Gå til innhold

NAV har plutselig sendt brev til legen og ber om dokumentasjon mtp uføretrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har ikke snakket med meg om det. Siste var at jeg fikk godkjent en aktivitet, men har kun stønaden jeg får ut året. Hva kan det bety? At NAV anbefaler uføre? Legen foreslo det for 1+ år siden, men NAV kunne ikke/ville ikke si seg enig. Var innom avklaringstiltak før jul og ble avklart som ikke arbeidsfør pr idag (men jeg og veilederen der ble enige om at jeg kan BLI arbeidsfør om jeg tilegner meg kompetansen som kreves, dvs tar en relevant utdanning). Men det stod som konklusjon at jeg pr idag ikke er arbeidsfør. Men hva kan jeg forvente? Fastlegen min er en dott, dårlig på å ødelegge seg og veldig slurvete og surrete. Så redd hn ødelegger.

Anonymkode: b7337...285

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De har ikke snakket med meg om det. Siste var at jeg fikk godkjent en aktivitet, men har kun stønaden jeg får ut året. Hva kan det bety? At NAV anbefaler uføre? Legen foreslo det for 1+ år siden, men NAV kunne ikke/ville ikke si seg enig. Var innom avklaringstiltak før jul og ble avklart som ikke arbeidsfør pr idag (men jeg og veilederen der ble enige om at jeg kan BLI arbeidsfør om jeg tilegner meg kompetansen som kreves, dvs tar en relevant utdanning). Men det stod som konklusjon at jeg pr idag ikke er arbeidsfør. Men hva kan jeg forvente? Fastlegen min er en dott, dårlig på å ødelegge seg og veldig slurvete og surrete. Så redd hn ødelegger.

ordlegge seg.. ikke ødelegge seg. 

Skrevet

Hvis det er avklart at du kan bi arbeidsufør ved å tilegne deg kompetansen sonkreves vil vel nav forvente at du gjør dette. Siden stønaden din er på feil til å gå ut er det normalt at nav ønsker å innhente dokumentasjon

Anonymkode: 3f4a8...467

Skrevet

Skriv en melding til saksbehandleren din inne i aktivitetsplanen din på nav.no, og be om et møte med vedkommende. Der kan du diskutere det som kom på avklaringen, at du kan bli arbeidsdyktig igjen med annen kompetanse, selv om du ikke er arbeidsfør i dag. Det er jo dette som er noe av problemet med den nye makstiden man kan gå på aap. Du kan gå maks ut dette året, dvs. det er ikke tid igjen for å skaffe deg en utdannelse, ergo "tvinges" du over på en uføretrygd.

Det er faktisk til din fordel at det søkes uføretrygd nå fremfor å vente til slutten av året, for om du får avslag har du fortsatt aap ut året, ev. behandling eller andre tiltak kan prøves, og så kan du søke på nytt. Hvis du søker helt på slutten og får avslag må du over på sosialhjelp, for da har du ikke mer rettigheter på aap.

Be om et snarlig møte med saksbehandleren din hos nav. Og hvis legen din er så dårlig på å ordlegge seg, da bør du vurdere om det er legen du bør ha. Ikke sikkert det er lurt å bytte midt i en slik prosess, hvis du har hatt nåværende lege over tid, men det er jo du som blir taperen hvis legen ordlegger seg så dårlig at det blir tolket feil hos nav.

Anonymkode: c1b05...3d7

Skrevet

Ta nu utdannelse da, med studielån som oss vanlige folk. 

Anonymkode: 04f4e...549

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skriv en melding til saksbehandleren din inne i aktivitetsplanen din på nav.no, og be om et møte med vedkommende. Der kan du diskutere det som kom på avklaringen, at du kan bli arbeidsdyktig igjen med annen kompetanse, selv om du ikke er arbeidsfør i dag. Det er jo dette som er noe av problemet med den nye makstiden man kan gå på aap. Du kan gå maks ut dette året, dvs. det er ikke tid igjen for å skaffe deg en utdannelse, ergo "tvinges" du over på en uføretrygd.

Det er faktisk til din fordel at det søkes uføretrygd nå fremfor å vente til slutten av året, for om du får avslag har du fortsatt aap ut året, ev. behandling eller andre tiltak kan prøves, og så kan du søke på nytt. Hvis du søker helt på slutten og får avslag må du over på sosialhjelp, for da har du ikke mer rettigheter på aap.

Be om et snarlig møte med saksbehandleren din hos nav. Og hvis legen din er så dårlig på å ordlegge seg, da bør du vurdere om det er legen du bør ha. Ikke sikkert det er lurt å bytte midt i en slik prosess, hvis du har hatt nåværende lege over tid, men det er jo du som blir taperen hvis legen ordlegger seg så dårlig at det blir tolket feil hos nav.

Man har rett på aap inntil 8 mnd under behandling av søknad om uføretrygd. Uavhengig om man har brukt opp perioden. Har man gått ut perioden, får avslag på ufør, ha man karenstid på 52 uker før man kan søke aap på nytt. 

Sånn utenom det, kompetanse/utdannelse klarer du fint å ta uten nav om så skulle være. Vil dette gjøre deg arbeidsfør, skal du heller ikke ha rett på uføretrygd. 

