Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #1 Skrevet 1. mars 2019 Ikke sikkert at jeg har skrevet det rett, men dere vet sikkert hva jeg mener. Unsett, er det ikke 13 års grense på det? En kompis av førsteklassingen min har dette spillet og jeg kjenner at jeg helst vil at de skal være her i stede for hos han. Hvor ‘ille’ er spillet? Er det helt uhørt at en så ung gutt får spille det? Han er enebarn med ganske mye slakkere tøyler enn de andre barna som går i huset her. Anonymkode: a2386...fdc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #2 Skrevet 1. mars 2019 Vi holdt igjen helt til nå nettopp for vår på 10 (og han på 8). Nå spiller begge, og jeg angrer litt på at vi foreldrene ikke sjekket ut spillet før. Kjempegøy spill og veldig sosialt for guttene i forhold til de andre guttene i klassen. Anonymkode: 2f34f...e51
TinaK 1990 Skrevet 1. mars 2019 #3 Skrevet 1. mars 2019 Min sønns bestevenn begynte å spille dette da han var 10 år og de foreldrene lot aldri sin sønn spille det når han hadde venner på besøk som ikke fikk spille det hjemme..
MrGoodMan Skrevet 1. mars 2019 #4 Skrevet 1. mars 2019 Anbefalt 12-årsgrense. Og så må foreldrene selv vurdere. 6 år var uansett litt tidlig syns nå jeg. Her begynte jeg og guttungen å spille det før sommeren 2018. Sånn rundt da han fylte 9.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #5 Skrevet 1. mars 2019 Absolutt alt for tidlig! Det er anbefalt 12 årsgrense på spillet. Dessverre er det noen foreldre som ikke forstår verdien av å sette grenser for egne barn. Lurer på hva dette barnet kommer til å spille når det er 11 år, når han allerede har vært igjennom spillene for 12 åringer? Anonymkode: e0861...7e6
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 Jeg synes ikke det er så ille, men jeg lar aldri barn på besøk spille spill med høyere aldersanbefaling enn deres alder uten å få klarsignal fra foreldrene. Anonymkode: cd187...18f
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #7 Skrevet 1. mars 2019 2 timer siden, MrGoodMan skrev: Anbefalt 12-årsgrense. Og så må foreldrene selv vurdere. 6 år var uansett litt tidlig syns nå jeg. Her begynte jeg og guttungen å spille det før sommeren 2018. Sånn rundt da han fylte 9. Jeg tenker at det er stor forskjell når man spiller sammen barn og foreldre, da ser jeg at vurderingen kan bli en annen. Hi Anonymkode: a2386...fdc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #8 Skrevet 1. mars 2019 Takk for svar, alle sammen. Tenker dere at det er innafor at jeg ber mor om at de ikke spiller dette spillet når mitt barn er på besøk? Jeg har sagt til gutten at han ikke får spille det, men det er for mye å forvente at en seksåring skal klare å si nei når tilbudet er der. Hi Anonymkode: a2386...fdc
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #9 Skrevet 1. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar, alle sammen. Tenker dere at det er innafor at jeg ber mor om at de ikke spiller dette spillet når mitt barn er på besøk? Jeg har sagt til gutten at han ikke får spille det, men det er for mye å forvente at en seksåring skal klare å si nei når tilbudet er der. Hi Anonymkode: a2386...fdc Helt og fullstendig innafor. Jeg liker når jeg får tydelige beskjeder om hva andres barn får lov til å ikke, for det er mange forskjellige regler og vanskelig å vite. Noen blir helt sjokkert når jeg spør om 10-åringen får spille Fortnite, mens andre sender 8-åringen over med egen ipad full av spill med 18-årsgrense på. 😛 (Den måtte han pent legge bort mens han var hos oss.) Anonymkode: cd187...18f
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #10 Skrevet 1. mars 2019 Jeg tenker at det er noe sterkt vanedannende med Fortnite. Jeg er lærer og vi sliter skikkelig med dette på skolen: Vi har en del elever som er helt besatt av spillet. Hele livet deres sirkulerer rundt spillet, og alt (skole, lekser, aktiviteter) som ikke har med spillet å gjøre er meningsløst. Det er det eneste mange av dem snakker om. Når de egentlig skal gjøre oppgaver på PC, sitter de plutselig og ser på videoer fra spillet på YouTube. De glemmer ballen på fotballbanen fordi de plutselig «flosser». Spillet skaper konflikter på fritiden, som elevene igjen tar med seg inn i skoletiden. I tillegg bruker de utrolig mange stygge ord. Jeg kan, med hånden på hjertet, si at jeg HATER Fortnite. Skulle virkelig ønske foreldre respekterte aldersgrenser. Siden de fleste av dem åpenbart ikke er så opptatt av aldersgrenser, lurer jeg veldig på hvordan de kommer til å reagere når 16-åringen ber om at de kjøper en sixpack for dem ... Anonymkode: 6e86a...255
