Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #1 Skrevet 3. mars 2019 Hva når ungen har fått seg en venn, og den vennen har hund? Yttertøy o.l. "marineres" jo i allergener. Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #4 Skrevet 3. mars 2019 1 minutt siden, Superdolly skrev: Er det ditt barn som er allergisk? Nei, jeg som mor. Tenker da på når VI skal ha besøk av folk med hund. Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #5 Skrevet 3. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Medisinere ungen. Anonymkode: 524c1...c4a Hæ? Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #6 Skrevet 3. mars 2019 Hi her. Jeg går allerede på 4 stk aerius pr dag. Hvis mine unger er på besøk hos noen med hund må de dusje og skifte klær når de kommer hjem. Men vet ikke hva jeg gjør når den som har hund kommer hjem til oss. Ingen av de vennene ungen har og har hatt har hund, så har ikke vært et problem, men nå er det en som har. En ny venn. Én ting er at jeg er på besøk hos folk med hund i 1-2 t og kan dra hjem, skifte klær, dusje og oppholde meg i en allergenfri sone, men hva da når de drar allergener hjem til meg. Jeg har hatt hund før, elsker hunder og forstår virkelig hvorfor folk har hunder, men samtidig husker jeg så enormt godt hvordan alle allergenene og hårene snek seg inn overalt. Da mener jeg overalt. Hvis man har en jakke da, som man bruker hver dag, så er den full av hund. Jeg er sånn hyperallergisk.. Kan reagere på toget osv. Men som sagt - det er og har vært viktig for meg å holde hjemmet hundeFRITT. Har også elveblest og hovner da opp såpass at jeg ikke får sove om natten og må sykmeldes osv. Eneste erfaringen jeg har er da vi for 1 år siden hadde besøk av en hund (da dette her starta, med hundeallergi). Jeg ble så grusomt dårlig, var hoven i en MÅNED, måtte på en kraftig kortisonkur og fikk hjerteflimmer etc. pga stresshormonet i medisinen, var et mareritt. Måtte også selge et møbel hunden hadde vært i (prøvde t.o.m. å vaske med petal cleanse). Så fikk litt skrekken gitt. Er noen i fam som har hund og vi besøker alltid dem, ikke omvendt. Hjemmet mitt har på en måte vært.. Hva skal en si.. En frisone. Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #7 Skrevet 3. mars 2019 La dem leke ute. Evn ha en "gjeste-onepiece" og ekstra sokker liggende som besøkende unger kan bruke når de er hos dere. De fleste er villig til å ta litt hensyn når du er hyperallergisk. Anonymkode: 8cebd...e1d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #8 Skrevet 3. mars 2019 Her tror jeg jeg hadde snakket med foreldrene, og forklart situasjonen, og prøvd å samarbeide om løsninger. En mulighet kan jo være at gutten går rett i dusjen når han kommer til dere, også får låne klær som han har mens han er der. Hvis du har overbygd inngangsparti kan hans egne klær henges ut, hvis ikke kan du kanskje kjøpe en tett plastboks de kan ligge i. Hvis det ikke er mulig å finne en måte han kan være på besøk hos dere uten at du blir syk, så ville jeg forklart det for foreldrene, og sagt at du håper din sønn likevel kan fortsette å komme dit. Så hadde jeg forsøkt å "gi tilbake" på andre måter, f.eks. invitert gutten med på ting dere gjør utenfor hjemmet. Anonymkode: 5661c...0d4
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #9 Skrevet 3. mars 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: La dem leke ute. Evn ha en "gjeste-onepiece" og ekstra sokker liggende som besøkende unger kan bruke når de er hos dere. De fleste er villig til å ta litt hensyn når du er hyperallergisk. Anonymkode: 8cebd...e1d Men jeg vet enda ikke hvordan det blir siden jeg ikke har prøvd det før. Det kan gå greit, eller så blir jeg syk helt til allergenene er brutt ned. Dvs 1 mnd + Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #10 Skrevet 3. mars 2019 Her har vi gjort det sånn at barn som har hund skifter ute før de kommer inn. Låner da klær av barnet her, og egne klær blir hengende ute. Kan ikke få allergener i hus, da har vi det gående i lang tid Anonymkode: 90b7f...e5f
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #11 Skrevet 3. mars 2019 Forsvinner allergener i vaskemaskin? Min sønns bestevenns far er veldig allergisk, og jeg pleier å dusje sønnen min og ta på ham rene klær før han går dit, men jeg vet ikke om det holder? Null erfaring med allergi selv, og hadde satt pris på å få vite om det er noe jeg kan gjøre for å bidra til at guttene kan leke sammen uten at faren blir plaget. Så om det er noe de kan gjøre, så snakk med dem. 👍 Anonymkode: 19d4f...778
