Gå til innhold

Noen her med erfaring fra folkehøgskoler? Anbefalinger? Og priser.. Jeg er ufør og alene, dattera mi som skal søke, har hun rett til noe støtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Dattera mi blir 18 i løpet av våren. Hun er veldig forsiktig, sitter mest på rommet sitt og ingen nære venner.. 

Sjekket litt rundt folkehøgskole, og på Lånekassen. Ser at 40% Blir omgjort til stipend om hun fullfører, men det vil likevel si at hun sitter igjen med 60 000,- eller mer i lån når hun er ferdig. Det er skummelt, når det ikke er noen jobbutsikter med det første.. Kanskje noen her har noen tips? 😊

Anonymkode: 4e3e4...509

Skrevet

Finnes ingen tips. Sånn er det bare. 

Men det er gode avdragsordninger 😉 

Folkehøyskole er det beste valget jeg har gjort! Verdt hver krone. Man vokser og utvikler seg, får venner for livet og får gode verdier å bære med seg videre. Anbefaler alle å gjøre det!

Anonymkode: f934a...2b0

Skrevet

Det er jo ikke uvanlig med studielån? 

Folkehøyskole anbefales veldig 

Anonymkode: abc0a...51b

Skrevet

Alle har vel studielån? Man får jo ikke jobbrelatert utdannelse av folkehøyskole, men gode opplevelser og erfaringer. Så må hun ta utdannelse med jobbutsikter og så betale ned på studielånet slik som de fleste andre gjør. 

Anonymkode: 8bbaf...c9f

Skrevet

Inkluderer ikke dette kost og losji? Da er det ikke så ille pris for et år. 

Anonymkode: c137b...dfd

Skrevet

Hun har vel et år igjen på videregående først? 

La henne velge litt selv hva hun vil, men legg gjerne frem forslag og let frem ting hun kanskje ikke har sett selv. Folkehøyskole er det helt vanlig å ha studielån fra, men det er et veldig givende år for mange.

Anonymkode: 2aafe...0d2

Skrevet

Alle jeg gikk med hadde studielån. Er rimelig sikker på at man ikke får støtte til dette, da dette blir sett på et aktivt friår. Blir som at hun skulle gått støtte til å reise rundt i verden i ni måneder. Men, folkehøyskole anbefales!

Anonymkode: 8c2b9...7ae

Skrevet

Send ho på folkehøgskule, viss ho vil det sjølv. Pengene frå lånekassen er nok å betale heile året, med mindre det er ei spessiel linje som krever ekstra kostnader. Men det står på nettsida kor mykje året koster, og i den prisen er alt av kost, losji og evt. studieturer inkludert.

Fullfører ho, blir 40% omgjort til stipend. Begynner ho å studere etter fhs, søker ho då om nytt lån, same regler der. Når ho er ferdig med studie, har ho 6 mnd før ho må begynne å betale ned lånet. Eg betaler omlag 1.800,- i mnd på lånet, etter 6 år som student. Med full jobb, klarer eg fint den utgiften. Får ho problemer som gjer at ho ikkje klarer å begynne å betale, t.d. at ho ikkje finn jobb ila 6mnd, kan de kontakta lånekassen. Dei er ganske greie når det gjelder å finne gode løsninger. 

Eg vil sterkt anbefale eit år på fhs!! Det beste året i mitt liv! Det var der eg traff mannen min. Vi har no vore saman i 9 år, har barn, hus og jobb! Hadde eg ikkje reist, hadde eg ikkje møtt mannen i mitt liv! 😍 Eg har aldri møtt nokon som angrer på å ha tatt eit år på fhs, men har møtt mange som angrer på at dei ikkje gjorde det!

Skrevet

Anbefaler også et år på folkehøyskole! Angrer ikke i det hele tatt. For et år!! Gjort mye forskjellig, blitt kjent med mange, fått reist litt og ikke minst blitt mer selvstendig og kjent med meg selv😊 neste år er det 20 år siden jeg startet på fhs.

