Gå til innhold

Du som er helsesekretær/medisinsk sekretær..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor jobber du og hva tjener du?
Trives du i jobben din? Hvilken oppgaver har du i løpet av en arbeidsdag? 

Kom gjerne med annen info/tips til en som lurer på å utdanne seg til medisinsk sekretær 👋

Anonymkode: 88c31...e5f

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg ville mye heller utdannet meg som helsesekretær istedenfor medisinsk sekretær. Kravene begynner å bli høyere og da foretrekker de folk med autorisasjon enn de som ikke har det. I tillegg er medisinsk sekretær bare ett 6 mnds kurs på nett, mens helsesekretær er videregående utdanning med praksis. På legekontoret jeg jobber får medisinsk sekretær kun sitte i resepsjonen siden hun ikke har noen som helst opplæring (bortsett fra teoretisk) på blodprøver, undersøkelser o.s.v. Hun trives dog med det og vi hadde ikke ansatt henne om ikke.

Lønna er helt gjennomsnittelig helsesekretærlønn, ca 420.000 mener jeg. Men jeg jobber ikke fullt så har noe lavere.

Trives godt, og varierende arbeidsdag. Da vi har en medisinsk sekretær i resepsjonen er det mest på labratoriet og skiftestue for meg og de andre. Så det er mye sårskift hos eldre, og blodprøver. Noe tester her og der, men mest videresending til sykehuset. Fra tid til annen klargjør vi til småkirurgi, men det er sjeldent. En sjelden gang utfører vi EKG, men det gjør som oftest legene her.

Anonymkode: 692c4...fae

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville mye heller utdannet meg som helsesekretær istedenfor medisinsk sekretær. Kravene begynner å bli høyere og da foretrekker de folk med autorisasjon enn de som ikke har det. I tillegg er medisinsk sekretær bare ett 6 mnds kurs på nett, mens helsesekretær er videregående utdanning med praksis. På legekontoret jeg jobber får medisinsk sekretær kun sitte i resepsjonen siden hun ikke har noen som helst opplæring (bortsett fra teoretisk) på blodprøver, undersøkelser o.s.v. Hun trives dog med det og vi hadde ikke ansatt henne om ikke.

Lønna er helt gjennomsnittelig helsesekretærlønn, ca 420.000 mener jeg. Men jeg jobber ikke fullt så har noe lavere.

Trives godt, og varierende arbeidsdag. Da vi har en medisinsk sekretær i resepsjonen er det mest på labratoriet og skiftestue for meg og de andre. Så det er mye sårskift hos eldre, og blodprøver. Noe tester her og der, men mest videresending til sykehuset. Fra tid til annen klargjør vi til småkirurgi, men det er sjeldent. En sjelden gang utfører vi EKG, men det gjør som oftest legene her.

Tusen takk for utfyllende svar! 😊

Skrevet

Hvis du tenker å utdanne deg, så er det kun helsesekretær som gjelder! Er kun det som gir autorisasjon. Medisinsk sekretær er egentlig ingenting, det kurset er verdt null og nix!

Anonymkode: 87cc4...b7e

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tenker å utdanne deg, så er det kun helsesekretær som gjelder! Er kun det som gir autorisasjon. Medisinsk sekretær er egentlig ingenting, det kurset er verdt null og nix!

Anonymkode: 87cc4...b7e

Om man ser på jobber som utlyses står det ofte "helsesekretær eller medisinsk sekretær", så tenkte det ikke var umulig å få seg jobb om man "bare" var medisinsk sekretær.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om man ser på jobber som utlyses står det ofte "helsesekretær eller medisinsk sekretær", så tenkte det ikke var umulig å få seg jobb om man "bare" var medisinsk sekretær.

Helsesekretær med autorisasjon er en rimelig ny greie, og de som har jobbet i lignende yrker tidligere blir omtalt som medisinsk sekretær, men disse har jo da erfaring fra legekontorer o.l. og det er der forskjellen ligger. En nyutdannet medisinsk sekretær blir ofte ikke vurdert fordi de trenger noen har erfaring og har praksisen, det er strengt tatt en kontorarbeider med teoretisk kunnskap innenfor sykdom. På kontoret hadde vi ei som tidligere var medisinsk sekretær og ble tilbudt videreutdanning, men hun nærmet seg pensjonistalder og valgte å ikke ta det. Hun jobbet fortsatt på labrtoriet sammen med oss andre, men valgte å førtidspensjonere seg når legekontoret tilbydde å betale for videreutdanning så hun fikk autorisasjon da de ville at alle på labratoriet skulle vært autoriserte.

Annonse

Skrevet

Jeg er utdannet helsesekretær, og har jobbet på legekontor noen år før jeg bytta. Det var telefoner, timebestillinger, blodprøver, EKG, spirometri, sårstell, suturfjerning, klargjøring til småkirurgi etc. ELSKET jobben, kontakten med pasientene, den hektiske hverdagen... alt! Savner det skikkelig!

Anonymkode: a704d...a3c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er utdannet helsesekretær, og har jobbet på legekontor noen år før jeg bytta. Det var telefoner, timebestillinger, blodprøver, EKG, spirometri, sårstell, suturfjerning, klargjøring til småkirurgi etc. ELSKET jobben, kontakten med pasientene, den hektiske hverdagen... alt! Savner det skikkelig!

Anonymkode: a704d...a3c

Kan jeg spørre hva som gjorde at du valgte noe annet, når du likevel trivdes så godt? 🙂

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helsesekretær med autorisasjon er en rimelig ny greie...

Hvis man regner ca 12 år som «rimelig nytt», så er det vel det da... 

Anonymkode: 36058...010

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man regner ca 12 år som «rimelig nytt», så er det vel det da... 

Anonymkode: 36058...010

Ja, vil nå si det, når folk har hatt dette som yrke i ganske mange år. Hun som jobbet hos oss hadde vært dette siden hun gikk ut av den gangen vgs, så når man tenker 50+ år så vil jeg si 12 er rimelig nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...