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #11 Skrevet 1. mars 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det er noe sterkt vanedannende med Fortnite. Jeg er lærer og vi sliter skikkelig med dette på skolen: Vi har en del elever som er helt besatt av spillet. Hele livet deres sirkulerer rundt spillet, og alt (skole, lekser, aktiviteter) som ikke har med spillet å gjøre er meningsløst. Det er det eneste mange av dem snakker om. Når de egentlig skal gjøre oppgaver på PC, sitter de plutselig og ser på videoer fra spillet på YouTube. De glemmer ballen på fotballbanen fordi de plutselig «flosser». Spillet skaper konflikter på fritiden, som elevene igjen tar med seg inn i skoletiden. I tillegg bruker de utrolig mange stygge ord. Jeg kan, med hånden på hjertet, si at jeg HATER Fortnite. Skulle virkelig ønske foreldre respekterte aldersgrenser. Siden de fleste av dem åpenbart ikke er så opptatt av aldersgrenser, lurer jeg veldig på hvordan de kommer til å reagere når 16-åringen ber om at de kjøper en sixpack for dem ... Anonymkode: 6e86a...255 Dette. Jeg er også lærer. Spillet er avhengighetsskapende. Anonymkode: 267fd...b7c
MrGoodMan Skrevet 1. mars 2019 #12 Skrevet 1. mars 2019 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det er noe sterkt vanedannende med Fortnite. Jeg er lærer og vi sliter skikkelig med dette på skolen: Vi har en del elever som er helt besatt av spillet. Hele livet deres sirkulerer rundt spillet, og alt (skole, lekser, aktiviteter) som ikke har med spillet å gjøre er meningsløst. Det er det eneste mange av dem snakker om. Når de egentlig skal gjøre oppgaver på PC, sitter de plutselig og ser på videoer fra spillet på YouTube. De glemmer ballen på fotballbanen fordi de plutselig «flosser». Spillet skaper konflikter på fritiden, som elevene igjen tar med seg inn i skoletiden. I tillegg bruker de utrolig mange stygge ord. Jeg kan, med hånden på hjertet, si at jeg HATER Fortnite. Skulle virkelig ønske foreldre respekterte aldersgrenser. Siden de fleste av dem åpenbart ikke er så opptatt av aldersgrenser, lurer jeg veldig på hvordan de kommer til å reagere når 16-åringen ber om at de kjøper en sixpack for dem ... Anonymkode: 6e86a...255 Nå er det riktignok 18-årsgrense på alkohol, ikke en anbefalt aldersgrense.
MrGoodMan Skrevet 1. mars 2019 #13 Skrevet 1. mars 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette. Jeg er også lærer. Spillet er avhengighetsskapende. Anonymkode: 267fd...b7c Ja på lik linje som Donkey Kong var på 80-tallet, senere Super Mario osv osv osv.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #14 Skrevet 1. mars 2019 Jeg er også lærer i barneskolen. Opplever at Fortnite går i bølger og akkurat nå er ikke det spesielt stort hvor jeg jobber (7 trinn) Anonymkode: 23975...a0f
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #15 Skrevet 1. mars 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar, alle sammen. Tenker dere at det er innafor at jeg ber mor om at de ikke spiller dette spillet når mitt barn er på besøk? Jeg har sagt til gutten at han ikke får spille det, men det er for mye å forvente at en seksåring skal klare å si nei når tilbudet er der. Hi Anonymkode: a2386...fdc Jeg syns ikke det er greit, man kan ikke sette grenser i andre sine hjem. Da må ditt barn få beskjed om å selv ta ansvar for å gå derfra Anonymkode: eaff7...c1d
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #16 Skrevet 1. mars 2019 5åringen får spille med storebroren. Ingen, uten unntak, av kameratene hans får spille det her. De får ikke engang se på! Hva jeg lar min unge gjøre får være min sak, men jeg nekter å ha det på når han har med kompiser hjem. Så jeg hadde ikke engang trengt beskjed fra deg, jeg tar det som en selvfølge. På samme måte som at ingen får se filmer med høyere aldersgrense her med mindre det er klarert med foreldrene Anonymkode: 6a948...c54
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #17 Skrevet 1. mars 2019 Jeg er veldig glad vi tok konflikten da gutten min maste som verst. Nå er han 13 og egentlig kunne spille men det er visst ikke så interessant likevel siden vi har trege pc'er. Jeg har ikke tenkt kjøpe gaming pc med det første heller. Heldigvis har de fleste kompiser hans ingen eldre bror eller far som lot dem spille heller så her er Fortnite ingen suksess. Håper det forblir sånn. Anonymkode: 6504f...e04
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #18 Skrevet 1. mars 2019 54 minutter siden, MrGoodMan skrev: Ja på lik linje som Donkey Kong var på 80-tallet, senere Super Mario osv osv osv. Jeg har vært lærer i 16 år nå, og jeg har faktisk opplevd en del runder med ulike «diller»: Pokemon-kort, pogs, jojo, Angry Birds, spinnere, ulike varianter av slim, tamagotchi, diverse dataspill / bærbare spillkonsoller for å nevne noen. Jeg har imidlertid aldri sett elevene bli så oppslukte av noe slikt tidligere. Anonymkode: 6e86a...255
