Gå til innhold

Hvordan få en lederstilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det alltid er et krav om ledererfaring. 

Hvordan får man da sin første lederstilling? Jeg har formell kompetanse, men mangler altså denne erfaringen, noe som gjør at jeg ikke blir kalt inn til intervju. Jeg skriver gode søknader og har en fin CV. Ksn vise til gode resultat i arbeid og studier og har 10-års ansiennitet i tre ulike stillinger.

Anonymkode: 123ce...761

Fortsetter under...

Skrevet

Internships... 

Eller aksepterer en lavtlønnet lederjobb som ingen andre vil ta, hva som helst, om det så er sjef på mcD eller en 2manns klesbutikk, bare for å få det på papiret. 

Anonymkode: 6158b...040

Skrevet

Du må bare vente til det dukker opp noen som vil ta sjansen på deg...

Fortsett å søke, før eller siden skjer det. Så lenge det er mange søkere og noen av dem har erfaringen vil jo de gå foran deg, men det gjør det ikke umulig at noen ser potensialet ditt.

Kanskje du må senke kravene dine litt og søke jobbene som ikke akkurat er drømmejobben, men som gir deg erfaring og blir et springbrett. De litt mindre populære stedene...

Anonymkode: 6b8d7...58d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Internships... 

Eller aksepterer en lavtlønnet lederjobb som ingen andre vil ta, hva som helst, om det så er sjef på mcD eller en 2manns klesbutikk, bare for å få det på papiret. 

Søker stillinger i det offentlige jeg da, så vet ikke om det hadde hjulpet meg 😊 Tjener også bedre i min stilling enn i en del lederstillinger, men ønsker altså personalansvar.

hi

Skrevet

Du må bare vente til det dukker opp noen som vil ta sjansen på deg...

Fortsett å søke, før eller siden skjer det. Så lenge det er mange søkere og noen av dem har erfaringen vil jo de gå foran deg, men det gjør det ikke umulig at noen ser potensialet ditt.

Kanskje du må senke kravene dine litt og søke jobbene som ikke akkurat er drømmejobben, men som gir deg erfaring og blir et springbrett. De litt mindre populære stedene...

Anonymkode: 6b8d7...58d

Ja, må kanskje påregne noe pendling. Har til nå bare søkt i byen jeg bor i. Er frustrerende å se noen av ansettelsene som blir gjort.. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Internships... 

Jeg tror ikke dette er veien å gå.. hvilken bransje er du i? Ofte blir man jo løftet oppover i egen organisasjon om man er dyktig😊

Anonymkode: 68e87...36a

Annonse

Skrevet

Jeg tror ikke dette er veien å gå.. hvilken bransje er du i? Ofte blir man jo løftet oppover i egen organisasjon om man er dyktig😊

Anonymkode: 68e87...36a

Statlig virksomhet med svært stabil ledelse som ikke ser ut til å rikke seg. Altså ingen klatremuligheter her.

Skrevet

Klatre i den virksomheten du er i? De jeg kjenner som er ledere har gjort det. Startet «på bunn» og blitt ledere. 

Anonymkode: 25f8d...9b6

Skrevet

Klatre i den virksomheten du er i? De jeg kjenner som er ledere har gjort det. Startet «på bunn» og blitt ledere. 

Anonymkode: 25f8d...9b6

Ja, det er det jeg ser også, men ingen mulighet for det der jeg er nå. Da må jeg ut på likt nivå som jeg er nå, for så å prøve å klatre meg oppover.

Skrevet

Jeg ble tilbudt en konstituering i 6 mnd, takket ja, gjorde en god jobb, og ble fast ansatt som leder. 

Anonymkode: 0d22e...8a9

Skrevet

Hva med en mellomlederstilling da? Da har man og ofte personalansvar

Anonymkode: ddb1c...28c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med en mellomlederstilling da? Da har man og ofte personalansvar

Det kunne jeg gjerne tenke meg, men også der er det krav om ledererfaring, eller det blir ansatt internt.

hi

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne jeg gjerne tenke meg, men også der er det krav om ledererfaring, eller det blir ansatt internt.

hi

Du kan ikke ta lederkurs eller utdannelse da?

Annonse

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke ta lederkurs eller utdannelse da?

