Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #1 Skrevet 8. mars 2019 Jeg blir seriøst snart GAL!!!! Jeg har hatt «mensen» i over to uker nå. Det er ikke mye men nok til at jeg må ha bind. Akkurat når jeg føler at det holder på å ta slutt fordi det bare kommer brunt utflod så kommer det frisk blod ved neste toalettbesøk. ÅÅÅÅÅÅÅH!!!!! Jeg har ikke fått klar diagnose, men gynekologen mistenker endometriose. Og jeg skal snart ta en kikhull operasjon. Er det flere som har det sånn??? I tillegg plier jeg å ha smerter i mage, korsrygg, og rumpe/lår. Jeg går også på p-sprøyte. Anonymkode: 0236b...401
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #2 Skrevet 8. mars 2019 Endometeriose "min" har aldri gjort at jeg blør lenge. Bare at jeg blør ut i buk og tarm, og får bettenelser. Har operert bort endometeriose vev fra bulhulen/buk eggen flere ganger. Har du prøvd menskopp forresten? Utrolig deilig når man bare blør litt, fordi du kan ha den i 6timer, slipper å se det, slipper klamt bind/truseinnlegg, og blir ikke tørr i skjeden som ved tampong når du blør lite. Anonymkode: 5ba45...2af
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #3 Skrevet 8. mars 2019 Hvordan «vet» du at du blør ut i buk og tarm? Har vært så redd for at det jeg har ikke er «mensen» men annen blødning. Har ikke prøvd menskopp, jeg er litt kresen, og tenker det er ekkelt. Men jeg må lese litt om det og se om jeg kanskje bør prøve det. Anonymkode: 0236b...401
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #4 Skrevet 8. mars 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan «vet» du at du blør ut i buk og tarm? Har vært så redd for at det jeg har ikke er «mensen» men annen blødning. Har ikke prøvd menskopp, jeg er litt kresen, og tenker det er ekkelt. Men jeg må lese litt om det og se om jeg kanskje bør prøve det. Anonymkode: 0236b...401 For det første fordi det blir betent i bukhulen, og blør fra tarmen under mensen. (To ganger fikk jeg bukhinnebettenelse (det er alvorlig) og lå på Ullevål i 14 dager) . For det andre fordi de ser (og brenner bort) endometeriosevev der, hver gang de har gått inn (lapraskopi). Og der det er endometeriosevev der blør det. (du vet sikkert hva endometeriosevev er?... Det er samme type som er i livmoren din, og sveller opp og blør litt i takt med syklus. Det gir igjen arrvev og mer smerter med alderen.) Det er jo mensen, på en måte. Nå er ikke jeg gynekolog, men kan litt om dette pga min egen historikk, og syntes ditt tilfelle høres mer ut som hormonelle forstyrrelser eller blødende livmorhals. 🤷♀️ Les på endometeriose foreningen sine nettsider. De har mye info of linker. Anonymkode: 5ba45...2af
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #5 Skrevet 8. mars 2019 Men jeg har hatt slike forstyrrelser i mange år, og har tatt flere hormonprøver uten at det har vært noe galt der. Jeg har mye smerter i begynnelsen av hver periode og ved eggløsning. Jeg har tatt MR som viste fortykket livmorvegg(?) Tror i hvertfall det var det gynekologen sa. Han fant også flere andre ting på ultralyd som tydet endometriose. Anonymkode: 0236b...401
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #6 Skrevet 8. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men jeg har hatt slike forstyrrelser i mange år, og har tatt flere hormonprøver uten at det har vært noe galt der. Jeg har mye smerter i begynnelsen av hver periode og ved eggløsning. Jeg har tatt MR som viste fortykket livmorvegg(?) Tror i hvertfall det var det gynekologen sa. Han fant også flere andre ting på ultralyd som tydet endometriose. Anonymkode: 0236b...401 Endometeriose kan ikke påvises på ul, bare via operasjon. 🤔 Men godt at du skal utredes da. Anonymkode: 5ba45...2af
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #7 Skrevet 8. mars 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Endometeriose kan ikke påvises på ul, bare via operasjon. 🤔 Men godt at du skal utredes da. Anonymkode: 5ba45...2af Det har ikke blitt påvisst på ultralyd. Bare at gynekologen sa at han fant flere tegn som sammen med MR funnen kunne tyde på endometriose. Anonymkode: 0236b...401
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2019 #8 Skrevet 8. mars 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har ikke blitt påvisst på ultralyd. Bare at gynekologen sa at han fant flere tegn som sammen med MR funnen kunne tyde på endometriose. Anonymkode: 0236b...401 LA meg omformulere, det syntes ikke på mr eller ul. Men du skal jo på utredning, så det er ikke så viktig 🤷♀️☺️ Anonymkode: 5ba45...2af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå