Gå til innhold

Hvilke apper har barna deres under 13, og hvordan forsvarer dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Mine barn på 11 og 12 har snap og insta samt TikTok. Jeg innrømmer det gjerne, har gitt etter for presset. De fleste i klassen har dette, men har ei veninne som er superstreng på dette og elsker å diskutere der. Jeg mener st det kan bli er sjokk for barnet å bli 13 og plutselig kan opprette alt mulig uten foreldrenes samtykke. Vi har regler rundt dette, og jeg kontrollerer venner/følgere samt de har lukkede profiler. Hun sammenligner det med 18-års grense på alkohol, men det er jo ikke ulovlig å ha dette før fylte 13, men foreldre må samtykke. Hvilke argumenter har dere for at det er greit?

Anonymkode: da200...2f9

Fortsetter under...

Skrevet

Ja er jo litt som du sier. Det er ikke anbefalt aldergrense på alkohol. Det er en absolutt regel. Så blir litt rart å sammenligne.

Selv har jeg trua på foreldre som engasjerer seg i hva barna gjør, har noen kjøreregler, snakker om nettvett, setter seg inn i teknologi som barn/unge bruker. 

Så må man i tillegg vurdere sitt eget barn. 

https://www.nrk.no/troms/_-mange-foreldre-har-ikke-peiling-pa-hva-barna-gjor-pa-mobilen-1.14445541

Sitat fra artikkelen: 

Oppfordring til deg som forelder

Verken Kenneth Helberg i politiet eller Kaja Hegg i Redd Barna mener sosiale medier bare er en uting.

Men de mener det er svært viktig at også foreldrene laster ned de samme appene som barna, setter seg inn i hvordan appene fungerer og undersøker personverninnstillingene i appene.

– I tillegg er det svært viktig at foreldrene lærer barna å ta forholdsregler når det gjelder hvordan man skaper og deler innhold på nett og sosiale medier, sier Hegg.

Kenneth Helberg i politiet mener dette bør diskuteres så tidlig som mulig.

Skrevet

Samme som hos deg. Jeg øver med appene sammen med barna. F.eks. får de kun ha familie på Snap, ingen venner eller tilfeldig bekjente, og dette sjekker jeg. Så er jeg nøye selv på å alltid, alltid spørre barna når jeg tar Snap der de er med, om det er greit at jeg sender den og til hvem. Dette hører jeg de gjør også om de tar bilde av hverandre ("kan jeg sende dette til mormor?").

Insta har de fått som 11,5-12-åringer. Det er litt mer greier der synes jeg. FB ol. får de ikke før de har blitt/blir 13 år.

Det morsomme er at noen som blir helt sjokkert over at mine har Snap, lar sine barn spille diverse dataspill der de ikke en gang vet at barna chattet med andre, og enda mindre hvordan de skal kontrollere dette. Vi har i det minste ganske god kontroll på ungene våre, selv om de har Snap. 

Anonymkode: 45b1b...468

Skrevet

Datteren min på 12 år fikk snap da hun ble 12. Hun var da en av fire i klassen som ikke hadde det og selv om venninnene hennes var greie å sendte vanlige meldinger til henne følte hun seg veldig utenfor.

Vi har grei kontroll på henne enda, hun får bare legge til folk hun kjenner, ingen ukjente, og vi snakker mye om nettvett. Noe prøving og læring vil det være underveis så noen "dårlige" meldinger har blitt både sendt ut og mottatt, men det fine ved at de er såpass unge er at vi faktisk kan snakke om det, ordne opp i det og bli ferdig med det.

Storebror på 17 har jeg ingen kontroll på lenger, så jeg synes det er litt greit at de lærer mens de er små. 

Hun vet at jeg har vært grei å la henne få lov før hun er gammel nok, til gjengjeld lar hun meg se, snakke om og sette grenser for bruken. Vinn, vinn for alle.

Facebook har det aldri vært spørsmål om, ikke insta heller. Tror dette er i ferd med å bli "gamlis-plattformer" for foreldregenerasjonen, ikke noe ungene er særlig opptatt av. Ser 15-åringen her følger idretten sin, arrangementer der, samtaler med trenere osv, men bruker ikke facebook privat med venner.

Anonymkode: b8020...e1e

Skrevet

For en tragisk unnskyldning. At barna ikke skal få sjokk når de blir 13 og kan opprette profil uten samtykke? Du legger med andre ord inn årene når de blir 13? Hvorfor kunne ikke øvingen begynne ved 13-årsalder i stedet for nå, når de er under appens egen aldersgrense? Nå er du jo bare en av de dom bidrar til å øke gruppepresset. Svakt.

Anonymkode: c6e2b...725

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For en tragisk unnskyldning. At barna ikke skal få sjokk når de blir 13 og kan opprette profil uten samtykke? Du legger med andre ord inn årene når de blir 13? Hvorfor kunne ikke øvingen begynne ved 13-årsalder i stedet for nå, når de er under appens egen aldersgrense? Nå er du jo bare en av de dom bidrar til å øke gruppepresset. Svakt.