Jeg har en master der ledelsesfag inngår. Mangler ingenting av formell kompetanse, men har ikke hatt personalansvar. Det stopper meg.

hi

Skrevet

Min erfaring er at lederemner blir sett og får muligheten. Viser du ansvar ut over det man kan forvente i jobben du har? Er du leder i idrettslaget? Er du tillitsvalgt for å bidra og få innsikt? 

Anonymkode: ecda3...c9c

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring er at lederemner blir sett og får muligheten. Viser du ansvar ut over det man kan forvente i jobben du har? Er du leder i idrettslaget? Er du tillitsvalgt for å bidra og få innsikt? 

Anonymkode: ecda3...c9c

Jeg har vært tillitsvalgt tidligere og har to eksterne styreverv. Problemet er at det ikke er muligheter for lederstillinger internt, da de tre som sitter blir værende i 5-10 år til i alle fall. Og eksternt opplever jeg at de stillingene jeg har søkt er blitt besatt av enten eksterne med ledererfaring, eller interne kandidater med tilsvarende kompetanse som det jeg har.

hi

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når det alltid er et krav om ledererfaring. 

Hvordan får man da sin første lederstilling? Jeg har formell kompetanse, men mangler altså denne erfaringen, noe som gjør at jeg ikke blir kalt inn til intervju. Jeg skriver gode søknader og har en fin CV. Ksn vise til gode resultat i arbeid og studier og har 10-års ansiennitet i tre ulike stillinger.

Du får din første ledererfaring ved å forfremmes/ klatre internt. 

Skrevet
10 minutter siden, Merdee skrev:

Du får din første ledererfaring ved å forfremmes/ klatre internt. 

Så da må jeg faktisk ut for så å klarte på nytt sted... huff

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært tillitsvalgt tidligere og har to eksterne styreverv. Problemet er at det ikke er muligheter for lederstillinger internt, da de tre som sitter blir værende i 5-10 år til i alle fall. Og eksternt opplever jeg at de stillingene jeg har søkt er blitt besatt av enten eksterne med ledererfaring, eller interne kandidater med tilsvarende kompetanse som det jeg har.

hi

Du kan ikke si at du vet at de blir sittende 5-10 år, for det vet du faktisk ikke. 

Alternativet ditt, slik jeg ser det, er å søke tilsvarende stilling som du har i dag i en annen bedrift, og så senere søke en lederstilling der.

Skrevet
1 minutt siden, Merdee skrev:

Du kan ikke si at du vet at de blir sittende 5-10 år, for det vet du faktisk ikke. 

Alternativet ditt, slik jeg ser det, er å søke tilsvarende stilling som du har i dag i en annen bedrift, og så senere søke en lederstilling der.

Nei, men de må nok falle døde om dersom ikke. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en master der ledelsesfag inngår. Mangler ingenting av formell kompetanse, men har ikke hatt personalansvar. Det stopper meg.

hi

Ja, det legges ofte vekt på, men samtidig er det en første gang for alt, og intern kjennskap til organisasjonen og de ansatte er vel så viktig. Snakk med noen ledere og spør hvordan de «kom seg forbi»  at de manglet dette da de fikk sin første lederstilling. Stedfotrederansvar, ledelse av team osv kan ha spilt positivt inn.

Endret av Merdee
Skrevet

Søk prosjektlederjobber? De er ikke langvarige, men gir erfarig. Ut over det så er ikke 10 år ansiennitet så veldig mye å slå i bordet med da, særlig ikke fordelt på 3 stillinger. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men de må nok falle døde om dersom ikke. 

Omorganisering skjer ofte i det offentlige. Det er nok større sjanse for at stillingene deres forsvinner enn at de sitter til de går av med pensjon.

Skrevet
5 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Søk prosjektlederjobber? De er ikke langvarige, men gir erfarig. Ut over det så er ikke 10 år ansiennitet så veldig mye å slå i bordet med da, særlig ikke fordelt på 3 stillinger. 

I det offentlige som er mer tradisjonelt orientert, så skal jeg si meg enig i det. I det private kunne det ha holdt. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Søker stillinger i det offentlige jeg da, så vet ikke om det hadde hjulpet meg 😊 Tjener også bedre i min stilling enn i en del lederstillinger, men ønsker altså personalansvar.

hi

Hvorfor ønsker du personalansvar?

Anonymkode: ea050...c28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...