Gå til innhold

Samvær når far jobber offshore?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært slutt mellom meg og barnefar i snart 1 år. Han har hentet barnet annenhver dag i bhg og hatt barnet til leggetid, pluss en overnatting hver helg (enten fre-lør eller lør-søn). Samarbeidet har fungert veldig bra men nå ønsker han mer samvær. Barnet blir 3 år i høst. Jobben hans er ganske uforutsigbar med en del overtid og kursing. Han er borte i 4 uker og hjemme i 4 uker, men skal snart over på annen turnus der han jobber 2 uker på og 4 uker hjemme. Han mener at han skal ha barnet i 3 uker i strekk slik at det blir likt. Jeg er ikke enig og mener annenhver uke når han er hjemme må være mer enn bra nok. Jeg ønsker det beste for barnet her , men kjenner jeg blir usikker på hva som bli riktig. Noen i samme situasjon eller med gode råd?

Anonymkode: 88633...43c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For så små barn er en uke en evighet. 3 uker i slengen kan umulig være optimalt!

Men jeg kjenner ikke til forskning på området. 

Uansett. Ta kontakt med fvk. Dere må jo få en ny avtale når han endrer turnus, og du kan også be om en egen samtale. Du kan også ta kontakt med barnets helsesøster og spørre om råd.

Anonymkode: a9a64...7a6

Skrevet

Det anbefales ikke 50/50 for barn under skolealder. Eller, det anbefales ikke for noen barn, men i hvert fall ikke så små barn. 

Ta dette på familievernkontoret, så får dere hjelp til å sette opp en avtale med barnets behov i sentrum, ikke foreldrenes. 

Anonymkode: 97f7f...4f3

Skrevet

Så lange samvær er overhodet ikke anbefalt for så små, ikke annenhver uke heller.

Du er pr i dag ungens faste base, og det kan ikke forandres over natta. Om barnet skal være borte fra deg også 3 uker om gangen vil han mest sannsynlig bli veldig usikker for det er altfor lenge. Han er vant til at pappa blir borte og kommer tilbake, men også at mamma alltid er der og henne kommer jeg alltid til. Dette  er sånn han er vant til å leve så det går greit, om du også forsvinner blir livet veldig uforutsigbart for barnet.

Ekspertene anbefaler vel at mamma og pappa kjøper helt like kalendere, og overstrykningstusjer i to farger, så kan dere fargelegge f.eks mammadager med rosa og pappadager med grønn. Så setter dere et kryss med sort over dagene etterhvert som de går. Da lærer barnet fort å telle dager, vet at det skal sove så mange netter hos mamma også så mange netter hos pappa osv før det blir bytter. Det blir forutsigbart og greit. 

Men tre uker på hvert sted blir altfor lenge. Ungen trenger lenge enda en fast base som det er mest.

Skjønner at far vil ha barnet så mye som mulig når han er hjemme, men dagsamvær og et par-tre netter om gangen er mer enn nok for barnet enda.

Ville helt klart bestilt en time på familievernkontoret så dere får satt opp en samværsavtale som ikke er rettferdig for foreldrene, men best for barnet.

Anonymkode: 718ad...ad8

Skrevet

Ikke oss, men bekjennte. Han jobber 2 uker på og 4 uker av. Da har hun dem 2 uker, han 2 uker, hun 1 uke også han 1 uke. Slik har de gjort det siden minste var 3-4 år ca, 3 barn. 

Det har gått helt supert, rolig og stabilt. Beste hadde jo vært om foreldrene holdt sammen, men slik er det ikke. 

Anonymkode: 3b869...49a

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

han jobber 2 uker på og 4 uker hjemme. Han mener at han skal ha barnet i 3 uker i strekk slik at det blir likt. Jeg er ikke enig

Det kommer til å gå helt fint og mere til! 

Barnet er heldig som har en far som kan være tilgjengelig tre uker sammenhengende. Se på det som en mulighet! 

Eller så kan du sikkert kontrollere samværet som du dikterer gjennom fvk. Men det vil mest sannsynlig bare gjøre situasjonen mer betent og vanskelig.

Anonymkode: a4d9f...462

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer til å gå helt fint og mere til! 

Barnet er heldig som har en far som kan være tilgjengelig tre uker sammenhengende. Se på det som en mulighet! 

Eller så kan du sikkert kontrollere samværet som du dikterer gjennom fvk. Men det vil mest sannsynlig bare gjøre situasjonen mer betent og vanskelig.

I alle dager, du har jo ikke peiling på hva du snakker om!

Eller kanskje all forskning og erfaring innsamlet på store kull barn tar feil og kun du har rett? Det er ikke en sjel med vettet i behold som kommer til å støtte at det er bra for ett 3 år gammelt barn som har hatt sin mor som primær omsorgsperson plutselig skal være borte fra mor i 3 uker. Det er overhodet ikke mor som prøver kontrollere samværet og legge begrensninger for far. Det er mor som prøver å ta hensyn til barnet til tross for at barnet har en far som kun fokuserer på sine egne ønsker og behov.

Anonymkode: 9712b...aaf

Skrevet

Jeg ville ikke hatt én uke hos far om gangen heller, hvis mor er primær omsorgsperson. Ville startet med vanlig samvær i periodene far er hjemme, evt litt utvidet, også gått gradvis mot 50/50 etter hvert som barnet blir større. Barnet blir 3 år i høst og er altså 2,5 år nå. Det er veldig lite...