Anonymkode: f040b...d0a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har rett på aap inntil 8 mnd under behandling av søknad om uføretrygd. Uavhengig om man har brukt opp perioden. Har man gått ut perioden, får avslag på ufør, ha man karenstid på 52 uker før man kan søke aap på nytt. 

Sånn utenom det, kompetanse/utdannelse klarer du fint å ta uten nav om så skulle være. Vil dette gjøre deg arbeidsfør, skal du heller ikke ha rett på uføretrygd. 

Anonymkode: f040b...d0a

Poenget er at hvis hun nå får et avslag, da har hun tid til litt mer behandling eller utprøving mens hun fremdeles har aap. Hvis konklusjonen da blir den samme er det enklere å få uføretrygd innvilget fordi hun da er enda mer utprøvd. Hvis det ikke søkes før aap-perioden nesten er over, da får hun riktignok aap i inntil 8 mnd, men får hun da avslag så må hun over på sosialstønad, selv om de mener hun ev. ikke er ferdig utprøvd. Bare i få tilfeller får man da forlenget aap.

Det er ikke alle som er syke som kan gå inn på et vanlig utdannelsesløp. Er man frisk nok til det og kan greie seg på studielån/-stipend, da er det jo greit. Men de færreste greier seg på det i dag, i hvert fall hvis man er alene. Da må man jobbe ved siden av, noe som går helt fint om man er frisk. Er man syk går jo ikke det.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette riktig?

Jobber selv i helsevesenet, og en NAV veileder forklarte en klient at hvis man fikk avslag på uførestønad, så var man ferdig avklart hos NAV. For etter AAP kan det gå to veier, ufør eller aktivitet/delvis altivitet. Så man fortsetter ikke bare på AAP etter avklaring.

Og mens en behandling av ufør er inne, så får man AAP under dette, selv om tiden er ute. 

Anonymkode: 7595d...67b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette riktig?

Jobber selv i helsevesenet, og en NAV veileder forklarte en klient at hvis man fikk avslag på uførestønad, så var man ferdig avklart hos NAV. For etter AAP kan det gå to veier, ufør eller aktivitet/delvis altivitet. Så man fortsetter ikke bare på AAP etter avklaring.

Og mens en behandling av ufør er inne, så får man AAP under dette, selv om tiden er ute. 

Jeg har fått beskjed om at jeg kan ta opp igjen AAP, hvis jeg får avslag på ufør

Anonymkode: 372ae...021

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette riktig?

Ja, det stemmer. Jeg står i det selv og to ulike saksbehandlere har sagt det samme. Hvis man får avslag på uføresøknaden, men man ikke har nådd makstiden på aap, så går man tilbake til aap. Hva som gjøres videre da er jo individuelt, om man må ha mer utredning, mer behandling, annen behandling, arbeidsutprøving eller ny arbeidsutprøving.

Hvis man søker rett før aap går ut så har man, som du sier, rett på aap-penger mens uføresøknaden behandles. Men får man avslag da så vil man ikke ha rett til videre aap, da må man på sosialkontoret. Så kan man ev. søke om ny aap etter... tror det var et år.

Skrevet
På 2.3.2019 den 19.32, Anonym bruker skrev:

Hvis det er avklart at du kan bi arbeidsufør ved å tilegne deg kompetansen sonkreves vil vel nav forvente at du gjør dette. Siden stønaden din er på feil til å gå ut er det normalt at nav ønsker å innhente dokumentasjon

Anonymkode: 3f4a8...467

Mja.. jeg kan ikke gjøre det NÅ fordi jeg er syk. Jeg må bli bedre først. Så det skjer ikke i 2019 for å si det sånn... AAP varer til des. 19. Så er det slutt. 

Skrevet
På 2.3.2019 den 19.46, Anonym bruker skrev:

Det har jeg prøvd før, hn vil virkelig ikke ha et møte med meg. Ringer meg og tar det kjapt over telefonen osv. Har prøvd dette i månedsvis uten hell.. 

Skrevet
På 2.3.2019 den 20.05, Anonym bruker skrev:

Ta nu utdannelse da, med studielån som oss vanlige folk. 

Anonymkode: 04f4e...549

Hvorfor tror du jeg går på aap egentlig, for moroskyld? Fordi jeg bare skal tenke litt på hva jeg vil gjøre? 

Jeg går på aap fordi jeg ikke kan jobbe oh har hatt behov for avklaring. Også fordi jeg ikke kan ta utdanning pr idag. Men kanskje jeg kan det om 1 år, kanskje jeg kan det om 5 år. Det er umulig å si, men det jeg vet er at jeg ikke kan det nå. Og ikke har kunnet det de 5 siste årene. 

Jeg har gjort tiltak for å bli bedre, men sykehusene kan ikke hjelpe meg. Jeg sitter fast der? Og kan ikke gjøre noe som helst før det løsner der.

Skrevet

Du blir ikke ufør dersom du kan bli arbeidsfør ved å ta utdannelse/kompetanse. 

Anonymkode: 47198...2af

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du blir ikke ufør dersom du kan bli arbeidsfør ved å ta utdannelse/kompetanse. 

Anonymkode: 47198...2af

Det er snakk om at jeg kan gjøre det dersom jeg blir vesentlig friskere. Og ikke sikkert da engang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...