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #12 Skrevet 3. mars 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Forsvinner allergener i vaskemaskin? Min sønns bestevenns far er veldig allergisk, og jeg pleier å dusje sønnen min og ta på ham rene klær før han går dit, men jeg vet ikke om det holder? Null erfaring med allergi selv, og hadde satt pris på å få vite om det er noe jeg kan gjøre for å bidra til at guttene kan leke sammen uten at faren blir plaget. Så om det er noe de kan gjøre, så snakk med dem. 👍 Anonymkode: 19d4f...778 Det varierer fra person til person. Jeg har en datter som ikke er allergisk, men hun har atopisk eksem og dyrehår er som nåler for huden hennes. Har hun vært hos tante som har hund må tøyet av utenfor døra, ristes, hun må i dusjen, tøyet vaskes og er vi heldige holder det med en gang i vaskemaskinen. Ofte må det vaskes flere gangerr for å få fjernet alt. Hun har lært seg noen små triks med tiden, så nå er det mørkt og tettsittende treningstøy når hun er hos tante, for da synes de hvite hundehårene veldig godt slik at det er lettere å bli kvitt de utenfor døra. (Savner virkelig tiden før hun reagerte på dette. Nå føler jeg meg nesten hysterisk når ungen kler av seg ute, men hun som nå er tennåring vil det selv for faller det av ett hår i gangen som kommer på en jakke har hun det gående. Men hun skal kose med hunder og katter, hun klarer ikke stoppe med det heller, bar det er utenfor vårt hjem for her er det frisone. ) Min ex var allergisk for hund. For han gikk det helt greit når tøyet hadde fått en omgang i vaskemaskinen. Han reagerte på alt og ingenting, men var ikke sånn hyperallergisk. Han blei `forkjøla`, tok rn sllergitablett og ting gikk greit. Vår til høst var han bare konstant `forkjøla` selv om han da tok sprøyter, tabletter, nesespray og øyendråper for allerrgi. Anonymkode: c45ca...b66
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2019 #13 Skrevet 3. mars 2019 Hadde nok gjort som de andre sier her. Avtal med foreldrene at vennen må kle av seg ute/i gangen (heng klærne ut) og at han hopper inn i noen klær dere har liggende. Også bytter han om når han skal dra. Anonymkode: 241f9...f85
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #14 Skrevet 4. mars 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde nok gjort som de andre sier her. Avtal med foreldrene at vennen må kle av seg ute/i gangen (heng klærne ut) og at han hopper inn i noen klær dere har liggende. Også bytter han om når han skal dra. Anonymkode: 241f9...f85 dvs besøk blir utelukket om det er minusgrader da Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #15 Skrevet 4. mars 2019 Når det er SÅ ille hadde jeg seriøst bygd nytt ingansparti på huset. Ved siden av den vanlige inngangen hadde jeg ført opp et lite rom som gjester med hund bruker. Inni det er det mulig å skifte rene joggedresser som henger klar. La faste gjester ha egen dress. Etter å ha skiftet går de videre inn i den ordinære gangen. Da slipper gjester å skifte ute, og du slipper allergener inn. Anonymkode: 51c6a...fa4
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #16 Skrevet 4. mars 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når det er SÅ ille hadde jeg seriøst bygd nytt ingansparti på huset. Ved siden av den vanlige inngangen hadde jeg ført opp et lite rom som gjester med hund bruker. Inni det er det mulig å skifte rene joggedresser som henger klar. La faste gjester ha egen dress. Etter å ha skiftet går de videre inn i den ordinære gangen. Da slipper gjester å skifte ute, og du slipper allergener inn. Anonymkode: 51c6a...fa4 Det er jo urealistisk da 😛 Da har jeg heller gjester med hund til å leke utendørs. Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #17 Skrevet 4. mars 2019 Tror nesten jeg ville tatt kontakt med foreldrene her altså, funnet en løsning. Kanskje må de alltid leke der når de skal leke inne, men til gjengjeld kan du kjøre til trening, ta de med i svømmehallen, skogen, lekeplassen osv for å "betale" tilbake. De fleste er villige til å ta hensyn til sånn hyperallergi altså. Anonymkode: 7975f...f83
