Gå til innhold

Depresjon hos mannen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg med en mann som åpenbart er deprimert, men som nekter å innse det? Det river meg og familien i stykker!

Han snakker ikke med meg. Vil ikke høre. Klikker når jeg prøver å ta det opp. Gjør ingenting av husarbeid, sover flere timer midt på dagen. 

Hjelp?

Anonymkode: f6a29...234

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han ikke jobb? Er han syk ellers? Mange, og flere menn visstnok, blir deprimerte da.

Jeg tror du rett og slett må kreve at dere tar tak. Forsøk å vinkle det som at dette ikke er hans skyld, men at det er noe dere må løse sammen.

Jeg ville tatt en alvorsprat, bare konstatert det faktumet det er - nemlig at han nå er så deprimert at han ikke fungerer i hverdagen, og at dette nå går veldig utover familien, og at dere ikke lenger greier å løse opp i dette selv. Ville sagt at hvis dere nå ikke tar tak i dette så risikerer dere at familien går i stykker, og at du synes det er veldig trist hvis det går så langt bare fordi han ikke vil gjøre noe med situasjonen. Si at du støtter ham, men at du nå for familien må stille krav, at han blir med til familievernkontoret og/eller til legen. Tilby deg å bli med til legen hans, hvis han synes det er vanskelig selv.

Jeg ville også forsøkt å trygge ham på at det ikke er noe skamfullt i å være deprimert, men at det er like naturlig som enhver annen sykdom man måtte få. Men også at når man er far og ektemann så må man ta ansvar, selv om det føles vanskelig, og skaffe seg hjelp når man ikke lenger greier å fungere i hverdagen. Si at depresjon også kan være et tegn på fysisk sykdom og at det derfor er viktig at dere nå tar tak i det, og at du vil støtte ham, men da må han selv også ta ansvar.

Klikker han igjen da, da ville jeg spurt ham rett ut - er det viktigere å beholde på en misforstått stolthet og ikke søke hjelp, enn å beholde familien? For om han ikke søker hjelp vil det føre til at dere går fra hverandre. Man kan leve med en syk partner, men ikke med en syk partner som ikke tar ansvar for seg selv og heller ikke for barna og fellesskapet.

Du må rett og slett være litt tøff, for du gjør ham ingen tjeneste lenger om du ikke stiller krav til ham.

Anonymkode: 219f1...dc0

Skrevet

En ting til - om han nekter plent å høre på deg, skriv alt ned i et brev til ham. Fortell ham hvor glad du er i ham og at du ønsker å holde sammen, men at det blir vanskelig om han ikke snart aksepterer at han akkurat nå er så syk at han trenger hjelp til å bli frisk igjen. Og så skriver du resten, med lege, familievernkontor osv.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting til - om han nekter plent å høre på deg, skriv alt ned i et brev til ham. Fortell ham hvor glad du er i ham og at du ønsker å holde sammen, men at det blir vanskelig om han ikke snart aksepterer at han akkurat nå er så syk at han trenger hjelp til å bli frisk igjen. Og så skriver du resten, med lege, familievernkontor osv.

Er det mulig... trykket for raskt atter en gang ;)

Tilby deg gjerne å bestille en time til legen hans.

Og avslutt brevet med at du forventer at han gir deg en tilbakemelding på brevet innen et par dager.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulig... trykket for raskt atter en gang ;)

Tilby deg gjerne å bestille en time til legen hans.

Og avslutt brevet med at du forventer at han gir deg en tilbakemelding på brevet innen et par dager.

Tusen takk for langt og utfyllende svar. ❤️

HI

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for langt og utfyllende svar. ❤️

HI

Det er dessverre en kjent sak at menn generelt har vanskeligere for å be om hjelp for psykiske problemer. Det er altfor mye tabuer og skamfølelse rundt psykiske utfordringer. Så forsøk å ufarliggjøre det for ham, normaliser det, men likevel vær tydelig på at han MÅ ha hjelp hvis dere som familie skal bestå.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...