Nå har vel snap selv 12-års grense, så appen selv mener 12 år er gammelt nok. Men regelverket i Norge sier 13 år.

Anonymkode: b8020...e1e

Annonse

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi man har mindre kontroll over en 13-åring enn en 10-11-åring. Jeg har fire barn og eldste er 17 år, og jeg er utrolig glad for at vi introduserte nettvett tidlig. Det betyr ikke at jeg ikke har fortsatt å snakke nettvett med dem, det gjør jeg stadig vekk, men det er mye enklere å ha kontroll (gå inn på mobil og PC og se logg, venneliste osv.) når de er yngre. En 13-årings krav til privatliv er mye større enn f.eks. en 11-årings. Det er også noe med å etablere rutinene tidlig, type, er det greit å sende dette bildet. Det er en hårfin balansegang mellom å ha en ungdoms tillit og åpenhet samtidig som en er en tydelig forelder, og å få en tenåring som lyver og smiler fordi man er litt for streng igjen. Jeg har har så langt lyktes med den første, og fortsetter derfor slik.

Anonymkode: 45b1b...468

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Blablabla og du klarer ikke å holde deg saklig....

Skrevet

Tror du virkelig på at ungen går sjokk den dagen han blir 13 fordi han ikke har spilt fortnite og ikke har vært på snap og tiktok? Du må engasjere deg mer i ungen din, rett og slett. 

Anonymkode: 94e60...97a

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig på at ungen går sjokk den dagen han blir 13 fordi han ikke har spilt fortnite og ikke har vært på snap og tiktok? Du må engasjere deg mer i ungen din, rett og slett. 

Jeg tror faktisk det kan bli mye, da en helt ny verden åpner seg og som forelder så er det enklere å holde utkikk på en 11-åring enn en 13 åring. Lær de nettvett tidlig. Du vet vel ikke hvor engasjert jeg er i ungene mine? Så hva gir deg mulighet til å be meg gjøre det mer om jeg tør spørre?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Mine barn på 11 og 12 har snap og insta samt TikTok. Jeg innrømmer det gjerne, har gitt etter for presset. De fleste i klassen har dette, men har ei veninne som er superstreng på dette og elsker å diskutere der. Jeg mener st det kan bli er sjokk for barnet å bli 13 og plutselig kan opprette alt mulig uten foreldrenes samtykke. Vi har regler rundt dette, og jeg kontrollerer venner/følgere samt de har lukkede profiler. Hun sammenligner det med 18-års grense på alkohol, men det er jo ikke ulovlig å ha dette før fylte 13, men foreldre må samtykke. Hvilke argumenter har dere for at det er greit?

Datteren min som blir 11 år har det samme som dine. Vi snakker om nett vett og jeg har tilgang til telefonen hennes. Opplevde at de hadde en  gruppechat i klassen der det ble uenighet mellom enkelte. Det ble stoppet umiddelbart av foreldrene. Vi foreldre har også en gruppe, der vi eventuelt kan informere om hendelser. Forsvarer ikke at hun har fått tidlig tilgang. Mitt barn, mine regler.

Anonymkode: 7b754...f6d

Skrevet

Synes ikke du trenger å forklare dette i det hele tatt, og venninnen din har virkelig ingenting med deres regler å gjøre. Hos oss har vi holdt oss til anbefalingene, men hva naboen gjør interesserer meg midtfjords. De som ikke er voksne nok til å sette egne regler for barna sine må se seg godt og lenge i speilet. Barn, familier og situasjoner er ulike. I motsetning til alkohol, bilkjøring og stemmerett er dette anbefalinger og ikke hjemlet i noen lov. 

Anonymkode: 65d5f...805

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror faktisk det kan bli mye, da en helt ny verden åpner seg og som forelder så er det enklere å holde utkikk på en 11-åring enn en 13 åring. Lær de nettvett tidlig. Du vet vel ikke hvor engasjert jeg er i ungene mine? Så hva gir deg mulighet til å be meg gjøre det mer om jeg tør spørre?

Du tror det kan bli mye? Jeg tror du undervurderer ungdommen. Og jeg tror det er vel så viktig å få ha barndom uten likes. 

Annonse

Skrevet

5-åringen har nrksuper. Trenger ikke forsvare den 😂

Anonymkode: c43a4...625

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den som er svak er du, som ikke klarer å lære barna dine at hver familie velger for seg selv, og det må barna dine bare finne seg i. Eller er gullungene dine så skjøre at de ikke takler at andre får noe de vil ha?

Anonymkode: f59f4...dad

Skrevet

Hun har skoleapper og noen spill. Ingen sosiale medier el. 

Anonymkode: 162fe...1d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...