Anonymkode: de67c...576

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller kanskje all forskning og erfaring innsamlet på store kull barn tar feil og kun du har rett?

Anonymkode: 9712b...aaf

To voksne oppegående, likeverdige og omsorgsfulle foreldre må ikke la seg styre av teori og fandens oldemor.

Vi vet at i tilfeller hvor barns kontakt med fedre begrenses, vil sannsynligheten for psykiske plager senere i livet øke.

Tre sammenhengende uker vil gi barn og far de beste forutsetninger for å kunne utvikle det beste tenkelige forholdet. Det samme for mor og barnet.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke hatt én uke hos far om gangen heller, hvis mor er primær omsorgsperson. Ville startet med vanlig samvær i periodene far er hjemme, evt litt utvidet, også gått gradvis mot 50/50 etter hvert som barnet blir større. Barnet blir 3 år i høst og er altså 2,5 år nå. Det er veldig lite...

Anonymkode: de67c...576

Så barnet skal få mindre samvær med pappaen sin enn det det har nå, selv om pappa er mer tilgjengelig.. Henger ikke akkurat på greip. 

Barnet er nå vant med å se pappa annenhver dag, pluss overnatting i helg. 50/50 burde absolutt være overkommelig (trenger ikke være en hel uke à gangen hos hver, finnes andre måter å ha 50/50 på).

Anonymkode: f51e5...51b

Skrevet

Det første året vi hadde 50/50 for vårt yngste barn hadde vi én uke hver, men barnet ble hentet av den andre forelderen én dag i uka og overnattet så det ikke var så lenge mellom det så en av oss (her var barnet like vant til begge foreldre fra før). Det ble veldig mye frem og tilbake så vi gikk over til hele uker så snart det virket som barnet taklet en hel uke fint (etter ca. ett år). Nå bodde vi ganske nært hverandre så det var sjelden det gikk en hel uke uten at barnet traff oss begge. Om dere kommer greit over ens kan dere jo spise middag sammen en ettermiddag el. (på fars hjemmeuker selvfølgelig). 

Jeg kjenner en del der barna etter hvert selv foretrakk to uker på hvert sted for å få litt mer ro, men det var betydelig større barn enn i HI (øvre småskole/u.skole). Her må det jo nødvendigvis bli to uker i slengen uten far når han er ute, så løsningen med 2+2 når han er ute og 1+1 når han er hjemme syntes jeg hørtes ut som en grei løsning dersom det fungerer med jobb ol. 8og at dere bor i nærheten av hverandre, ellers vil det slutte å fungere så snart barnet starter på skolen). Jeg ville nok drøyd det en stund til og i tillegg tatt det gradvis det første året til dere kanskje er oppe i "fullt" samvær når barnet er 4-5 (her må man jo også se an hva det virker som barnet trives med).

Hovedpoenget med 50/50 må være at barnet har to fullverdige hjem innenfor samme skolekrets (eller så nært som mulig), ikke at det konstant føler seg på besøk begge steder. Det eneste som tas med frem og tilbake hos oss er sekk og yttertøy (dvs. vinterdress etc.), det fungerer sømløst ettersom vi bytter på mandager, barnet går bare hjem til den andre etter skolen. Trenges det utstyr el. er det vårt ansvar å frakte det frem og tilbake. Brudd vil aldri være optimalt for et barn, og alle samværsløsninger har fordeler og ulemper. Jeg vokste opp med det som da var ordinært samvær (annenhver helg og hver onsdag hos pappa), det var jo like mye frem og tilbake, og jeg fikk for lite tid med faren min, pluss at jeg bodde i bag hos ham (men hadde alltid eget rom, det skal han ha). Nå virker det som de fleste i det minste heller tar en utvidet helg i sted efor den ene dagen midt i uka der 50/50 ikke praktiseres.

Anonymkode: 21152...973

Skrevet

Jeg ville sagt nei til tre uker i strekk, foreslått at han har barnet i flere helger og hverdager. Og med mulighet for å avtale flere dager utenom de faste.

Anonymkode: 9f811...bb6

Skrevet
19 hours ago, Anonym bruker said:

Har vært slutt mellom meg og barnefar i snart 1 år. Han har hentet barnet annenhver dag i bhg og hatt barnet til leggetid, pluss en overnatting hver helg (enten fre-lør eller lør-søn). Samarbeidet har fungert veldig bra men nå ønsker han mer samvær. Barnet blir 3 år i høst. Jobben hans er ganske uforutsigbar med en del overtid og kursing. Han er borte i 4 uker og hjemme i 4 uker, men skal snart over på annen turnus der han jobber 2 uker på og 4 uker hjemme. Han mener at han skal ha barnet i 3 uker i strekk slik at det blir likt. Jeg er ikke enig og mener annenhver uke når han er hjemme må være mer enn bra nok. Jeg ønsker det beste for barnet her , men kjenner jeg blir usikker på hva som bli riktig. Noen i samme situasjon eller med gode råd?

her har far barnet de 2 ukene han er hjemme, så er han hos meg når far jobber, men han her er 7 år. Synes 3 uker hørtes veldig mye ut for en 3åring, hva med og bli enig om en uke?

Anonymkode: b6a41...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...