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #18 Skrevet 4. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tror nesten jeg ville tatt kontakt med foreldrene her altså, funnet en løsning. Kanskje må de alltid leke der når de skal leke inne, men til gjengjeld kan du kjøre til trening, ta de med i svømmehallen, skogen, lekeplassen osv for å "betale" tilbake. De fleste er villige til å ta hensyn til sånn hyperallergi altså. Anonymkode: 7975f...f83 Dette. Anonymkode: 05194...073
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #19 Skrevet 4. mars 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når det er SÅ ille hadde jeg seriøst bygd nytt ingansparti på huset. Ved siden av den vanlige inngangen hadde jeg ført opp et lite rom som gjester med hund bruker. Inni det er det mulig å skifte rene joggedresser som henger klar. La faste gjester ha egen dress. Etter å ha skiftet går de videre inn i den ordinære gangen. Da slipper gjester å skifte ute, og du slipper allergener inn. Anonymkode: 51c6a...fa4 Haha, seriøst? Du ville ha brukt 50-100 tusen på et nytt inngangsparti fordi ungen din hadde en ny venn med hund? Da har du mye overskudd og penger i hverdagen. Dette høres mest ut som sånne løsninger min datter kommer med, som egentlig ikke aner hvor mye arbeid det ligger bak «bare et nytt inngangsparti» Anonymkode: a3dab...fa5
Lagerfrakk Skrevet 4. mars 2019 #20 Skrevet 4. mars 2019 Har du tenkt på å vaksineres mot hudeallegien? Livet ville sikkert blitt litt lettere for deg da, hvis du har effekt av vaksinen.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #21 Skrevet 4. mars 2019 Per idag finnes det ingen vaksine mot hund eller andre dyr. Kun pollen, som i noen tilfeller kan innvirke på dyreallergi også, men det er høyst usikkert. Det er dessuten sånn at hund er ikke hund, det finnes x antall raser. Da måtte man vaksinert mot alle raser, akkurat som det finnes en vaksine til hver type pollen Anonymkode: 90b7f...e5f
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #22 Skrevet 4. mars 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Per idag finnes det ingen vaksine mot hund eller andre dyr. Kun pollen, som i noen tilfeller kan innvirke på dyreallergi også, men det er høyst usikkert. Det er dessuten sånn at hund er ikke hund, det finnes x antall raser. Da måtte man vaksinert mot alle raser, akkurat som det finnes en vaksine til hver type pollen Anonymkode: 90b7f...e5f Det er sant. Jeg tåler enkelte hunder bedre enn andre, men å være i forkant tror jeg er lurt her. Uansett rase eller blanding. Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #23 Skrevet 4. mars 2019 22 minutter siden, Lagerfrakk skrev: Har du tenkt på å vaksineres mot hudeallegien? Livet ville sikkert blitt litt lettere for deg da, hvis du har effekt av vaksinen. nja, skal begynne på gressvaksine snart og vet ikke om man må ta en og en Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #24 Skrevet 4. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tror nesten jeg ville tatt kontakt med foreldrene her altså, funnet en løsning. Kanskje må de alltid leke der når de skal leke inne, men til gjengjeld kan du kjøre til trening, ta de med i svømmehallen, skogen, lekeplassen osv for å "betale" tilbake. De fleste er villige til å ta hensyn til sånn hyperallergi altså. Anonymkode: 7975f...f83 "Heldigvis" er ikke disse barna i nærheten av å være bestevenner. Så de omgås lite i barnehagen. Så blir ikke mange ganger med å være med hjem, er foreldrene som pusher på litt. Vet ikke hvorfor. Men ungene velger jo sine venner og de dagene de vil være med hverandre må jeg være forberedt. Vi har stor hage så om våren/sommeren og høsten kan de fint leke ute. Anonymkode: dc8bf...e67
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2019 #25 Skrevet 4. mars 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Haha, seriøst? Du ville ha brukt 50-100 tusen på et nytt inngangsparti fordi ungen din hadde en ny venn med hund? Da har du mye overskudd og penger i hverdagen. Dette høres mest ut som sånne løsninger min datter kommer med, som egentlig ikke aner hvor mye arbeid det ligger bak «bare et nytt inngangsparti» Anonymkode: a3dab...fa5 Ja ganske seriøst. HI møter nok ikke bare en person i livet med hund. Så det blir en investering i fremtiden. Og hadde en slik allergi gjort meg så dårlig som HI hadde jeg spart disse pengene og tilpasset det slik at det ikke ble noe stress når venner, barns venner og familie skaffer hund. Anonymkode: 51c6a...fa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå