Gå til innhold

Oppkjøring - hva gjør at man stryker?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart ha oppkjøring og er kjempe nervøs! Lurer derfor på hva som gjør at man stryker? Av og til kan jeg ligge litt langt ut til høyre, i tillegg til at jeg av og til sliter med å se innkjørsler om han sier "ta første til høyre". Jeg gruer meg også til parkering. Kjørelærer sier jeg ville bestått av han og at jeg kan kjøre, og jeg føler dette selv når jeg setter meg inn i bilen. Likevel er jeg kjempenervøs og har hørt mange skrekkhistorier. Hva strøk dere på? Jeg vet at vikepliktbrudd og grove feil selvfølgelig er stryk, men ser mange "småfeil" som eksempel at man ikke har sett i speilet ofte nok eller lignende? 

Anonymkode: 84eec...917

Skrevet

Lurer også på en ting til: på oppkjøringdatoen er det meldt 0 grader (som betyr glatt) og uvanlig mye nedbør. Da tenker jeg at jeg må ligge under fartgrensen dersom det er glatt, men så leser jeg om folk som stryker for å ligge i 70 i 80 sonen når det var glatt ute? Noen erfaringer her? 

Anonymkode: 84eec...917

Skrevet

Prøv å ikke gruble så altfor mye.

Det du skal er å vise at du kan føre bilen trygt i trafikken. Hva er viktig da? At du følger trafikkreglene, selvfølgelig. Men også hvordan du håndterer bilen og plasserer deg i trafikkbildet.

Tenk at det er en vanlig kjøretime. Du starter bilen som vanlig og kjører dit du får beskjed om. Ok, kanskje oppdager du en avkjøring litt for sent til at du er trygg på det eller får bremset ned eller gitt signal - kjør videre da, og si til sensor at du oppdaget den litt for sent, og at du derfor vurderte det som ikke trygt mtp. trafikkbildet (hvis du f.eks. hadde en bil rett bak deg) om du bremset brått opp. Da har du kanskje gått glipp av akkurat den avkjøringen, men du har også vist sensor at du vurderer helthetsbildet og at du ikke mister hodet, men gjør det som er tryggest - selv om du kanskje får en omvei.

Min sensor skrøt av at jeg var god til å bruke speilene mine, det var det visst ikke alle som var. Husk å kikke i bakspeilet ofte nok slik at du også har oversikt om du har noen i baken, spesielt viktig når du skal slakke ned for å svinge.

Ellers, pass på at du ser godt fremover slik at du kan vurdere hele trafikkbildet slik at ikke noe opplagt kommer overraskende på deg. Husk å se på skiltene og vikeplikten ved gangfelt.

Husk å sjekke at bilnummeret er synlig hvis det er veldig dårlig vær og veiene har vært veldig skitne på vei til oppkjøringen. Og repeter hvordan vindusviskerne virker rett før du skal begynne slik at du ikke fomler med det og blir nervøs. Husk å justere speilene om nødvendig.

Du skal bare inn og kjøre slik du har kjørt hos kjørelæreren nå. Tenk på sensor som bare en annen kjørelærer.

Lykke til :)

Anonymkode: 3a187...a9a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer også på en ting til: på oppkjøringdatoen er det meldt 0 grader (som betyr glatt) og uvanlig mye nedbør. Da tenker jeg at jeg må ligge under fartgrensen dersom det er glatt, men så leser jeg om folk som stryker for å ligge i 70 i 80 sonen når det var glatt ute? Noen erfaringer her? 

Anonymkode: 84eec...917

Kjør etter forholdene. Om det regner og er glatt er det en fordel at du kjører roligere, og begrunner med at det er glatt og dårlig sikt. Du skal jo alltid følge veitrafikkloven paragraf 3 

Når man kjører skal man aldri bruke mer en 80% av sin mentalkapasitet, slik at hvis uforutsette ting skjer så klarer man å tenke raskt 😉 Om du må konsentrere deg så mye at du omtrent ikke kan snakke samtidig så kjører du for fort, og må bruke for mye av hodet. (det er litt derfor noen sensorer skravler på turen, for å teste dette) 

Vis selvinnsikt og refleksjon, det liker de ☺️ lykke til! 

Anonymkode: a50c9...1e4

Skrevet

Dette kommer helt sikkert til å gå bra når kjørelæreren din mener at du er klar. 

Jeg tviler på at du stryker om du bommer på en lukeparkering eller misser en avkjørsel. Det som er viktig er å vise at du er en trygg sjåfør som klarer å lede trafikkbildet. 