Jeg betaler nå 1500,- i mnd for studielån, men det er ikke bare fra fhs, Men også fra annen utdanning. 

Anonymkode: a20c5...322

Skrevet

Hun må vel ta lån som alle andre. Mine foreldre er og var ikke uføre. Like fullt måtte jeg ta lån. Tok videre utdannelse og betaler på det den dag i dag.

Anonymkode: 84166...d2c

Skrevet

Folkehøyskole er definitivt verdt pengene!! Jeg hadde spart på forhånd, men de fleste jeg kjenner hadde lån. 

Vil anbefale Tonehekm om hun spiller/synger ☺️

Skrevet

Takk for alle svar 😊

Hun blir ferdig med to år på frisørlinja, angrer på valget sitt, men fullfører året. Hun har null selvtillit og ingen utsikter til hverken jobb, eller hva hun ønsker å gjøre. Derfor kunne et år på folkehøgskole gjort at hun vokser litt og blir mer selvstendig. Men pga diagnoser har hun ingen ufør-forsikring, og jeg frykter litt at det kan bli vanskelig med jobb, det er derfor jeg tviler litt med tanke på lån. 

Hi

Skrevet

Men hun blir ferdig med lærlingtid også? Det håper jeg virkelig, du kan ikke la henne skli rett inn i samme uføret som du selv er i, ufør og med dårlig betalingsevne. Ikke len dere på at hun har diagnoser, hun MÅ faktisk satse på å skulle forsørge seg selv, og da er ikke veien å gå et år på noe som ikke kvalifiserer henne til noe som helst, men bare setter henne i gjeld. Det er å legge opp til tap.

Anonymkode: f3fa4...585

Skrevet
1 time siden, Optatium skrev:

Folkehøyskole er definitivt verdt pengene!! Jeg hadde spart på forhånd, men de fleste jeg kjenner hadde lån. 

Vil anbefale Tonehekm om hun spiller/synger ☺️

Nei! Manger fhs 😄

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar 😊

Hun blir ferdig med to år på frisørlinja, angrer på valget sitt, men fullfører året. Hun har null selvtillit og ingen utsikter til hverken jobb, eller hva hun ønsker å gjøre. Derfor kunne et år på folkehøgskole gjort at hun vokser litt og blir mer selvstendig. Men pga diagnoser har hun ingen ufør-forsikring, og jeg frykter litt at det kan bli vanskelig med jobb, det er derfor jeg tviler litt med tanke på lån. 

Hi

Fint at hun fullfører året selv om hun angrer på valget sitt, det sier at hun har gjennomføringsevne og får papirer på at det er gjennomført selv om hun skjønte det var feil valg. Det vil hun aldri angre på, hun vil for alltid kunne si at det valget hun tok som 16-åring viste seg å være feil, men hun gjennomførte ihvertfall.

Jeg ville pushet på for et år på folkehøyskole og evt påbygg etterpå, da kan hun få generell studiekompetanse og bli akkurat hva hun vil.

Det at hun har noen diagnoser betyr ikke nødvendigvis at det blir umulig å jobbe, det kan bare bety at det blir litt vanskeligere å finne riktig jobb. 

Skulle hun bli ufør, og bare få minsteytelse fra nav så blir studielån slettet, det er det som er så greit med lånekassen. Men ikke snakk om det, ikke "forbered" henne på det. Hun må tenke at verden ligger for hennes føtter.

Jeg har en gutt på samme alder selv, som er veldig usikker på om han har valgt riktig. Men han orker ikke mer skole akkurat nå så han begynner som lærling til høsten. Jeg sier til han at han må gjennomføre nå, og få det fagbrevet, så vil de papirer alltid være med han. Men veien blir til mens man går, og få kan si med 100% sikkerhet at de vet hva de vil når de søker videregående i 10.klasse. Skolene løper ingen steder, og vil min sønn tilbake på skolebenken om 2 år eller 4 år så er alle muligheter åpne, og det er ikke feil å ha med seg et fagbrev på veien.