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #19 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, MrGoodMan skrev: Ja på lik linje som Donkey Kong var på 80-tallet, senere Super Mario osv osv osv. Ikke akkurat sammenliknbart da. Fortnite er jo en hel kultur. De du nevner var bare spill. Anonymkode: 40b14...75c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #20 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns ikke det er greit, man kan ikke sette grenser i andre sine hjem. Da må ditt barn få beskjed om å selv ta ansvar for å gå derfra Anonymkode: eaff7...c1d Så hvis pappan i huset serverer ungen din øl og tafser litt på din unge når han/hun er på besøk der er det opp til ditt barn å gå? I andres hus gjør de som de vil? Anonymkode: 40b14...75c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #21 Skrevet 1. mars 2019 Har en som har mast i 1.5 år. Han fikk spille hos flere (minst fem) gutter i klassen i første klasse uten at jeg visste det før etterpå. Etter utallige tråder her inne og andre steder om hvor mye vi overdriver vedrørende spillet fikk han det da han fylte åtte for to uker siden. JEG ANGRER SOM EN HUND. Løpe rundt med maskingevær eller hakker. Angripe andre for å drepe. Oppfordringer om å sikte på hode for det er farligst etc. Onlinespill der han kan snakke med andre på nett osv. Jeg hadde sååå rett om det hersens spillet. Han får spille litt i kreativ modus (ikke med andre og mest bygging) så får jeg se hva jeg gjør. Angrer angrer angrer altså!!!! Anonymkode: 42dd2...dc9
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2019 #22 Skrevet 1. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har en som har mast i 1.5 år. Han fikk spille hos flere (minst fem) gutter i klassen i første klasse uten at jeg visste det før etterpå. Etter utallige tråder her inne og andre steder om hvor mye vi overdriver vedrørende spillet fikk han det da han fylte åtte for to uker siden. JEG ANGRER SOM EN HUND. Løpe rundt med maskingevær eller hakker. Angripe andre for å drepe. Oppfordringer om å sikte på hode for det er farligst etc. Onlinespill der han kan snakke med andre på nett osv. Jeg hadde sååå rett om det hersens spillet. Han får spille litt i kreativ modus (ikke med andre og mest bygging) så får jeg se hva jeg gjør. Angrer angrer angrer altså!!!! Anonymkode: 42dd2...dc9 Det er vel lov å ombestemme seg? Tror jeg hadde gjort det altså... Grunnen til at jeg ikke synes det er så ille er tydeligvis at sønnen min ikke har vært så opptatt av det. (Hatt det i noen måneder og spilt kanskje 2-3 timer totalt på den tiden.) Anonymkode: cd187...18f
MrGoodMan Skrevet 2. mars 2019 #23 Skrevet 2. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært lærer i 16 år nå, og jeg har faktisk opplevd en del runder med ulike «diller»: Pokemon-kort, pogs, jojo, Angry Birds, spinnere, ulike varianter av slim, tamagotchi, diverse dataspill / bærbare spillkonsoller for å nevne noen. Jeg har imidlertid aldri sett elevene bli så oppslukte av noe slikt tidligere. Anonymkode: 6e86a...255 Ja den kommersielle delen av spill-verden er nok mye sterkere i dag. Og hele strategiene bak disse nye spillene er ganske kyniske. Det gjelder jo alle disse in-game-kjøp-spillene. Men vi var nå rimelig bra hekta på winter-games, karate-spill osv på Commodore 64 også Men internett, sosiale medier og slike type spill er kommet for å bli enten man liker det eller ikke. Og så må man finne måter å håndtere det på. Finne balansegangen, men det er jo den biten som er vanskelig. Selv guttungen på 9 år skjønner at når pappa har steget 2-3 level på FortNite fra han legger seg til dagen etter så har ikke pappa lagt seg når han burde
MrGoodMan Skrevet 2. mars 2019 #24 Skrevet 2. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke akkurat sammenliknbart da. Fortnite er jo en hel kultur. De du nevner var bare spill. Anonymkode: 40b14...75c Super Mario-serien var i 2015 verdens mest solgte videospill. Så litt interesse har det jo vært da. Og ser ikke noe galt med at FortNite har blitt en hel kultur. Hvis FortNite er din største hobby så er det klart du har lyst på bakgrunnsbilde med FortNite eller en hettegenser med FortNite. Er du Liverpool eller Manchester United fan så gjelder jo de samme tingene.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2019 #25 Skrevet 2. mars 2019 7 timer siden, MrGoodMan skrev: Super Mario-serien var i 2015 verdens mest solgte videospill. Så litt interesse har det jo vært da. Og ser ikke noe galt med at FortNite har blitt en hel kultur. Hvis FortNite er din største hobby så er det klart du har lyst på bakgrunnsbilde med FortNite eller en hettegenser med FortNite. Er du Liverpool eller Manchester United fan så gjelder jo de samme tingene. blir vel litt feil å sammenligne fotball med Fortnite. Hensikten med fotball er vel ikke å drepe hverandre. Å gå rundt med reklame for et spill som handler om å plaffe andre ned når du er barn blir veldig feil for meg. Anonymkode: e0861...7e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå