en tur ut i dunkene med posene istedet for å ta alle fem i en sleng. Ting kan gjøres så mye mer effektivt, så slipper alt det andre å falle på meg! Anonymkode: 0c6bf...7a9 Har ikke du skrevet om dette som svar i en tidligere tråd? Det med søpla hørtes så kjent ut. Anonymkode: f9aa7...a60
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #12 Skrevet 13. mars 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Min hakker også. Hee tiden! Bare korrigerer og irriterer seg over alt. Snakker ikke, bare kommer med skeptiske og sure bemerkninger. Hvorfor ligger denne her? Her var det ikke tørket opp. Trodde sokker skulle vaskes på 60 grader, hvorfor har du vasket en sokk sammen med mørkt 40? Har du ikke handlet? (Og hvis jeg har handlet; hvorfor har du kjøpt paprika, vi har jo paprika. Har du ikke laget mer middag, det der er ikke nok til alle osv osv. Vi HAR værti parterapi. Mange ganger! Men han hører og ser ikke selv hvordan han er! For sokker skal jo vaskes på 60, det er vi jo begge enig i. Så hvorfor kan jeg ikke bare gjøre ting ordentlig? Slik som han vil? Og har bestemt? Mens jeg forsøker å forklare i et stort bilde hvordan det er å leve med han, skal han forklare hver eneste konflikt vi har hatt, og forsvare og argumentere for hvorfor han sier og mener som han gjør. Så vi kommer ingen vei. Vi har ikke sex heller. Overhode ingen nærhet. Vi mangler igrunnen alt.. Anonymkode: 3f3d2...b18 Hvorfor i alle dager er du sammen med denne fyren? Tror du virkelig det er til barnas beste at de får oppleve foreldrene slik? Har du tenkt på hva barna lærer av dere? Jenta di lærer å være en nikkedukke som sin mor, som stresser for å gjøre sitt beste mens som lærer at mannen har rett til å hakke og ikke delta i huset. Anonymkode: d0ac1...7ce
Superdolly Skrevet 13. mars 2019 #13 Skrevet 13. mars 2019 Den brutale sannheten her i livet er at du kan ikke endre andre. Du kan ikke på noen måte endre mannen din. HAN kan velge å endre seg, men å endre seg er vanskelig og krever hardt arbeid og sterk motivasjon. Jeg synes ikke det høres ut som han har noen motivasjon overhodet for å endre seg. Dermed har du bare to valg: Å leve med ham slik han er, eller å forlate ham. Velger du å leve med ham, lærer du også barna dine i samme slengen at det er slik et forhold skal være: Mannen har ingen plikter, men han har all rett i verden til å kritisere, klage og kjefte. Kvinnen skal gjøre alt og ta imot all surmaget kritikk mannen slenger ut av seg, berettiget eller ikke. Når din sønn blir voksen, kommer han til å behandle sin kone eller samboer slik. Når din datter blir voksen, kommer hun til å finne seg en mann som behandler henne slik. For dette har de lært av ditt og pappas eksempel: Det er sånn det skal være.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #14 Skrevet 13. mars 2019 16 minutter siden, Superdolly skrev: Når din sønn blir voksen, kommer han til å behandle sin kone eller samboer slik. Når din datter blir voksen, kommer hun til å finne seg en mann som behandler henne slik. For dette har de lært av ditt og pappas eksempel: Det er sånn det skal være. Finnes det noe forskning på dette? Det sies stadig her, men min erfaring er stikk motsatt så jeg lurer på om det jeg har erfart bare er svogerforskning, eller om det dere sier er feil? Jeg og mine tre søsken vokse opp i et slik dysfunksjonelt hjem, og var det noe vi alle var opptatt av da vil skulle finne oss en partner var hvordan det ikke skulle være. Vi hadde jo sett på nært hold hvor ødeleggende det var på sikt, så vi ville ha et mer funksjonelt forhold. Vi er alle tre gift, i gode forhold. Helt forskjellige fra det forholdet mamma og pappa hadde... Anonymkode: 02035...f83
Superdolly Skrevet 13. mars 2019 #15 Skrevet 13. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Finnes det noe forskning på dette? Det sies stadig her, men min erfaring er stikk motsatt så jeg lurer på om det jeg har erfart bare er svogerforskning, eller om det dere sier er feil? Jeg og mine tre søsken vokse opp i et slik dysfunksjonelt hjem, og var det noe vi alle var opptatt av da vil skulle finne oss en partner var hvordan det ikke skulle være. Vi hadde jo sett på nært hold hvor ødeleggende det var på sikt, så vi ville ha et mer funksjonelt forhold. Vi er alle tre gift, i gode forhold. Helt forskjellige fra det forholdet mamma og pappa hadde... Anonymkode: 02035...f83 https://forskning.no/barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn-nasjonalt-kunnskapssenter-om-vold-og-traumatisk-stress-nkvts/voldsutovere-er-ofte-tidligere-ofre/786512 