Datteren din vil ikke bli lærling og får derfor ikke fagbrevet, men hun har gjennomført to år på vgs. La henne ta et vokseår på folkehøyskole, kanskje finner hun seg selv og finner ut av hva hun vil videre, da er veien der for henne.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hun blir ferdig med lærlingtid også? Det håper jeg virkelig, du kan ikke la henne skli rett inn i samme uføret som du selv er i, ufør og med dårlig betalingsevne. Ikke len dere på at hun har diagnoser, hun MÅ faktisk satse på å skulle forsørge seg selv, og da er ikke veien å gå et år på noe som ikke kvalifiserer henne til noe som helst, men bare setter henne i gjeld. Det er å legge opp til tap.

Hun trenger ikke ta læretiden som frisør om hun vet at frisør er helt feil valg altså, da kan hun finne på noe annet.

Hun kan ta påbygg, bytte til en annen linje, eller ta et års pause ved å dra på folkehøyskole og vokse litt mentalt før hun bestemmer seg.

Broene blir ikke brent, veien blir til mens man går, og kanskje trenger denne jenta et år til før hun bestemmer seg. Det er helt greit.

Skrevet

Folkehøgskole handler om å bygge vennskap, bygge selvfølelse og gir en gradvis overgang til det å bo for seg selv uten foreldre. 

Hun vil få et år hvor hun vil kunne finne ut av hva hun brenner for å gjøre fremover. Hun kan velge en skole ut fra de interessene hun har i dag, og vil få muligheten til å oppdage nye interesser gjennom de mange valgfagene som tilbys.

Jeg gikk på folkehøgskole for 20 år siden, og hadde rett og slett ikke vært den samme personen som jeg er i dag dersom jeg ikke hadde gjort det. 

Jeg fikk venner for livet. Vi var en gjeng på 10 stykker som leide et hus sammen etter folkehøgskoleåret, like borti gata hadde 7 andre fra skolen leid et hus. Det var en enorm trygghet når vi startet studietiden at vi var sammen. I dag har jeg fortsattkontakt med i alle fall 25 av dem jeg møtte der.

Jeg vet at mange skoler nå har en stipendiatordning som gjør at noen elever kan søke seg videre til et år nummer to hvor de vil fungere som hjelpelærere / faddere for nye elever. Man vet aldri - kanskje blir det veien å gå 😀

Håoer hun velger et år på FHS.. jeg skulle gjort mye for å spole tilbake tiden og oppleve det en gang til. Jeg våknet seriøst med sommerfugler i magen av spenning hver eneste dag i et helt år 😁😁😁

Anonymkode: a81ef...fd9

Skrevet
23 minutter siden, Valkyriemamma skrev:

Nei! Manger fhs 😄

Nei! Ålesund Folkehøyskole😄

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei! Ålesund Folkehøyskole😄

Nei! Karmøy fhs😄

Anonymkode: a20c5...322

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar 😊

Hi

Hvis hun ender på ufør uten å ha jobbet, så får hun nok minstesats og da blir studielånet hennes slettet. Uansett så er ikke 60 000 så mye å betale ned selv om man er ufør. Jeg har studielån på ca 165 000 og betaler rett under 1100 i mnd.

Anonymkode: 01188...651

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fint at hun fullfører året selv om hun angrer på valget sitt, det sier at hun har gjennomføringsevne og får papirer på at det er gjennomført selv om hun skjønte det var feil valg. Det vil hun aldri angre på, hun vil for alltid kunne si at det valget hun tok som 16-åring viste seg å være feil, men hun gjennomførte ihvertfall.

Jeg ville pushet på for et år på folkehøyskole og evt påbygg etterpå, da kan hun få generell studiekompetanse og bli akkurat hva hun vil.

Det at hun har noen diagnoser betyr ikke nødvendigvis at det blir umulig å jobbe, det kan bare bety at det blir litt vanskeligere å finne riktig jobb. 

Skulle hun bli ufør, og bare få minsteytelse fra nav så blir studielån slettet, det er det som er så greit med lånekassen. Men ikke snakk om det, ikke "forbered" henne på det. Hun må tenke at verden ligger for hennes føtter.