Jeg trakk lukeparkering da jeg skulle kjøre opp og trodde jeg skulle svime av! Men jeg fikk til den mest perfekte lukeparkering man kan tenke seg. Sensor lo godt da jeg jublet og sa at så bra har jeg aldri fått det til før  

Masse lykke til, det går nok helt fint  

 

  

Anonymkode: 3a299...aa3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette kommer helt sikkert til å gå bra når kjørelæreren din mener at du er klar. 

Jeg tviler på at du stryker om du bommer på en lukeparkering eller misser en avkjørsel. Det som er viktig er å vise at du er en trygg sjåfør som klarer å lede trafikkbildet. 

Jeg trakk lukeparkering da jeg skulle kjøre opp og trodde jeg skulle svime av! Men jeg fikk til den mest perfekte lukeparkering man kan tenke seg. Sensor lo godt da jeg jublet og sa at så bra har jeg aldri fått det til før  

Masse lykke til, det går nok helt fint  

 

  

Anonymkode: 3a299...aa3

*klarer å lese trafikkbildet

Anonymkode: 3a299...aa3

Skrevet

Anbefaler en oppvarmingstime først, så du kjører rundt med kjøreskolelæreren før oppkjøringen og får kjørt av deg noe av nervøsiteten. 

 

Anonymkode: 1821f...9ca

Skrevet

Forklar hvorfor du gjør ting som feks å kjøre for sakte. Kjører du feks mot enveiskjørt stryker du. Og mange trafikkstasjoner har en vei inn og en annen vei ut, så bruk øynene :) 

Anonymkode: 1e2ca...1bd

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer også på en ting til: på oppkjøringdatoen er det meldt 0 grader (som betyr glatt) og uvanlig mye nedbør. Da tenker jeg at jeg må ligge under fartgrensen dersom det er glatt, men så leser jeg om folk som stryker for å ligge i 70 i 80 sonen når det var glatt ute? Noen erfaringer her? 

Anonymkode: 84eec...917

Hvis det IKKE foreligger gode grunner til å senke farten, bør man ikke ligge lavere enn 10 km under fartsgrensene. For da hindrer man flyten i trafikken og skaper situasjoner, blir innhentet, forårsaker forbikjøringer osv.

Men dersom det er glatt, er historien en annen. Da har du grunn til å kjøre sakte. Du må alltid avpasse farten etter situasjonen, herunder føret. Så du kan ikke be om generelle regler, du må avpasse der og da.

Anonymkode: d981e...9a5

Skrevet

Ikke kjør i vanndammer slik at du spruter ned gående! 😭

Hugs at det blir ein liten utspørring først. Jeg fikk spørsmål om å skjekke mønsterdybden på dekkene, og selve spørsmålet «strøk» jeg på, men klarte kjøringen. Klarte derfor å bestå selve oppkjøringen.

Anonymkode: 281b8...858

Skrevet

Strøk på at jeg ikke stoppet ved et fotgjengerfelt. Så to fotgjengere som stod ved feltet og snakket sammen. Så dem på lang avstand og de stod fremdeles og snakket da jeg kikket i speilet etterpå. De stod ikke slik til at de var på vei ut i feltet, men med hver sin side mot veien. 

Anonymkode: a78b5...09c

Skrevet

Du trenger ikke være helt perfekt, at du er litt nervøs tåler sensor greit. Du skal være god nok til å kunne fortsette å øve deg alene, for utlært sjåfør er det få 18-åringer som er ;)

Stryker gjør du om du ikke kan trafikkreglene og gjør noe helt feil i forhold til dem. Du kan få en bemerkning om at du har sett for lite i speilet, men det skal mye til å stryke på det (da har du ikke sett i det hele tatt og i tillegg gjort andre ting som gir dårlig kjøring).

Sensor er en person det går an å snakke med, nervøs babling hele tiden er kanskje best å la være, men å si at nå velger du å kjøre litt under fartsgrensen fordi det er glatt her er helt innenfor.

Selv kjørte jeg avgårde med håndbrekket på, og synes bilen gikk så treigt. Merket at det var på og tok det av. Det fikk jeg en bemerkning på, at jeg skulle sett i dæsjbordet at det var på og ikke bare merket det på bilen. Viktig å se røde lamper i tilfelle det er noe alvorlig galt. Men jeg strøk ikke altså, jeg besto og fikk lappen.

Anonymkode: 1821f...9ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...