https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/mq8Pp/nar-vold-gar-i-arv https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=16&ved=2ahUKEwj4g9rnz_7gAhUimIsKHVQ7BM44ChAWMAV6BAgFEAI&url=http%3A%2F%2Fwww.krisesenter.com%2Fbackup240616%2Ffiler%2Fpdf%2Finnlegg%2FKan-hun-ikke-bare-gaa.pdf&usg=AOvVaw2NDfksWxnWY0j1DcvDVsiL Et enkelt googlesøk gir mange treff. Nå vet jeg ikke om dette er det du er ute etter, men poenget er at barn lærer atferd av sine foreldre. Det gjelder all atferd, naturligvis. Foreldrene er det første, nærmeste og viktigste eksemplet for barna sine. og de gjør som vi gjør, ikke som vi sier at de skal gjøre. Og selvsagt finnes det unntak. Som du og dine søsken. Men det blir som med all annen statistikk: Hovedtrenden er tydelig. Og for all del, det kan hende at HIs barn blir unntak. Men jeg ville ikke ha blitt i et dysfunksjonelt forhold og satset på at mine barn var løvetannbarn.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #16 Skrevet 13. mars 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Min hakker også. Hee tiden! Bare korrigerer og irriterer seg over alt. Snakker ikke, bare kommer med skeptiske og sure bemerkninger. Hvorfor ligger denne her? Her var det ikke tørket opp. Trodde sokker skulle vaskes på 60 grader, hvorfor har du vasket en sokk sammen med mørkt 40? Har du ikke handlet? (Og hvis jeg har handlet; hvorfor har du kjøpt paprika, vi har jo paprika. Har du ikke laget mer middag, det der er ikke nok til alle osv osv. Vi HAR værti parterapi. Mange ganger! Men han hører og ser ikke selv hvordan han er! For sokker skal jo vaskes på 60, det er vi jo begge enig i. Så hvorfor kan jeg ikke bare gjøre ting ordentlig? Slik som han vil? Og har bestemt? Mens jeg forsøker å forklare i et stort bilde hvordan det er å leve med han, skal han forklare hver eneste konflikt vi har hatt, og forsvare og argumentere for hvorfor han sier og mener som han gjør. Så vi kommer ingen vei. Vi har ikke sex heller. Overhode ingen nærhet. Vi mangler igrunnen alt.. Anonymkode: 3f3d2...b18 Dette er vel et klassisk eksempel på han fyren som etter skilsmissen fortalte: jeg vant mange diskusjoner, men tapte hele forholdet. For hun var jo ikke interessert i å leve et liv der hun aldri følte at de to var på samme lag. Anonymkode: 82cbf...2d6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #17 Skrevet 13. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Sånn har vi det og. Bortsett fra at jeg er den som hakker. Og jeg gjør det av en grunn. Hvorfor velger mannen å måke 10 cm snø, når det er meldt regn resten av dagen? Det fører jo til at jeg er alene med ungene. Det er jeg dom må rydde ut av bhg-posene, vaske klær, lage middag. Og når kvelden kommer er han sliten, så da orker han ikke å dusje tvillingene. Da «hakker» jeg. Eller når han skal tømme søpla, og velger å gå en og en tur ut i dunkene med posene istedet for å ta alle fem i en sleng. Ting kan gjøres så mye mer effektivt, så slipper alt det andre å falle på meg! Anonymkode: 0c6bf...7a9 Hva om du bare ber om å få bytte, da? Når han begynner med en eller annen sinkete måte å gjøre en oppgave på (det er selvsagt for å få litt "fri"), så sier du bare "neida, kom heller her og pass på Lillemor og Puttemann, så går jeg ut med søpla." Og så bruker du 15 minutter på å få ut en og en pose så sakte du klarer. Og når han går ut for å måke de 10 centimetrene, så sier du det samme, og bruker tre kvarter på det. Kanskje han tar hintet. Anonymkode: 82cbf...2d6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #18 Skrevet 13. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Uff, du bør virkelig ta deg sammen. Hvis mannen her hadde kritisert måten jeg går ut med søppla på så hadde jeg flydd i flint! Din måte er kanskje ikke fasiten til alt her i verden. Anonymkode: a6a3e...5dc Men hvorfor er det greit at han bruker en evighet på én oppgave? Slik at alt annet faller på meg? Anonymkode: 0c6bf...7a9