Jeg har en gutt på samme alder selv, som er veldig usikker på om han har valgt riktig. Men han orker ikke mer skole akkurat nå så han begynner som lærling til høsten. Jeg sier til han at han må gjennomføre nå, og få det fagbrevet, så vil de papirer alltid være med han. Men veien blir til mens man går, og få kan si med 100% sikkerhet at de vet hva de vil når de søker videregående i 10.klasse. Skolene løper ingen steder, og vil min sønn tilbake på skolebenken om 2 år eller 4 år så er alle muligheter åpne, og det er ikke feil å ha med seg et fagbrev på veien.

Datteren din vil ikke bli lærling og får derfor ikke fagbrevet, men hun har gjennomført to år på vgs. La henne ta et vokseår på folkehøyskole, kanskje finner hun seg selv og finner ut av hva hun vil videre, da er veien der for henne.

Tusen takk for et kjempefint svar 😊 Jeg er stolt av jenta mi for at hun fullfører noe hun føler er feil. Men tror hun per dags dato vil føle det samme uansett hva slags krav hun møter. Hun har Add, Tourettes (lite synlig) og sannsynligvis er det noe asbergers der også. Det å måtte kommunisere å være så tett på mennesker som i frisøryrket ble nok helt feil. Hun er veldig sjenert og introvert. Det hun liker aller best er å sitte alene på rommet sitt og se på YouTube, bilder osv. Det jeg er litt redd for er å sende henne på folkehøyskole, og så havner hun kanskje helt utenfor der også, siden hun har så vanskelig for å få venner og å være sosial. Men om hun bare går hjemme vil hun ikke vokse.. 

Hi

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folkehøgskole handler om å bygge vennskap, bygge selvfølelse og gir en gradvis overgang til det å bo for seg selv uten foreldre. 

Hun vil få et år hvor hun vil kunne finne ut av hva hun brenner for å gjøre fremover. Hun kan velge en skole ut fra de interessene hun har i dag, og vil få muligheten til å oppdage nye interesser gjennom de mange valgfagene som tilbys.

Jeg gikk på folkehøgskole for 20 år siden, og hadde rett og slett ikke vært den samme personen som jeg er i dag dersom jeg ikke hadde gjort det. 

Jeg fikk venner for livet. Vi var en gjeng på 10 stykker som leide et hus sammen etter folkehøgskoleåret, like borti gata hadde 7 andre fra skolen leid et hus. Det var en enorm trygghet når vi startet studietiden at vi var sammen. I dag har jeg fortsattkontakt med i alle fall 25 av dem jeg møtte der.

Jeg vet at mange skoler nå har en stipendiatordning som gjør at noen elever kan søke seg videre til et år nummer to hvor de vil fungere som hjelpelærere / faddere for nye elever. Man vet aldri - kanskje blir det veien å gå 😀

Håoer hun velger et år på FHS.. jeg skulle gjort mye for å spole tilbake tiden og oppleve det en gang til. Jeg våknet seriøst med sommerfugler i magen av spenning hver eneste dag i et helt år 😁😁😁

Anonymkode: a81ef...fd9

Tusen takk for et kjempefint svar 😊

Hi

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

På grunn av diagnosene og at hun er sikker på at frisør blir feil valg, er det ikke mulig å presse henne inn i en lærlingetid nei. Jeg er ufør alenemor, men jeg er utdannet sykepleier og får derfor utbetalt både uføretrygd og trygd fra klp,  og kan av den grunn klare meg mye bedre enn mange andre jeg kjenner. Ingen kjenner dagen.., og det å bli ufør er ikke noe noen velger med glede. Jeg vil pushe og oppmuntre jenta mi så godt det lar seg gjøre, mitt håp er at hun vil kunne finne noe hun kan trives med og føle hun kan mestre. Om det blir å sitte i kassa på Rema, så spiller det ingen rolle for meg, alle er like viktige uansett. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...