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #19 Skrevet 13. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte å anbefale parterapi, men når han ikke vil det, da er det ikke noe mer du kan gjøre. Han vil ikke i parterapi, for han vil ikke ha noen endringer. Han har det helt fint, han. At du og ungene ikke har det bra og at han ikke deltar i familien eller tar ansvar, det bryr han seg rett og slett ikke om. Jeg hadde gått for lenge siden om jeg var sammen med en sånn mann som ikke ville jobbe for forholdet og familien og ikke tok ansvar. Anonymkode: 2c29e...499 Lett for deg å si. Anonymkode: a6580...ecb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #20 Skrevet 13. mars 2019 2 timer siden, Superdolly skrev: Den brutale sannheten her i livet er at du kan ikke endre andre. Du kan ikke på noen måte endre mannen din. HAN kan velge å endre seg, men å endre seg er vanskelig og krever hardt arbeid og sterk motivasjon. Jeg synes ikke det høres ut som han har noen motivasjon overhodet for å endre seg. Dermed har du bare to valg: Å leve med ham slik han er, eller å forlate ham. Velger du å leve med ham, lærer du også barna dine i samme slengen at det er slik et forhold skal være: Mannen har ingen plikter, men han har all rett i verden til å kritisere, klage og kjefte. Kvinnen skal gjøre alt og ta imot all surmaget kritikk mannen slenger ut av seg, berettiget eller ikke. Når din sønn blir voksen, kommer han til å behandle sin kone eller samboer slik. Når din datter blir voksen, kommer hun til å finne seg en mann som behandler henne slik. For dette har de lært av ditt og pappas eksempel: Det er sånn det skal være. Du glemmer at for å ville endre seg, må man se seg selv. Man må se, og innse at noe er galt. Det er mange veier til Rom, og man må finne ut hvordan man kan få vedkommende til å forstå. For han her forstår ikke og ser ikke seg selv, men det er fullt mulig å få ham til å gjøre det hvis man kjenner ham. Anonymkode: a6580...ecb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #21 Skrevet 13. mars 2019 Jeg er av den overbevisning at om man ikke har det bra så må man sørge for å gjøre det bra for seg selv. Du virker å ha forsøkt men han vil ikke. Du har bare ett liv og fortjener å ha det bra, alle fortjener å ha det bra. Om jeg ikke hadde klart å tvinge han med på høyst nødvendig terapi så hadde jeg trolig gått. Alternativt er å svare med hakking tilbake en periode og når han blir irritert så sier du, ja det er irriterende å bli hakket på. Dette er en barnslig løsning og trolig virker den ikke. Mitt råd er, GJØR DEG SELV LYKKELIG. Du vet selv hva du trenger. Anonymkode: 69729...087
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #22 Skrevet 13. mars 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er av den overbevisning at om man ikke har det bra så må man sørge for å gjøre det bra for seg selv. Du virker å ha forsøkt men han vil ikke. Du har bare ett liv og fortjener å ha det bra, alle fortjener å ha det bra. Om jeg ikke hadde klart å tvinge han med på høyst nødvendig terapi så hadde jeg trolig gått. Alternativt er å svare med hakking tilbake en periode og når han blir irritert så sier du, ja det er irriterende å bli hakket på. Dette er en barnslig løsning og trolig virker den ikke. Mitt råd er, GJØR DEG SELV LYKKELIG. Du vet selv hva du trenger. Anonymkode: 69729...087 Og barna? Deres lykke er ikke like viktig? Man er ikke nødvendigvis en dårlig far selv om man er gneldrete på kona. Anonymkode: 5caea...24d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #23 Skrevet 13. mars 2019 Dersom han ikke ønsker å samarbeide med deg ville jeg anbefalt at dere tar en eventuelt pause dersom det ønskes. Kaskje livet blir litt lettere for deg, og han kan få tid til å tenke over det som muligens er en plage for han slik at han kan prøve å endre seg om han ikke vil miste deg. Tipps fra meg er å alltid prioritere barna først dersom de merker det, krangel og uvennskap blant foreldre kan føre til usikkerhet og uroligheter for dem senere i livet. Anonymkode: 9aed2...26b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #24 Skrevet 13. mars 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og barna? Deres lykke er ikke like viktig? Man er ikke nødvendigvis en dårlig far selv om man er gneldrete på kona. Anonymkode: 5caea...24d Er de lykkelige i et hjem med mye konflikt...? Latterlig. Anonymkode: 82cbf...2d6
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2019 #25 Skrevet 13. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og barna? Deres lykke er ikke like viktig? Man er ikke nødvendigvis en dårlig far selv om man er gneldrete på kona. Anonymkode: 5caea...24d Selvsagt er barna viktig. Slik hi beskriver hjemmet så merker de garantert dette. I tillegg skriver hun jo at han forsvinner inn i sin egen boble og overser barna. Høres ikke ut som en drømmepappa. Anonymkode: 69729...087
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå